Er det noen som har en anbefaling av stisykkelsko som dekker følgende krav: 1) gode, stilfulle og holder vann ute 2) tilpasset klikkpedal (spd) 3) gode å gå med utenom sykkelbruk også 4) pris under 1000 kr
Jeg har akkurat bestilt et par Northwave Expedition GTX, og Northwave har en sko som heter Mission, som er ganske lik, men uten Gore Tex. Shimanos MT90 og AM50 er også verdt en kikk. Mavic Mantra Set og Switchback ser også flotte ut. ...Og så er absolutt Gaerne Lapo og Vega verdt en kikk.
Tror Specialized har noen liknende sko også.
Re: Anbefaling av stisykkelsko med klikkpedalfeste?
[Re: Stein]
#74765508/06/200909:48
Jeg har akkurat bestilt et par Northwave Expedition GTX, og Northwave har en sko som heter Mission, som er ganske lik, men uten Gore Tex. Shimanos MT90 og AM50 er også verdt en kikk. Mavic Mantra Set og Switchback ser også flotte ut. ...Og så er absolutt Gaerne Lapo og Vega verdt en kikk. Tror Specialized har noen liknende sko også.
Hva kostet Northwave Expedition GTX og hvor kjøpte du de?
Brukar desse sjølv, og er veldig fornøgd. Er ikkje vanntette, men held held vatn godt ute og er varme sjølv om dei skulle bli våte. Veldig gode å gå med og godt feste, då cleaten ikkje stikk ut.
De MT51 koster jo kun 270 pluss mva og frakt og ikke verst pris. Men problemet med sko på nettbutikkjøp er størrelsen. Varierte str mye fra det du ellers bruker?
Sykkelsko må vel være det mest spennende å kjøpe på nett ;-) Jeg har ca 42 i de fleste vanlige sko, på sykkelfronten har jeg fra 40 til 44, hei hurra, når produsentene er en miks av japanere og Italienere blir det mye bingolotto når de skriver størrelsene. Prøv først, har selv noen ukurante ssko i skapet etter nett kjøp...
[Re: siment]
#74802308/06/200916:55
Shimano MT90L SPD Boot er super støvel. Gode å gå i, og fønker godt om vintern og. Jeg er en typisk str 45-46 kar og måtte her opp i 47. Det med tanke på å kunne ha litt plass om vinteren. CRC-link
[Re: Gygrid]
#74806508/06/200917:42
Shimano MT90L SPD Boot er super støvel. Gode å gå i, og fønker godt om vintern og. Jeg er en typisk str 45-46 kar og måtte her opp i 47. Det med tanke på å kunne ha litt plass om vinteren. CRC-link
Dette er gode sko
Massevis med smileys i 2012 Nyckelbens-Jonny Jonny Kåstad
[Re: Subs]
#74808908/06/200918:20
Vil det si at disse skoene også er vintersko og tildels kan erstatte Shimano MW80? http://www.cyclecomponents.no/1/sv/artiklar/shimano-sh-mw80-vintersko.html Har forrige varianten av disse vintersko til shimano og som er brukt både til vintersko + sykling på stier på våte/kalde dager og funker bra.
Jeg bruker rittskoa på sti også. Såkalte stisko synes jeg blir for slappe i responsen. Det er nesten som om pedalen forsvinner inn i skoa. Synes heller ikke at det er noe problem å ha på gode rittsko en hel dag. Jeg bruker Specialized S-Works-BOA-sko.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
[Re: sykkeloyvind]
#74811608/06/200918:52
Jeg bruker rittskoa på sti også. Såkalte stisko synes jeg blir for slappe i responsen. Det er nesten som om pedalen forsvinner inn i skoa. Synes heller ikke at det er noe problem å ha på gode rittsko en hel dag. Jeg bruker Specialized S-Works-BOA-sko.
Disse?: http://www.specialized.com/us/en/bc/SBCEqProduct.jsp?spid=37417 Er litt ute etter sko som også tåler vått føre, tråkke nedi vannputt, søle og enkle å spyle av uten at de blir våte inni jf bruk dagen etter. Trekk utenpå vil løse det, men da kan man ikke gå noe med de for de blir fort ødelagt mht strikkene rundt sålen.
Ja, men du går vel aldri av sykkelen heller!
Jeg har også alltid gjort det. Hønnstive Sidi med karbonsåle og whatnot, men det er jo livsfarlig så fort sålen kommer i kontakt med litt vått fjell eller ei rot.
[Re: thomasengen]
#74850409/06/200908:32
Vil det si at disse skoene også er vintersko og tildels kan erstatte Shimano MW80? http://www.cyclecomponents.no/1/sv/artiklar/shimano-sh-mw80-vintersko.html Har forrige varianten av disse vintersko til shimano og som er brukt både til vintersko + sykling på stier på våte/kalde dager og funker bra.
