Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

NSB - anti sykler!

NSB - anti sykler! #751738 12/06/2009 17:54
BeerMaster Offline OP
Ustabil syklist
OP Offline
Ustabil syklist
Tok toget fra Hamar til Oslo for noen uker siden. Jeg reiser ofte med tog og har nesten alltid en sykkel med. Denne gangen nevnte jeg bare for konduktøren på toget om det var mulig å løse sykkelbillett på automatene. Han kunne da informere om følgende:

- mulig, men det blir det ikke lenge i så fall.
- snart blir minsteprisen på å ta med sykkel på tog 75,- kr uansett strekning.
- på flere strekninger kan prisen på å ta med sykkel bli 50% av ordinær billett!!!
- dette gjøres for at man ikke ønsker sykler på tog (konduktørens egne ord).

Joggu sa jeg firma med miljø og klima profil. Tenkte jeg fikk høre med dem om dette var tilfelle. Sendt 2 forspørsler og de gidder ikke engang svare. Arrogante fuck...rs .
Til å påberope seg status som forkjemper og skryte av å være et foregangs foretak ifm miljø og klima, har de her sporet skikkelig av. Pokker heller. Idag betaler jeg ca 60 - 70 kr for å ta med en sykkel som jeg selv tar med til vogna, henger den opp og henter den ved ankomst. De gjør ikke en dritt. Og ennå så blir det for mye for dem.

Med tanke på klima og miljø profilen sin som de så bryskt skryter av, hvor er logikken?

Master the Ride first, then master the Beer
Re: NSB - anti sykler! [Re: BeerMaster] #751744 12/06/2009 18:06
K
Kull Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
K
På tide å skaffe en slik ?

Brompton

Bike Friday

Redigert av Kull; 12/06/2009 18:08.
Re: NSB - anti sykler! [Re: BeerMaster] #751854 12/06/2009 20:25
KTL Offline
Besatt
Besatt
Kanksje du skulle sende noen ord til sjefen, og nevne VG, kommende valg etc?

Kontaktskjema Samferdselsministeren

mvh
Knut Tore

Hva behager? Sykle for å trene???
Nei, vi sykler bare for moros skyld!
Tirsdagsklubben™
Re: NSB - anti sykler! [Re: KTL] #752164 13/06/2009 15:33
BeerMaster Offline OP
Ustabil syklist
OP Offline
Ustabil syklist
Kull:// Litt dårlig i terrenget kanskje, men veldig praktisk.
KTL:// Way ahead of you. Skjema sendt.

Re: NSB - anti sykler! [Re: BeerMaster] #752474 13/06/2009 23:05
Freedom-rider Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
På Bergensbanen koster det 150 eller 250 kroner ekstra for og ta med sykkelen:( så hvis jeg skal ha med sykkelen min fra Bergen til Voss blir prisen for sykkelen omtrent like mye som biletten for meg
alene. Helt hull i hovve spør du meg. Og ikke særlig oppmuntrende til å bruke toget.

Re: NSB - anti sykler! [Re: BeerMaster] #752488 14/06/2009 02:07
sykkelfantometJF Offline
Ringrev
Ringrev
...en ting er at det er dyrt å reise med tog og enda dyrere hvis man har med en sykkel, værre er det at man ikke kan få garantert plass til sykkelen på det samme toget man selv reiser med. Det gjør det i praksis umulig å kombinere tog og sykkelferie. Syklene blir heller ikke forsvarlig oppbevart før under og etter transporten heller. Man får jo ikke lov å låse syklen, likevel plasserer NSB-personell dyre sykler (og billige) ubevoktet på perrongen, deretter stapper de sykkelen din inn i toget sammen med mange andre. Man kan ikke bry seg om riper i lakken hvis man vil reise med NSB.

"Wyrd bid ful aræd"
Re: NSB - anti sykler! [Re: sykkelfantometJF] #752493 14/06/2009 02:58
A
atlekristensen Offline
Ivrig
Ivrig
A
Enig. NSB skuffer!

Selv har jeg ikke så store problemer med NSB, men jeg misliker å la sykkelen ligge der baki ulåst. Heldigvis er det litt krøkkete å ta den ut/inn. ICON_SMILE

/skal sende inn klage via KTL-linken.

Re: NSB - anti sykler! [Re: atlekristensen] #753175 14/06/2009 22:38
M
Mmar Offline
Ivrig
Ivrig
M
Er da ikke så ille. Senest i dag reiste jeg på toget fra Dombås til Oslo med to stisykler. 175 per sykkel er kanskje litt stiv pris, men ellers var alt fint. Konduktøren låste meg inn i godsrommet, hjalp meg på med syklene. Deretter fikk jeg ta meg god tid til å binde syklene forsvarlig fast mens toget gikk, det er da en låst dør mellom godsrommet og sitteplassene.

