Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 2 1 2

Kokain i Red Bull, kostholdsindustrien, og doping

Re: Kokain i Red Bull, kostholdsindustrien, og doping [Re: EgilS] #738017 26/05/2009 10:57
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Sitat: EgilS
Sitat: Øyvind V
En venn av meg er idrettsutøver på høyt nivå. Han veier 145 kg, trener innmari hardt og sliter med å få i seg nok mat. Han har rett og slett problemer med å spise nok "vanlig mat", og må ty til tilskudd. Når kroppen din har behov for 7-8000 kcal om dagen holder det ikke med ei brødskive med ost etter trening.

Hvis han klarer å dekke dette behovet med kosttilskudd så vil det heller ikke være så vanskelig å dekke det med mat. Det handler om å finne mat som har høyt nok energiinnhold.

Slik sett er det vel heller et spørsmål om hva man liker å spise?

Kanskje. Men idrettsutøvere kan være travle småbarnsfedre med jobb osv de også, og det vil ta tid å få i seg 2000 kcal til frokost. Man kunne selvsagt spist smør med majones og potetgull på, men her er det et ønske om sunn mat med mye proteiner og karbohydrater, og moderate mengder fett.

Jeg sier ikke at det er umulig å spise så mye vanlig mat, jeg vet bare at han jeg kjenner er drit lei av å spise så innmari mye mat, og tar svære shaker for å dekke kaloribehovet i en travel hverdag.

Re: Kokain i Red Bull, kostholdsindustrien, og doping [Re: Arne_And] #738018 26/05/2009 10:59
Ynot Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Sitat: Arne_And

Nok en gang må jeg arrestere deg. Du har såvidt jeg kan skjønne overhode ikke noe grunnlag for å hevde dette.

Det er bare en påstand Arne, så får en selv tenke etter hvorfor en tar proteinpulver. Jeg tok proteinpulver før, studerte og ble vis, slo opp i forskningslitteratur, og kom til at jeg puttet i meg uhorvelig mye mer protein enn anbefalt fordi jeg trodde det ville gi meg økt/maksimert treningseffekt utover vanlig mat, slik produsentene lover.

Jeg synes det blir tungt å drikke nok melk til å få i meg det jeg anser er passende mengde proteiner

Tror de fleste definerer "passe mengde" langt utover det det er vitskaplig grunnlag for.

Sitat: Ynot
Dei fleste proteinmikser inneheld større mengder enn 5-10gr

Det er et meningsløst utsagn. Det er da bare å drikke en passelig mengde av miksen.

Men tror du "folk flest"(tm) gjør det når produsenten og miljøene rundt anbefaler mye mer?

Idrettsutøvere treng totalt mellom 1.2-1.8gr protein/kg kroppsvekt iløpet av døgnet, altså ikke så store mengder som når ein nyttar proteinpulver i tillegg til vanlig mat.

Her gjør du store antakelser om hvor mye proteinrik mat og drikke folk klarer/gidder å dytte i seg.

Dette er basert på anbefalingene fra Statens råd for ernæring og fysisk helse til norske idrettsutøvere(som består av representanter fra de fremste fagmiljøene på feltene idrett og ernæring i Norge), jeg er fullstendig klar over at Dagbladet, Se&Hør, Muscle&Fitness, kosttilskuddsprodusenter anbefaler mye mer, men på hvilket grunnlag? Jeg har større tiltro til SRfH&E.
Selvfølgelig er fagområdene stadig i endring, og det er mulig det kommer nye anbefalinger i framtida.

Be responsible, follow stivettreglene!

Tenk grønt, kjør stål!
Re: Kokain i Red Bull, kostholdsindustrien, og doping [Re: larsb] #738028 26/05/2009 11:05
progres Offline
Besatt
Besatt
og som et apropos til larsb's notat så finner man 247 forskjellige - deriblant noen meget vanlige - medikameter
her

Re: Kokain i Red Bull, kostholdsindustrien, og doping [Re: Ynot] #738029 26/05/2009 11:07
Arne_And Offline
More than words
More than words
Poenget mitt er at du gjør en rekke antakelser om hva som er motivet for folk til å innta proteinpulver uten å ha hold for dette, og ut i fra dette konkluderer med at de gjør dette ut i fra dopinglignende motiver. Det er etter min mening særdeles drøyt.

