Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Magura Martha SL

Magura Martha SL #752750 14/06/2009 15:31
B
blurman Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
B
Jeg har tenkt litt på å kjøpe disse bremsene til en Scale 10 som jeg driver å bygger opp. De er lette, brukbar pris på bikeshop (i tillegg til at jeg får dem fort) og fargen på dem matcher bra til sykkelen. Det jeg lurer på nå er selve funksjonen. Hvordan er bremeskrafta og modulasjonen? Er de generelt gode bremser eller bør jeg heller velge Avid eller Formula og hva med Hope? Takker for tilbakemeldinger og råd:)

Re: Magura Martha SL [Re: blurman] #752818 14/06/2009 17:00
Dan Offline
More than words
More than words
Jeg kommer fra mange noen år med Hope Mono M4 over til Marta SL og er veldig fornøyd. Det finnes ikke noe mer jeg kunne ønske når det gjelder kraft og modulasjon. Det eneste jeg ikke liker er at de bølgete skivene resulterer i pulserende bremsing i lav fart.

Re: Magura Martha SL [Re: Dan] #752904 14/06/2009 18:23
Thomase Offline
Medlem
Medlem
Jeg har Marta på min Scott monert med Shimano 180/160 skiver
og nye Swissstop bremseklosser, fungerer veldig bra og nøyaktig
bremsekraft.

SCOTT Scale 900 SL
SCOTT Foil 10
SCOTT Scale Ltd
SCOTT Spark 30
Fuji wendigo pro
Spesialized Diverge

Asker C.K
Re: Magura Martha SL [Re: Thomase] #752920 14/06/2009 18:36
tommygutt Offline
Scottselva
Scottselva
Jeg er meget, meget fornøyd så langt med mine Marta. Svært presise og ypperlig bremsekraft.

www.romsdal-adventure.com

Facebook: romsdaladventureas
Instagram: @romsdaladventure
Re: Magura Martha SL [Re: tommygutt] #753747 15/06/2009 17:48
EpicRide Offline
Avhengig
Avhengig
Enda en her som stiller seg i rekken av fornøyde brukere. Verken bremsekraft eller modulasjon er det noe negativt å si om - faktisk er modualsjonen meget lydig. Har ennå tilgode å lufte bremsene, men går ut fra at det ikke er noe mer tungvint enn med Avid eller Formula (?). Savner kanskje at hendlene kan monters på styret slik som Hayes Stroker (to bolter), men når de først er montert korrekt forblir de jo som oftest urørt.

HandleBra - "Wait 'till you put your hands on this!"

JB Mountian Bikes
Re: Magura Martha SL [Re: EpicRide] #754003 15/06/2009 21:31
B
blurman Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
B
Takk for svar folkens.Går for Martha SL jeg også nå og bestiller dem sikkert i morgen;)

Re: Magura Martha SL [Re: blurman] #754043 15/06/2009 22:10
mtbmaniac Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg har hatt Marta SL i 3 år med 180 foran og 160 bak. Hendlene har etterhvert begynt å treffe ganske langt inne, faktisk helt mot styret. Om man pumper litt, så griper de lenger ute. Kanskje må bremsene luftes.

Kanskje har enkelte andre merker justeringsskruer så man kan velge hvor langt inn mot hendelen klossene skal treffe skivene?

Mine Magura HS33 har jeg ikke gjort noe med på 10 år. Kan ikke si jeg er like fornøyd med Marta SL.

Vedr bremsekraft og modulasjon er jeg fornøyd med bremsene.

Re: Magura Martha SL [Re: mtbmaniac] #754109 16/06/2009 06:41
H
harald_2 Offline
Heia Storm!
Heia Storm!
H
Sitat: mtbmaniac

Mine Magura HS33 har jeg ikke gjort noe med på 10 år. Kan ikke si jeg er like fornøyd med Marta SL.
Jeg kan kjøpe de av deg for en billig penge. fiolin

Hendlene har etterhvert begynt å treffe ganske langt inne, faktisk helt mot styret. Om man pumper litt, så griper de lenger ute. Kanskje må bremsene luftes.
Det vil sikkert hjelpe. Luft de du, og du vil nok ha tipp topp bremser igjen.

Stian

Gammel ringrev.
Kleiva Pedal Pushers will never die!!