Og sannsynligheten for at de blir stjålet tror jeg er liten, ingenting går inn eller ut av godsrommet uten at konduktøren får det med seg, bortsett fra på endeplassene. Det løses ved å være først av toget.

Re: NSB - anti sykler! [Re: Mmar] #753196 15/06/2009 04:46
Pete Offline
Popcornansvarlig
Popcornansvarlig
Problemet med å ta med sykler på Østfoldbanen har for meg vært den store uforutsigbarheten, som etter hva jeg kan skjønne har hatt veldig mye med dagsformen til konduktøren og kona hans. Det går i alt fra "Ja, selvsagt, la meg hjelpe deg ombord med den fine sykkelen din" til "NEI!!1 Hakke plass" etterfulgt av febrilsk veiving med grønt flagg og fløyteblåsing

Redigert av Pete; 15/06/2009 04:47. Rediger grunn: - i

Recovery-mode
Re: NSB - anti sykler! [Re: Pete] #753251 15/06/2009 07:08
O
oysandr Offline
Avhengig
Avhengig
O
Har såpass dårlig erfaring med nsb og sykkel at jeg heller sender den med posten ett par dager i forveien selv..

Episode 1 : Toget fra oslo -> fredrikstad, jeg hadde låst sykkelen fast i en skiholder, sinna dame prøver å hive meg av i moss, ikke pokker, jeg nekter, sinna dame hyler og lager show, jeg smiler, og nekter.. Ble med helt til fredrikstad..

Episode 2 : Klok av forrige episode sender jeg denne gang sykkelen med nsb slik at den ikke skal være i veien, nå kommer sykkelen frem, men begge hjula er punktert, bakfelgen er bulket, ramma har "knekk" i underrøret, og mannen på utlevering i trondheim sier så kjekt : "jeg kan ikke vite at den ikke så sånn ut da du leverte den inn".. Dette tar de faktisk betalt for?

Jeg endte den gangen opp med å måtte kjøpe meg ny sykkel, takk skal du ha, aldri igjen!

Take Care!
Re: NSB - anti sykler! [Re: oysandr] #753269 15/06/2009 07:37
JonAre Offline
Besatt
Besatt
Sitat: oysandr
Jeg endte den gangen opp med å måtte kjøpe meg ny sykkel, takk skal du ha, aldri igjen!

Ga du deg?!

Re: NSB - anti sykler! [Re: oysandr] #753291 15/06/2009 08:09
B
bjarne Offline
Veteran
Veteran
B
Jeg tok lokaltoget til jobb i dag. Hadde vært i Trondheim i helga og tok like godt toget direkte fra byen til jobb. Jeg kjøpte billett på automaten med studentrabatt til 107 kr. Satte meg på toget og var forberedt på å ta igjen litt søvn i stillevonga. Konduktøren kom, sjekket billetten min og spurte om en av syklene var mine. Jeg var svar skyldig og måtte betale 71 kr (50% av ordinær billett) for å ta den med! En av de andre slapp unna fordi konduktøren han traff tydeligvis ikke var så regelfast.

Dette er småpenger i grunn, men når man tar slike korte strekninger ofte svir det i lommeboka. Til vanlig har jeg kun en reisetid på 15 min. Denne betaler jeg 31 kr for hver vei (fortsatt med studentrabatt, men knapt noen reel rabatt å snakke om). Nå må jeg betale 18 kr ekstra hver vei for å ta med sykkel, 60% mer enn hva jeg betalte før!

Dette ble jeg aldri informert om i de tre siste ukene jeg har tatt toget med sykkel. Ingen konduktør fortalte dette. Det sto ingenting på billettautomatene. Og ikke var det en selvsagt ting å finne ut av dette på nsb.no heller. Jeg fikk bare slengt det i trynet fra konduktøren når jeg satte meg ned uvitende på toget.

For å nevne en lignende sak. For noen år siden betalte vi studenter 50% av ordinær billett hos NSB. På en eller annen måte fant de ut at vi hadde for mye penger å rute med, så da innførte de et kutt i rabatten til 25%! Dette ble innført på samme måte. Ingen informasjon på forhånd, men en snikinnføring på lik linje med billett for sykkel.

Eneste hyggelige med NSB er konduktørene på lokaltogene. De er som oftest trivelig og hjelpsomme. Jeg har aldri hatt en positiv opplevelse på regiontogene. Sure konduktører som sjelden gidder å svare ordentlig. Aldri en hjelpende hånd når du halter bortover med stor bag, sekk og sykkel, og attpåtil skal komme deg opp det utrolig høye steget inn i godsrommet. Det eneste konduktøren makter å gjøre er å mase og kjefte på deg for at du er for treg og holder igjen toget!

Jeg skal bruke linken ovenfor og i samme slengen sende en mail til NSB. De har i dag mistet minst en kunde.

