|
|
Sykling på samlivet løs?
|
Sykling på samlivet løs?
05/06/2009 06:55
|
magic
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Ja det skriver NRK Hordaland! Menn i 30-40-årsalderen kjøper de dyreste syklene, bestemmer seg for å sykle både langt og lenge, og bruker vesentlig mer tid og penger på "ekstremsport" enn før! Ja det har gått så langt at mange prioriterer sykkel framfor familie i helgene, og nå roper samlivseksperter et varsku!!1 Nei karer, selg syklene, og få et langt og lykkelig samliv!!2
Hilsen Lars
"It's like deja-vu, all over again"
|
|
|
Re: Sykling på samlivet løs?
[Re: magic]
05/06/2009 07:11
|
Rockefoten
Ivrig
|
Ivrig
Noe skal man jo skrive om. Jeg vet om mange andre ting som går på samlivet løs som er værre. Dette handler jo mest om balanse i livet, kommunikasjon og alt det andre greiene 
I've got a bike, you can ride it if you like. It's got a basket, a bell that rings And things to make it look good. I'd give it to you if I could, but I borrowed it.
|
|
|
05/06/2009 07:12
|
tommygutt
Scottselva
|
Scottselva
Denne skal ikke kona se nei 
|
|
|
[Re: tommygutt]
05/06/2009 07:14
|
gilgamesj
Entusiast
|
Entusiast
Knepet er å få frøkna med ut i skogen.
|
|
|
05/06/2009 07:17
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Nei karer, selg syklene, og få et langt og lykkelig samliv!!2 Eeeeeeeller du kan selge kjærringa og få et langt og lykkelig liv! 
|
|
|
[Re: Øyvind V]
05/06/2009 07:52
|
ubermensch
Ringrev
|
Ringrev
"Er du en av dem som trener, eller har du sett deg lei på syklistene i trafikken? Si din mening her." (nrk.no 5.6.2009)
Hva har syklingen i veien med dette å gjøre? D-jeeezzzezzzh
Kristian
|
|
|
[Re: ubermensch]
05/06/2009 08:05
|
CarloZ
Fersking
|
Fersking
Desto mer jeg er ute av huset og sykler, desto bedre er samlivet når jeg er hjemme 
|
|
|
05/06/2009 08:15
|
Supernova
Ivrig
|
Ivrig
Denne skal ikke kona se nei Er ikke kona di delvis skyld i problemene selv? mener å huske noe om en heller fin sykkel under juletreet 
"Now don't make me get off this bike!"
|
|
|
[Re: CarloZ]
05/06/2009 08:23
|
tron
Besatt
|
Besatt
Jeg har heldigvis en samboer som ser verdien av at jeg blir glad og fornøyd av å holde på med sykling. Så lenge det ikke blir alt for mye tid på sykkelen eller i mekkeboden er alle glade.
Ang. pengene synes jeg at å realisere sykkeldrømmer er ganske beskjedent i forhold til å kjøpe motorsykler, f.eks, som jo er ganske vanlig. Hvis jeg kjøper en dyr sykkel lurer folk på hvor jeg får pengene fra. Hvis naboen plutselig anskaffer motorsykkel til 250.000 er det ingen som reagerer. En røyker som daglig kjøper med seg en kaffe latte bruker også langt mer penger på disse uvanene enn de fleste av oss bruker på sykkel.
|
|
|
[Re: tron]
05/06/2009 08:38
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Jeg har heldigvis en samboer som ser verdien av at jeg blir glad og fornøyd av å holde på med sykling. Så lenge det ikke blir alt for mye tid på sykkelen eller i mekkeboden er alle glade.
