Heisann
Jeg kjøpte min Vio Pov for vel 6 måneder siden. Jeg valgte å selge min. Grunnen var følgende. Jeg ønsket å bruke systemet til å filme under DH-sykling. Et problem var at kabelen mellom linsehode og opptaksunit er uten noen form for bruddmulighet. Det vil si at om du faller mens linsehodet er festet til sykkel så er sjangsen for at du ødelegger både linse og unit stor. Festet i uniten og linsehodet er dessuten gjenget noe som gjør at disse henger ekstremt godt fast i hverandre.
Linsehodet hadde også en tendens til å vri seg i festet jeg brukte. Men her har Vio bedre muligheter som løser dette. Vanskelig å justere festene i vertikal bilderetning. Dette medførte at det ble mange klipp der kamera pekte for mye ned i bakken.
Jeg oppgraderte firmwaren slik at uniten tålte 8 gb sd kort. Vio Pov reklamerer med DVD oppløsning. Den kjører NTSC men kan skiftes om til PAL i menyen. Den beste oppløsningen den klarer er 720x480 altså smalere enn DV-formatet jeg er vant med (720x576).
Dette er selvsagt et hjelmkamera og kvalitet må vike for mobilitet. Men jeg synes compressoren gjorde en rimelig tarvelig jobb. Det hjelper fint lite med 720x480 når kvaliteten blir så ekstremt so-so. Grunnen til at jeg kommenterer dette er at Vio Pov inviterer til at vi skal tro denne leverer tilnærmet "Dvd" sammenlignbar kvalitet. Her er andre leverandører mer ærlige og sier at en bør holde seg til visning via Vimeo & Youtube.
Men buildkvaliteten på kameraet er uten sidestykke. Den er supersolid. Uniten og linsehodet er "uknuselige". Den er også særs vann og støv motstadig.
Jeg betalte 2500kr for en ny factory sealed VIO POV 1 fra Ebay ink frakt, men jeg må si meg litt skuffet med hvordan det funket for meg. Jeg solgte derfor dette kameraet og har nå kjøpt et GoPro Hero med 170 graders linse. Jeg har ikke fått testet dette enda, men til 1200kr og med kvaliteten man ser på websiden deres så er jeg spent.
Min personlige konklusjon:
Vio POV
+Vanvittig build qualitet.
+Super LCD skjerm.
+Praktisk løsning når en står på ski/brett
+Bra og forståelig menysystem.
+Ikke spesiellt batterihungrig. Selv i -10 varte batteriene en hel dag med av og på filming.
+Genial fjernkontroll...men er kameraet på? Kompisser må ofte sjekke dette for deg om uniten ligger i sekken

-Vel hissig bildekompressor
-Ingen sikkerhetsbrudd-mulighet på kabelen mellom unit og linse.
-Uniten er tung og litt hengslete med "kabelstyr"
-Ikke den beste løsningen for sykling.
-Kostbar
Sweet