Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 3 1 2 3

For tung for bakkene

Re: For tung for bakkene [Re: Dr. Fabian C.] #740833 29/05/2009 10:25
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A
Sitat: Dr. Fabian C.
Redusert fettprosent er en enkel formel: kaloriunderskudd gir fettreduksjon.

Her blir jeg interessert. Fortell meg gjerne litt mer om hvordan kaloriunderskudd gir fettreduksjon spesifikt, og ikke bare vektreduksjon generelt (fett, muskler, etc?).

Anonym5
Re: For tung for bakkene [Re: Clotho_NOR] #740834 29/05/2009 10:25
D
Dr. Fabian C. Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
D
[quote=Clotho_NOR
Og nå er jeg tvil på hva jeg skal gjøre i helgen. Skal Bornholm rundt, og det er laaaaangt mer kupert enn det jeg er vant til her på Sjælland. Skal jeg kjøre den runden på +/- 100 km uten tilførsel av karbohydrater for å venne kroppen til det å bruke fett som energikilde, eller skal jeg for å få mer kvalitet på økten ha litt tynn sportsdrikk og en liten Snickers med ? [/quote]

Er det ritt eller trening?

Under ritt MÅ du ha tilførsel av karbohydrater for å yte maksimalt hele veien. Ritt er ikke stedet å tilvenne kroppen å bruke fettreservene som energikilde!! Dette fordi intensiteten tidvis blir så høy at du ikke klarer deg kun med fettreservene dine. Er det trening og du holder deg under 65% av makspuls dvs. under 1,5 i laktat skal du i prinsippet kunne klare deg med fettreservene dine, kun tilføre væske - og da gjerne bare vann. Dersom du ikke ønsker å bruke lang tid på restitusjon vil det i alle tilfeller lønne seg å tilføre kroppen en eller annen form for trege karbohydrater, bare i mye mindre mengder.

Som nevnt tidligere i tråden, bør man holde seg til trege karbohydrater tidlig på lange turer/ritt for så å tilføre raske karbohydrater mot slutten. Den siste timen kan du fylle på med raske karbohydrater i form av gel, cola eller sjokkis. Alt avhenger av intensitetsnivået. Husk at en liter Maxim (blandet i anbefalt dosering) tilsvarer en bar i karbonivå, så om du tar det i form av væske eller fast føde er uten betydning. 2l Maxim = 2 barer. Derfor: drikker du 2l sportsdrikk + 2 barer har du fått i deg maaaaassevis karbohydrater dersom tempoet er moderat til rolig.

Syklet Nordmarka Rundt på Søndag, hvor jeg fikk i meg 1 og 2/3 bar + 1 gel + ca. 3l tynt blandet sportsdrikk. Dette holdt lenge for min del og jeg hadde en snittpuls på 83% på 4t. En tilsvarende tur i rolig tempo (60-70% av max) holder det ofte med 2-3l væske (hvor halvparten er sportsdrikk) og en bar.

F.

"Do. Or do not. There is no try" - Yoda
Re: For tung for bakkene [Re: Øyvind V] #740839 29/05/2009 10:28
tommygutt Offline
Scottselva
Scottselva
Sitat: Øyvind V
Sitat: tommygutt
Så fort man inntar raske karbohydrater, vil insulin-nivået stige og fettforbrenningen stopper opp. En gel i ett ritt gir deg ca 10-15 minutters morro, før blodsukkeret raser ned igjen og er du ikke da parat med en ny gel, sliter du.

Hvorfor går ikke kroppen da tilbake til å forbrenne fett? Hvis fettforbrenning pre gel er flott, hvorfor er det problematisk med fettforbrenning etter gel?

