Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Felgene gåene - trenger jeg ny sykkel?

Felgene gåene - trenger jeg ny sykkel? #745917 05/06/2009 15:30
O
oyvin Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
O
Felgene min er utslitt, og jeg søker dette eminente forum om råd. Betyr det at jeg må ha en sykkel til?

Jeg har en 3 år gammel Fuji med felgbremser. Den ble kjøpt for å være en lett grusracer, og den er ikke så mye annet. Jeg har etter hvert savnet litt bedre egenskaper i terreng og tanker om noe nytt sniker seg på. Jeg er ganske sikker på at jeg blir smågal hvis det blir for tungt å trå, så jeg har vært skeptisk til FS. Skepsisen er sterkt svekket i det siste, og jeg er nå i dyp tvil...

Uansett. Jeg har tre muligheter slik jeg ser det:

A: Det eneste fornuftige valg
Kjøpe nye hjul og skivebremser, og se an eventuell fulldemper et år eller to. Jeg vet jo ikke hvor mye jeg vil sykle i terreng ennå.
Fordeler: Billigste alternativ, ingen bortkastede deler, fortsatt råd til bil
Ulempe: Fuji’en kan føle seg ensom når jeg er ute med raceren

B: Hybridløsningen
Kjøpe god fulldemperramme og kannibalisere X0 gir og XTR krank fra Fuji’en for å slippe billigere unna.
Fordel: Billigste løsning for fulldemper
Ulemper: Dyrt uansett. Uklart hvor mye jeg sparer.

C: Kronidiotløsningen
Kun kjøpe nye hjul til Fuji’en. Kjøpe en highend fulldemper i tillegg.
Fordel: Kan velge sykkel etter behov og humør
Ulemper: Svindyrt. Dessuten, vil jeg egentlig noensinne velge Fuji’en igjen?

Har ekspertisen noen innspill?

Spurt vinner duellen. Terskel avgjør hvilken.
Instant person - just add coffee
Re: Felgene gåene - trenger jeg ny sykkel? [Re: oyvin] #745966 05/06/2009 16:56
Dan Offline
More than words
More than words
Løsning B kan jo fort resultere i at restene av Fujien blir konvertert til singlespeed så da har du tre sykler plutselig.

Re: Felgene gåene - trenger jeg ny sykkel? [Re: Dan] #745970 05/06/2009 17:03
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Løsning C topper alt med mulighet for fire sykler..........eneste faremomentet er at du kun kommer til å bruke SS........

Re: Felgene gåene - trenger jeg ny sykkel? [Re: Tange] #746052 05/06/2009 19:19
S
Subs Offline
Besatt
Besatt
S
Det finnes kanskje ingen gode rasjonelle og pragmatiske argumenter for det ene eller det andre? Fulldemper, hardtail og singlespeed er alle løsninger på samme utfordring - terrengsykling. Og, alle funker.

Hvis du ser statistisk på hva folk her inne ville du vel ende opp med fulldemper som mest anbefalt, hardtail som nummer to og singlespeed på desidert sisteplass. Og nå blander vi ikke inn 29'ere, det gjør ligningen så mye mer komplisert.

Av erfaring, etter å ha lekt litt med singlespeed noen måneder, så kommer man seg fint frem med alt, spørsmålet er hvor du vil at utfordringene skal slå inn på skalaen, og hva du er mest glad i når du sykler. Fart og komfort? Teknikk og spennende knot? Litt sti og masse oppoverbakker på grus?

Min subjektive anbefaling - selg Fujien og kjøp en ferdig satt sammen fulldemper. Det finnes mange bra som funker til variert sykling og som ikke koster det hvite ut av øyet. Jeg tror ikke du kommer til å bruke fujien så mye om du har en fulldemper som overlapper det meste av det du har pr i dag. Da holder du til en viss grad utgiftene nede, og du har en sykkel som vil gi deg mye glede i årene fremover.

[url=https://www.instagram.com/fredrik_rolls/[/url]

Re: Felgene gåene - trenger jeg ny sykkel? [Re: Subs] #746108 05/06/2009 20:05
O
oyvin Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
O
SS er et genialt poeng, der har jeg noe nytt å investere i neste år også ICON_SMILE

Ingen dum anbefaling, Fredrik. Nyttig. Selge høres slett ikke dumt ut, det tenkte jeg ikke på engang.

Jeg har kommet til at jeg ønsker meg en rittfulldemper, den må
a) gå raskt på grusveier, jeg liker klatringer, og
b) gjøre det morsomt å sykle utenfor grusveier.
Ja takk, sa Ole Brum.

Jeg har nå lest til øyet blir stort og vått og lommeboken kaster seg ned på gulvet og spiller død. Hmmm. Jeg innser at jeg nok kommer til å miste en del øyehvite, men jeg får regne litt konkret på alternativer gjennom helgen, tror jeg...

Spurt vinner duellen. Terskel avgjør hvilken.
Instant person - just add coffee
Re: Felgene gåene - trenger jeg ny sykkel? [Re: oyvin] #746437 06/06/2009 15:16
S
Subs Offline
Besatt
Besatt
S
Her er ihvertfall en sykkel som ikke krever for mye øyehvitte:
http://www.sykkelbutikken.no/Sykkel/TerrengsykkelXC/Commencal2008/?article_ID=1781

Har veldig sans for commencal syklene (sykler canyon selv), og de scorer bra i tester. Dette er den rimeligste i meta 4 serien, du finner flere tilbud på siden.

[url=https://www.instagram.com/fredrik_rolls/[/url]

Moderator  support