Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Synspunkter på hvorfor jeg får krampe ?

Synspunkter på hvorfor jeg får krampe ? #753015 14/06/2009 19:58
T
Trek8 Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem
T
Hei. Er ny på forumet. Og tenkte og spørre om noen kunne gi meg synspunkter på hvorfor dem tror jeg får krampe.
Først litt bakgrunn info. Syklet mosjonist/turløp nå i 3 år.Etter fjorårets sesong bestemte jeg meg for at jeg skulle gjøre treningsopplegget mer profft frem mot årets sesong. Og la opp et langsiktig treningsprogram fra i høst og helt frem til denne sommeren. Hvor formtoppen skulle prøve og prikkes inn mot midten av juni. Trent 4-5 økter i uken hele tiden, oppdelt i sesongmessigt, med masse rolig mengde og styrketråkk i vinter, gikk så gradvis over til og legge inn terskel intervaller osv. Og ytterlig formspissing frem mot juni som planlagt. Så har trent mye og riktig utifra hva jeg har lest meg til. Spiser greit og vil si jeg har kontroll på kost og energi som må til for og prestere. Også spist magnesium utover våren. Så alt grunnlaget skulle tilsi at dette skulle bli bra. Så kommer det store problemet. KRAMPE. Har kjørt 2 ritt nå i mai og juni som var årets mål. Og begge ganger sier det pang med krampe i låra etter ca 1,5 times løp. Og har vært nøye med foreberedelser i forkant med spising og drikking. Så tror egentlig ikke at feilen ligger der. Det som må nevnes er at jeg i begge løpa nok har gått ut i overkant raskt. Og vel ligget på godt over terskelpuls i ganske mye av tiden opp mot (ca 1,5 time ) Før jeg har fått krampe i begge løpa. Så åpningen har vært hard. Kroppen generellt har følts pigg ut. Men som sagt bena sier stopp full av krampe. Har spist og ikke minst drukket bra i forkant og under løpene også.Og har egentlig ikke vært spesiellt plaget med krampe de forrige åra. Men i år som jeg skulle gjøre alt så mye mer profft. Har det slått totalt feil. Trodde personlig ikke at en skulle få krampe etter såpass kort tid. Av at en har åpnet for hardt. Trodde mer kroppen generellt skulle merke det. Men som sagt ikke kroppen, kun bena som har vært problemet.

Så mitt store spørsmål er: Noen som har synspunkter på hva som kan være galt. Er det rett og slett at jeg åpner for hardt. eller er det trolig andre årsaker ? Litt fortvila når jeg først har vært villig til og legge mye mer tid og seriøsitet ned i syklinga. Så har det bare blitt ødelagt av krampe

Re: Synspunkter på hvorfor jeg får krampe ? [Re: Trek8] #753029 14/06/2009 20:06
bullet Offline
Besatt
Besatt
Hei og velkommen til forumet. Det pågår en diskusjon vedrørende temaet her inne på treningsdelen av forumet. Kanskje det er noen gode tips å ta med seg fra den tråden? En enkel forklaring på krampe som jeg fikk engang var: Du sykler over evne... ICON_SMILE

En god taper forblir en taper.

Carlberg Velo
Re: Synspunkter på hvorfor jeg får krampe ? [Re: Trek8] #753063 14/06/2009 20:26
TruTech Offline
Avhengig
Avhengig
http://terrengsykkel.no/ubb/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=741835&nt=2&page=1

Står jo litt om kramper her..
Og velkommen til forumet ICON_SMILE

Ja Ja Ja!!!
Re: Synspunkter på hvorfor jeg får krampe ? [Re: TruTech] #753074 14/06/2009 20:35
tommygutt Offline
Scottselva
Scottselva
Min erfaring er at tøffe åpninger på lange ritt, gir en sviende "minus på konto" med tøffe rentebetingelser.

Min første Farrisrunde ble et krampehelvete. I går åpna jeg kontrollert og startet ikke noe særlig hardkjør over terskel før etter ca 2,5 mil. Det gav en mere trivelig avslutning uten kramper og med jevn flyt uten rykk og napp.

www.romsdal-adventure.com

Facebook: romsdaladventureas
Instagram: @romsdaladventure
Re: Synspunkter på hvorfor jeg får krampe ? [Re: tommygutt] #754276 16/06/2009 09:53
S
Smarties Offline
Fersking
Fersking
S
Sykla Farrisrunden i helga og følte meg i kjempeform. Sykla kontrollert hele veien fram til toppen av Skolappern, og trillet og stod i kø nedover igjen. Men ved Oklungen kom krampen, både foran og bak på låret. Det ble et lite helv. inn til mål. Ikke moro å sykle i "sone 1" kjøring de siste 3.5 mila.
Hva kan man lære av dette? Trå selv i nedoverbakke? Velge en bedre pulje hvor man slipper køkjøring?

Canyon XC 6.0 2010
Re: Synspunkter på hvorfor jeg får krampe ? [Re: Smarties] #754284 16/06/2009 10:00
tommygutt Offline
Scottselva
Scottselva
Det høres ut som min første Farrisrunde det jo ICON_SMILE Akkurat det samme skjedde, drøye 3 mil med kramper. I helga åpnet jeg mye mere kontrollert, sjelden over 85% før Skolapperåsen, men kjørte rellativt hardt herfra og inn og hadde mye krefter i bakkene etter Kjose. Jeg var bevist på puls i starten, lå i en bra pulje hvor vi byttet på å gjøre grovjobben, prøver å "vaske bort" eventuell syre ved å tråkke også nedover ja. Kjente antydning til krampe ved siste drikkestasjon, men det var kun i noen sekunder så var det borte.

www.romsdal-adventure.com

Facebook: romsdaladventureas
Instagram: @romsdaladventure

Moderator  support