Re: NSB - anti sykler! [Re: bjarne] #753323 15/06/2009 08:32
GeirEivind Offline
Besatt
Besatt
tok lokaltoget i går for å ta en tur på sykkel.

Meg: 33 kr
Samboer: 33 kr
Våre to sykler: 100kr tilsammen.

50% mer for å ta med en sykkel enn et menneske.

Re: NSB - anti sykler! [Re: Pete] #753329 15/06/2009 08:42
M
Mmar Offline
Ivrig
Ivrig
M
Sitat: Pete
Problemet med å ta med sykler på Østfoldbanen har for meg vært den store uforutsigbarheten

Det er et godt poeng. Skal sies at konduktøren jeg traff på var en ung jente på opplæring, første dag på jobb.

Re: NSB - anti sykler! [Re: Mmar] #753491 15/06/2009 11:52
KTL Offline
Besatt
Besatt
NSB har jo for vane å bruke ufine triks for å konkurrere med andre (miljøvennlige) fremkomstmidler. Typisk er bussruter der man ikke får gå av eller på på enkelte holdplasser fordi dette ellers ville konkurrere med toget. Dermed er sikkert overpris for sykkel basert på at de ser sykkelen som trussel mot sin eksistens!

mvh
Knut Tore

Hva behager? Sykle for å trene???
Nei, vi sykler bare for moros skyld!
Tirsdagsklubben™
Re: NSB - anti sykler! [Re: bjarne] #754117 16/06/2009 06:55
B
bjarne Offline
Veteran
Veteran
B
Sitat: bjarne
Dette ble jeg aldri informert om i de tre siste ukene jeg har tatt toget med sykkel. Ingen konduktør fortalte dette.

Jeg var dessverre nødt til å ta toget for å komme meg hjem etter jobb i går og snakket med en av konduktørene om billett for sykkel (etter å ha betalt 50 kr for en 15 min lang tur). Han visste ikke at billett for sykkel hadde blitt innført før han møtte opp på jobb den dagen. Han visste at det kom, men det hadde ikke blitt informert om når. Om det er et spesielt tilfelle for hans vedkommende eller om dette gjelder generelt for alle konduktører vet jeg ikke, men jeg har lyst til å tro det siste. Det gir meg bare mer tro på udugeligheten til NSB og enda større grunn til å ikke reise med de mer.

Re: NSB - anti sykler! [Re: KTL] #754139 16/06/2009 07:31
EgilS Offline
More than words
More than words
Sitat: KTL
NSB har jo for vane å bruke ufine triks for å konkurrere med andre (miljøvennlige) fremkomstmidler. Typisk er bussruter der man ikke får gå av eller på på enkelte holdplasser fordi dette ellers ville konkurrere med toget. Dermed er sikkert overpris for sykkel basert på at de ser sykkelen som trussel mot sin eksistens!

Dette har ikke så mye med NSB å gjøre. Slike regler gjelder ofte hvor flere kollektivmidler trafikerer samme strekning, og har nok med konsesjonsvilkårene å gjøre.

Re: NSB - anti sykler! [Re: EgilS] #754422 16/06/2009 12:08
Howard Offline
Ivrig
Ivrig
En ting at det koster å ta med sykkelen, men jeg blir med en gang litt grinete over prisnivået.
Trønderriket og Åre skal besøkes om et par uker og gjengen på tre reiser t/r for 1200. De to syklene som også skal være med, koster 700 t/r. Ganske mye, synes jeg - da du som sagt tidligere betaler for å gjøre det meste av jobben selv.
Det som overrasker ennå mer, og som ingen jeg har pratet med kan svare meg på, er at det ikke er lov å låse sykkelen under transport. Den skal stå på anvist sted hvor hvermansen har tilgang under stopp. Man betaler ganske dyrt for å ha den med. Selv sitter man på anvist sted uten mulighet til å ha kontroll på sykkelen... men man er selv ansvarlig for sykkelen under transport!! Jeg hadde i det minste forventet en eller annen forsikring/garanti fra NSB sin side på noen tusenlapper.
Nå tror jeg ikke at sykler stjålet fra lasterom på tog er et stort problem, men jeg er så pessimist at jeg tror det er kun et spørsmål om tid før noen tar tak i dette rommet med gratis stæsj.

-H

Redigert av Howard; 16/06/2009 12:09.
Re: NSB - anti sykler! [Re: Howard] #754736 16/06/2009 20:46
B
bjarne Offline
Veteran
Veteran
B
Vær obs på at de svenske konduktørene kanskje vil nekte deg å ta med sykkel ombord toget fra Sverige tilbake til Norge (enda det er norske tog som går denne strekningen). Og at det er lokaltog med begrenset plass. Jeg har aldri opplevd det selv, men flere bekjente har fortalt meg dette. Alt dette vet du sikkert fra før av, Håvard, men jeg sier det likevel. Og ja, denne strekningen er svindyr.