Etter det jeg har lest og erfart, prioriterer kroppen karbo på høy intensitet dersom den får valget. Lærer du kroppen å bruke fett, er dette uproblematisk. Tvinger du en kropp som er vant til karboinntak til å forbrenne fett, blir det problemer. Når insulinen får blodsukkeret til å stige, stoppes fettforbrennningen. Når blodsukkeret går ned igjen da, vil kroppen alikevel hente energi fra karbohydratlagrene, eller den vil bruke av tilført karbo (mere gel). Hvorfor blir vi anbefalt til Birken å spise hvert 20 minutt? Enkelt og greit fordi vi må, for å komme til Lillehammer.

www.romsdal-adventure.com

Facebook: romsdaladventureas
Instagram: @romsdaladventure
Re: For tung for bakkene [Re: tommygutt] #740840 29/05/2009 10:28
Tgabriel Offline
Besatt
Besatt

Interessant lesning, men artikkelen er etter min mening såpass full av synsing basert på enkeltpersoners opplevelser, at den blir ikke noe mer enn det.

Og "fakta" som dette har vi vel diskutert før:
Sitat: Mat&Helse
Han tilstreber å ha en så god fettforbrenning som mulig, men arbeider stort sett hele rittet over det som er hans målte melkesyreterskel, som ligger ved en pulsrate på 158-160. Gjennomsnittspulsen på Birkebeinerrittet året før var på 169. Dette gjør at store deler av forbrenningen foregår uten oksygen, og da føler han at han trenger litt karbohydrat.
roll

Re: For tung for bakkene [Re: anonym5] #740850 29/05/2009 10:37
D
Dr. Fabian C. Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
D
Sitat: pontiff
[quote=Dr. Fabian C.]Redusert fettprosent er en enkel formel: kaloriunderskudd gir fettreduksjon.

Kalorier er vår kilde til energi. Den kan komme i form av primært karbohydrater og fett. Gjennom dagen har alle mennesker en normal forbrenning som kalles metabolisme. Det er den energimengden kroppen forbrenner rett og slett ved å leve: puste, gå sitte, tenke osv. I tillegg kommer det økte energibehovet ved fysisk aktivitet; som igjen påvirkes av aktivitetens intensitet.

Dersom du har et høyere inntak av kalorier enn det du forbrenner pr. tidsenhet vil dette omdannes til fett. Altså: karbohydrater du ikke forbrenner omdannes til fett. Et overskudd på 500kcal pr dag vil gi en vektøkning på 500gram pr uke, og motsatt.

I mitt tilfelle da jeg gjennomførte prosjektet med Olympiatoppen, hadde jeg et daglig energiforbruk på ca. 5000kcal pr dag. Dersom jeg ville gå ned i vekt på en varig og fornuftig måte, måtte jeg opprettholde aktivitetsnivået, men redusere inntaket kcal pr. til 4500. Dette ga en jevn vektreduksjon på ca. 0,5kg pr. uke. Siden jeg i tillegg skulle opprettholde muskelmassen var det essensielt at jeg fikk i meg riktig mendge proteiner i kosten. Et slikt regime stiller strenge krav til nøyaktighet i forhold til dosering av posjoner, antall måltider og måltidenes sammensetting av karbohydrater, proteiner, vitaminer osv. Jeg veide alt jeg spiste og fikk god oppfølging i forhold til kostplan, og kroppscanning slik at ingenting gikk galt. Jeg drev på toppnivå og var i denne perioden avhengig av også prestere, samt ikke å pådra meg noen skader i form av feilernæring osv.

Det er viktig å presisere at et slikt opplegg er ugunstig i en sesong, men passer best i grunntreningsperioden da det meste av treningen forgår på lav intensitet. Å konkurrere med kaloriunderskudd er farlig både for kroppen - og motivasjonen siden man tenderer til å underprestere.

F.

Redigert av Dr. Fabian C.; 29/05/2009 10:39.

Re: For tung for bakkene [Re: tommygutt] #740851 29/05/2009 10:44
jodajoda Offline
Ringrev
Ringrev
Nå er det seg sånn at helt uten karbo så går det ikke. Kroppen bruker enten proteiner eller karbo for å forbrenne fett. Dvs hvis du går tom for karbo, så bruker kroppen proteiner istedet for å forbrenne fett. Dette kjennetegnes lett ved at svette får en metallisk lukt.
Det som da skjer er at du bruker muskelmasse for å forbrenne fett. Dette er vel egentlig uønsket, om man ikke har til hensikt å miste muskelmasse da.

