Dette som en liten advarsel til de av oss som desverre ikke er så bevandret i "det sykkel tekniske".
Jeg fikk ikke justert bakre gir på raceren, og en teknisk begavet venn av meg fant ut at dette hadde sin årsak i ødelagte gjenger i vaierfeste. Jeg kjøpte derfor nytt bakgir, Ultegra, og gikk til verket alene, dvs uten min teknisk begavete venn. Å skifte selve bakgiret gikk greit, men å skjøte kjedet var et plunder. Da jeg var ferdig med kjedet så det 95% greit ut, dvs at splinten satt "nesten" perfekt, og det var bare "litt tregt" i dette leddet. Så ut på tur. Etter en km hørte jeg et rabalder i bakjulet, og jeg så at bakgiret hang løst og tok i eikene. Jeg hadde slitt bakgiret i to deler, det var knekt rundt feste i rammen. Etter prat med min teknisk begavete venn fant vi ut at det dårlige leddet på kjedet rett og slett må ha hektet seg og dradd med seg giret når jeg trødde til.
Konklusjon, bruk tekniske venner for det de er gode for før du gjør noe, og når det gjelder drivverk, 95% godt er ikke godt nok. Det ble en dyr treningstur med lite utbytte.