Ang. pengene synes jeg at å realisere sykkeldrømmer er ganske beskjedent i forhold til å kjøpe motorsykler, f.eks, som jo er ganske vanlig. Hvis jeg kjøper en dyr sykkel lurer folk på hvor jeg får pengene fra. Hvis naboen plutselig anskaffer motorsykkel til 250.000 er det ingen som reagerer. En røyker som daglig kjøper med seg en kaffe latte bruker også langt mer penger på disse uvanene enn de fleste av oss bruker på sykkel. Høres bare fornuftig ut.
|
|
|
[Re: Supernova]
05/06/2009 08:53
|
tommygutt
Scottselva
|
Scottselva
Denne skal ikke kona se nei Er ikke kona di delvis skyld i problemene selv? mener å huske noe om en heller fin sykkel under juletreet Kremt, jo  Jeg må si jeg er av de veldig heldige her. Jeg viser heller til ett avisoppslag om stramme sykkelrumper og bedre sexliv av hyppig trening
|
|
|
05/06/2009 08:55
|
Snooze
Ivrig
|
Ivrig
Mye fleipesvar her, men tror noen bør tenke seg om.
Uansett hobby, når man blir hekta/entusiast, går det mye tid. Noen tilbringer hele sommeren i lakseelva eller hele høsten på jakt. Andre kjører 100vis av mil med veteran/amcar/MC etc. Dette foregår ofte når hele familien har fri. DVS ferier og helger.
Hvis man har familie, og helg betyr langtur på sykkel, bør det ringe en bjelle. Det kan gå bra en tid, men slikt gnager på forholdet. Og hvis en spør om det er greit, er jo svaret ofte positivt. Men som kjent i kvinneverden betyr ikke ja alltid JA! Er en så heldig å ha unge(r) er det dobbelt så komplisert.
Føler dette problemet på kroppen ofte, når været er fint, stiene ligger der, det trommes sammen til fellestur etc og fornuften/samvittigheten prioriterer familie.
Vet godt at dette er som å stikke en tynn, hard finger i sideflesket på mange, men men...
Glem yr og e-synsing:JUST DO IT
|
|
|
05/06/2009 08:55
|
K1neth
Ivrig
|
Ivrig
Denne skal ikke kona se nei Er ikke kona di delvis skyld i problemene selv? mener å huske noe om en heller fin sykkel under juletreet Kremt, jo  Jeg må si jeg er av de veldig heldige her. Jeg viser heller til ett avisoppslag om stramme sykkelrumper og bedre sexliv av hyppig trening Dette er terrengsykkelforumet!
|
|
|
05/06/2009 08:56
|
Anders A
Avhengig
|
Avhengig
Jeg opplevde det motsatte i går. I går oppdaget vi att katten hadde fått orm igjen og det er ett hel... og få i henne de pillene samt att vi skifter på alt og vasker alt. Så røyk vaskemaskinen... De mest nødvendige tilltakene ble foeretatt. (Tøyet ble vridd opp for hånd osv.) Også flyttet far ut i garasjen sin hvor han krysset en gammel diamant kombisykkel og en diamant barnesykkel med 7 girs nexus. For å gjøre en flere timer lang historie kort. Så fikk jeg syklet litt å giret litt til slutt og jeg var i perle humør da jeg kom inn igjen. Min kone fikk fotmasasje, mens vi så på dokumentaren om fosilet ida på nett tv. I dagtidlig var jeg igjen litt grumpi fordi katten ikke ville røre den misstenklige maten sin. Etter å ha syklet til jobben var jeg mye bedre. Jeg har heldigvis en samboer som ser verdien av at jeg blir glad og fornøyd av å holde på med sykling. Så lenge det ikke blir alt for mye tid på sykkelen eller i mekkeboden er alle glade.
Ang. pengene synes jeg at å realisere sykkeldrømmer er ganske beskjedent i forhold til å kjøpe motorsykler, f.eks, som jo er ganske vanlig. Hvis jeg kjøper en dyr sykkel lurer folk på hvor jeg får pengene fra. Hvis naboen plutselig anskaffer motorsykkel til 250.000 er det ingen som reagerer. En røyker som daglig kjøper med seg en kaffe latte bruker også langt mer penger på disse uvanene enn de fleste av oss bruker på sykkel. Veldig bra innlegg. Det er typisk att hvis man er litt "uvanlig" så får man masse pepper av folk som spiser skoleboller og snop og røyker og ser på reality og kjører alt for svær status kjerre. Type komentarer som att, "Det er sikkert fordi du er veggis" eller "Det er jo livsfarlig å SYKLE på den veien der!" Kommer ofte fra folk som ikke verken mosjonerer eller bryr seg så mye om hva dem spiser, eller for den slags skyld får for mye frisk luft.
