Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

God sykkellås mtp sikkerhet, vekt og pris?

God sykkellås mtp sikkerhet, vekt og pris? #753189 15/06/2009 00:52
P
Pirium Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
P
Vurderer å kjøpe denne låsen: http://www.intersport.no/Misc/Product/?query=true&productid=351187(BC_4)

Denne ser ut som et godt kompromiss mtp vekt (0.8kg) sikkerhet (Abus sikkerhetsnivå 8) og pris (399,-)

Hjemme kommer jeg til å låse fast sykkelen i garasje/bod med denne låsen, på jobb har jeg innendørs plassering av sykkelen. Låsen blir altså med på jobbtur hver dag, det er derfor jeg er litt opptatt av vekt. De mest utsatte stedene (?) jeg vil låse fast sykkelen er utenfor butikken o.l.
Ser at om jeg skal opp to sikkerhetsnivå, f.eks Abus steel o'flex, blir det dobbel vekt og dobbel pris.

Noen som vet av gode alternativ til denne låsen, mtp på sikkerhet, vekt og pris? Alle typer låser er aktuelle. Helst noe som kan kjøpes i butikk i Trondheim, nettbutikker med rask levering går også.

Re: God sykkellås mtp sikkerhet, vekt og pris? [Re: Pirium] #753191 15/06/2009 01:13
chalshus Offline
More than words
More than words
Gode og sikre låser veier og koster mer.

Om du har en moderat priset sykkel, (Kanskje opp mot 10000,-) holder det sikkert med den låsen du nevner. Ellers ville jeg sett på Abus Granit 1000 til 899,- som er mye mer solid enn steel-o-flex til 499,- (tror jeg) Wire med stålledd den også.

Re: God sykkellås mtp sikkerhet, vekt og pris? [Re: chalshus] #753256 15/06/2009 07:18
Brumm Offline
Ivrig
Ivrig
Husk at dobbel vekt gir også mer trim ICON_WINK

Ellers har jeg en lås liggende på kontoret i tilfelle jeg tar meg en handletur i lunsjen og ikke kan ta med sykkelen inn i butikken.

Er ikke så bekymret for vekt ettersom jeg er ignorant nok til å slepe på en 3kg laptop som jeg ofte ender opp med å ikke bruke allikevel ICON_WINK

Re: God sykkellås mtp sikkerhet, vekt og pris? [Re: Brumm] #753271 15/06/2009 07:38
E
erik78 Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
E
Sikkerhetsnivået til ABUS er riktignok en pekepinn, men handler ikke bare om sikkerhet alene. ABUS tar med vekt og brukervennlighet i denne betraktningen, slik at to låser med samme nivå kan være vidt forskjellige når det kommer til ren sikkerhet. Jeg har tidligere hatt "gleden" av å bryte opp diverse ABUSlåser på fabrikken i Tyskland, så dette har jeg prøvd selv. ICON_SMILE

Det du bør se på, er i praksis om låsen er FG-godkjent (=godkjent av forsikringsselskapene). Som andre har nevnt er Granit 1000 et mye sikrere valg. Min anbefaling er å se på de litt større låsene av wire med ledd rundt slik som denne: http://www.intersport.no/Misc/Product/?query=true&productid=351180(BC_4)

Rent praktisk betyr FG-godkjenningen ingenting (desverre) for forsikringen din, men den betyr mye for sannsynligheten for tyveri. Kombiner gjerne den store låsen med en enkel wirelås for forhjulet ditt også.

Redigert av erik78; 15/06/2009 11:00.

Hilsen
Erik
Re: God sykkellås mtp sikkerhet, vekt og pris? [Re: chalshus] #753412 15/06/2009 10:32
P
Pirium Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
P
Sitat: chalshus
Gode og sikre låser veier og koster mer.

Om du har en moderat priset sykkel, (Kanskje opp mot 10000,-) holder det sikkert med den låsen du nevner. Ellers ville jeg sett på Abus Granit 1000 til 899,- som er mye mer solid enn steel-o-flex til 499,- (tror jeg) Wire med stålledd den også.

ut fra bilder ser det ut som dette er granit 1000?: http://www.intersport.no/Misc/Product/?query=true&productid=351180(BC_4)

Sykkelen er en Nakamura summit custom, kostet 12000 i fjor og er på tilbud til 9000 i år.

Re: God sykkellås mtp sikkerhet, vekt og pris? [Re: Pirium] #753434 15/06/2009 10:59
E
erik78 Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
E
Den fungerer! Finnes forøvrig i to lengder i de fleste butikker. Anbefaler den lengste (som koster et par hundre mer enn denne tror jeg) siden den da går rundt livet, noe som er praktisk når man ikke vil ha med sekk.

Hilsen
Erik
Re: God sykkellås mtp sikkerhet, vekt og pris? [Re: erik78] #753440 15/06/2009 11:01
P
Pirium Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
P
Sitat: erik78

Det du bør se på, er i praksis om låsen er FG-godkjent (=godkjent av forsikringsselskapene). Som andre har nevnt er Granit 1000 et mye sikrere valg, men ulempene med bøylelåser er mange. Min anbefaling er å se på de litt større låsene av wire med ledd rundt slik som denne: http://www.intersport.no/Misc/Product/?query=true&productid=351180(BC_4)

Rent praktisk betyr FG-godkjenningen ingenting (desverre) for forsikringen din, men den betyr mye for sannsynligheten for tyveri. Kombiner gjerne den store låsen med en enkel wirelås for forhjulet ditt også.

Den du linker til ER granit 1000. ICON_WINK Stor, brutal, tung og dyr lås er nok bra så lenge sykkelen står fastlåst, men så skal den jo sykles på også, og da blir låsen unyttig ekstravekt. Jeg har LO-favør, og de dekker opptil 15000kr, egenandel er 1000kr (ved registrering hos Falck), så forsikringen vil dekke sykkelen og vel så det, ved et evt. tyveri.

Valgets kvaler... Skal jeg gå for en solid, lett lås og stole på forsikringen om noen klarer å stjele sykkelen alikevel, eller skal jeg gå for en enda mer solid, tung og dyr lås, som vil gjøre det enda mer vanskelig, dog ikke umulig, å stjele sykkelen..?
Forsikringa vil jo dekke akkurat det samme, uansett hvilken lås jeg hadde. Det kommer egentlig ned til frustrasjonen ved å bli frastjålet noe som er mitt.

Moderator  support