Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Specialized Toupe på terrengsykkel?

Specialized Toupe på terrengsykkel? #746801 07/06/2009 08:46
Z
zabel Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Z
Mulig dumt spørsmål, "men æ spør læll".

Har et Specialized Toupe-sete på min racer. Sykkelen brukes lite, da de fleste milene blir tilbakelagt på min Scale 35. Jeg er imidlertid ikke helt fornøyd med komforten på setet på Scalen, og lurer derfor på å flytte om på setene. Er det noe som tilsier at jeg ikke bør flytte et racersete over på en terrengsykkel? Det blir jo en litt annen påkjenning på setet, selv om jeg holder meg til grusveier.

Vil setet tåle det?
Har racerseter en annen "geometri" enn seter beregnet for terrengsykkel?

Hjelp en uvitende ICON_SMILE

Re: Specialized Toupe på terrengsykkel? [Re: ] #746999 07/06/2009 13:25
Z
zabel Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Z
tenkte jeg skulle unngå å kjøpe nytt, så da prøver jeg å flytte over. takk for svar ICON_SMILE

Re: Specialized Toupe på terrengsykkel? [Re: zabel] #747065 07/06/2009 15:11
trippeh Offline
Entusiast
Entusiast
Kjørt med Toupé på hardtailen i ett års tid, den smale, harde, hvite (ugh!) versjonen. Fungert helt upåklagelig. I perioden har jeg veid alt fra 90 til 100kg, og den har stått på både stiv og mjuk hardtail i til tider røft terreng. Kanonsadel.

Apropos, testet det gamle velo-setet som hørte med gamle-ht'n her om dagen; ble lam i snabelen etter 1 mil!? Må jo minst 15 mil til på Toupé'n ICON_WINK Litt annen prisklasse dog!

Re: Specialized Toupe på terrengsykkel? [Re: trippeh] #747077 07/06/2009 15:24
Z
zabel Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Z
er veldig fornøyd med setet jeg også når det ble brukt på racern. har flyttet det over nå, og skal straks ut og trå noen mil. har forøvrig den smale harde utgaven jeg også, i svart, og veier +- 85, så da skal det vel gå bra ICON_LAUGH

takk for svar!

Re: Specialized Toupe på terrengsykkel? [Re: zabel] #747097 07/06/2009 15:57
Moen Offline
Fersking
Fersking
Problemet mitt ble den lille delen foran i plastikk. knakk den rett av etter en skogstur, hadde ikke noe direkte uhell heller men man spretter litt opp og ned fra setet. Ble forresten anbefalt akkurat den av en selger på Stianssport. (som hadde agenturet da)
Fikk ny men den ligger til salgs. tar ikke sjansen.

Når noen sier det er noe jeg ikke klarer, vel da hører jeg ikke etter lenger..
Re: Specialized Toupe på terrengsykkel? [Re: zabel] #747098 07/06/2009 15:59
Pett_er Offline
Ringrev
Ringrev
Har kjørt med Toupé på hardtailen hele sesongen, og det knakk under Raumerrittet. Det knakk heldigvis nedenfor rørene, så der var ikke noe problem å fullføre.

Re: Specialized Toupe på terrengsykkel? [Re: Pett_er] #747340 07/06/2009 20:26
E
egbl Offline
Ringrev
Ringrev
E
Jeg kjørte med Tupéen et år og syntes det var et supert sete, eneste svakheten at det var litt kantete hvilket kunne gjøre at en av og til hekta fast buksa når en skulle av og på. I likhet med Moen brakk jeg også plast(karbon?)tuppen etter et par måneder. Det gjorde faktisk setet noe bedre fordi jeg ikke hektet meg fast i stet så lett. Grunnen til at jeg ikke bruker det lenger er at jeg mosa det i et fall to timer før start på Birken 2007. Fant et annet Specializesete (vanlig terrengsykkelsete, Alias) på torget på Rena like før start, ikke mye å velge mellom og jeg hadde det travelt. Dette var ikke tilnærmesesvis like godt, dessuten nesten 100 g tyngre. Alt i alt synes jeg det er greit å sykle på harde og smale seter og heller satse på god padding i buksa.

Moderator  support