Jeg kjøpte støvlene primært for å bruke til vintersykling. Fønker som fjell. Snøringen er effektiv så du får strammet opp støvelen så mye du ønsker. Impregner skinnet godt så blir disse vennene dine for lang tid, både i skauen og i snøen.
[Re: Gygrid]
#93498504/05/201019:12
Sliter litt med det samme "problemet". Vil jo gjerne ha en stiv og god sko som også beskytter tærne og anklene litt. Men når man sykler på sti og utforsker nye områder blir det jo litt gåing og trilling/bæring av sykkel. Mine Northwave sko er helt avhengig av at underlaget er absolutt knusk tørr asfalt hvis man er interessert i å holde seg på beina. Har et på 5.10 som er fantastiske å gå i men de funker jo ikke til å sykle med..
[Re: elgar]
#93499304/05/201019:19
Ser nå at park og pudder selger Shimano SH-AM50 for 500.- pr.par. De ser jo veldig fine ut. Noen som har erfaring med disse skoene? og hvordan er størrelsene på Shimano?
[Re: sykkeloyvind]
#93508904/05/201020:34
Jeg bruker rittskoa på sti også. Såkalte stisko synes jeg blir for slappe i responsen. Det er nesten som om pedalen forsvinner inn i skoa. Synes heller ikke at det er noe problem å ha på gode rittsko en hel dag.
Støttes! Jeg prøvde et par Pearl Izumi jogge-sti-sko to turer, og det var det. Nå går det i Shimano M300 over alt, alltid.
PI skoene er forresten til salgs. Passer vanlig str. 41.
It's never gonna be mainstream like football. -Cav
Brukte rittsko på sti før (av økonomiske/praktiske/uvitende grunner), og de var verre enn Nobby Nic på våt sti når det skulle dyttes. Kjøpte nå i våres et par MP66, og de er rett og slett helt KNALLERS!!!"1 Godt grep, god støtte, gode å gå i, lette å få til å sitte på foten (smal og høy fot). Hadde de klart å lage sko av "rittype" med god såle for dytting, hadde det ikke vært noe problem å bruke disse også til sti. Men når de kun tenker stivhet, inkludert på selve yttersålen, er det fåfengt, og bare tilegnet sånne teitinger som sykkeloyvind og Åsmund Olsen som slipper å dytte og kommer seg frem overalt!
Nå skal det jo sies at det er forskjell på folk, og at de som kjører mye ritt og sånn vil være mer kresne på stivhet enn stiloffere flest. Dermed vil også disse foretrekke stivere sko, og de dukker stort sett opp på Epic eller lignende og kjører fletta av resten av oss likevel.|
Redigert av baronKanon; 05/05/201003:10. Rediger grunn: stiloffer vs. rittrakett
"Stisko" med god såle er absolutt å foretrekke synes jeg. Har tidligere brukt rittsko, men ser ingen grunn til å benytte slike sko på sti. Er kanskje ikke hard nok i tråkket til at jeg synes pedalen går inn i skoa?
Shimano MT 70 er eksempelvis en god sko, selv om den ser noe joggesko-aktig ut. Den har kraftig såle, gore-tex og oppleves å være solid.
Shimano MT 60 ser bra ut, men sitter litt for dårlig på foten etter min smak. Denne har også gore-tex og kraftig såle.
Shimano AM50 har tilnærmet samme såle som vinterskoen MW02 og er litt på kanten når det gjelder grep, i tillegg klarte jeg å ødelegge sålen på AM50 etter bare et par måneders bruk. Med bedre holdbarhet vil dette være en fin sko for de tørre og varme dagene.
Shimano MW02 er en god vintersko når det gjelder funksjon, men holdbarheten er etter min smak noe for dårlig. Har allikevel kjøpt disse skoene igjen og igjen. Har nå mitt tredje par som begynner å nærme seg utslitt, og kommer sikkert til å kjøpe noe tilsvarende igjen.
Shimano MT90 er også en god sko med kraftig såle og gore-tex, men da for de kalde dagene. Jeg benytter i tillegg denne til utforsykling, selv om BjørnB elsker å mobbe meg for at jeg bruker fjellsko til utfor
Noen steder må en gå på vått fjell, og da er det bedre med gummi enn hardplast under føttene.
Jeg stiller meg HELT negativ til racingsko på stitur - gitt at stituren inkluderer en del gåing på sleipt og/eller vått føre. Som sagt før: Slipper du å gå av sykkelen, eller det er knusktørt og hardt underlag, er XC-racingsko fint, men jeg har aldri vært mer fornøyd enn siden jeg fikk mine Northwave Expedition GTX med Gore-tex og Vibram-såle.
[Re: Stein]
#93692606/05/201019:11