|
tekniske stier i Arendalsområdet?
|
tekniske stier i Arendalsområdet?
08/06/2009 17:49
|
zero-talent
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Lett litt på forumet her, men finner lite svar, så da prøver jeg å spørre igjen.
er det noen gode, smått tekniske stier i arendalsområdet? Har nettopp flyttet hit fra Kristiansand, og blitt ekstremt bortskjemt siden jeg har bodd med Jegersberg som nærmeste nabo. Trenger ikke være like teknisk som Jegers, for der blir det mye bæring, men grus og traktorstier er kjedelig... ser på kartet at det er en del små stier over lysløypa i Barbu, noen som har prøvd seg der?
coffee.exe missing. Insert cup and press any key.
|
|
|
Re: tekniske stier i Arendalsområdet?
[Re: zero-talent]
11/06/2009 14:31
|
zero-talent
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Ingen svar? Finnes det virkelig ingen som sykler sti i Arendal??? Eller finnes det rett og slett ikke stier her?
|
|
|
16/06/2009 07:06
|
sanouka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hælla, var en sving innom det blie sørland for et par år siden og fikk en tur på sti i området forbi Myra skole og øst mot Granehytta det var overraskende bra. Kjøp et kart som dekker nevnte område pluss inn mot (Harry fra)Froland. Husker at jeg passerte en del stikryss som hvor det så lovende ut videre innover evt vestover.
"It never gets easier, you just go faster."
|
|
|
[Re: sanouka]
17/06/2009 14:47
|
heioghopp
Medlem
|
Medlem
Heisan
Var å besøkte en kompis som har hytte i området i fjor. Vi fant noen mindre runder som til gjengjeld var veldig fine. Problemet er jo at min stedssans er sjukt dårlig. I kombo med teflon-hjerne er det vrient med konkrete tips, men noen pekepinner kan være:
Hove: På en eller annen campingplass her var det faktisk bygd en ganske så tøff North Shore runde. I området rundt finnes det en del fine sti snutter. Tipper man kan få til noe bra der hvis du linker det sammen på en bra måte.
Selve hytta hans lå over en eller annen bro i området. Når jeg ser på kartet så tipper jeg at vi var i området rundt Revesand. Der var det en liten rundløype som jeg tipper er lysløype på vinteren for skigåere. Fin flyt-sti hvor man fikk bra fart. Men pass på: Denne tror jeg også er populær blant joggere og turgåere.
Det var det jeg kunne bidra med... Lykke til!
Den som satser høyest, krasjer mest spektakulært
|
|
|
[Re: heioghopp]
18/06/2009 16:40
|
zero-talent
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Takk for innspill! Har vært og kjøpt meg noen orienteringskart, ser det skal være noen småstier i området rundt her:) Satser på at jeg finner noe spennende etterhvert. SKal bo her i ekle "byen" endel år, så det må jeg jo bare...
|
|
|
18/06/2009 18:52
|
gunner_one
Ringrev
|
Ringrev
Hei Kanskje du kan hjelpe meg også litt. Jeg skal ha sommerferien på hytte i Tvedestrand og kan ikke bare basere meg på å sykle tur/retur kilsund/Tvedestrand langs ytre vei da knærne reagerer for kjapt på asfalt. Er det indikert noen gode stier på kartet ditt i dette området også? Er du intr i å ha følge på turene dine i de tekniske stiene?
Soon Bikes 650B Paragraph 2a  Merida Scultura SL Team Ghost RT Lector WC
|
|
|
[Re: gunner_one]
19/06/2009 08:40
|
Mmar
Ivrig
|
Ivrig
Ryktet sier at det finnes stier i Tvedestrand. Når du sykler fra sentrum i retning Risør, tar du til venstre på toppen etter rutebilstasjonen. I skogholtet der skal det være en del stier. Tipper det også er muligheter innover fra rutebilstasjonen, dvs turveien som starter på andre siden av badevannet.
Har aldri prøvd disse selv, på hytta er det racer som gjelder.
|
|
|
19/06/2009 09:02
|
Sancho Panza
Entusiast
|
Entusiast
hei - har ikke sykla så mye i Ærendal tidligere, men skal ta med gyngehesten ned i sommer. det lille jeg vet om er noen småstier i området Åsbieskogen-Stoa. Der er det kupert og fint, men området er ganske lite. Så om noen vet om noen lengre stipartier/områder så setter også jeg pris på det :-)
Har også tatt med sykker'n på toget (greit å slippe E18) og sykla fra Nelaug og inn til byen, men den løypa går mest på grus, kun et lite stiparti mot slutten - likevel, det bør jo være en del muligheter i området??? Kanskje rundt granestua?
Tips om konkrete stier/områder ville vært supert!
Vegard
|
|
|
[Re: Sancho Panza]
19/06/2009 09:22
|
zero-talent
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Stoa-området ser lovende ut. Det er jo f*** ikke annet enn skog i hele Aust-Agder, så det må jo være stier å sykle på her. Må bare løfte baken ut av sofaen og finne dem. Rundt lysløypa i Barbu ser det ut som det er noen småstier, traktorveier osv som ser ganske lovende ut. Rota meg bort oppi der i fjor, kan surre fram og tilbake ganske lenge. gunner_one: jeg har bare kjøpt o-kart for Granestua og lysløypeområdet i Arendal. Ta en tur innom turistkontoret eller DNT, hvis de har butikk. Der selger de o-kart med alt av stier inntegnet.
