Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Slanger

Slanger #751304 12/06/2009 09:08
40 års krise Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
Jeg pungterte på tur her om dagen og tenkte jeg skulle forsøke å bytte så fort som mulig, som trening. Men det tok likevel 5 minutter. En ting som tok tid var å skru opp og igjen mutteren som holder dekket på plass. Pleier dere å ta av denne for å spare tid? Eller er det andre tips for å kunne skifte fort når man kjører ritt?
Christian
Som gleder seg til Vestmarkrittet på ny Scale 20!

Re: Slanger [Re: 40 års krise] #751305 12/06/2009 09:09
40 års krise Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
Hvorfor ble det å punktere sensurert.

Re: Slanger [Re: 40 års krise] #751312 12/06/2009 09:14
gare Offline
More than words
More than words
Sitat: 40 års krise

Fordi du skrev det feil, altså med en g.

Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: Slanger [Re: 40 års krise] #751334 12/06/2009 09:32
jorn_almberg Offline
Besatt
Besatt
Jeg bruker ikke den skru-ringen, og heller ikke ventilhetter. (Kan være greit å ha ventilhette på reserveslangen så ikke ventilspissen gnager på slangen, dog).

Hvis du dropper den skru-ringen er det ekstra viktig at ventilen står vinkelrett på felgen, og at slangen ikke sklir inni dekket pga. lav friksjon. Bruk gjerne talkum på slangen.

-Jørn

NOTS
Re: Slanger [Re: jorn_almberg] #751364 12/06/2009 10:11
EgilS Offline
More than words
More than words
Sitat: jorn_almberg
Bruk gjerne talkum på slangen.

Skal du skifte slange i ritt er det vel mer sannsynlig at det er gjørme på slangen. ICON_SMILE

Re: Slanger [Re: gare] #751464 12/06/2009 11:52
A
atlekristensen Offline
Ivrig
Ivrig
A
Talkum på slange er en myte. Jeg har aldri skjønt hva en vil oppnå med talkum. Jeg har montert slange uten talkum og det er like jævlig som med talkum, jeg merker ingen forskjell bortsett fra støvskyen. Jeg har hatt et slange som klebret seg fast til dekket, men da var det etter 3 år (en bra ting da det reduserer rullemotstanden bittelittegrann), og slangen var fremdeles relativt lett å få tatt av. ICON_SMILE

http://yarchive.net/bike/tire_talc.html

Bicycles do not generate enough heat to vulcanize tubes, so they can be removed from the tire without problem. Other than that, talcum has no effect on punctures other than to release air faster when one occurs.

A tube cannot move in a tire when inflated, regardless of what powder is used, because, no translational forces exist, on top of which the holding force between tube and casing is large. That talcum prevents damage when mounting a tire is also not the case, because the pinch occurs when the last part of the bead is being popped onto the rim.

[quote40 års krise]
Eller er det andre tips for å kunne skifte fort når man kjører ritt?[/quote]

Øving? C02-pumpe er kanskje å banne i kjerka?
Jeg bruker ca 10 minutter så der er du litt bedre enn meg. ICON_BLUSH

Sitat: gare
Sitat: 40 års krise

Fordi du skrev det feil, altså med en g.

Neinei, ingen seriøse svar her! ICON_WINK
[sensurert] er en UTING, så vi snakker ikke om det her, det er derfor ordet blir sensurert av hensyn for de sarte syklistene.
Det er derfor de fleste bruker slangeløst, skviser inn litervis
av latex for å kompensere for en stk butylen slange som bare veier 170gram. Eller en latexslange hvis den *host* personen føler seg litt kinky?

/hvem? jeg?

Re: Slanger [Re: jorn_almberg] #751579 12/06/2009 14:04
svegar Offline
Besatt
Besatt
Sitat: jorn_almberg
Jeg bruker ikke den skru-ringen, og heller ikke ventilhetter. (Kan være greit å ha ventilhette på reserveslangen så ikke ventilspissen gnager på slangen, dog).

Hvis du dropper den skru-ringen er det ekstra viktig at ventilen står vinkelrett på felgen, og at slangen ikke sklir inni dekket pga. lav friksjon. Bruk gjerne talkum på slangen.

Trodde du brukte guffe. Da må du bruke skru-ringen (ble det riktig med bindestrek her, egentlig?). Eller kanskje det er derfor du ikke bruker guffe, fordi du ikke har fått det til på grunn av manglende mutter?

vennlig hilsen
guffe-elsker (her føltes det riktigere med bindestrek)

Moderator  support