Re: For tung for bakkene [Re: tommygutt] #740852 29/05/2009 10:49
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F

Han bruker noe karbo ja, men har samtidig klare meninger om karbo og idrett,

Ja, helt klart men det jeg ville påpeka var at han bruker en masse karbohydrater på konkuranse vilket går imot det du sier at du bruker på konkuranser og han derfør ikke er et så bra bevis på at det du sier fungerar bra.

Tror også jeg lest at han spiser 25-30% karbohydrater vilket er en hel del hvis han spiser 5000-9000 kcal om dagen.

Har bare fått intrykket av at han ikke er så veldig ekstrem i vad han spiser og gjør.

Re: For tung for bakkene [Re: Dr. Fabian C.] #740855 29/05/2009 10:51
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A
[...]opprettholde aktivitetsnivået[...]opprettholde muskelmassen var det essensielt at jeg fikk i meg riktig mendge proteiner i kosten.[...]

Ditt poeng er med andre ord at kaloriunderskudd sammen med et høyt aktivitetsnivå gir vektreduksjon, og spiser du nok proteiner kommer denne primært som en fettreduksjon, riktig?

Kan du angi en ca. prosentvis fordeling av energimengden i form av proteiner for å kunne kalle det "riktig mengde proteiner"?

Anonym5
Re: For tung for bakkene [Re: jodajoda] #740859 29/05/2009 10:59
S
sigmund1 Offline
Ivrig
Ivrig
S
Metoden å trekke fram noen få suksesshistorier for å underbygge et case er etter min oppfatning svært lite hensiktsmessig. Gitt at de fleste toppidrettsutøvere antageligvis følger olympiatoppens retningslinjer kan man med andre ord finne svært mange topptrente mennesker med topp resultater som har oppnådd dette med mye karbo.

Det betyr selvfølgelig ikke at man ikke oppnå bra resultater med andre tilnærminger (som historiene er et eksempel på) men antageligvis vil flertallet ha mer utbytte av en tradisjonell tilnærming. For de som har lest Carmichaels bok om kosthold for idrettsutøvere anbefales det der mye karbo og mer karbo i hardtreningsperioder. Poenget mitt er bare at det antwageligvis finnes mange veier til Rom men at man etter min oppfatning bør prøve ut de velprøvde metodene før man prøver seg på spesialmetodene. Da er oddsen høyere for at du finner noe som funker for deg.

Når det er sagt, må jeg innrømme at jeg kan lite om kosthold, og jeg er også såpass heldig at jeg aldri har hatt behov for å gå ned i vekt. Jeg veide noen få ekstra uønskede kilo før jeg begynte å trene i slutten av 20 åra men de forsvant helt av seg selv med økt treningsmengde. I dag spiser jeg stort sett det jeg har lyst på, hvilket betyr noe fisk, en del kjøtt, en del grønt og omtrent den samme andelen til brød, pasta og ris, i tillegg spiser jeg mye sjokolade og noe "junk".

Jeg veier aldri maten og spiser til jeg er mett! Kanskje ligger det et forbedringspotensial her?

Re: For tung for bakkene [Re: fredriks] #740862 29/05/2009 11:01
tommygutt Offline
Scottselva
Scottselva
Sitat: fredriks

Han bruker noe karbo ja, men har samtidig klare meninger om karbo og idrett,

Ja, helt klart men det jeg ville påpeka var at han bruker en masse karbohydrater på konkuranse vilket går imot det du sier at du bruker på konkuranser og han derfør ikke er et så bra bevis på at det du sier fungerar bra.

Tror også jeg lest at han spiser 25-30% karbohydrater vilket er en hel del hvis han spiser 5000-9000 kcal om dagen.

Har bare fått intrykket av at han ikke er så veldig ekstrem i vad han spiser og gjør.

Ekstrem er han nok ikke, men når disse 25-30% består av langsomme karbohydrater, blir bildet noe helt annet.

"Til frokost pleide Colting å spise en omelett med et par egg og drikke et lite glass melk, purreløk, ferske sjampinjonger, rød paprika, babyspinat, tomater og avokado. Etter det inntok han en tallerken med cottage cheese blandet med naturell yoghurt, mandler og frukt. Til slutt spiste han gjerne et par grove brødskiver med laks og avokado. Han spiste med andre ord ikke et "rent" steinalderkosthold, men hadde valgt å beholde litt fullkorn- og melkeprodukter."

