Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Hva er hva på frontdemperen!?

Hva er hva på frontdemperen!? #748201 08/06/2009 20:09
V
Villmann Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
V
Som nyfrelst sykklist klinte jeg til og kjøpte en sykkel med flere duppeditter en ei romferge. Jeg visste ikke hva halvparten var, men er nå blitt litt klokere, men fremdeles er det endel ting jeg lurer på!

Hva er dette her? Dette bilde er undersiden av den ene sylinderen på front demperen min.

Jeg har en Rock Shox Lyric Solo Air 160mm demper. Jeg kjøpte den brukt og har ingen dokumentasjon/manualer.

Viss noen gidder å svare meg på hva disse forskjellige uttrykkene betyr:

Spring Solo Air / U-Turn?

Damping DFR (Dual Flow Rebound)?

Lowers Magnesium, Maxle 360?

og hvordan finner jeg ut hvor mye atm trykk jeg skal ha i? Det pleier stå på demperen men ikke her!

Re: Hva er hva på frontdemperen!? [Re: Villmann] #748213 08/06/2009 20:16
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Hva er hva på frontdemperen!? [Re: Villmann] #748216 08/06/2009 20:17
Vanilla Ninja Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Spring Solo Air - fjærmediet er luft.

U-turn - RS sin teknologi for å endre vandring på sparket uten å måtte operere gaffelen.

Damping DFR - demperen som justerer hvor fort gaffelen retter seg ut. Den røde knappen på bildet er den du vrir på for å stille inn demperen.

Lowers magnesium - ytterbeina er magnesium.

Maxle 360 - RS sin 20mm aksling.

Trykk på de fleste RS-gaflene jeg har pumpet er like mange psi som vekta di i pund. Det er ikke helt sikkert det stemmer, så sjekk www.sram.com og trykk på service nederst på siden. Der finner du alt av manualer.

Re: Hva er hva på frontdemperen!? [Re: Villmann] #748237 08/06/2009 20:31
arni@stinky Offline
Entusiast
Entusiast
Hei.

Den røde skruen med sekskant er til å stille hastigheten på "rebound", altså hvor raskt demperen "slår" på tilbakeslaget.ns

Spring Solo Air betyr at du har ett kammer som skal pumpes til rett trykk i forhold til dine ønsker, med dette trykket kan du justeret "saget". Dette er hvor mye gaffelen komprimeres når du setter deg på sykkelen. Anbefalt sag er ca. 25% av gaffelens vandring. U-Turn betyr at du kan stille inn gaffelen til ønsket slaglengde(hvor mye gaffelen skal kunne komprimeres, på dagens Lyrik er det fra 115-160mm.

Lowers er den nedre delen av demperen, denne er laget av magnesium. Maxle 360 er ett propitært sytem til Rock Shox for 20mm aksling som fester navet ditt. Dette krever ikke verktøy for å spenne hjulet fast.

Prøv med forskjellig trykk til du finner ett trykk du er fornøyd
med. Dette avhenger av din vekt og hva du liker. Begyn med ett trykk som gir ca. 25% sag. Og så prøv deg frem.

Jens-Arne

Kunnskap er informasjon kombinert med erfaring, kontekst,
interpretasjon og refleksjon. Kunnskap er begrunnet tro.
Kunnskap oppstår mellom ørene i menneskets hjerne.

Petter Gottschalk

Moderator  support