Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

hvordan skal jeg trene i sommer?

hvordan skal jeg trene i sommer? #748109 08/06/2009 18:44
eirik-lp Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
jeg er nå 15 år og satser fram mot birken 2010, i og med at jeg er for ung til å være med i år. Hvordan bør jeg legge opp treninga mi i sommer? Det er vel lurt å kjøre mange rolige langturer for å få grunnlaget, men jeg må vell også legge inn noen intervaller for å bedre O2 oppaket...Jeg har tenkt til å sykle mye i sommer, hvor mange intervaller og langturer bør jeg evt ha i uka? ...er takknemlig for alle svar ICON_LAUGH

Mål 2011: Molde Challenge, Raumerrittet, Grensern under 3:00 og Briken under 3:30

"Du er herre over det ord som ikke er sagt. Det talte ord er herre over deg."
Re: hvordan skal jeg trene i sommer? [Re: eirik-lp] #748180 08/06/2009 19:52
R
Rolf Offline
Veteran
Veteran
R
Sitat: eirik-lp
jeg er nå 15 år og satser fram mot birken 2010, i og med at jeg er for ung til å være med i år. Hvordan bør jeg legge opp treninga mi i sommer? Det er vel lurt å kjøre mange rolige langturer for å få grunnlaget, men jeg må vell også legge inn noen intervaller for å bedre O2 oppaket...Jeg har tenkt til å sykle mye i sommer, hvor mange intervaller og langturer bør jeg evt ha i uka? ...er takknemlig for alle svar ICON_LAUGH

For at du skal få et (eller mange) fornuftige svar, så tror jeg du må dytte inn noe om bakgrunnen din (treningsmenger, annen idrettsbakgrunn, kanskje puls/watt-verdier om du vet disse), og ikke minst hva som er ambisjonen din i 2010.

Hvis du ikke er medlem av en sykkelklubb, så ville jeg meldt meg inn der. På den måten kan du få gode råd og tips, samt en trener som kan vurdere deg "live". Ser ut som du bor i Oslo, og der er det vel flere klubber å velge mellom.

Lykke til, og husk at det skal være mest gøy ICON_LAUGH

Rolf

Re: hvordan skal jeg trene i sommer? [Re: Rolf] #748196 08/06/2009 20:06
olechr Offline
More than words
More than words
Enig med Rolf her må mere info til.

Men i utgangspunktet å "satse" på birken når man er 15 år blir vel drøyt. Prøv noen rundbane ritt og ikke minst sykle og kos deg.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: hvordan skal jeg trene i sommer? [Re: Rolf] #748203 08/06/2009 20:10
eirik-lp Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Jeg har spilt ballspill, gått på ski og spilt håndball. Slutta for 2-3 år siden. Var også med en sykkelsesong hos SK Rye og trente med terrenggruppa for 3 år siden. Jeg føler at jeg trener best når jeg selv kan bestemme når mine treninger er, i og med en del skolearbeid osv. Jeg har en venn som har vunnet NM i landeveissykling (i sin aldersgruppe) 3 år på rad. Han trener med rye, men jeg føler det går for fort for meg å trene med dem. Målet mitt på birken i 2010 er under 3:45.Jeg har en far som i fjor sykla birken på 3:16, utifra det jeg veit i forhold til han hadde jeg kanskje brukt 4:15 dersom jeg hadde sykla birken per dags dato. Nå trener jeg vanligvis 3-4 sykkeløkter og 2 styrkeøkter i uka.

Mål 2011: Molde Challenge, Raumerrittet, Grensern under 3:00 og Briken under 3:30

"Du er herre over det ord som ikke er sagt. Det talte ord er herre over deg."
Re: hvordan skal jeg trene i sommer? [Re: eirik-lp] #751605 12/06/2009 14:24
Birkebeinern Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Har ett enkelt forslag til deg viss du skal kjøre 3 - 4 økter på sykkel i uka:
- 2 stk rolige langturer, 2 - 3 t.
- 1 stk bakkeintervall, 3 - 4* 10 min terskel.
- 1 stk styrketråkk, 4* 8 min. Moderat tempo, 30 - 40 tråkk pr min.
- I tilegg er det en fordel å ha en testløype hvor du sjekker deg jevnlig et par ganger i mnd. denne byttes da ut med intervall eller styrketråkk økta.

eks. man intervall, ons langtur, tors styrketråkk, lør langtur.
oppsett av dager styrer du greit selv etter lyst og tid..sørg for at du er utvhilt før tungøktene:)

Until mountain biking came along, the bike scene was ruled by a small elite cadre of people who seemed allergic to enthusiasm

Moderator  support