Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Gjenge opp krankarm?

Gjenge opp krankarm? #750277 10/06/2009 22:54
Boas Offline OP
Fiseufin
OP Offline
Fiseufin
En kompis (Hehe...det er faktisk ikke meg!) har ødelagt gjengene på venstre krankarm på XT770-kranken sin ved å skru på en pedal for dårlig og sykle med det. Kan den reddes?

Jeg har ikke sett krankarmen, men så pedalen og den så ikke helt kjørt ut.

Kom gjerne med forslag til hvem som gjør dette på Romerike eller i Oslo.

Til info koster det 600,- pluss frakt for ny arm.

-A.

Re: Gjenge opp krankarm? [Re: Boas] #750292 11/06/2009 04:24
H
hundenjanson Offline
Ivrig
Ivrig
H
Jeg er sikker på at de fikser det på Oslo sportslager eller en av de andre annerkjente sykkelverkstedene i Oslo. Jeg er ymse erfaringer med sykkelverksteder på Romerike. Under Mtb styrkeprøven i fjor ødela jeg gjengene på min krank, men fikk fikset det på Birk sport.

Re: Gjenge opp krankarm? [Re: hundenjanson] #750303 11/06/2009 05:59
Truls Offline
Besatt
Besatt
Hvis det er en kvikk fiks som trengs, så kan han jo forsøke å skru inn pedalen fra baksiden en gang. Det kan muligens gjøre det litt enklere å entre pedalen riktig neste gang. Uansett bør det ses på av et kvalifisert verksted. Det er lite materiale i gjengene i utgangspunktet, og pedaler som faller av på upassende tidspunkt er en uting.

Truls

www.johnsenframeworks.com og http://www.facebook.com/johnsen.frameworks
"There are some tools that you don't really own. You are just their temporary custodian on their voyage through time"
Re: Gjenge opp krankarm? [Re: Boas] #750318 11/06/2009 06:28
Vanilla Ninja Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Pedalene går sjelden fløyten etter en sånn tabbe, men gjengene i krankarmen kan være kjørt.

Hvis du finner et verksted som har helicoil og gjengeutstyr kan de sette inn en gjengehylse med samme indre diameter som de opprinnelige gjengene.
Hva de vil ta for dette har jeg ikke peiling på, men hos oss pleier det å koste ca 250 kroner per arm.

Helicoil blir forøvrig minst like sterkt som de opprinnelige gjengene. Muligens sterkere, siden de ytre gjengene har større diameter og biter seg bedre fast i krankarmen og hele hylsen er av stål.

Moderator  support