Dette er før konkurranse og ikke akkurat mye karbo.

Her derimot, kommer noe som jeg ikke enda klarer å få til med min kropp:

"Under harde fysiske aktiviteter som varer lenge, fortalte Colting at han spiste og drakk mye som er lettfordøyelig. Da gjelder det helt spesielle regler. Har man i utgangspunktet en kropp i balanse med god fettforbrenning, vil både sportsdrikk, brus og andre søte drikker og matvarer fungere godt under ekstreme konkurranser"

Jeg sliter så fort jeg får sportsdrikk eller annet med sukker, men skal teste litt forskjellig i år.

Re: For tung for bakkene [Re: sigmund1] #740868 29/05/2009 11:05
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Sitat: sigmund1
Jeg veier aldri maten og spiser til jeg er mett! Kanskje ligger det et forbedringspotensial her?

TENK hvor god du kunne vært med et optimalt kosthold... ICON_WINK

Spøk til side; er enig i det du skriver. Lurer på om mange går rett på spesialmetodene i håp om at de kan finne den riktigste veien til Rom så fort som mulig. Vi liker jo å ligge i front på duppeditter, så hvorfor ikke på kosthold også, lissm... ICON_SMILE

Re: For tung for bakkene [Re: Øyvind V] #740869 29/05/2009 11:08
tommygutt Offline
Scottselva
Scottselva
En sånn debatt som dette blir akkurat som en debatt om trening ICON_SMILE Til syvende og sist er det mange veier til Rom og det gjelder å finne sin greie. Kjenner at jeg fikk jævlig lyst på en kebab etter innlegget ditt sigmund ICON_SMILE

Re: For tung for bakkene [Re: Øyvind V] #740874 29/05/2009 11:15
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Quote:

Dette er før konkurranse og ikke akkurat mye karbo.

Og jeg har heller aldrig sagt noe annet. Jeg snakkade om vad han spiser under konkurranse og det er under konkurranse i høgt tempo jeg er veldig skeptisk til at det går bra utan at tilføre karbohydrater.

Quote:

Ekstrem er han nok ikke, men når disse 25-30% består av langsomme karbohydrater, blir bildet noe helt annet.

Hvorfor det? Førsøker ikke de flesta spise langsamme karbohydrater førutom under ritt og direkt efter hard trening/ritt?

Quote:

Jeg sliter så fort jeg får sportsdrikk eller annet med sukker, men skal teste litt forskjellig i år.

Der er nog en mye individuelt det her.

Re: For tung for bakkene [Re: fredriks] #740875 29/05/2009 11:21
C
Clotho_NOR Offline
Ivrig
Ivrig
C
Sitat: fredriks
Hvorfor det? Førsøker ikke de flesta spise langsamme karbohydrater førutom under ritt og direkt efter hard trening/ritt?

Hva med under trening ? Jeg har tidligere blitt fortalt at Snickers er en god idé pga hurtig opptak og litt salt i nøttene (tror i alle fall det som var argumentene). Gode forslag til langsomme karbohydrater som det er hensiktmessig å ta med på langtur ?

Re: For tung for bakkene [Re: fredriks] #740876 29/05/2009 11:23
tommygutt Offline
Scottselva
Scottselva
Individuelt er det helt klart.

Nei, de fleste spiser ikke langsomme karbohydrater i den vanlige kosten. Han poengterer at han spiser "som vanlig" før konkurranse. Brød, potet, pasta og ris er vel særdeles vanlig i et normalt kosthold, det er raske karbohydrater.

Under konkurranse har jeg mye å lære og jeg skal prøve ulike ting i år, rett og slett fordi jeg synes det er spennende å se hvordan kroppen reagerer.

Re: For tung for bakkene [Re: tommygutt] #740889 29/05/2009 11:35
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Når blev pasta og grovt brød raske karbohydrater?

