Ser at det er begrensning i diverse terrengritt på hjulstørrelse max 29". Hvilke sykler er det egentlig som har større hjul en det? Bare så jeg vet hva jeg skal holde meg unna.
Det er svært spesielle sykler som har større hjul enn 29". mener å ha sett 33" eller deromkring. Det praktiske i forhold til dette er at du i vanlige dødelige butikker finner 26" og 29" og that's it. Ellers blir det special interest. Husk at det ikke er lov med 69-er f.eks. på Birken, da hjulene må ha samme størrelse (mongo, men nuvel)
Foreløpig er det bare noen få sykler med slike hjul. Veldig begrenset utvalg av felger og dekk (den under her har håndskårne dekk). Spørsmålet er jo også hvor mye mer du får ut av egenskaper i forhold til ulemoer som økt vekt og treghet.
Det er svært spesielle sykler som har større hjul enn 29". mener å ha sett 33" eller deromkring. Det praktiske i forhold til dette er at du i vanlige dødelige butikker finner 26" og 29" og that's it. Ellers blir det special interest. Husk at det ikke er lov med 69-er f.eks. på Birken, da hjulene må ha samme størrelse (mongo, men nuvel)
Enda større hjul kommer helt sikkert. Med alle de som sier at 29" er helt overlegent i forhold til 26" (jevner ut underlaget slik at fulldemper er unødvendig, etc.) så er det klart at enda større hjul er enda mer overlegent.
Re: Sykkel med større hjul enn 29"
[Re: EgilS]
#75126112/06/200908:42
Merkelig det der hvordan man oppfatter ting, 26" folket har vel hevdet at med 29" så blir det vanskelig der det er trangt og teknisk. Jeg opplever det stikk motsatt, og det er ikke for å forsvare valget. Jeg mestrer på en helt annen og bedre måte partier som tidligere var vriene. At en med 29" får hjelp til å bli bedre på en "juksemåte" det er helt greit så lenge det er morsomt.
så er det klart at enda større hjul er enda mer overlegent.
Det skal bli gøy å se grensen! Blir 42" trendy?
Sitat: StigB
Merkelig det der hvordan man oppfatter ting, 26" folket har vel hevdet at med 29" så blir det vanskelig der det er trangt og teknisk. Jeg opplever det stikk motsatt, og det er ikke for å forsvare valget. Jeg mestrer på en helt annen og bedre måte partier som tidligere var vriene.
Virkelig? Jeg hadde det motsatte, så jeg lurer på om det er det mentale som spiller inn? Hjulene hadde sin moment så jeg følte at jeg måtte jobbe mer å svinge, men når det var allerede i gang ble det lettere å holde farten oppe. 29" føltes littegranne treig i å fikle med i tung/treg teknisk terreng pga lengden, men på den andre siden gikk det raskere og pulsen min ble lavere iforhold til 26". Jeg syntes at min 26" kunne hatt vært littegrann lengre, så kanskje det vil gå opp i opp? Man venner seg til det meste!
/i wanna be seduced by the 29" concept...
[Re: Sverre]
#75164712/06/200915:49
"Virkelig", ja jeg vil på ingen måte forsvare 29" å for de som kjenner meg hadde dette vært et bomskudd ville det blitt hørt lang vei.
Samtidig skal det også sies at jeg søker noe som kan være litt snillere med kroppen min. Der tror jeg at jeg har truffet godt, Sultan føles kvikk og responsiv + at den klatrer bedre. Den er mer tilgivende i terreng med røtter noe som passer meg bra. Men sånn er det vi er alle forskjellige.
Jeg har såvidt prøvd en 36 er. Bare på fortauet, men likevel: Den er treg (akselrasjon, svinging) , tung, svinger dårlig og føles vanskelig å manøvrere. I raske trange stipartier ser jeg det for meg som umulig å plassere bakhjulet der man vil ha det. Tilhengere vil kanskje motargumentere med at det gjør ingen ting med en sånn sykkel. For lek og morro på sti, ser jeg absolutt ingen styrker hos en sykkel med 36" hjul. Hadde jeg vært 245cm høy, hadde saken vært en annen. Det er jeg heldigvis ikke. Men det var morro å prøve:)
[Re: Dr.E]
#75203313/06/200909:44
Samtidig skal det også sies at jeg søker noe som kan være litt snillere med kroppen min. Der tror jeg at jeg har truffet godt, Sultan føles kvikk og responsiv + at den klatrer bedre. Den er mer tilgivende i terreng med røtter noe som passer meg bra.
Hmm. Jeg merket noe av det samme selv, men klarte ikke å formulere det så godt som deg. Jeg likte ihvertfall oppførselen i tung teknisk sti, men det har jo bare vært en kort prøvetur. Ettersom jeg allerede har malt meg inn i et hjørne med 26" dekk, 26"hjulsett, 26" ramme og et 26" mentalitet blir det naturlig at 29" blir litt vanskelig for meg å hoppe på.
Sitat: Dr.E
Jeg har såvidt prøvd en 36 er. Bare på fortauet, men likevel: Den er treg (akselrasjon, svinging) , tung, svinger dårlig og føles vanskelig å manøvrere.
Var det den røde med lang hjulavstand solgt via unicycle.com?