Forøvrig er det påfallende at du, som i denne tråden og ellers er en forkjemper for evidensbaserte valg/konklusjoner, drar så drastiske konklusjoner basert på hva du tror.

Her gjør du store antakelser om hvor mye proteinrik mat og drikke folk klarer/gidder å dytte i seg.

Dette er basert på anbefalingene fra Statens råd for ernæring og fysisk helse til norske idrettsutøvere(som består av representanter fra de fremste fagmiljøene på feltene idrett og ernæring i Norge), jeg er fullstendig klar over at Dagbladet, Se&Hør, Muscle&Fitness, kosttilskuddsprodusenter anbefaler mye mer, men på hvilket grunnlag? Jeg har større tiltro til SRfH&E.
Selvfølgelig er fagområdene stadig i endring, og det er mulig det kommer nye anbefalinger i framtida.

Les en gang til hva jeg skrev ICON_SMILE .
Jeg tror ikke på kosttilskuddsprodusentene sine anbefalinger, men selv når man tar utgangspunkt i den anbefalingen du siterer, 1.8g/kg kroppsvekt/dag, så snakker man i endel tilfeller om ganske store mengder proteinrik mat, ref Øyvind V sitt eksempel.

Re: Kokain i Red Bull, kostholdsindustrien, og doping [Re: Ynot] #738030 26/05/2009 11:09
Rebel Offline
Entusiast
Entusiast
Som andre før meg, støtter jeg Ynot. Dette er et viktig tema å ta opp. Ikke bare på grunn av det økonomiske, men også fordi det er en tendens at "syntetisk" (unnskyld ordet) alltid er bra. Det tilsettes stoffer i mange produkter der det ikke er empiri for at de hjelper.

(Beklager syntetisk, men jeg visste ikke hvilke ord jeg skulle bruke.) Nå har jeg ikke mer å si, men jeg følger diskusjonen

- Arne
Re: Kokain i Red Bull, kostholdsindustrien, og doping [Re: Ynot] #738042 26/05/2009 11:17
C
Clotho_NOR Offline
Ivrig
Ivrig
C
Sitat: ynot
jeg er fullstendig klar over at Dagbladet, Se&Hør, Muscle&Fitness, kosttilskuddsprodusenter anbefaler mye mer, men på hvilket grunnlag?

Kan du ikke vær så snill komme med noen konkrete eksempler på dette ?

Jeg sitter med en bøtte Whey Isolate her, hvor leverandøren anbefaler 2 shaker på totalt 60g ren protein daglig. En til frokost, og en etter intensiv trening. For mine 86 kg, syns jeg ikke det er så voldsomt.

Re: Kokain i Red Bull, kostholdsindustrien, og doping [Re: Clotho_NOR] #738077 26/05/2009 11:47
Øyvind V Offline
More than words
More than words
jeg er fullstendig klar over at Dagbladet, Se&Hør, Muscle&Fitness, kosttilskuddsprodusenter anbefaler mye mer, men på hvilket grunnlag?

Sitat: Tech Nutrition (www.tn.no)
Hvor mye protein hver dag? Vi anbefaler at man får i seg 2gram protein per kilo kroppsvekt hver dag når man er aktiv. Dette innebefatter både vanlig mat og proteintilskudd.

Sitat: Proteinfabrikken
Forskning viser at proteinbehovet for aktive, trenende mennesker er 1,2-1,5 g protein pr kilo mager kroppsvekt.

TN og PF er to store, kjente produsenter av tilskudd. Jeg kan ikke se at de anbefaler mye mer protein enn de verdiene du viser til.

Redigert av Øyvind V; 26/05/2009 11:50.
Re: Kokain i Red Bull, kostholdsindustrien, og doping [Re: Øyvind V] #738093 26/05/2009 12:01
C
Clotho_NOR Offline
Ivrig
Ivrig
C
?

