Jeg aner ikke hva som kan ha skjedd forut for dette klippet, ei heller hva mannen sier til politimannen, men for meg fremstår han som særdeles lite aggressiv, og reaksjonen fra politimannen er en smule overdrevet. Synes jeg. Blir sjokkert når jeg ser sånt, og lurer på hva f*** som foregår i hodet på sånne folk; slå løs på folk som om de var en potetsekk!? Er det "slå først, spør etterpå" som er den gjengse reaksjonsmåten til politiet i USA?
Det triste her er at denne saken ikkje akkurat er eineståande. Det er ikkje lenge sidan nyheten om ein bevisltlaus mann vart banka opp av fem politimenn Det er tydelegvis ein del politi i USA, som lev i de trua at som lovens håndheverar, er dei heva over loven, og omtrent kan gjera som dei vil.
...i 2001 kvalte en politikonstabel i Oslo ihjæl en junkie i sentrum. To uker etter holdt han på å gjøre detsamme. Denne gangen sluttet kun offeret å puste, men man fikk igang igjen pusten etter at det ble gitt kunstig åndedrett. Saken ble dysset ned.
Var det ikke den hendelsen leder i politiforbundet Arne B Johannessen omtalte som "godt politiarbeid"? Da kan man begynne å lure... Han trakk det tilbake senere etter at reaksjonene kom, men det viser jo hva ryggmargsrefleksen er.
Spurt vinner duellen. Terskel avgjør hvilken. Instant person - just add coffee
Var det ikke den hendelsen leder i politiforbundet Arne B Johannessen omtalte som "godt politiarbeid"? Da kan man begynne å lure... Han trakk det tilbake senere etter at reaksjonene kom, men det viser jo hva ryggmargsrefleksen er.
Du kjenner tydeligvis til alle detaljer rundt hendelsen?
Politiet har ingen lett jobb, men det er alltid lett å kritisere for bedrevitere i ettertid. Når det er sagt, så er det sikkert noen som ikke burde vært politi heller, men de tror jeg det er forsvinnende få av.
Selv ønsker jeg flere politifolk, mer aktivt politi, strengere straffer og flere bak lås og slå med dommer som virkelig svir. I fjor var jeg utsatt for sjokk-innbrudd og en rekke tyverier uten at noen er stillt til rette for dette. Gjorde meg ikke mer vennlig innstillt til kriminelle (ikke relatert til "denne" saken/tråden)
Rolf
Re: Hva feiler det mannen!?
[Re: Rolf]
#75017210/06/200920:38
Du kjenner tydeligvis til alle detaljer rundt hendelsen?
Politiet har ingen lett jobb, men det er alltid lett å kritisere for bedrevitere i ettertid.
Nei det har de ikke, og det har jeg da heller ikke sagt, om du leser hva jeg skriver. Politifolk flest gjør en tidvis kjip jobb bra og samvittighetsfullt.
Det kan ikke på noen måte forsvare at fire politifolk skal arrestere en ubevæpnet person og tar livet av ham i prosessen. Det er utrolig og forkastelig at Arne Johannessen kunne påstå at en slik handling er et godt stykke arbeid. De har ikke gjort godt arbeid, de har gjort en tragisk feil som ikke skal forekomme. Den skal ikke forekomme selv om du har blitt frastjålet store verdier, eller jeg er blitt utsatt for uprovosert vold.
Årsaken til feilen og hvorvidt politifolkenes handlinger er straffbare krever bedre detaljkunnskap.
Spurt vinner duellen. Terskel avgjør hvilken. Instant person - just add coffee
Det kan ikke på noen måte forsvare at fire politifolk skal arrestere en ubevæpnet person og tar livet av ham i prosessen.
Det at noen omkommer under en pågripelse er tragisk. Men så lenge hensikten fra Politiets side ikke er å drepe, eller å skade for skadens skyld, så kan det godt forsvares.
Fysisk makt er alltid forbundet med fare, på samme vis som f.eks sykling. Der hvor en person reiser seg med et smil, kan det være at en annen blir liggende (for godt).
De fleste (alle?) ganger Politiet griper til makt, så skyldes dette handlinger fra den som utsettes for makten. De har selv et valg om hvordan de skal forholde seg. Politifolkene har ikke nødvendigvis dette valget. Derimot er de sansynligvis lystne på å kunne reise hjem etter arbeid, både uskadde og i live, og det legger nok en del føringer på hvordan de løser denne typen oppdrag.
Dette er vel forøvrig den typen diskusjon man aldri blir enige om uansett.
Rolf PS! Og med Politiet, så mener jeg det norske Politiet
...i 2001 kvalte en politikonstabel i Oslo ihjæl en junkie i sentrum. To uker etter holdt han på å gjøre detsamme. Denne gangen sluttet kun offeret å puste, men man fikk igang igjen pusten etter at det ble gitt kunstig åndedrett. Saken ble dysset ned.
Stemmer det. Riksadvokaten og hans medhjelpere sendte straks ut en advarsel til landets medier om at de også ville bli forsøkt kvelt om de nevnte dette. Alle norske medier fikk denne advarselen, med unntak av NRK som vi alle vet allerede blir redigert av myndighetene. Jeg har selv observert Jonas Gahr Støre sitte ved desken i vår lokale avis med en sensursaks i hånden. Jeg vet også at den samme saksen har blitt brukt som et våpen mot ivrige, unge opprørske journalistspirer.
Denne saka på Dagbladet gjorde at eg følte for å vekka denne tråden til live igjen. Nå er det ein amerikansk politimann som følte for å trekka handvåpenet sitt fordi nokon kasta ein snøball på bilen hans under ein snøballkrig i Washington D.C. I videoen under som ha spreidd seg på Youtube så innrømmer politimannen å ha trukke våpenet sitt "cause I got hit by snowballs", akkurat som om det skulle ha vore ein skjellig grunn.