Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Stabilt blodsukker, hvordan?

Stabilt blodsukker, hvordan? #745924 05/06/2009 15:37
Dloh Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Hvilken mat skal man holde seg unna for å få et jevnt og stabilt blodsukker? Og hvilken mat er god for blodsukkeret?

Jeg føler meg sliten og trøtt hele tiden, og tror blodsukkeret har noe med dette å gjøre.

Re: Stabilt blodsukker, hvordan? [Re: Dloh] #745941 05/06/2009 16:07
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Da burde du gå til legen og få sjekket det. Hvis kroppen er frisk, fikser den blodsukkeret helt fint selv, så lenge du har et normalt (sunt) kosthold.

Sliten og trøtt høres forøvrig mer ut som stoffskiftet enn blodsukkeret, men få det sjekket.

Mvh. "diabetiker med dårlig stoffskifte". ICON_WINK

Re: Stabilt blodsukker, hvordan? [Re: Stein] #746007 05/06/2009 18:23
Freedom-rider Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Man kan billig kjøpe blodsukkermåler på apoteket. For et godt blodsukker funker det med et jevnlig matinntak(ca hver 4 time) med mat som har langvarig effekt som grovbrød, poteter o.l. "Mørk" mat med grove korn. Lyst brød, hamburgere; pizza og sjokolade eller lignede sender blodsukkeret rett opp og ned igjen, og man får et blodsukker som svinger mye. Kroppen bruker lenger tid på å forbrenne grov mat enn lys mat. Dermed får man energi som varer lenger. Det beste er vel at kroppen har noe og forbrenne jevnt over så man har en jevn tilførsel av energi. Og med jevn tiførsel av energi får man og en jevn tilførsel av insulin som igjen er med på å gjøre om karbohydrater til energi. Så hvis man spiser mye sukkerholdig mat som får blodsukkeret høyt opp må kroppen og bruke mye insulin for å bryte ned sukkeret igjen. Da får man svingninger i blodsukkeret, noe som ikke er sunt i lengden.
Men det kan være andre ting som gjør deg slapp og trøtt. Blir det ikke bedre vil jeg anbefale deg å ta samtale med legen din.

Pål

Redigert av Freedom-rider; 05/06/2009 22:28.
Re: Stabilt blodsukker, hvordan? [Re: Freedom-rider] #746232 05/06/2009 23:20
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Det er vel og bra, men hos en frisk person med egen insulinproduksjon og riktig stoffskifte skal ikke blodsukkeret svinge så mye at det blir noe problem. Hvis man ikke spiser og går tom for energi, kan man kanskje se symptomer på lavt blodsukker, men ikke noe som kan vare "hele tiden".

Ja, man kan kjøpe billig blodsukkermåler, men HVIS man mistenker at man har et problem relatert til dette så bør man få det utredet av lege. Ikke dille med det selv. Sorry.

Re: Stabilt blodsukker, hvordan? [Re: Stein] #746238 06/06/2009 00:15
Dloh Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Jeg skal til lege etter helga å ta en blodprøve for å sjekke om jeg har lavt stoftskifte. 2 stk i nær slekt har det, så er ikke umulig at jeg har det. Håper dette er svaret på problemet.

Når det gjelder blodsukker, som var det noen bra tips fra Pål, takker. Etter det du skriver så tror jeg ikke blodsukkeret bør være et problem.

Re: Stabilt blodsukker, hvordan? [Re: Dloh] #746246 06/06/2009 05:29
ØyNe Offline
Veteran
Veteran
Støtter det "Freedom-rider" skriver, og det kan være mange årsaker til at man er slapp og uopplagt, så et legebesøk anbefales.

En grunn til det du beskriver kan f.eks. være ulike typer matintoleranse. Jeg har hatt noen av de samme symptomene som du beskriver; slapphet, trøtthet, tørste, hodepine etc., men etter at jeg kuttet ut *hvetemel* i kosten, har jeg blitt kvitt disse plagene. Har alltid trodd at spelt bare var fullstendig hypa opp og bare var for pyser, men det har i hvert fall hjulpet meg enormt, og det går fint an å leve uten hvetemel.

Et tips er å prøve å se på hva du spiser, og kjenne etter om du føler deg bedre/dårligere etter å ha spist visse typer mat.

Lykke til!

Re: Stabilt blodsukker, hvordan? [Re: ØyNe] #747901 08/06/2009 14:11
Dloh Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Lavt stoffskifte er nevnt som en grunn til an jeg føler meg slakk og trøtt. Men har lest og sett at dette forekommer mest hos kvinner og eldre mennesker. Er det mulighet at jeg kan ha det da? Er hverken kvinne eller gammel.

Re: Stabilt blodsukker, hvordan? [Re: Dloh] #747968 08/06/2009 15:43
_
_9co_ Offline
Entusiast
Entusiast
_
Hei

Jeg vet jeg sikkert kommer til å få maaaaange klager av andre pga dette innlegget, men jeg skriver det likevel for jeg synes du skal vite om det.