Var den til meg ?

(Vi er helt enige, jeg bruker selv produkter fra PF)

Re: Kokain i Red Bull, kostholdsindustrien, og doping [Re: Clotho_NOR] #738103 26/05/2009 12:12
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Sitat: Clotho_NOR
?

Var den til meg ?

(Vi er helt enige, jeg bruker selv produkter fra PF)

Oj, nei! Den var ikke til deg nei! Sorry... ICON_SMILE

Det er arti når debattanter må minne hverandre på når man er enig ICON_LAUGH

Re: Kokain i Red Bull, kostholdsindustrien, og doping [Re: Øyvind V] #738111 26/05/2009 12:25
EgilS Offline
More than words
More than words
Jeg sier ikke at det er umulig å spise så mye vanlig mat, jeg vet bare at han jeg kjenner er drit lei av å spise så innmari mye mat, og tar svære shaker for å dekke kaloribehovet i en travel hverdag.

Hva er det i de shakene som gjør at han får i seg så voldsomt mye mer kalorier enn i "vanlig" mat? Skal det være mye kalorier i de så er det kun fordi kaloriene er veldig konsentrerte, på samme måte som de er det i sjokolade eller potetgull? Og om han da får i seg mye sukker eller fett i en shake eller i godis tror jeg egentlig ikke spiller så voldsomt stor rolle.

For en med såpass stort energiforbruk kan jeg ikke skjønne at det skal være så ille å få i seg for eksempel en del raps- eller olivenolje? I tillegg er fet mat ganske godt. ICON_WINK

Re: Kokain i Red Bull, kostholdsindustrien, og doping [Re: EgilS] #738120 26/05/2009 12:41
Øyvind V Offline
More than words
More than words

Hva er det i de shakene som gjør at han får i seg så voldsomt mye mer kalorier enn i "vanlig" mat? Skal det være mye kalorier i de så er det kun fordi kaloriene er veldig konsentrerte, på samme måte som de er det i sjokolade eller potetgull? Og om han da får i seg mye sukker eller fett i en shake eller i godis tror jeg egentlig ikke spiller så voldsomt stor rolle.

For en med såpass stort energiforbruk kan jeg ikke skjønne at det skal være så ille å få i seg for eksempel en del raps- eller olivenolje? I tillegg er fet mat ganske godt. ICON_WINK

Ikke ille med olje i det hele tatt. Han jeg kjenner har sagt at det verste med å være så svær er at han må spise så mye. Han er lei av å spise store mengder mat. For ham er det derfor lettere å drikke en shake enn å spise et brød med pålegg, for eksempel.

En brukbar shake kan du lage av f.eks. 4 scoops med Mutant Mass (en gainer), blandet med 5 dl lettmelk. Da har du fått i deg 1280 kcal, med 70 gram protein, 190 gram karbohydrater og 25 gram fett. Én sånn sammen med ei svær skål havregryn, litt olje og en neve nøtter, så begynner det kanskje å ligne.

Igjen: Poenget mitt er ikke at man får i seg så mye mer kcal eller bedre kcal med tilskudd, men for folk som trenger mye næring og ikke har all verdens tid til å spise, så kan tilskudd være et godt supplement i tillegg til den vanlige maten de spiser.

Re: Kokain i Red Bull, kostholdsindustrien, og doping [Re: EgilS] #738126 26/05/2009 12:44
C
Clotho_NOR Offline
Ivrig
Ivrig
C
Problemet kan vel være å få i seg nok protein ? Det er jo mest sannsynlig ikke kcal han sliter med å få i seg.

Skal du øke i muskelmasse, jeg vil anta det her hentydes til en vektløfter, skal du ligge på rundt 1,6g-2,4 g pr kg kroppsvekt. For å slippe å spise som en Tyrannosaurus Rex, er det mange som velger det ynot kaller en lettvint løsning, å heller ta en shake med jevne mellomrom. Det er snakk om mye protein daglig, når behovet er over 300 g.