If you ain't got no car, and you don't want to hike. Just pack up your troubles and hop on a bike.
|
|
|
[Re: K1neth]
05/06/2009 09:15
|
tommygutt
Scottselva
|
Scottselva
Denne skal ikke kona se nei Er ikke kona di delvis skyld i problemene selv? mener å huske noe om en heller fin sykkel under juletreet Kremt, jo  Jeg må si jeg er av de veldig heldige her. Jeg viser heller til ett avisoppslag om stramme sykkelrumper og bedre sexliv av hyppig trening Dette er terrengsykkelforumet! Slapp av, jeg vil ikke vise til deg, men til kona 
|
|
|
05/06/2009 09:26
|
Ripen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Ang. pengene synes jeg at å realisere sykkeldrømmer er ganske beskjedent i forhold til å kjøpe motorsykler, f.eks, som jo er ganske vanlig. Hvis jeg kjøper en dyr sykkel lurer folk på hvor jeg får pengene fra. Hvis naboen plutselig anskaffer motorsykkel til 250.000 er det ingen som reagerer. En røyker som daglig kjøper med seg en kaffe latte bruker også langt mer penger på disse uvanene enn de fleste av oss bruker på sykkel. Amen.
Roy
Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS
|
|
|
[Re: Snooze]
05/06/2009 09:44
|
ubermensch
Ringrev
|
Ringrev
Uansett hobby, når man blir hekta/entusiast, går det mye tid. Noen tilbringer hele sommeren i lakseelva eller hele høsten på jakt. Andre kjører 100vis av mil med veteran/amcar/MC etc. Dette foregår ofte når hele familien har fri. DVS ferier og helger.
Hvis man har familie, og helg betyr langtur på sykkel, bør det ringe en bjelle. Det kan gå bra en tid, men slikt gnager på forholdet. Og hvis en spør om det er greit, er jo svaret ofte positivt. Men som kjent i kvinneverden betyr ikke ja alltid JA! Er en så heldig å ha unge(r) er det dobbelt så komplisert.
Føler dette problemet på kroppen ofte, når været er fint, stiene ligger der, det trommes sammen til fellestur etc og fornuften/samvittigheten prioriterer familie.
Vet godt at dette er som å stikke en tynn, hard finger i sideflesket på mange, men men...
Ikke det at jeg har familie og sånn, men jeg ser jo for meg at når jeg en gang i fremtiden har familie, så kan jo langturen legges til grutidlig på lørdagen eller andre ubehagelige tidspunkt? Kanskje? Og damer har vel hobbyer de også?
Kristian
|
|
|
05/06/2009 09:45
|
Rebel
Entusiast
|
Entusiast
Ja det skriver NRK Hordaland! Menn i 30-40-årsalderen kjøper de dyreste syklene, bestemmer seg for å sykle både langt og lenge, og bruker vesentlig mer tid og penger på "ekstremsport" enn før2 Jeg er heldigvis i 20-årene, så da kan vel ikke jeg bruke mest penger og tid på sykkel?
- Arne
|
|
|
[Re: Snooze]
05/06/2009 09:56
|
Larsemannen
Ivrig
|
Ivrig
Du har virkelig noen gode poeng her er jeg redd. Det gjelder å finne en balansegang og å kanskje trene før jobb eller etter at unger har lagt seg. Er første sommeren med unge dette så jeg er i en omstillingsfase for å finne mest mulig tid til oss alle tre. Kona er veldig glad for at jeg har tatt tak i livet og kommet meg i form, men må trå varsomt og ikke la det man selv interesserer seg for gå for mye utover de man lever sammen med.
|
|
|
[Re: Larsemannen]
05/06/2009 10:03
|
tron
Besatt
|
Besatt
Min samboer sier det verste med syklingen er all sykkelnerdingen på nett, så det er nok viktigere å prøve å begrense tiden ved PC-en ;-)
|
|
|
05/06/2009 10:15
|
simenberg
Avhengig
|
Avhengig
Er sjøl velsigna med Kathrine, som tidvis har høytlesning fra importørenes delekataloger, repeterer gamle Terrengsykkelblader fram mot sesongstart, og sist helg attpåtil vaska stisykkelen min (ja, hun er en "rydder", og det var første gang...). Ikke minst er sykkel (og utstyr generelt) blankopost på husholdningsbudsjettet.