Btw, er ikke definisjonen til Svenske Jernbanen slik at om du tar hjula av sykkelen og putter de i en hjulbag så er den ikke sykkel lengre?

Re: NSB - anti sykler! [Re: bjarne] #755687 18/06/2009 08:49
O
oysandr Offline
Avhengig
Avhengig
O
Om man tar av setet så er det jo per definisjon 2 sammensatte sykkeldeler..?

Take Care!
Re: NSB - anti sykler! [Re: bjarne] #756286 18/06/2009 20:29
H
hardimpct Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
H
Toget som trafikkerer Oslo - Gøteborg tar sykler med så sant det er plass (helst reserver på forhånd) og de har plass til 5 sykler i sykkelrack.

Jeg kan gi litt info på hvordan det er med prising og sykkelvennlighet da jeg har nettopp kommet hjem fra en to ukers sykkeltur i Østerrike:

Sverige og Danmark: har egne tog som tar sykler (ikke X 2000 togene, og mulig andre høyasthighetstog). Det koster eks 150 DKK å frakte sykkelen fra Gøteborg til København (Øresundtoget). Andre priser for lokale strekninger i landene.

I Tyskland: Egne tog her også som kan ta sykler. Ingen ICE tog tar sykler (høyastighetstog). Pris for nattog fra køben - münchen er 10 euro per sykkel. Andre takster kan gjelde på kortere strekninger.

I Østerrike: Du kan fint ta med sykler på alle tog minus enkelte Inter city tog. 6-10 euro per sykkel på disse togene. Forøvrig på lokaltog som trafikkerer rurale strøk kan du kjøpe "tageskarte" som gjelder for en hel dag. Koster 2,90 Euro per sykkel uansett distanse!

- It`s just pure passion -

Re: NSB - anti sykler! [Re: hardimpct] #760833 26/06/2009 20:42
BeerMaster Offline OP
Ustabil syklist
OP Offline
Ustabil syklist
Kult å få innspill fra folk som har erfart litt hvordan det funker i andre land, både prismessig og praktisk. NSB somla seg etterhvert til et svar på min henvendelse. Et politisk svar som sier nada! Hater tåkeprat.
Ved henvendelse til Samferdselsdept. kom det promte svar med 2 underskrifter og informasjon om at de har bedt om en uttalelse fra NSB innen 2.juli. Hmm, det virker jo ihvertfall som man blir behandlet seriøst. Spent på fortsettelsen..... .

Re: NSB - anti sykler! [Re: BeerMaster] #760884 26/06/2009 22:58
oevk Offline
Entusiast
Entusiast

Øyvind
Re: NSB - anti sykler! [Re: oevk] #761144 28/06/2009 06:54
S
simson Offline
Ivrig
Ivrig
S
Om man reiser en del med toget, vil det jo ikke ta lang tid før det lønner seg å kjøpe en billig sykkelbag.

Eller lage en selv: http://www.ack.idrett.no/ackdamer/2004/Aktiviteter/Treningsleir%20Cannes/Sykkelbag.pdf

Det kan jo naturligvis slite noe på sykkelen, men da kan man ta den med inn som bagasje i vogna di, større trygghet for at den ikke blir stjålet - og du har mer kontroll med hvilken slitasje den utsettes for.

Re: NSB - anti sykler! [Re: simson] #761320 28/06/2009 17:41
krok Offline
Avhengig
Avhengig
NSB ødela sykkelen min første gangen jeg skulle ta toget med sykkel til ritt.

Etter en måned fikk svar på klagen.

Jeg hadde lagt ved (scannet inn) alle kvitteringer, billetter og tatt bilder av av skaden. Men fikk til svar at de ikke kunne se at jeg hadde lagt ved en skriftlig dukomentasjon fra NSB personell for skaden. (?!!!) Hva behager?

Stasjonen (Sande) er ubemennet, toget kjørte jo avgårde så hvordan i h#%&ete kunne jeg få dokumentert dette? På vei hjem tok jeg forøvrig kontakt med konduktøren og hørte om de hadde noen form for skdemeldingsskjema, men dette hadde han aldri hørt, men rådet meg til å ta kontakt med hovedkontoret. Ringte også til det servicenummeret de har, og kundebehandleren der ba meg om å logge saken i tilbakemeldingsskjemaet på NSBs hjemmesider.

En måned etter får jeg altså svar, et fantastisk arrogant avslag. Jeg har påklaget denne avgjørelsen og har bedt om at de sender saken litt lengre opp i næringskjeden der inne. (Oppdatering i denne saken kommer sikkert om en måneds tid)

Jeg unngår nå, til det ytterste, å benytte meg av NSB eller anbefale noen til å bruke NSB om det finnes andre alternativer.

Moderator  support