Det som VIRKELIG hjelper for å få et stabilt blodsukker er å spise skikkelig lavkarbomat (altså mat så og si uten karbohydrater). Dette er sikkert ikke noe vits for de fleste, men hvis du typisk sliter med å generelt være sliten og trøtt, bli veldig sulten kort tid etter måltid for så å bli utrolig trøtt etter du har spist, så kan det hende at dette er noe for deg. Hvis du kjenner deg igjen anbefaler jeg deg boken "Bedre uten brød".
http://www.lillemaane.no/katalog/bedre_uten_brod.html

Symptomene jeg nevner over er kjennetegn på at du er i et forstadie til å få sukkersyke. (Dvs du produserer altfor mye Insulin etter et måltid, noe som gjør at du får veldig lavt blodsukker etter du har spist og dermed blir veldig trøtt).

Kjenner du deg igjen så sjekk det opp, om ikke så er de rådene de andre kommer med her gode de også:)

Weaseling out of things is important to learn. It's what separates us from the animals... except the weasel
Re: Stabilt blodsukker, hvordan? [Re: _9co_] #747997 08/06/2009 16:27
Dloh Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Det er ikke etter jeg har spist, men generelt sett etter skole når jeg kommer hjem. Da faller jeg isammen, og å gå på trening blir et ork, føler heller ikke at jeg får ut alt på treningsøktene.

Sammenhengen mellom lavt blodsukker(som jeg skrev) og slakk og trøtt er ikke en sammenheng. Jeg nevnte bare lavt blodsukker for jeg trodde at dette kunne være en faktor siden jeg ble trøtt. Men etter det jeg har lest her og rundt forbi så tyder det ikke på at jeg har lavt blodsukker, ihvertfall ikke etter kostholdet, da må det være genetisk.

Re: Stabilt blodsukker, hvordan? [Re: Dloh] #748001 08/06/2009 16:31
TruTech Offline
Avhengig
Avhengig
Selv om det har høyest forekomst blant kvinner og eldre utelukker ikke det at du også kan ha det, dessverre.

Jeg håper du kommer deg, og at du får spist litt oftere, jeg er helt enig med freedom-rider her med tanke på HVA du bør spise, men litt oftere enn hver 4. time tror jeg er lurt..

Ja Ja Ja!!!
Re: Stabilt blodsukker, hvordan? [Re: TruTech] #748002 08/06/2009 16:36
_
_9co_ Offline
Entusiast
Entusiast
_
Forresten, hvor gammel er du? Siden du sier at du er sliten etter skole, så kanskje du går på videregående feks? I den alderen tror jeg det er veldig vanlig å være trøtt og sliten. Ungdommer sover jo sinnsykt lenge i helgene og sånt, men dette går over etterhvert. Kanskje du rett og slett trenger noen timer ekstra søvn per natt?

Weaseling out of things is important to learn. It's what separates us from the animals... except the weasel
Re: Stabilt blodsukker, hvordan? [Re: _9co_] #748005 08/06/2009 16:41
Dloh Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Er 17år og går på VGS. Føler ikke skolen er noe stressende. Men har prøvd å legge meg tidligere over en periode. Slik jeg får rundt 8+ timer søvn, uten at jeg merket noe merkbart forskjell. Prøver å kontrollere helgene også, legger meg rundt midnatt, og får 10 timers søvn.

Men jeg skal få tatt en blodprøve, å sjekke diverse. Så skal jeg prøve på å ta 1 frukt mellom frokost og lunsj, samt mellom lunsj og middag.

Når du trener, så reklamerer de jo for overskudd til andre ting i hverdagen, men når det blir et ork å trene, så forsvinner mye motivasjon. Det som egentlig skulle være lett, blir et ork, og jeg har lite overskudd etter treninger, selv rolige sone 1 trening.

Redigert av Dloh; 08/06/2009 16:44.
Re: Stabilt blodsukker, hvordan? [Re: Dloh] #748016 08/06/2009 16:51
TruTech Offline
Avhengig
Avhengig
Du trenger nå iallefall mye og riktig mat da..Om du er 17 så driver du jo enda og vokser!! Så du må jo passe på at kroppen har riktig energi til både å vokse, samt energi til å gjennomføre trening.. Det kan faktisk virke helt absurd hvor mye man kan/bør spise av og til.. I en ernæringsplan vi jobbet med i studiesammenheng en gang ble det faktisk anbefalt opp til 1 kg grønnsaker i løpet av en dag, og dette var altså i tillegg til vanlig frokost (2-3 brødskiver)/lunsj(2-3 brødskiver)/mellommåltid (knekkebrød/frukt/youghurt)/middag/kveldsmat... Om du spiser mye og riktig, så burde du kanskje undersøke om det er noen mangler i kosten din, da dette fort kan gi seg utslag i tretthet, slapphet o.l.

Håper du finner ut av det, så du kan nyte treninga di og masse fin tid på sykkelen ICON_LAUGH

Ja Ja Ja!!!

Moderator  support