De eneste gangene jeg må liste meg litt ift. syklinga, er hvis hun er skada eller på andre måter forhindra fra å sykle. For da blir hun ganske misunnelig. Heldigvis har hun vært skadefri en stund nå, bank i bordet :-)
Nei, jeg gir ikke ut telefonnummeret hennes.
|
|
|
[Re: simenberg]
05/06/2009 10:28
|
Ripen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Er sjøl velsigna med Kathrine, som tidvis har høytlesning fra importørenes delekataloger, repeterer gamle Terrengsykkelblader fram mot sesongstart, og sist helg attpåtil vaska stisykkelen min (ja, hun er en "rydder", og det var første gang...). Ikke minst er sykkel (og utstyr generelt) blankopost på husholdningsbudsjettet.
De eneste gangene jeg må liste meg litt ift. syklinga, er hvis hun er skada eller på andre måter forhindra fra å sykle. For da blir hun ganske misunnelig. Heldigvis har hun vært skadefri en stund nå, bank i bordet :-)
Nei, jeg gir ikke ut telefonnummeret hennes. It's a keeper!  Skulle ønske brura hadde 1,2% eller mer av sykkelinteressen til Kathrine, men det funker greit sånn som vi har det, brura har sykkel som funker til sitt bruk og jeg mekker når noe er gærnt, that's it. Det er riktig som Tron skriver over her, at det verste er sykkelnerdinga, både på nett og når vi sosialiserer med mine likesinnede, det sklir ut hver gang. Det er litt stort fokus på stæsj, og vi prater et "eget språk", så jeg må prøve å snakke litt om andre ting også, hun sier i fra når det blir nok prat om staaaag, krank og kokepunkt på bremsevæske. Man har kvalitetstid, og man har kvalitetstid, både med sykkel og kjærring.
Roy
Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS
|
|
|
05/06/2009 10:40
|
RobG
(Formerly Fux)
|
(Formerly Fux)
Jeg tro min kone har tenkt filosofien, if you can`t beat them- join them.
Vi har hadt flere nerderkvelder foran pc nettsjapper isammen etter hun fikk ræcer`n. Terskelen for å dra på landeveien er mindre en skogen har jeg forstått.
Bestillig av deler på nettet har også plutselig blitt MYE lettere. Jeg også synest det er lettere å passe ungene så hun skal for trent med jentene, istedetfor å tar seg en tur på kaffè f.eks. Denne sommeren love svært godt på samlivsfronten.
Tilbake til hvermansens tankegang... Jeg hadde besøk i garasjen på fredag av en nabo. Han pekte på Niner`n min og spørt om prisen.
Han synest 35 lakser var helt synsyk!! Men å kjøre rundt i en nyere 5 serie bmw, 3 mac i hus plus en B&O lyd anlegg som er serikoblet i alle rom i huset hans er helt normal.
Redigert av Fux; 05/06/2009 10:41. Rediger grunn: glemt i
#Pedalenkrs
|
|
|
[Re: Ripen]
05/06/2009 10:44
|
Supernova
Ivrig
|
Ivrig
Jeg spurte akkurat min kjære: "du, går sykling utover samlivet?"
Svar: "Ikkje syklinga, mein det førrbainna sykkelforumet!" Så da fikk jeg den...
Ellers støtter jeg veldig det som er sagt om kostnadene ved sykling her. Jeg tipper jeg bruker 20-30 tusen på syklinga i året. Til sammenligning koster et medlemskap på elixia + fancy treningsklær sikkert rundt 5-7 tusen. Jeg sluttet å snuse for tre år siden... 5 bokser a 80 kroner i uka.. mye penger spart. (så jeg forsøker å hjemle pengebruken der) Ikke går jeg på byn lenger heller.. 3 ringnes hjemme koster veldig lite kontra 2 byturer i uka..
