Jeg har innsett at jeg må ha en espressomaskin. Mocca-kanne brukt etter SRW-metoden gir brukbart resultat, men langt fra perfekt, og det går med 25g kaffe til en kopp. Det blir mye når favorittkaffen koster 127 for en kvartkilo...
Så da må jeg altså ha en espressomaskin. Men den må være bitteliten. Jeg vil ikke ha noe sånn melkeskummerdilldall, koppvarmer (hallo, espressokoppene må jo være kalde, så man kan drikke espressoen før den oksyderer), eller annet tull, så finnes det en brukbar maskin der ute som knapt er bredere enn kaffebajonetten er det en sånn jeg er på jakt etter. Har lekt med tanken om å kjøpe den smaleste Nespresso-maskinen og fylle brukte Nespresso-pods med godkaffen (for Nespresso-kaffen smaker litt kaffe og mye pergament - heran var gammel gammekaffe!), men det blir litt tungvindt...
Jeg har nesten ikke noe benkeplass i utgangspunktet, det er problemet.
Ole.
Dette handler om prioriteringer, det MÅ være plass til en espressomaskin, en Rancilio Silva er da ikke såååå stor, selv om den har alt det "jåleriet" som du ikke vil ha. Uansett er Kaffe-Latte en slager hos begge gutta på henholdsvis tre og ett år, stor jubel hver morgen når steameren går
Kan muligens oppfattes som lite fortrolig her altså (siden jeg pusher det meste innen kaffe og kaffedippedutter på "PRO-level"), men shit la gå; Jeg har hatt "mange" forskjellige espressomaskiner og kverner opp igjennom de tolv siste åra, og kooooost meg noe grønngrusomt med alle sammen. Men, etter at jeg begynte å ta ibruk Aeropress så har jeg liksom kommet meg ned på jorda og funnet ZEN roen. (Må jo sies at jeg får dekket behovet for espresso kruttsterk kaffe på jobben) Mitt forslag i debatten blir å investere i PP
Her har du løsningen servert. Perfekt å ta med på stitur også.
Har testet handpresso løsningen.. morsom på tur, men resultatet er litt blandet.. Har vært innom oslove og kjøpt en AeroPress som fortiden er føstevalget i heimen.
Never, ever make absolute, unconditional statements.
Hvis jeg skal fly bort til SRW for å få malt noen bønner hver gang jeg skal ha kaffe kan jeg jo like godt tigge til meg en kopp kaffe av Joar når jeg først er der...
Espresso er verdiløs uten helt ferskkvernede bønner. Kjøp av illy og annet tøv ferdigkvernet er bare for folk som tror de er kultiverte når de drikker espresso av en dyr maskin de ikke kan operere.
Det viktigste med en espressomaskin er espressokverna.... Så, har du ikke plass til kvern, så dropp hele greiene
Ha'kke du kvern i butikken, da? ...Eller nekter du å selge annet enn hele bønner?
Hvis Ole skal kose seg i heimen med bedre resultat enn sin mokkakanne, så er han helt nødt til å påse at han kverner kaffen sin tidligst 30 sekunder før den skal i kontakt med vannet...
GeirK: Jeg ser din benk, og høyner med denne (i bakgrunnen) på 7,5m ;-)
Den er bare 10 min fra Ole også..
Supert, da dukker jeg opp hos deg hver morgen kl 07 for en americano, og sånn i 17-tiden for en espresso. Og midt på dagen en gang eller to hvis jeg ikke er på jobb.
Espresso er verdiløs uten helt ferskkvernede bønner. Kjøp av illy og annet tøv ferdigkvernet er bare for folk som tror de er kultiverte når de drikker espresso av en dyr maskin de ikke kan operere.
Jeg drikker ferdigkvernet og egenkvernet om hverandre pga lokalitetsproblemer til helkaffepusher. Og tar meg heller en kopp ferdigkvernet enn å sitte se på en tom kopp. Gran Roberta og Mastro Lorenzo er forresten hva som pushes på nærbutikkene.