Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Lufting av XT bremser?

Lufting av XT bremser? #738335 26/05/2009 17:30
H
Hvaskalståherda? Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
H
Hei.

Min sønn har en sykkel med XT hydrauliske bremser med dualcontrol hendler. Det er blitt skiftet bremseklosser på bakbremsen og stempelet presset tilbake på plass. Men bremsen tar ikke før hendelen er klemt helt inn mot styret. Er det et tegn på at de må luftes/etterfylles?

Er dette i tilfelle vanskelig å gjøre selv, og hva trenger jeg i såfall av lufteutstyr?

Jeg har begynt å mekke litt selv på det meste på mine og ungene sine sykler da jeg er lei av å stadig måtte levere inn på verksted, men dersom dette er veldig vanskelig så må jeg kanskje det. Jeg har sykkelmekkeboka som jeg har brukt med hell på andre problemstillinger da.

Ble mye skriving her nå, men dersom noen har noen tips så er jeg takknemlig for alle svar.

Re: Lufting av XT bremser? [Re: Hvaskalståherda?] #738353 26/05/2009 17:54
hbakken Offline
Høkk, da! Høkk!
Høkk, da! Høkk!
Med noen sykler i stallen og sikkert planlagt å ha det noen år fremover, synes jeg dette er verdt å lære seg ja.

I teorien er det ikke vanskelig teknikk, men om du f.eks søker på "lufting av xtr" og mitt brukernavn så vil du finne en tråd med både frustrasjon men mest av alt gode tips. Min erfaring er at du må påregne å knote litt og gjerne ta lufteprosedyren 2-3 ganger før de er gode. Eller ha flaks og få det til på første forsøk. ICON_SMILE

Du kan kjøpe deg et universalt luftesett, eller et orginalt til Shimano for noen få hundrelapper. Jeg ville valgt det siste selv. Pass på å være nøye med at du får mineralolje til Shimano bremser. Og skal du lufte andre bremser bruker de forskjellig type bremseveske/olje.

Den som kjører med et veldig dårlig øye, kommer ned med en nervøs og skjelven latter.
#NBNL -

Re: Lufting av XT bremser? [Re: hbakken] #738361 26/05/2009 18:11
H
Entusiast
OP Offline
Entusiast
H
Takk for svaret. Jeg tror jeg skal prøve selv. Jeg kan vel ikke akkurat ødelegge noe, det er vel bare snakk om å få det til eller ikke. Men er det dette som er årsaken til problemstillingen?

Redigert av Hvaskalståherda?; 26/05/2009 18:12.
Re: Lufting av XT bremser? [Re: Hvaskalståherda?] #738368 26/05/2009 18:21
S
siment Offline
Entusiast
Entusiast
S
Lufting trenger du bare hvis hendelen er "svampete" i følelsen.
Etter kloss bytting og litt dytting av stempler, trenger du vel bare å justere oljemengde.
Åpne opp lokket og pump forsiktig på hendelen til du har et godt bitepunkt og etterfyll med mineral olje.

Lykke til, les deg opp og lær det det du kan om bremsene, det er vel anvendt tid!

Re: Lufting av XT bremser? [Re: siment] #738384 26/05/2009 18:34
H
Entusiast
OP Offline
Entusiast
H
Sitat: siment
Etter kloss bytting og litt dytting av stempler, trenger du vel bare å justere oljemengde.
Åpne opp lokket og pump forsiktig på hendelen til du har et godt bitepunkt og etterfyll med mineral olje.

Lykke til, les deg opp og lær det det du kan om bremsene, det er vel anvendt tid!

Bremsen biter forsåvidt godt og kontant, og føles ikke særlig svampete tror jeg, men den må klemmes helt inn til styret før den biter. Men mener du at jeg skal klemme inn hendelen til bremsa biter med lokket åpent, og så etterfylle olje mens hendelen er inntrykt?

Redigert av Hvaskalståherda?; 26/05/2009 18:35.
Re: Lufting av XT bremser? [Re: Hvaskalståherda?] #738391 26/05/2009 18:43
S
siment Offline
Entusiast
Entusiast
S
Jeps, mwen gåinn på Shimano og last ned bruksanvisningen, så får du en god gjennomgang med modellpesifikke detaljer, null stress å gjøre selv!

Re: Lufting av XT bremser? [Re: siment] #738425 26/05/2009 19:23
H
Entusiast
OP Offline
Entusiast
H
Jeg fant bruksanvisning på Shimano sine sider ja. Får se i morgen om noen av de lokale pusherne har Shimano sitt "bleeding kit" på lager.

Re: Lufting av XT bremser? [Re: siment] #738465 26/05/2009 19:58
hbakken Offline
Høkk, da! Høkk!
Høkk, da! Høkk!
Sitat: siment

Tja, jeg skal ikke si at du tar feil, men lurer fælt på om du har rett...

Andre som kan bekrefte at en slik metode kan løse et slikt problem?
Tror jammen jeg skal prøve det ut selv på en frambrems som tar altfor langt inn.

Den som kjører med et veldig dårlig øye, kommer ned med en nervøs og skjelven latter.
#NBNL -

Moderator  support