Det nye samtaleemnet hos kolleger en stund var hvordan i helvete et kjøp av sykkel til 40 tusen kunne forsvares.. Når den i tillegg var tregere til birken bruk en min nåværende sykkel? At en annen kar rett ved siden av drar på jakttur til afrika for 40 lapper (på kreditt!) er liksom helt greit...
"Now don't make me get off this bike!"
|
|
|
|
bungum
Medlem
|
Medlem
Jeg er sikkert heldig som har stier og grus rett utenfor døra, men hvor lang tid tar egentlig en sykkeltur? Om man er borte 2-3 timer i helga og kanskje noen timer enkelte kvelder i uken bør man kunne bli enige med sin bedre halvdel om hvordan det skal gjennomføres. Om man unngår familien sin til fordel for stadige helgeturer og egotripper skjønner jeg at det kan skape trøbbel. Men det handler jo egentlig om kommunikasjon og viljen og evnen til kompromiss. Og å tenke taktisk:) Om kona får besøk av en venninne etter at barna har lagt seg kan det jo være lurt å ta seg en tur akkurat da, og ikke den kvelden hun tenner stearinlys og dekker bordet til to. Man får jo som man fortjener, og selv om den kvinnelige halvdelen av befolkningen kan være slu og utspekulerte og til og med være en svoren samler av fornærmelser og forbigåelser, er det lov å være litt taktisk.
|
|
|
[Re: Ripen]
|
Trygve_
Besatt
|
Besatt
Må si jeg synes det er helt greit at kona ikke har samme interesser som meg. Det viktige for meg er at hun har interesser. At jeg kan ha sykling for meg, og hun har yoga og kampsport for seg - også kan vi snakke om det som skjer på hver vår kant når vi kommer tilbake  Men samtidig er det positivt at hun liker vinterfjellet, siden det inkluderer mer reising. 
|
|
|
[Re: Trygve_]
05/06/2009 10:51
|
tommygutt
Scottselva
|
Scottselva
Jeg spurte nettopp kona, hva er best og verst ved at jeg sykler: - Best: At jeg er happy - Verst: Søndagsturer
|
|
|
05/06/2009 10:53
|
NjalVM
Besatt
|
Besatt
(..)"Ikkje syklinga, mein det førrbainna sykkelforumet!" (..) Er omtrent som å høyre madammen, ja. Syklinga er positivt, men at eg set i sofaen og les på forumet, diskuterar med folk og leitar etter deler, det irriterar ho seg på..
Vaskar kleda mine sjølv...
|
|
|
05/06/2009 10:59
|
magic
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Jeg spurte akkurat min kjære: "du, går sykling utover samlivet?"
Svar: "Ikkje syklinga, mein det førrbainna sykkelforumet!" Så da fikk jeg den... Jepp, det derre Terrengsykkel-forumet står ikke veeeldig høyt i kurs hos min kone heller, men det har vel mye med mitt behov for å sjekke innom forumet både seint og tidlig. Stort sett frie tøyler til å sykle, men episke søndagsturer som tar hele dagen blir naturlig nok lite av med 2 onger også! Det med pengebruk på saker og ting er litt snodig. Det er sosialt akseptert å bruke 500 000,- på bil, men jeg tør rett og slett ikke å fortelle folk på jobben eller andre ikke-syklister hvor mange sykler jeg har eller hvor mye jeg sykler. Når jeg i tillegg har en gammel og billig bil har de nok langt på vei stilt diagnosen og er i ferd med å anbefale kyndig hjelp på en dertil egnet anstalt!
Hilsen Lars
"It's like deja-vu, all over again"
|
|
|
[Re: NjalVM]
05/06/2009 11:06
|
RoyE
Besatt
|
Besatt
Svaret her hjemme har blitt faste treningstider. Har fått innvilget to kvelder i uka, og disse tar jeg fra 18.30 og utover, når kveldsstellet på datteren vår starter. På lørdager står jeg gjerne opp i 6-tida på morran, og får syklet et par timer, og hjemme igjen til frokost 0900. Men å skulle få til mer enn tre økter i uka, det er bare å glemme.
#10 It never gets easier, you just go faster. Strava
|
|
|
|
|