Re: Kokain i Red Bull, kostholdsindustrien, og doping [Re: Øyvind V] #738216 26/05/2009 14:35
EgilS Offline
More than words
More than words
En brukbar shake kan du lage av f.eks. 4 scoops med Mutant Mass (en gainer), blandet med 5 dl lettmelk. Da har du fått i deg 1280 kcal, med 70 gram protein, 190 gram karbohydrater og 25 gram fett. Én sånn sammen med ei svær skål havregryn, litt olje og en neve nøtter, så begynner det kanskje å ligne.

Eller en Freia fruktnøtt med et par glass melk til. ICON_SMILE

Og lettmelk blir vel litt selvmotsigende?

Re: Kokain i Red Bull, kostholdsindustrien, og doping [Re: Arne_And] #738279 26/05/2009 16:04
Ynot Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Poenget mitt er at du gjør en rekke antakelser om hva som er motivet for folk til å innta proteinpulver uten å ha hold for dette, og ut i fra dette konkluderer med at de gjør dette ut i fra dopinglignende motiver. Det er etter min mening særdeles drøyt.

Forøvrig er det påfallende at du, som i denne tråden og ellers er en forkjemper for evidensbaserte valg/konklusjoner, drar så drastiske konklusjoner basert på hva du tror.

Psykologi er ingen eksakt vitenskap, og det er vanskelig å ha noe som helst hold for hvilke subtile bevisste eller ubevisste tankemønstre som ligger bak folks beslutningsstrategier.
Jeg sier bare at jeg tok kosttilskudd (eggehvittepulver og kreatin) da jeg var 17-18 år i et treningsstudiomiljø motivert av at det ville gi en prestasjonsøkning kontra å spise vanlig mat, altså et slags "doping-motiv".
Jeg antar og synser derfor at andre folk tenker/har tenkt på samme måte, men det gjelder selvfølgelig ikke alle.

Ettersom jeg ble utdannet/oppdratt i vitenskapsteori og naturvitenskap og begynte å slå opp i fagbøker og biomedisinske databaser har jeg erfart at mye av det som det menes mye om kring fysiologi og ernæring i treningsmiljøene er direkte feil, halvsannheter, pseudovitenskaplig svada, og/eller svært løst fundert.

Jeg synes det er problematisk dersom juniorutøvere via sine voksne forbilder får et feilaktig inntrykk av at det er nødvendig med kosttilskudd for "å nå opp", og at denne holdningen overfor syntetiske kostholdspreparater som nødvendig kan gi grobunn for doping.

Det er vanskelig å skille mellom doping og kosttilskuddsprodukter, produsenter av begge og miljøene/brukerne rundt påstår jo at du restitueres fortere, sykler raskere, får optimalisert treningseffekt osv. med deres produkter, ergo er motivet med å ta kosttilskudd og doping ofte det samme.

Tenk grønt, kjør stål!
Re: Kokain i Red Bull, kostholdsindustrien, og doping [Re: Ynot] #738285 26/05/2009 16:16
KnutAa Offline
Besatt
Besatt
Jeg er stort sett enig med det meste av det du sier, men jeg ser ikke noen prinsipiell forskjell på å innta proteiner i pulverform og karbohydrater i pulverform.

Det sistnevnte har vel dokumentert effekt etter dine kriterier!?

No added style
Re: Kokain i Red Bull, kostholdsindustrien, og doping [Re: KnutAa] #738310 26/05/2009 16:59
Gøss Offline
Entusiast
Entusiast
Sukker liksom?

Dress me up in stitches.
Re: Kokain i Red Bull, kostholdsindustrien, og doping [Re: Gøss] #738362 26/05/2009 18:16
C
CarloZ Offline
Fersking
Fersking
C
Det blir diskutert mye rundt protein i pulverform her, noe jeg personlig synes er ganske legitimt.
Er det noen som har noen synspunkter rundt kreatin?

Re: Kokain i Red Bull, kostholdsindustrien, og doping [Re: Ynot] #738378 26/05/2009 18:26
progres Offline
Besatt
Besatt
Husker ikke hvor men mener bestemt jeg et eller annet sted var borti at det ble målt spormengder av hasj og kokain I LUFTA 1 i Barcelona.