Det jeg også førsøkte og si var at all treningslære jeg har lest anbefaller at spise langsamme karbohydrater og det anbefalles tex at spise paste istellet før enkelte ris typer, grovt brød istellet før vit brød etc.

Re: For tung for bakkene [Re: fredriks] #740902 29/05/2009 11:51
tommygutt Offline
Scottselva
Scottselva
Kona har noen som kalles reaktiv hypoglykemi, omtrent det motsatte av sukkersyke. Spiser hun pasta eller kneipbrød, går hun omtrent i bakken pga overproduksjon av inslulin etter en rask blodsukker-stigning og det er bevis nok for meg. Men hør mann, jeg prøver ikke å overbevise deg om noe, jeg er ingen ekspert og jeg snakker ut av egen erfaring ICON_SMILE

Ja, det er fornuftig som du gjør med langsomme karbohydrater, men nei, folk flest spiser ikke sånn, det tror jeg vi begge er enige om. Fullkornspasta er et godt alternativ, men smaker ikke godt (igjen min mening). Selv spiser vi lavkarbo-pasta fra Sverige. Ja, grovt brød er langt bedre enn hvit brød. Vi baker vårt eget brød med ca 20 gram karbo i hele brødet, igjen fordi det for oss funker bedre.

Peace and love

Re: For tung for bakkene [Re: tommygutt] #740905 29/05/2009 11:58
S
sigmund1 Offline
Ivrig
Ivrig
S
En sånn debatt som dette blir akkurat som en debatt om trening ICON_SMILE Til syvende og sist er det mange veier til Rom og det gjelder å finne sin greie. Kjenner at jeg fikk jævlig lyst på en kebab etter innlegget ditt sigmund ICON_SMILE

Men det betyr ikke at debatten ikke er nyttig:) Poenget for meg er at selvom en oppskrift ikke passer alle (det er enorme individuelle forskjeller og derfor kan det som funker for noen funke dårlig for andre (selvfølgelig og her er vi vel alle enige)), så det være en del ting som vil funke for de aller fleste. Dermed bør disse tingene prøves ut først, og deretter hvis det viser seg at dette ikke funker for en selv kan man prøve diverse spesialvarianter.

Forøvrig så kan det da umulig være mye karbo i kebab?

Re: For tung for bakkene [Re: sigmund1] #740909 29/05/2009 11:59
tommygutt Offline
Scottselva
Scottselva
Kutter man ut pitabrødet, er jo kebab rene vidundermaten ICON_SMILE Så lenge man ikke drikker den sammen cola da ICON_WINK

Re: For tung for bakkene [Re: Clotho_NOR] #740911 29/05/2009 12:00
tommygutt Offline
Scottselva
Scottselva
Sitat: Clotho_NOR
Gode forslag til langsomme karbohydrater som det er hensiktmessig å ta med på langtur ?

På lange stiturer har jeg med nøtter og vann. Har jeg spist like før, er det kun vann for min del.

Re: For tung for bakkene [Re: fredriks] #740916 29/05/2009 12:03
D
Dr. Fabian C. Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
D
Så gøy dette er! Masse engasjement!

Poenget mitt er jo ikke å bli fanatisk omkring dette, da. Og selvfølgelig finnes det mange veier fram dit man ønsker. Det viktigste for en som driver utholdenhetsidrett eller som generelt sett er et levende individ: karbo - NOK karbo!

Jeg har drevet på landslagsnivå i en annen idrett, og har derfor fått god oppfølging av Olympiatoppen. De baserer seg på forskning gjennom mange år i ulike miljøer, og land, og har derfor bred vitenskaplig dekning for sine måter å konsultere innenfor kosthold. De legger selvfølgelig opp til trivsel også, slik at man tar de psykososiale behovene med i betraktningen. Før den viktigste konkurransen i min karriere ble vi anbefalt å stikke på Mac'ern fordi det var det vi hadde lyst på- konge!

Som nevnt hundre ganger tidligere er det forkjellige fremgangsmåter for ulike typer mennesker. Likevel, ønsker man å oppnå noe, er det alltid lurt å starte med de fremgangsmåter som har bredest dokumentasjon på å fungere, istedet for å starte på de smaleste/særeste løsningene. Enten det gjelder, kosthold, trening eller i livet forøvrig.

F.

Re: For tung for bakkene [Re: Dr. Fabian C.] #740928 29/05/2009 12:15
tommygutt Offline
Scottselva
Scottselva

Enig med den ICON_SMILE Vil bare få tilføye at punkt 1, jeg er ikke hjernevasket. Punkt 2, jeg veier aldri maten jeg putter i meg. Punkt 3, jeg skeier ut med sukker og junk og det viktigste, punkt 4, etter at kona i huset fikk diagnose og måtte legge om kosten, har jeg lært sinnsykt mye om kosthold basert på egne erfaringer og hennes, samt bøker og annet stoff på internet. Jeg synes det er utrolig interessant, særlig når man er bevist på hvordan kroppen reagerer på ulike ting man putter inn i den (nei, ikke seksuelt). Jeg er totalt uenig i mye som skrives om lavkarbo, men jeg er enda mere uenig i at man må ha karbo for å prestere over lang tid med høy puls.

Ekstra-punkt 5, jeg er ingen toppidrettsutøver og blir det heller aldri ICON_SMILE ICON_SMILE

Re: For tung for bakkene [Re: tommygutt] #740952 29/05/2009 12:49
D
Dr. Fabian C. Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
D

Enig med den ICON_SMILE Vil bare få tilføye at punkt 1, jeg er ikke hjernevasket. Punkt 2, jeg veier aldri maten jeg putter i meg. Punkt 3, jeg skeier ut med sukker og junk og det viktigste, punkt 4, etter at kona i huset fikk diagnose og måtte legge om kosten, har jeg lært sinnsykt mye om kosthold basert på egne erfaringer og hennes, samt bøker og annet stoff på internet. Jeg synes det er utrolig interessant, særlig når man er bevist på hvordan kroppen reagerer på ulike ting man putter inn i den (nei, ikke seksuelt). Jeg er totalt uenig i mye som skrives om lavkarbo, men jeg er enda mere uenig i at man må ha karbo for å prestere over lang tid med høy puls.

Ekstra-punkt 5, jeg er ingen toppidrettsutøver og blir det heller aldri ICON_SMILE ICON_SMILE

Jeg er heller ingen toppidrettsutøver lenger, men bruker de erfaringene jeg har for å ha det mest mulig gøy på trening og i konkurranser, og det er når man er i form! Personlig kunne jeg aldri gjennomført et ritt av varighet 90' + uten noe formn for tilførsel av karbohydrater, enten gjennom sportsdrikk eller bar eller banan eller kebab eller hva som helst; men det betyr ikke at det ikke finnes de som klarer det. Husk at selv om man ikke ofte ser maratonløpere spise, så drikker de sportsdrikk underveis, og det er karbo!

Jeg sa vel heller ingenting om hjernevasking, men at man kan bli for opphengt i ting. Jeg blir fort det=) Poenget var å ha et sunt forhold til mat og drikke, for uten så duger....ikke jeg i hvertfall.

Og til slutt: jeg veier aldri maten lenger. Gjorde det i en 3mnd periode i forbindelse med et prosjekt av OT, fordi de spurte om jeg ville. Jeg spiser det jeg liker, og det er stort sett vanlig kost, men prøver å holde meg unna den verste dritten...i hvertfall i store mengder;)

F.

Re: For tung for bakkene [Re: Dr. Fabian C.] #740958 29/05/2009 12:56
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Jeg har drevet på landslagsnivå i en annen idrett

Ble forferdelig nysgjerrig... hvilken idrett?
Trenger ikke svare hvis du ikke vil altså.

Re: For tung for bakkene [Re: Dr. Fabian C.] #740976 29/05/2009 13:35
tommygutt Offline
Scottselva
Scottselva

Jeg sa vel heller ingenting om hjernevasking, men at man kan bli for opphengt i ting. Jeg blir fort det=) Poenget var å ha et sunt forhold til mat og drikke, for uten så duger....ikke jeg i hvertfall.

F.

Nei, hjernevasking var det jeg som brukte, for jeg har en tendens til å bli litt over gjennomsnittet oppslukt i ting som engasjerer og da kan jeg kanskje virke hjernevasket ICON_SMILE

Re: For tung for bakkene [Re: Øyvind V] #740982 29/05/2009 13:48
D
Dr. Fabian C. Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
D
Jeg har drevet på landslagsnivå i en annen idrett

Ble forferdelig nysgjerrig... hvilken idrett?
Trenger ikke svare hvis du ikke vil altså.

En båt, en åre, flatt vann!

F.

Re: For tung for bakkene [Re: Øyvind V] #741353 30/05/2009 08:34
Ynot Offline
Besatt
Besatt
Sitat: trekbikes
Drikker du mye sportsdrikk under og etter trening?
Dersom du skal ned i vekt så er det en skummel felle å gå i. Da stoppes forbrenningen fordi kroppen får tilført sukker.

Leste en artikkel i VG (?) der det stod om dette. At forbrenningen stopper, må jo være feil. Men at FETTforbrenningen stopper, det kan vel være. Hvis forbrenningen stopper av å drikke sportsdrikk, tror jeg man er i trøbbel...

Begge tar feil her. Fett vil ikke forbrennes med mindre man har tilgang på karbohydrater for å danne pyruvat.
Går man tom for karbohydrater vil man bryte ned aminosyrer for å danne oxaloacetat og pyruvat som kan gå inn i sitronsyresyklus (oksidativ forbrenning), i.e. muskelnedbrytning. Folk som ikke er vant til å trene lenge med lite matinntak kjenner dette som "å møte veggen".

Det er jo også som nevnt over vanskelig å lokalisere dette kun til overkroppen når det er beina som trenes, og det gir deg generelt dårligere restitusjon og treningseffekt om du ikke skulle tilføre store mengder karbohydrat og litt protein etter trening. Det tar flere år å bli kvitt muskelmasse på overkroppen, hva med å prøve langdistansesvømming i vinter?!?

Greit å lese igjennom for de som er interessert i forbrenning:
Metabolisme
Katabolisme
Sitronsyresyklus
Glykolyse
Glukoneogenese

Be responsible, follow stivettreglene!

Tenk grønt, kjør stål!
Re: For tung for bakkene [Re: Ynot] #741373 30/05/2009 09:21
Andrehua Offline
Besatt
Besatt
Jeg spiser havregryn med rosiner og melk før jeg skal sykle hardt jeg... ICON_SMILE Har ikke peiling på hvor mye karbohydrater det gir eller om de er raske eller trege karbo.. MEN jeg merker STOR forskjell i forhold til hva jeg orker under turen. Også spiser jeg en banan eller 2 underveis.. Og drikker rent vann. Funker på mitt nivå.. ICON_SMILE

Re: For tung for bakkene [Re: tommygutt] #741381 30/05/2009 09:32
R
Rolf Offline
Veteran
Veteran
R

På lange stiturer har jeg med nøtter og vann. Har jeg spist like før, er det kun vann for min del.

Hva med peanøtter i stedet for nøtter (allergisk mot nøtter)? Og ikke minst, skal det evt være saltede eller usaltede peanøtter? For mye salt medfører behov for mer væske vil jeg tro, og det er jo heller ikke heldig.

På lengre (>= 2t) treningsturer av noe intensitet drikker jeg 1-2 dl Maxim i timen i tillegg til vann. Er dette dumt av meg? Burde jeg heller tatt en banan i ny og ne, eller hatt en brødskive på lomma?

Regner med å sykle gjennom Raumerritt-traseen senere i dag i roolig tempo. Hadde egentlig tenkt å ha med en flaske Maxim, men nå ble jeg jammen usikker.

Er forøvrig i en annen vektklasse enn dere andre (89kg +- nå), og jeg henger ikke med i bakkene. Antar jeg er for feig i forhold til å kjøre harde intervaller i tillegg til vekta.

Rolf

Re: For tung for bakkene [Re: Rolf] #741440 30/05/2009 13:44
tommygutt Offline
Scottselva
Scottselva
Peanøtter er greit det, men ta med rikelig med vann ja, for man blir tørst av dem. Salt trenger man jo også...

Side 2 av 3 1 2 3

Moderator  support