Jeg innser at mavic 321 på Zocci 20mm og xt nav. Med blytunge eiker uten noen som helst form for "redusering" er noe overkill for mine 80kg. Nomaden vil riktignok ha stive hjulsett som ikke gir seg når det røyner på, men det blir helt unødvendig å dra med seg disse hjula.
Et forslag er sun equalizer 27 felgring. Hva er alternativene? Og hvilke eiker lønner det seg å bruke når man tenker vekt kontra styrke. Det er ikke meningen at det skal være xc-lett. Hjulsettet skal tåle en dropp i ny og ne, og fleks er uakseptabelt. Hva tenker hjulguruene om problemstillingen mon tro?
Stein
Re: Bygge lettere hjul - tips, råd med mer mottas.
[Re: skedsmo]
#74077129/05/200908:51
Hva mener du med "en dropp i ny og ne"? En lett stifelg tåler fint dropper på halvannen meter hvis hjulene er bygget bra, men de tåler ikke så mye skrudde landinger hvor alt står på tvers av fartsretningen. Har du også lite problem med at du slår igjennom, vil også en slik felg funke fint.
Kjenner ikke Sun-felgene, men ville heller gått for Equalizer 29 enn 27, 19mm innvendig er litt i smaleste laget, 21+ er bedre. DT 5.1 og NoTubes Flow er andre og godt kjente brede og lette alternativ (5.1-felgen er merkelig nok mykere og lettere å bulke selv om den er tyngre enn Flow), og dette kan bygges med SuperComp-eiker til å tåle grov sykling fra mann på 80kg. Med XT-nav havner vekten på 1800-1900g.
Ole.
[Re: Ole]
#74079929/05/200909:33
En dropp i ny og ne betyr noe sånt som halvannen meter, absolutt maks 2 meter, og da helst med bratt landing som fordeler kreftene. Sist jeg landet feil og fikk kast var tidlig på nitti-tallet. Så litt selvskryt for gode landinger skal jeg ha. Ok, equalizer 29, DT 5.1 og NoTubes høres dermed ut som bedre alternativer en eq 27. Jeg klamret med til tanken om eq 27 pga den lettere vekten, men ser viktigheten av noe mer "bredde". Da er jeg litt videre både på type felg og type eiker. Takker så langt.
Stein
#74117329/05/200920:26
Enda et stifelg-alternativ som har ønsket bredde. Mulige alternativer er nå Funn Xlrater, Notubes flow, Sunn Eq 29 og DT 5.1. Har sett flere omtale DT 5.1 som en lettbulket felg. Har dette noen betydning utover mulige bulker? Hva er erfaringene når man ser disse felgene i forhold til hverandre? Vil jeg i det hele tatt merke noen som helst forskjell?
Stein
[Re: oivindg]
#74146830/05/200915:31
Jeg må skryte litt av No tubes Flow. De felgen tåler utrolig mye! Har bombet i Aron med det ene Flow-settet mitt og det er like helt og rett. Jeg har bygget et sett med DT Swiss nav(240s og 240s oversize 20mm), supercomp eiker og alu nipler. Vekten kom på pene 1684g uten qr akselen bak. Skal lete lenge etter noe som er så sterk, men samtidig ganske lett.
Christian S.
[Re: Buoyen]
#74149030/05/200916:21
Jeg har etter mye frem og tilbake tenkt å prøve ut Sun eq 27 foran og eq 29 bak. Har lyst til å prøve ut revolution eiker på fremhjulet. Er dette tøys? Er det supercomp som er tingen?
Stein
#74844109/06/200907:26
Hva går du for av nav, Stein? Det er en god del vekt å hente på lette nav kontra Shimano. Alu-boss hjelper på vekten, men da anbefales også alu-kassett, stod det på infoen som fulgte mine Hope Pro2.
[Re: tron]
#74850509/06/200908:32
Marzocchi 20mm foran og xt bak. Tenkte å gjøre dette til en budsjettgreie. Eiker og felger knekker ikke resten av husholdningen. Men alt er mulig skulle det dukke opp kurante ting på veien. Og jeg ser problematikken ved å lette hjulene en hel masse i form av felger/eiker uten å bytte vesentlig tunge ting, som et helt feil nav kunne være. I skrivende stund aner jeg ikke hva de to nevnte navene veier.
Stein
#74857009/06/200909:29
XT-navet veier vel 435 gram pluss QR. Googlet Marzocchi-navet og fant 248 gram. Ikke for å ta motet fra deg, men Pro2 veier f.eks. henholdsvis 285g og 180g, noe som skulle bety en vektbestparelse godt over en slik en:
[Re: tron]
#74857309/06/200909:34
I tillegg til vektforskjellen sier e-syklingserfaringer at bolt-on kan være lurt... Av egne erfaringer aner jeg ikke hva som er hjul, ramme og bolt-on, men jeg lever i troen på at det funker.
Sånt har jeg aldri med på tur Prosjektet tillater vurdering av lettere nav. En del roterende vekt er allerede spart. Har rett og slett ikke bestemt meg for om navene skal byttes ennå. Men, vekt er vekt. Og hvor mye gidder man egentlig å ha med seg rundt?
Stein
#74896209/06/200916:40
Jeg har forresten kjørt litt på mine nå. Ikke noe spesielt hardt, type heisanlegg eller noe sånt, men sti av varierende kvalitet. Har ikke merket noe spesielt ved hjula (noe jeg synes er bra da), og de har holdt seg rette så langt.