|
Vurderer landevei, hva må man passe på?
|
Vurderer landevei, hva må man passe på?
04/06/2009 08:46
|
Arne
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Hei Vurderer å skaffe meg en landeveissykkel, men er ganske grønn på disse syklene. Hva må man passe på å se etter? Hva anbefales? Kompakt eller trippel krank? Girutveksling? F.eks. 50/34-12/27 53/39-11/25 Er det forskjellige standarder på utstyr som det er greit å vite noe om? F.eks. forskjellige størrelse på krankhus, gjenger m.m.? Er det noe sykler det er vanskelig å få deler til? Evt. andre ting å være oppmerksom på?
|
|
|
Re: Vurderer landevei, hva må man passe på?
[Re: Arne]
04/06/2009 09:22
|
mortymtb
Entusiast
|
Entusiast
Hei. Bra du vil prøve litt racer.
Kan ikke svare på alt, men litt. Det med tre klinger foran det trenger du ikke, men jeg kan se fordelen ved det når man har tråkket lenge på sykkelen og er sliten i tunge motbakker.
Carbon and nothing else!
|
|
|
[Re: mortymtb]
04/06/2009 09:40
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Gå for en sykkel med Kompakt-krank. 50/34 x 11/25 er fint. Krankhus er 68mm som regel, bortsett fra med nye standarder som BB30 og såkallte BB90. Italienske rammer har ofte italienske gjenger i kranken.
Pass på at du ikke trenger å sitte som en proff. Setet og styret i samme høyde er et fint utganspunkt. Et ikke alt for dypt styre er for de fleste mer komfortabelt. Altså med ikke alt for dyp bue i bukken og ikke alt for stor høydeforskjell fra topp av styert til bunn av bukk. Ikke monter bremsehendlene så de peker rett forover, men heller så de peker oppover. De bør sitte omtrent der styret begynner å runde nedover. Styrebunnen bør være så godt som flat og bremsehendel-plasseringen bør ikke justeres for mye med å bare vinkle styret.
Pass på å få riktig størrelse. Noen cm kortere overrør enn på en xc-sykkel er normalt.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
04/06/2009 09:49
|
gare
More than words
|
More than words
Racer er tingen vettu  Du velger i utgangspunktet kompakt(dvs. 50/34, evt. 48/34)om du ikke er supersterk i bakkene(da velger du "vanlig" på 53/39) og vet du at du skal sykle MYE bakker, og ikke er så veldig god på det så vurderer du trippelkrank, men forkaster det og velger kompakt  Du velger deg en kassett bak med 12-27 som et utgangspunkt. Det er bare tre produsenter å velge mellom(det er ikke helt sant, men for enkelhets skyld sier vi det)Shimano er vanligst, Campagnolo er tøffest(og det sier jeg selv om jeg har Shimano på raceren min)og SRAM er sistemann med racergruppe som har fått mye skryt for sitt system med bare en hendel for å gire. Falt av lasset nå? Slapp av, det ordner seg. Vi sier for enkelhets skyld at de ulike produsentene har ulike standarder som ikke kan blandes(det er ikke helt sant, men kan være et nyttig utgangspunkt for en som ikke helt vet). De fleste produsenter kjører med Britisk gjenge i krankhuset, og du finner bare Italiensk gjenge om du kjøper veldig sære Italienske rammer(holder Merxck på ennå med Italiensk Pete?), eller titter på gamle sykler med rare navn som minner om noe Italiensk. Det samme gjelder for styrerør/styrelager som i dag i all hovedsak er på 1 1/8 tomme, men gammalt ræl (obs. obs. alle mulige smilefjes)og sære Italienere holder på 1 tomme. Kjøper du nytt og relativt vanlig sykkel styrer du unna all denne problematikken. Det er ellers aller mest vanlig med utenpåliggende kranklager for Shimano(og kanskje også SRAM?)mens Campa kjører sitt litt egne system her. Kjøper du ny sykkel i en butikk nær deg er det uproblematisk med deler, kjøper du halvgammen Italiener vil du muligens måtte vente litt på varer, og kan ikke forvente at din LBS har de litt mer sære greiene på lager. Grisebanket av redaktøren der, som er så sterk i beina at han holder på 11-25  Jeg syntes det var mye enklere for meg etter at jeg skiftet til 12-27, men så er jeg en bakke-pingle også da 
Redigert av gare; 04/06/2009 09:52. Rediger grunn: 12-27 er "bedre"
Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
|
|
|
[Re: gare]
04/06/2009 11:31
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Grisebanket av redaktøren der, som er så sterk i beina at han holder på 11-25  Jeg syntes det var mye enklere for meg etter at jeg skiftet til 12-27, men så er jeg en bakke-pingle også da Men jeg ville ikke anbefale noen, hvis de ikke skal sykle aktive ritt på veldig høyt nivå, å gå for 39/53-krank. 
|
|
|
04/06/2009 11:50
|
atlekristensen
Ivrig
|
Ivrig
Shimano er vanligst, Campagnolo er tøffest(og det sier jeg selv om jeg har Shimano på raceren min)
Come to the dark side, Luuuke!  Det største "problemet" for en nybegynner er å få en sykkel som passer godt og jeg foreslår www.wrenchscience.com der en kan ta mål av beinlengde/skulderbredde og armlengde, alt det man trenger for å få et godt utgangspunkt for å kunne sitte behagelig på sykkelen i flere timer. NB - et godt utgangspunkt, ikke formel på den optimale sittestillingen. da vet trådstarter bedre selv hvilken størrelse og posisjonen til sete/styre han kan begynne med. /Plass til flotte skjermer av aluminium er også viktig!
|
|
|
[Re: sykkeloyvind]
04/06/2009 12:56
|
Clotho_NOR
Ivrig
|
Ivrig
Men jeg ville ikke anbefale noen, hvis de ikke skal sykle aktive ritt på veldig høyt nivå, å gå for 39/53-krank. Tilsluttes ut fra min egen erfaring. Jeg bor i flate Danmark, men har sommerhus på Bornholm, som i alle fall er noe mer kupert enn Sjælland. Har 52/39T foran og 12/25 bak, og savnet enkelte ganger under helgens Tour de Bornholm lettere gir. :-)
|
|
|
04/06/2009 17:33
|
Pete
Popcornansvarlig
|
Popcornansvarlig
Mine anbefalinger: -Kompaktkrank (50/34) -Vurder ei ramme med geometri som tillater litt mer avslappa sittestilling (f.eks. de fleste Merckx (  ), Spec. Roubaix, Cervelo RS, Bianchi C2C-modeller, m.fl.) -Shimano 105, SRAM Rival eller Campa Veloce girutstyr gir mye ytelse for penga, fullt mulig å finne en dugelig sykkel for +/- 15000. -Sett evt. av penger til å oppgradere setet og kanskje også hjul, her spares det ofte mye penger rundt om hos sykkelfabrikkene (Shimano Ultegra-utstyrte sykler leveres ofte med WH-R500-hjul, et hjul som vi hos Shimano gjerne selger inn som et Tiagra-nivå hjul) -Kjøp egen hjelm, racerpedaler og racersko, om det ikke nødvendigvis er noen stor forskjell i ytelse er det uansett digg å ha dette utstyret liggende klart uten masse gjørme og gunk over det hele De fleste produsenter kjører med Britisk gjenge i krankhuset, og du finner bare Italiensk gjenge om du kjøper veldig sære Italienske rammer(holder Merxck på ennå med Italiensk Pete?), eller titter på gamle sykler med rare navn som minner om noe Italiensk.
Det er vel i hovedsak bare Colnago, Merckx og deRosa igjen med Italiensk gjenge krankhus, selv ikke Bianchi styrer noe videre med de greiene lenger.
Recovery-mode
|
|
|
[Re: Pete]
04/06/2009 19:49
|
bullet
Besatt
|
Besatt
De fleste produsenter kjører med Britisk gjenge i krankhuset, og du finner bare Italiensk gjenge om du kjøper veldig sære Italienske rammer(holder Merxck på ennå med Italiensk Pete?), eller titter på gamle sykler med rare navn som minner om noe Italiensk.
Det er vel i hovedsak bare Colnago, Merckx og deRosa igjen med Italiensk gjenge krankhus, selv ikke Bianchi styrer noe videre med de greiene lenger. ..min Pinarello F4-13 2007 har også italienske gjenger. Ellers støttes det som de andre her av skrevet, finn deg en sykkel du er komfortabel med. Sannsynligvis blir du hekta og kan fort dra på deg laaange deilige turer 
En god taper forblir en taper.
Carlberg Velo
|
|
|
[Re: Pete]
04/06/2009 20:11
|
Arne
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Takk for mange innspill, har endel ting litt klarere nå. Er pedalfestet på landeveikrankene kompaktibel med vanlig SPD (MTB)? Nevnes en del om at sykler settes opp med dårlige hjul. Hvordan er Mavics hjulserie? Har en mulig sykkel som virker generelt ok satt opp, men har Mavic Aksium-hjul...?
|
|
|
04/06/2009 20:17
|
Hæ?
Navnet skjemmer ingen.
|
Navnet skjemmer ingen.
Pedalgjengene er identiske og landeveispedaler og terrengpedaler kan monteres om hverandre, ja. Aksium er et knallgodt hjulsett med tanke på styrke (passer tunge ryttere), det er passe aerodynamisk og det er tungt. Som trenings-/nybegynnerhjul er de gode, men de føles daffe og treige i farstøkninger når man har noe å sammenligne med. Jeg ville ikke nølt med å kjøpe en sykkel med Aksium, og hvis du blir bitt av basillen og vil oppgradere senere er de utmerkede treningshjul. 
Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM! Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
|
|
|
[Re: Hæ?]
14/06/2009 13:52
|
Arne
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Da begynner det å nærme seg racerkjøp :o) Fant en på xxl som virker å være et ok kjøp, Giant Defy Fullt Utegra SL til 10K må da være greit, men hva med ramma (AluxX SL)? Er den noe å satse på?
|
|
|
14/06/2009 14:45
|
Duet2
Entusiast
|
Entusiast
Den der så da mer enn grei ut... meneh størrelsene da??? S=46,5 M=50 L=55,5
Er dette "the giant way"? Synes det var vel store hopp her.
|
|
|
[Re: Duet2]
14/06/2009 15:50
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Giant kan vel nesten tilskrives æren for kompakt-geometrien på racer. De hevdet lenge at det holdt med tre størrelser, men etterhvert kom de dyre syklene deres i noen flere størrelser. en M/L ble for eksempel lagt til.
Husk at målene her har lite å si. Det som teller er relativt overrørslengde målt vannrett fra midten av setepinnen til midten av styrerøret.
|
|
|
14/06/2009 15:54
|
Igniten
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Da begynner det å nærme seg racerkjøp :o) Fant en på xxl som virker å være et ok kjøp, Giant Defy Fullt Utegra SL til 10K må da være greit, men hva med ramma (AluxX SL)? Er den noe å satse på? Fin sykkel, men trenger du trippel framme?
Ridley Ignite Bianchi 9800 OETZI Titan Ridley Helium
|
|
|
[Re: Igniten]
14/06/2009 16:05
|
mortys
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
jeg har også fått gull på tann og vil etter hvert kjøpe meg en racer....kona må bare svelge og glemme at jeg kjøpte Trek mtb først  ser at det blir mye snakk om gir her og jeg fikk bare lyst å sitere en venn: Shimano wears out, and Campa wears in. For oss som har lyst å sykle Årbakke rittet fra Lyse til Bryne, så er faktisk trippel krank å anbefale... fra 0 - 935m.o.h på 15km totalt 1900hm
I am not crazy; my mother had me tested.
|
|
|
[Re: mortys]
14/06/2009 16:42
|
Igniten
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
jeg har også fått gull på tann og vil etter hvert kjøpe meg en racer....kona må bare svelge og glemme at jeg kjøpte Trek mtb først  ser at det blir mye snakk om gir her og jeg fikk bare lyst å sitere en venn: Shimano wears out, and Campa wears in. For oss som har lyst å sykle Årbakke rittet fra Lyse til Bryne, så er faktisk trippel krank å anbefale... fra 0 - 935m.o.h på 15km totalt 1900hm Med planer om aarbakke holder det med kompakt og 12-27. Har og hørt at trippel framme kan medføre en del justeringsproblemer med giret. Jeg har i alle år hatt kompakt. Kjøpte nylig ny sykkel med vanlig krank og 12-28 bak. Har ingen problemer med å gli opp seldalsbakken som lik lysebotnen i stigningsprosent. Er påmeldt til aarbakke og veier fremdeles 10kg for mye
Ridley Ignite Bianchi 9800 OETZI Titan Ridley Helium
|
|
|
|
|