Veldig åpen for å sykle sammen med noen i sommer, så lenge dere har like dårlig kondis og teknikk som meg da... Eller hvertfall kan late som.
|
|
|
20/06/2009 09:41
|
steinary
Medlem
|
Medlem
Heisann. Godt å se at det er noen som er interessert i å sykle sti her i Arendal. Skal flytte ned hit i slutten av juli og trenger noen å sykle med. Nå har jeg bodd 5 min unna Grefsenkollen og Lillomarka, noe jeg kommer til å savne fryktelig. Har på ingen måte tenkt å gi opp syklingen. Angående stier, så har jeg syklet noe i området her, og det er nok av sti bare man leter litt. Er I Arendal denne uka, og hadde meg en tur rundt østkantløypa i går kveld. Kjempefin tur. Skal være her hele uka så jeg er klar for en eller flere turer på stien. Bare å ta kontakt så tar vi en tur.
S
|
|
|
[Re: steinary]
20/06/2009 17:20
|
zero-talent
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Er med å sykle jeg, bare ikke forvent så mye. Begynte først i fjor, og det skorter på både teknikk og guts til å prøve tøffe ting.
|
|
|
28/06/2009 08:48
|
lille gutt
Avhengig
|
Avhengig
sykkelstier, ja! Klart det er sykkel stier i arendal og tvedestrand. Ta kontakt med sykkel klubbene acc(arendalsykkelklubb), grimstad sykkelklubb GSK og TOSK(tvedestrand omegn sykkelklubb)i tilegg arrangerer bedriftsidretten jevnlig torsdagritt med både racer og mtb ritt(sommerferie akkurat nå, da, men sikkert noen som trener litt organisert. Vi er en del som sykler birken i område, men jeg vet om flere som har full dempa sykler og sykler ordentlig terreng. Evnt kontakt arrangørene av www.tvedestrandtriathlon.com vi har jevnlig grusturer, bakke intervaller på mtb.
|
|
|
[Re: lille gutt]
09/07/2009 16:05
|
simson
Ivrig
|
Ivrig
Er på besøk i Arendal med sykkel nå.
Fant en bra sykkelstrekning på kanskje 3 km fra Augland og over til Granestua. Begynner som en dårlig traktorvei, blir etter hvert en bra sti, med mange muligheter i flere retninger.
Start: Like ved Augland gård (på gulesider sitt kart ser du stien som en stiplet linje, retning østover), som du finner om du følger veien Harebakken, forbi Myra og videre helt inn til enden.
Slutt: Nær Granestua, der det er mulig å finne enda flere stier, ev. sykle tilbake igjen samme veien.
Veien gikk (ut fra skilt jeg kunne lese på veien) via Folåsen (husmannsplass) og en ny røff traktorvei som ble kalt Uglebotråkket eller -stien eller noe sånt.
Sykla der i verste regnværet i dag, så kan være stien er litt for lite krevende når den er tørr og hardpakka, men i dag var den i vært fall ganske så utfordrende.
|
|
|
[Re: simson]
15/07/2009 10:29
|
Sancho Panza
Entusiast
|
Entusiast
Jeg reiser nedover nå på fredag og blir der frem til Grenserittet. Om det er noen som har lyst på å slå følge på en tur eller to så send meg gjerne en PM (før fredag kl 15) med med mob nr så skarru se det plopper inn en melding fra en som har lyst på sykkeltur ila helga.
Tenker jeg tar med HT - ikke gyngehesten - nedover med tanke på oppkjøring til nevnte ritt. Satser også på å stille til start på Nelaug-Arendal (25? juli) - så en gjennomsykling av løypa med start fra Arendal står på programmet.
Ser at dette ikke virker så "sti"-aktig, men jeg henger jeg gjerne med på typiske blåstiturer også :-)
Hilsen Vegard
|
|
|
[Re: Sancho Panza]
24/07/2009 08:35
|
stigeso
Ringrev
|
Ringrev
Jeg har svigerfamilie i Arendal og hadde med meg stisykkelen nedover i sommer. Jeg kjørte noen av de merkede rundene oppe ved Granestua. Tidvis fin sti, men de kunne nok ha godt av litt mer trafikk. Fordelen er at de er godt merket. Jeg kjøpte et turkart og det ser ut som om området mellom Granestua og Harebakken/Myra kan ha noen brukbare stier. Disse stiene er merket fra Granestua i hvert fall. Du får avlegge rapport hvis du tester dem ut.
Give my love to all my brothers and sisters in mediocrity
|
|
|
[Re: stigeso]
04/08/2009 09:58
|
ekatla
Fersking
|
Fersking
Post et kart med fine terrengstier når dere har utforsket området. Turstiene Dømmesmoen-Fjæreheia er veldig bra og mange stier i Bråstadheia rett nord for Dømmesmoen. Fantastisk singeltrack ut fra Skytebanen (retning mot Dømmesmoen) ved Fjære kirke. Tips: Kjøp o-kartet Fjæreheia. Søk på Grimstad og se mere detaljert beskrivelse av tur på annen tråd.
|
|
|
[Re: stigeso]
04/08/2009 20:33
|
sanouka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Halla igjen Så var vi paa gengrodde stier i Hamsunland igjem gitt......har akkurat vært oppe og testa området fra Myra mot Granestua...hadde helt glemt hvor lite teknisk det var, men fiiiin fiiin småteknisk XC sykling var det jo. Starta ved Tveiten innafor Myra(rett nord for Harebakken)sylka rød/blå merka sti(traktorvei og grus viste det seg å være) mot Granestua.....havna etter en stund inn i et rundløypenett med utgangspunkt i Granestua.....valgte femmern til venstre og havna til slutt på nevnte stue.....derifra gikk turen videre på på en rundløype via folåsen som til slutt kobla inn på stien jeg kom fra.....ikke veldig teknisk den heller......sånn all in all......fiiint XC område....men ikke no for stifantaster....så langt ihvertfall....skal prøve meg på en runde eller to til i løpet av ferien...så vi får se
"It never gets easier, you just go faster."
|
|
|
|
|