Re: Magura Martha SL [Re: harald_2] #754118 16/06/2009 07:01
StigB Offline
Señor
Señor
Etter å ha kjørt med Avid og Formula ble det MM SL her også. Til nå de desidert de beste bremsene jeg har hatt. Ikke så snasene å se på men funksjon og vekt teller mer enn utseende.

Nå har jeg prøvd å justere inn bremse hendlene. Men nei jeg finner ikke noe som tar tak. "Reach adjust is done with a 2,5 mm Allen key." sier manualen jeg netopp fant. Hva F er en Allen key. Jeg har prøvd undbrako og torx uten hell. Skal denne dingsen langt inn er det det som gjør at jeg ikke får tak i noe som kan endre hendelpossisjonen?

Redigert av StigB; 16/06/2009 07:29.

Stisykling.no

Det er plass til alle, om vi bare tar hensyn til hverandre.

< TOC >

Re: Magura Martha SL [Re: StigB] #754145 16/06/2009 07:44
M@rtin Offline
MaBose Infotainment
MaBose Infotainment
Har hatt Magura Martha i 3 år nå på singlespeeden og er absolutt fornøyd.

Eneste IS-bremsene som jeg har fått sentrert med shims uten at det subber etterhvert (lurer på om dette skyldes rimelig stor avstand mellom klossene). Sånt hører uansett snart på historiens skraphaug.

Har luftet selv og synes at det ikke var spesielt vanskelig med Maguras luftesett.

Eneste selvopplevde aberet er at hendelen ser ut til å kunne bli lett slarkete ved tryn.

Hva er greia med SL egentlig? Er det kun karbonhendlene?

Martin

Re: Magura Martha SL [Re: harald_2] #754167 16/06/2009 08:09
mtbmaniac Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: harald_2

Jeg kan kjøpe de av deg for en billig penge. fiolin

Hendlene har etterhvert begynt å treffe ganske langt inne, faktisk helt mot styret. Om man pumper litt, så griper de lenger ute. Kanskje må bremsene luftes.
Det vil sikkert hjelpe. Luft de du, og du vil nok ha tipp topp bremser igjen.

Jepp, tror det er det jeg må gjøre. Tror Marta er meget bra, og jeg har kanskje bare vært uheldig.

I begynnelsen traff de for langt ute, nå for langt inne. Synes det burde være en justeringsskrue for slikt.

Er kanskje litt kravstor, men forventer liksom at ting bare skal funke - tur etter tur, år etter år - og det på et høyt nivå :-) Mekking gjorde jeg nok av i et tidligere liv.

Re: Magura Martha SL [Re: EpicRide] #754174 16/06/2009 08:13
StigB Offline
Señor
Señor

Jepp der var de justert riktig, kjært barn osv. viste ikke at
Unbrakonøkkel og Allen key var samme greiea

Stisykling.no

Det er plass til alle, om vi bare tar hensyn til hverandre.

< TOC >

Re: Magura Martha SL [Re: M@rtin] #754175 16/06/2009 08:14
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Pass på i Marthadiskusjonen!
Det er to typer Martha ute og går.
Den gamle som ser sånn ut:

Og den nye som i alle fall Dan har. Den ser sånn ut:

De nye er dobbelt så store som de gamle!!
Det er en del forskjeller som at de nye er av magnesium, og lettere. De bruker samme kloss som Magura Louise og har en lufteventil i lokket over reservoaret. De nye skal også være kraftigere enn de gamle.

Min erfaring med to-og-et-halvt sett Magura Martha og SL er at de trenger nokså mye stell. Lufting bør skje oftere enn det burde. Eller ca to ganger i året for å beholde dem krispe og fine. Det er noen andre småting også, som at stemplene henger og man av og til må flytte rundt på små ekle skiver for å sentrere.
Men når alt er i orden er (gamle) Martha min favorittbrems så langt, tett fulgt av (gamle) Martha SL. Makeover-Martha har jeg ikke prøvd.

Det ganske lange hendelbladet er dessuten fint sammen med gripshiftvridere.

Forskjellen mellom SL og ikke SL er etter det jeg vet kun karbonhendlene, som det kan diskuteres om er noen forbedring og at SL har de kule bølgete skivene fra Galfer.

LarsB
+ Martha er sant

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå