Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Red Bull

Red Bull #741529 30/05/2009 17:26
H
hakonfl Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
H
Som en del antagelig har fått med seg har Red Bull blitt lovlig i Norge, og Folkehelseinstituttet, som er skeptiske til dette, advarer mot å drikke (for mye?) Red Bull.

Det jeg lurer på er om et forbruk av Red Bull der man f.eks. drikker én boks annenhver dag er det Folkehelseinstituttet advarer mot?

Jeg har fått med meg at man ikke bør blande det med alkohol fordi koffeinen gjør deg "våken" og dermed ikke klar over hvor alkoholpåvirket man er. Jeg skjønner også at et overdrevet forbruk fører til for mye koffein, men dette er samme som med kaffe. Ifølge Folkehelseinstituttet inneholder Red Bull 320 mg koffein per liter og pulverkaffe 400.

Så sett av man ikke drikker kaffe, er det da noe mer farlig å drikke én boks Red Bull (250 ml) hver dag istedenfor to kopper kaffe (ca 300 ml)?

Redigert av hakonfl; 30/05/2009 17:27.

Håkon
Re: Red Bull [Re: hakonfl] #741677 30/05/2009 20:52
Viggi Offline
Entusiast
Entusiast
Har drukket Redbull i utlandet (Sveits og Nederland) en del ganger, ofte i kombinasjon med alkohol. Nå har jeg hørt rykter om at den Reddbullen som man kjøper i Sverige (og nå også i Norge) er svakere enn den man får i feks Nederland, Sveits, UK, etc. , men vet ikke om dette stemmer.

Min erfaring er at det demper følelsen av å være alkoholpåvirket, akkurat slik du skrev ovenfor. Helt til man plutselig bli klar over at man er mer beruset enn man trodde man var. Blir vel litt det samme effekt som med Battery, bare litt sterkere .
Det som kan være litt skummelt met Redbull, er at koffeinen får hjertet til å slå fortere og avhengig av inntaksmengde eller fysisk tilstand kan få hjertet til å nærmest løpe løpsk (har opplevd dette selv en gang, ikke spesielt morsomt) eller i verste fall gjøre at hjertet kan kollapse. Nå er selvfølgelig det siste veldig ekstremt, men det KAN skje, selv om sjansen er mini-minimal. Det har skjedd før og allerede 1 Redbull skal kunne være nok til å forårsake noe slikt. Vil ikke skremme deg her, men er jo greit å være klar over.

Men så lenge man ikke drikker litervis av denne drikken og man konsumerer den "fornuftig", ser jeg ikke noe problem med Reddbull som energidrikk og som alternativ til kaffe. Selv om jeg nok tror det er sunnere å drikke 2 kopper kaffe per dag enn 1 Redbull. Bare husk at den er sterkere enn feks Battery og ta hensyn til det. ICON_WINK

Vigdis
-
What goes up...

Re: Red Bull [Re: Viggi] #741690 30/05/2009 21:02
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Det må jo være noe mer i RedBull som gjør at folk blir koko når de blander den med alkohol; koffein og sukker alene har vel ikke den effekten? Har lest at den inneholder Taurin, men når jeg wikipediaer "taurin" blir jeg ikke akkurat klokere; det stoffet demper virkningene av nettopp koffein... Så hvorfor putter de det da oppi drikken?!?

Sitat: wikipedia
Taurin har i den senere tid blitt en populær ingrediens i energidrikker, for eksempel Red Bull. Stoffet har imidlertid ingen dokumenterte stimulative effekter. Det er uklart hvorfor taurin inkluderes i energidrikker, men taurin har en lett hemmende effekt på nervesignaler. Dette kan bidra til å dempe skjelving ved inntak av høye doser koffein, som energidrikker gjerne inneholder. Taurin hevdes dessuten å kunne binde vann i hjernen, hvilket kan motvirke den vanndrivende effekten til koffein. Taurin brukes også som ernæringstilskudd for kroppsbyggere i kombinasjon med kreatin, delvis grunnet nyere studier som viser at taurin hos mus motvirker muskeltretthet under fysisk belastning og øker utholdenheten. Det har også vært artikler i flere helse- og treningsmagasiner som hevder at taurin øker blodnivået i kroppen. Dette fører til at musklene lettere får tilførsel av oksygen.

Re: Red Bull [Re: Viggi] #741692 30/05/2009 21:02
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Red Bull smaker høgg, og man blir bare gira i kroppen. Skjønner ikke fascinasjonen av denne drikken. Grunnen til at det har vært forbudt har vært at drikken inneholder taurin, som er en upper i tillegg til koffeinen. Ville ikke brukt dette som energidrikk til sport uansett. Og det smaker dritt. Og er søtt og jævlig. Pluss at det får folk rundt russ+ litt til å bli sanseløst møkkings, ufine og masete når blandet med alkohol. Hvorfor legalisere noe som bare ikke er bra når det har vært forbudt så lenge!

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Red Bull [Re: baronKanon] #741702 30/05/2009 21:11
tommygutt Offline
Scottselva
Scottselva
Men Red Bull-damene i Aron i dag var veldig snille og greie ICON_SMILE

www.romsdal-adventure.com

Facebook: romsdaladventureas
Instagram: @romsdaladventure
Re: Red Bull [Re: tommygutt] #741731 30/05/2009 21:28
Joshua Offline
Ivrig
Ivrig
Endelig kom det til dette landet og. ICON_SMILE

...Joshua...
Re: Red Bull [Re: Joshua] #741734 30/05/2009 21:30
Sverre Offline
Møre trafo
Møre trafo
Nå får vi krysse fingra for at Monster kommer inn å. Smaker myyye bedre, åsså kommer det i 0,7liters bokser. Da snakker vi ICON_SMILE

Re: Red Bull [Re: baronKanon] #741764 30/05/2009 22:21
H
hakonfl Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
H
Skjønner. Jeg drikker ikke Red Bull sammen med alkohol, bruker det ikke som sportsdrikk i forbindelse med trening eller konsumerer store mengder. Greia er at jeg synes det er digg, og tar gjerne en Red Bull foran tv'n en fredagskveld istedenfor en Cola.

Bare lurte på hvorfor det er så mye styr og mas rundt det, og hvorfor en del advarer så veldig mot å drikke det.

Etter å ha søkt en del rundt på nettet har jeg vel i grunnen funnet ut at Folkehelseinstituttets skepsis er todelt; konsumering sammen med alkohol og konsumering i store mendger fordi det "glir rett ned" (litt sånn som tenåringer og rusbrus ift. øl). Når det er snakk om en boks her og der, virker det ikke som om det er noe verre enn kaffe hva koffein angår og at mengdene taurin heller ikke er skremmende så lenge man ikke drikker for mye.

Håkon
Re: Red Bull [Re: hakonfl] #741919 31/05/2009 11:39
ErikK Offline
Fersking
Fersking
Woopdie dooo for Red Bull.
Endelig kommet til Norge, men det koster KR 30,- på Narvesen. SYKT!!

undefined
Re: Red Bull [Re: ErikK] #741983 31/05/2009 14:58
H
hakonfl Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
H
Ja, det er faktisk vanvittig. Koster dog 19 på ICA, relativt mye det også, men vesentlig billigere enn Narvesen, 7Eleven, osv.

Håkon
Re: Red Bull [Re: hakonfl] #742653 01/06/2009 16:52
C
Christian M. Offline
Ringrev
Ringrev
C
Jeg tror vi er blitt litt hysteriske i Norge, på samme måte som alkohol omtrent er djevelens verk. Ingenting er sunt i uendelige mengder...selv ikke vann.

Re: Red Bull [Re: Christian M.] #742665 01/06/2009 17:03
Pondus343 Offline
Entusiast
Entusiast
Må si at Red Bull er overhypet. Mange folk snakker om at man får et kick og blir våken. Selv opplevde jeg å sovne etter å ha drukket en Red Bull på togreise. Kaffe er og forblir 1. koffein tilskudd for meg. Dessuten koster Red Bull ALT for mye! (med mindre man kjøper i utlandet)

Redigert av Pondus343; 01/06/2009 17:04.
Re: Red Bull [Re: Pondus343] #742793 01/06/2009 20:00
P
PålS Offline
Entusiast
Entusiast
P
Sverre: Monster er på vei, men Norge må ha en versjon med mindre vitamin B6 og Monster har ikke fått ut fingeren rundt dette enda, selv om situasjonen er den samme for både Norge og Danmark. Det samme gjelder Rockstar. Det er samme firma som sitter på rettighetene til disse to merkene og de har begge deler på lager i Norge. Regner med du kjenner gutta og kan ordne deg selv siden du gikk rundt og suttet på en Monster i går, hvis ikke, let me know... ICON_SMILE

Forøvrig er vel effekten av Red Bull, Monster, Rockstar osv også i stor grad psykisk drevet, jfr tester med alko vs alkofrie drinker eller øl. Så lenge folk TROR de blir påvirket er de betraktelig mer mottagelige for påvirking enn om de vil forsøke å ikke kjenne en forskjell.
Forøvrig kjørte jeg to runder RB +relativt store mengder vann (+Mæhles grovbrød og Nugattisandwich) en liten stund før første omgang NC DH i går for å prøve å bote på mattheten av 5-6 timer i stekende sol og tilhørende solbrenthet, selvfølgelig kjente jeg en forskjell, men om dette er reelt eller psykisk basert er jeg faktisk ikke sikker på, men om placebo funker jeg er all in. Fasiten etter en hel kveld på Red Bull releaseparty og tett med vodka/RB var forsåvidt ikke et sekund søvn natt til fredag, det skjer aldri på rom/cola, så at det funker i store mengder er jeg ikke i tvil om! En Red Bull er vel mindre koffein enn en kopp kaffe uannsett?

Forsåvidt er det konge å se hvordan Red Bulls marketing slukes rått av norsk media. Fantastisk hvordan janteloven faktisk gjelder innen markedsføring i dette landet også!

Pål

Re: Red Bull [Re: PålS] #742812 01/06/2009 20:24
O
oysteinrolf Offline
Skal jeg mose trynet ditt, eller?
O
Drakk 4 redbull i natt, og klarte å holde meg våken til 18 på kvelden. Så i natt har jeg bare mekket sykkel:) Fantastisk drikk, god også. I tillegg har jeg vært mye mer våken til å gjøre lekser, og bli solbrent som bare pokker!

http://www.iphonereparasjon.net Salg og reparasjon av iphone i Stavanger
Re: Red Bull [Re: PålS] #742816 01/06/2009 20:25
svine Offline
Entusiast
Entusiast
Hm. Har prøvd red bull en gang for noen år siden, som tørsteslukker ved leirbålet. Jeg sovnet momentant - kan det ha noe med noen timers sykkeltur i forkant å gjøre?

It doesn't get any harder - you just go slower
Re: Red Bull [Re: PålS] #742906 01/06/2009 23:44
C
Christian M. Offline
Ringrev
Ringrev
C
Sitat: PålS
Fasiten etter en hel kveld på Red Bull releaseparty og tett med vodka/RB var forsåvidt ikke et sekund søvn natt til fredag, det skjer aldri på rom/cola, så at det funker i store mengder er jeg ikke i tvil om! En Red Bull er vel mindre koffein enn en kopp kaffe uannsett?

Dette må det forskes på kommende Lørdag, Redbull/vodka vs. Captain morgen og cola, hvem blir trøtt først? jeanclaude
Noe for Mythbusters...

Re: Red Bull [Re: Christian M.] #742945 02/06/2009 06:34
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Christian M.
Captain morgen

DET hørtes ut som noe en våkner av!

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Red Bull [Re: GeirK] #743017 02/06/2009 07:45
Sverre Offline
Møre trafo
Møre trafo
Altså, en energidrikk er ikke en dose med amfetamin akkurat, men det kan kvikke en opp litt om en er trøtt og sløv og ikke har magen full av mat fra før. Det er omtrent som å ta seg en kopp kaffe med mye sukker. RB serveres i 250ml boks, men Monster kommer i 500ml (og 700ml....) Drikker man en sånn sværing etter en lang dag på sykkelen før man intar middagen så løfter det energien ett hakk eller to opp for en liten stund.
Det som ikke er bra er jo at vi kommer til å få en hel del hypre unger som slurper i seg dette ICON_SMILE

Re: Red Bull [Re: Sverre] #743022 02/06/2009 07:52
O
oysteinrolf Offline
O
Tror nok jeg får ta med meg et par redbull's på nordsjørittet.

http://www.iphonereparasjon.net Salg og reparasjon av iphone i Stavanger
Re: Red Bull [Re: oysteinrolf] #743047 02/06/2009 08:18
polkaDOT Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Nå vet jeg hva barna med adhd jeg jobber med ikke skal få i seg!!!

Ride your bike, and be happy!

Team Ibis / Probike

Re: Red Bull [Re: polkaDOT] #743120 02/06/2009 10:22
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Vil man ikke få et kick uansett hvilken sukkerlake med koffein man heller i seg? Er man trøtt, vil jo et glass med kaldt vann hjelpe også. Får man i stedet en kald RedBull med masse sukker og litt koffein, ja så funker vel det også. Men at RB er så til de grader oppkvikkende synes jeg er bull... (!).

Re: Red Bull [Re: Øyvind V] #746599 06/06/2009 19:07
H
Henrik. Offline
Tidligere Turbo-Henrik
Tidligere Turbo-Henrik
H
Prøvde en sånn 1 liters boks med Rockstar Energy når jeg var i USA, av typen med 420mg/l - ble sånn passe gira ICON_SMILE
Smaker jo mye bedre enn RedBull også.

Re: Red Bull [Re: polkaDOT] #746694 06/06/2009 21:52
D
DagRS Offline
Ivrig
Ivrig
D
Sitat: polkaDOT
Nå vet jeg hva barna med adhd jeg jobber med ikke skal få i seg!!!

Hvis de virkelig har adhd så skal ikke Red Bull ha noe å si.

"A true friend is one who overlooks your failures and tolerates your success."
~ Doug Larson

Moderator  support