Re: Kokain i Red Bull, kostholdsindustrien, og doping [Re: EgilS] #738418 26/05/2009 19:13
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie

Vanlig frokost for min del er havregryn, da er jeg opp i ca. 1200 kcal. og 40 gram protein. Greia innholder lett 175 gram karbo og underkant 30 gram fett. Tilsetter jeg litt olje og disse nøttene og avrunder med fruktnøtt og melk så er jeg vel opp i det ca. de samme tallene.
Forutsetningen?
Joda, at jeg står opp 15 min før. Men det er vel tidsklemma som førte til shakebruken trur jeg. Hvis man har så pass dårlig tid i livet at man trenger shakene for å få i seg nok mat så er det nok ikke shakene det er noe feil med............

Re: Kokain i Red Bull, kostholdsindustrien, og doping [Re: Tange] #738428 26/05/2009 19:25
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Tange, spiser du 300 gram havregryn til frukost? Er ikke det veldig mye grøt?

Re: Kokain i Red Bull, kostholdsindustrien, og doping [Re: EgilS] #738510 26/05/2009 20:25
StigB Offline
Señor
Señor

Eller som en kostholdsekspert mente en til to skiver grovt brød med tunfisk for vanlige normalt trenende mennesker etter trening dekker det meste.

Mjælk, er ikke det for kalver og speunger :-)

Redigert av StigB; 26/05/2009 20:26.

Stisykling.no

Det er plass til alle, om vi bare tar hensyn til hverandre.

< TOC >

Re: Kokain i Red Bull, kostholdsindustrien, og doping [Re: KnutAa] #738538 26/05/2009 20:43
Ynot Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Sitat: GogBozen
Jeg er stort sett enig med det meste av det du sier, men jeg ser ikke noen prinsipiell forskjell på å innta proteiner i pulverform og karbohydrater i pulverform.

Det er det heller ikke, men inntar man 60gr pulverproteiner som blir sitert over her i tillegg til den andre maten du uansett spiser, får du i deg langt mer enn det (1.8gr/kg for styrke- og eksplosive idretter, 1.2~1.5gr/kg for utholdenhetsidrett ) du trenger, og det blir derfor mye mer enn du klarer å nyttiggjøre deg, og restene blir gjort om til karbohydrater og evt. videre til fett.

For de som sliter med å holde vekta oppe på tross av at de spiser mye er tilskudd iform av protein/karboshaker (eller olivenolje for den saks skyld) være bra, men de færreste av oss sliter med å holde vekta oppe og tar proteintilskudd, kreatin, og krill & omega3-pillerav andre grunner.
T

Tenk grønt, kjør stål!
Re: Kokain i Red Bull, kostholdsindustrien, og doping [Re: fredriks] #738674 27/05/2009 04:19
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: fredriks
Tange, spiser du 300 gram havregryn til frukost? Er ikke det veldig mye grøt?

Har gått ut fra 2-250 gram og 350-450 ml melk, som sikkert er blandingsforhold utover det vanlige. Men grøten kokes ikke, bare varmes.

Re: Kokain i Red Bull, kostholdsindustrien, og doping [Re: Ynot] #738742 27/05/2009 07:04
Arne_And Offline
More than words
More than words
Jeg vil påstå at de aller, aller fleste bruker proteinpulver i den hensikt å øke prestasjonen utover det billig, vanlig mat kan, altså en "doping-hensikt"???

Er det doping å ha et optimalisert kosthold vs et "normalt" kosthold? Det er mange som ikke spiser i hht. anbefalingene fra Statens råd for helse og ernæring. Mange av dem tror nok at de får et bedre kosthold for trening om de benytter disse produktene. Kan du da kalle det en dopinghensikt (merk min utheving)?

Jeg påstår at flertallet spiser kosttilskudd/proteinpulver osv fordi de tror det gir dem et bedre næringsinntak for trening, ikke fordi de tror det inneholder fantastisk revolusjonerende midler som strengt tatt burde stått på dopinglista.

Om de tar feil i denne troen er en annen debatt, enn debatten om dette er en slags doping. Denne tråden virker å inneholde begge disse debattene.

