Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Tips ang. ritt-FS

Tips ang. ritt-FS #745421 04/06/2009 21:18
Beles Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Hei,

Jeg kjøpte for en stund siden en HT (Jamis Dragon Team) for å begynne å sykle litt igjen etter mange år godt plantet i sofaen.

Jeg hadde vel en initiell tanke om at en FS ville passe mitt behov perfekt, men valget falt på en HT av rent estetiske grunner (jeg falt pladask for Jamis'en som stod på Sykkeldelisk).

Kort om meg:

Jeg har landeveisbakgrunn, men liker å sykle i skauen. Jeg slenger meg med på Tirsdagsklubben i ny og ned, og kjører intervallene mine i Trulsrunden og Skullerudrittet-løypa.

Jeg er ikke helt noob på sti, men det er ikke langt ifra.

Jeg har etter mye fundering kommet frem til at jeg hadde syklet mye(?) fortere i terrenget hvis jeg slapp å stå i hockey-stilling 90% av tiden jeg kjører i skauen. Dessuten tror jeg at det hadde blitt mer morro å kunne "cruise" litt på sti, nå føler jeg litt at det er "all or nothing", man kan liksom ikke dasse gjennom ei løype med røtter og steiner sittendes på setet på en HT.

Så,

Jeg har lett etter ei Santa Cruz Blur XC ramme i rundt et år. Mest fordi det er eneste FS-sykkelen jeg har prøvd, og det faktum at jeg likte veldig godt følelsen av "null boing" når jeg satt å tråkka.

Men,

Billige Blur XC rammer vokser ikke på trær, så jeg har begynt å kikke litt rundt etter alternativer.

Bruksområdet for ramma blir sti og Nissancup. Jeg er ute etter ei lett ramme med minimalt med "pedal-bob", noe jeg mener Blur XC var midt i blinken for.

Hva med ei Cannondale Scalpel ramme? Jeg tror jeg kan skaffe en slik rimelig men er usikker på forskjellen i kjøreopplevelesen på ei slik vs. Blur.

Så også at Eli Anita har konvertert til Epic? Er dette et alternativ?

Altså, jeg vil ha en ritt-xc ramme som ikke gynger når jeg trår, hva slags alternativer har jeg?

Redigert av Beles; 04/06/2009 21:27.

mvh,
Beles
Re: Tips ang. ritt-FS [Re: Beles] #745543 05/06/2009 07:16
goiddebæh Offline
Entusiast
Entusiast
Titus Racer X, se www.rakkar.no for norsk importør, søk på mtbr.com for utfyllende info og mye skryt!

Ståle

Re: Tips ang. ritt-FS [Re: Beles] #745545 05/06/2009 07:17
Thorst Offline
Veteran
Veteran
Jeg mener det ligger en Intense Spider XVP i str L ute på forumet. Så strøken ut, og jeg mener det er samme demperoppheng som SC. Har identisk ramme selv og er godt fornøyd ICON_SMILE

Edit: Scapel er vel en single-pivot ramme, men uten pivot. Den vil oppføre seg annerledes enn en med VPP, men om det er merkbart dårligere skal jeg ikke uttale meg om. Giant sitt Maestro-oppheng er vel i praksis en dw-link og skal fungere godt. Jeg har ikke testet dette selv, men i siste singletrack var de imponert over giant sin 4" ramme.

Redigert av Thorst; 05/06/2009 07:23.

- Espen -

"Man angrer aldri på en dårlig tur, bare de gode man går glipp av"
Re: Tips ang. ritt-FS [Re: Thorst] #745592 05/06/2009 08:11
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Scalpel er helt annerledes enn andre rammer. Den har "rotasjonspunktet" på kjedestagene og er ifølge de som har greie på det mye fastere enn en vanlig svingarmssykkel. Den er myntet på XC og marathon. Søk litt på bikeradar på tester av scalpel for mer info. Siste Scalpel har jeg litt troen på, og med en god demper av type RS Monarch 4.2 eller Fox RP23 har du så godt som gyngefri sykkel (slik jeg forstår folk som har erfaring med rammen). Hadde jeg giddet ritt, hadde jeg vurdert denne.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Tips ang. ritt-FS [Re: Beles] #745636 05/06/2009 09:12
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Jeg har kjørt forrige generasjons Cannondale Scalpel (den med demperen bak) og min korte konklusjon er at det ikke er en fulldemper. Den ligger mer i leia til en dempet setepinne eller en softtail. Dvs. kjapp, effektiv, gir litt ekstra komfort. Men ikke mer kontroll eller muligheten til å sitte på setet og kruuse på sti. Det er en racingmaskin og minst like all-out som Dragonen. Det kan ha endret seg litt med den nyere ramma de har nå, men det er samme kjøpergruppe i alle fall.

Blur XC har jeg ikke prøvd, men jeg har et par turer på "classic Blur" og opplevde den ikke som en rittmaskin, men som en flott stisykkel/maraton maskin med mulighet for fortkjøring. Men det har tydeligvis endret seg nå med de siste oppdateringene. Det der verd å tenke på at det har vært visse endringer (som jeg ikke har oversikt over) på Blur XC oppgjennom.

Når jeg tenkte det samme som deg så jeg på disse modellene:

Giant Anthem
Cannondale Rush
Turner Flux

Alle disse er etter det jeg har forsket meg til raske effektive maskiner som er robuste nok til å bruke som allround sti og tursykler, men som blir kjappe rittmodeller med litt lettere hjul og smådeler som sete og pinne feks.

Nå havnet jeg på en 29" hardtail og har ikke angret ett øyblikk. Men det var ikke det du spurte om. Er du sprø og gæærn kan du titte på Niner Jet9 trådene på forumet. En Jet9 kan ete "sti sykler" til frokost og karbonhardtailer til dessert gitt rette rytter. Trond-Vidar var klassens raskeste på terrengsykkelrittets utfordel på sin XC oppsatte Jet9.

LarsB

Re: Tips ang. ritt-FS [Re: Beles] #745846 05/06/2009 13:19
oivindg Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Virker som du er der jeg var i fjor med tanke på sykkelvalg. Jeg kjøpte fulldemper til rittbruk, og for meg har det vært et riktig valg. Jeg valgte en Intense Spider FRO og er veldig godt fornøyd med den. Jeg har ikke prøvd veldig mye annet, men jeg synes det er utrolig gromt med et bakhjulsoppheng som en ikke trenger å låse hver gang man kommer til en bakke.

Øivind

21:53
Ride a stiffee and feel the earth move | NOTS | Advarsel! Innlegget kan inneholde ironi.
Re: Tips ang. ritt-FS [Re: oivindg] #745978 05/06/2009 17:36
erling Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Prøv å finne deg en lett fulldemper. Da får du en sykkel du kan bruke både til trening, ritt og moro. Det er mange modeller å velge i. Det blir litt smak og behag. Men du kan jo teste ut litt og se hva du liker. Jeg for min del er veldig fornøyd med min Scott Spark. Men jeg har ikke prøvd så mange andre. Ellers har jeg vedlig tro på både nye Sants Cruz Blur XC carbon. Det hadde vært mitt klare førstvalg om du har litt kæsj på lur :-) Ellers har jeg god tro på Intens Spider også. De bruker samme oppheng, men SC sitt er en ny og forbedret utgave som sikkert også Intensen snart kommer med.

Re: Tips ang. ritt-FS [Re: erling] #746562 06/06/2009 18:25
Beles Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Takk for alle tips folkens, jeg må nok inn i tenkeboksen igjen.

Jeg har i det minste slått fra meg Cannondale Scalpel som et brukbart alternativ. Jet9 tror jeg også at jeg dropper da jeg trenger et nytt hjulsett og gaffel for å konvertere.

Når det gjelder resten av tipsene så blir det vel Google som får hjelpe meg videre, det er mye info om alle rammer såvidt jeg kan se.

mvh,
Beles
Re: Tips ang. ritt-FS [Re: Beles] #746633 06/06/2009 20:06
oivindg Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Skulle det være interessant å prøve en Spider FRO i large får du ta kontakt. Kan sikkert få til et eller annet.

Øivind

Ride a stiffee and feel the earth move | NOTS | Advarsel! Innlegget kan inneholde ironi.
Re: Tips ang. ritt-FS [Re: oivindg] #746663 06/06/2009 20:47
Beles Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Hadde jo vøri artig å prøve, men jeg tok en kjapp kikk på nettsidene til dogstar... 19 høvdinger for ei aluramme synes jeg gjør vondt i lommeboka. At man får Blur XC i carbon med nyere(?) generasjon VPP for noen høvdinger mindre gjør jo ikke saken noe bedre..

Er det et eller annet "magisk" med Spider-ramma jeg ikke har fått med meg?

mvh,
Beles
Re: Tips ang. ritt-FS [Re: Beles] #747033 07/06/2009 14:28
JB. Offline
Ivrig
Ivrig
Hva med Motoliten jeg har til salgs? Der har du sykkel for stisykling med 130mm, samtidig som den lett kan settes ned til 100mm vandring bak slik at den blir xc full sus. Ramma er rimelig lett og pedalbob er ikke en gang tema. Ta gjerne kontakt om du vil vite mer.

I was just riding along...
Re: Tips ang. ritt-FS [Re: Beles] #747304 07/06/2009 19:36
oivindg Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Beles
Er det et eller annet "magisk" med Spider-ramma jeg ikke har fått med meg?

Ikke magisk, men den er vel en av de få lette alurammene med "avansert" oppheng. Når den i tillegg har en vellykket geometri blir det ganske bra. Ser egentlig ikke noen grunn til at ei god aluramme skal være billigere enn ei karbonramme, forresten. Skulle også likt å vite hvor stor forskjell det er på nye og gamle VPP til bruk i ritt. Har en følelse av at forskjellen er mindre viktig der enn på grøvre sykler til stibruk.

Øivind

Re: Tips ang. ritt-FS [Re: oivindg] #747346 07/06/2009 20:31
Thorst Offline
Veteran
Veteran
Jeg merker mindre til svakhetene med vpp-designet på min spiderramme enn jeg gjorde på 5.5'en. Ikke at de var plagsomme på 5.5'en. Noe av årsaken kan være at sykkelen er lettere, har mindre vandring og raskere dekk, slik at lilleklinga er mindre i bruk.

- Espen -

"Man angrer aldri på en dårlig tur, bare de gode man går glipp av"

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå