|
|
|
Nordsjørittet, hvilken sykkel?
|
Nordsjørittet, hvilken sykkel?
10/06/2009 21:17
|
HM Frænker'n
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Etter et par flasker vin i et bryllup i fjor sommer ble det slik at jeg skulle sykle nordsjørittet. Nå er jeg påmeldt og kan ikke feige ut.
Jeg var fast bestemt på å sykle på min cx, men etter å ha sett på video av løypa i dag er jeg litt usikker. Det ser litt mer "humpete" ut enn jeg trodde.
Min andre mulighet er en 29", Gary Fisher Ferrous. Nok så tung stålramme og totalvekt på ca 12 kg. Til denne har jeg dempegaffel og stiv karbongaffel. Ser for meg at den stive gaffelen er mest aktuell.
Det er ingen tvil om at jeg sykler fortere på asfalt og "ok grusvei" med cyclocrossen, men vil jeg tape for mye i "kronglete" partier?
Hjelp!
Noen som har gode råd?
P.K.
|
|
|
Re: Nordsjørittet, hvilken sykkel?
[Re: HM Frænker'n]
10/06/2009 21:24
|
engekri
Ivrig
|
Ivrig
Cyclocross er nok det kjappeste, men du vil nok føle deg mer komfortabel i svingene på grusen dersom du har volumet fra 29'' dekka under deg. Dersom du får kasta på en fast karbongaffel blir vel ikke sykkelen helt feil til NSR vil jeg tro?
|
|
|
11/06/2009 09:06
|
gare
More than words
|
More than words
Tja, jeg var med i 2006 og 2007 på min GF Paragon med stiv gaffel, syntes ikke det var så problematisk.
I år blir det CX, har satt på noen 38 mm Vredestein Premiato, og regner med at det skal gå greit. Ryktene vil ha det til at det er ekstra mye grus i starten av rittet, men der er det så mange som går oppover de små bakkene at du mest sannsynlig må gå du også med mindre du er først ute i puljen din.
Hvor de kronglete partiene er på Nordsjørittet er litt usikkert for meg(og jeg er som kjent en pyse når det kommer til teknikk), jeg har forstått det slik at terrengpartiet etter Steinkjerringa er utbedret og dermed er vel det mest kronglete litt dårlig traktorvei?
Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
|
|
|
[Re: gare]
11/06/2009 09:59
|
HM Frænker'n
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Legg merke til at kronglete står i hermetegn Gare. Er bare litt redd for å bli ristet i filler på cx.
|
|
|
11/06/2009 10:10
|
peroo
Ringrev
|
Ringrev
Husk at slutten turveien fra egersund til ogna blir ganske mye mer ujevn for de siste puljene. "Nesten asfalt" for de første puljene og løs grus med småhull med skarpe kanter for de på slutten. (pga av bremsing og låste hjul i nedoverbakkene)
Jeg ville tatt cyclocross (om du er vant med den på grus) om jeg startet i de første puljene, og noe med litt kraftigere hjul om jeg startet på slutten. Både pga av underlag og pga mye kø og uventede manøvre om du starter turpuljene.
|
|
|
11/06/2009 10:11
|
gare
More than words
|
More than words
Legg merke til at kronglete står i hermetegn Gare. Er bare litt redd for å bli ristet i filler på cx. jeg så det  Jeg tviler på om det blir såååå mye risting at det gjør noe. Jeg er uansett såpass ambisjonsløs at jeg ikke kommer til å akke og offe meg om jeg må spasere opp de første kneikene ettter start, jeg orker heller ikke sprengsykle for å komme først ut i puljen(tror jeg)så da vil de aller verste partiene med løs grus være ordnet i relativt greit tempo. Mesteparten av rittet etter det er jo asfalt, fin grusvei og fin sti.
Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
|
|
|
[Re: gare]
11/06/2009 18:08
|
Igniten
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Kjør CX du. Det er ingen tekniske partier på rittet. Det har vært hintet tidligere om mye løs grus. Siste ukes regn har endret på det. Løypen framstår i skrivende stund som meget fast og kompakt i gruspartiene.
Vær obs over vestlandske hovedvei, her er det enkelt dype groper i grusen som kan være ubehagelige/farlige. Regner med at her vil det stå løypevakter
Ridley Ignite Bianchi 9800 OETZI Titan Ridley Helium
|
|
|
[Re: Igniten]
11/06/2009 20:24
|
grimg
Fersking
|
Fersking
husk at det blir veldig kraftig motvind. Et bukkestyre er vel ikke å forakte på de lange rette asfaltstrekkene med vinden rett i mot.
|
|
|
|
|
|
|