EDIT: Slik jeg oppfatter deg så er din teori at siden det beviselig ikke gir prestasjonsgevinst å innta kosttilskudd kontra sunt kosthold, så må det ligge dopinglignende tanker bak, dvs at man får en urederlig gevinst.
Min teori er en annen: mennesket er irrasjonelt. Det handler ikke ut i fra objektive forskningsresultater. Mange tror på reklamen fra industrien, ufunderte råd fra andre, osv. Det betyr ikke at motivasjonen er urederlig.

Redigert av Arne_And; 27/05/2009 12:31.

Re: Kokain i Red Bull, kostholdsindustrien, og doping [Re: StigB] #738743 27/05/2009 07:04
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Sitat: StigB

Eller som en kostholdsekspert mente en til to skiver grovt brød med tunfisk for vanlige normalt trenende mennesker etter trening dekker det meste.

Mjælk, er ikke det for kalver og speunger :-)

Det er ikke "normalt trenende mennensker" som var mitt eksempel, akkurat.

Re: Kokain i Red Bull, kostholdsindustrien, og doping [Re: Tange] #738879 27/05/2009 09:17
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Sitat: Tange
Forutsetningen? Joda, at jeg står opp 15 min før. Men det er vel tidsklemma som førte til shakebruken trur jeg. Hvis man har så pass dårlig tid i livet at man trenger shakene for å få i seg nok mat så er det nok ikke shakene det er noe feil med............

Nå skal ikke jeg fortsette å argumentere så veldig på vegne av noen andre. Men: Jeg er ganske sikker på at også du hadde blitt lei av å spise så mye og så ofte. Når man på det tiende året sitter og presser i seg mat for å greie og tilføre nok kalorier, så har jeg forståelse for at det frister å ta en shake sammen med mer normale mengder frokost, enn å skulle spise en pakke havregryn, en sjokolade, nøtter, olje osv. Tro meg, denne fyren har rimelig peiling på kosthold, trening og hva som funker for ham, og hadde løsningen vært så enkel som "en fruktnøtt og en liter melk", så hadde han nok gått for det for lenge siden.

Det at man trenger mye kalorier trenger vel ikke bety at man skal spise bare usunne ting? Dere vil vel ikke anbefale en halv fruktnøtt og en halvliter melk som frokost til folk som trenger mer normale kalorimengder?

Re: Kokain i Red Bull, kostholdsindustrien, og doping [Re: Øyvind V] #738901 27/05/2009 09:36
C
Clotho_NOR Offline
Ivrig
Ivrig
C
Enig (bare sånn for å klargjøre evt misforståelser) :-)

Jeg tviler også på at Carlos Sastre, etter å ha vunnet konge-etappen i Giro d'Italia, setter seg ned med en kjele smult for å erstatte tapte kalorier på etappen.

Re: Kokain i Red Bull, kostholdsindustrien, og doping [Re: Ynot] #739084 27/05/2009 12:27
Arne_And Offline
More than words
More than words
Det er vanskelig å skille mellom doping og kosttilskuddsprodukter, produsenter av begge og miljøene/brukerne rundt påstår jo at du restitueres fortere, sykler raskere, får optimalisert treningseffekt osv. med deres produkter, ergo er motivet med å ta kosttilskudd og doping ofte det samme.

En liten omskriving for å ilustrere mitt synspunkt: det er vanskelig å skille mellom optimalt kosthold og kosttilskuddsprodukter, forkjemperne av begge og miljøene/brukerne rundt påstår jo at du restitueres fortere, sykler raskere, får optimalisert treningseffekt osv. hvis du følger deres råd, ergo er motivet med å ta kosttilskudd og optimalt kosthold ofte det samme. ICON_WINK

Videre: optimal trening har samme formål som doping: du sykler raskere. Er da motivet for optimal trening og doping det samme? Svaret er selvsagt ja. Men det betyr ikke at optimal trening er fy-fy selv om doping er det.

Redigert av Arne_And; 27/05/2009 12:28.

Side 2 av 2 1 2

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå