|
"Så var det disse JÆVLA syklistene...."
|
"Så var det disse JÆVLA syklistene...."
25/05/2009 17:17
|
Trygve_
OP
Besatt
|
OP
Besatt
|
|
|
Re: "Så var det disse JÆVLA syklistene...."
[Re: Trygve_]
25/05/2009 17:21
|
Lektoren
Besatt
|
Besatt
Etter hvert bringer disse diskusjonene ingen andre følelser opp i meg enn en lett oppgitthet. Noen mennesker er sånn at de blir sinte på alle som er annerledes enn dem selv, og det er ingenting jeg kan gjøre med det.
For min del: Case closed.
|
|
|
[Re: Lektoren]
25/05/2009 18:02
|
Loki
Besatt
|
Besatt
Denne var jo litt søt:
Jeg husker den dagen jeg trodde jeg så på et skilt: sykkelfritt, bare for å få konstantert at det selvfølgelig stod sykkelritt! Det var en skikkelig nedtur.
He took the road less travelled, but somehow won out in the end
|
|
|
[Re: Loki]
25/05/2009 18:48
|
heinrich
Besatt
|
Besatt
|
|
|
[Re: heinrich]
25/05/2009 19:21
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Setter over pop-cornet og tar meg en pils, der var det mye interessant.
|
|
|
[Re: baronKanon]
25/05/2009 21:27
|
lph
Avhengig
|
Avhengig
det kan jo være greit å merke seg hva som tirrer bilfolket maksimalt opp, om man har tenkt å leve og sykle lenge her i landet:
1. sykle på rødt 2. sykle i veien når det er gang- og sykkelvei ved siden av
|
|
|
[Re: lph]
25/05/2009 21:44
|
Dan
More than words
|
More than words
det kan jo være greit å merke seg hva som tirrer bilfolket maksimalt opp, om man har tenkt å leve og sykle lenge her i landet:
1. sykle på rødt 2. sykle i veien når det er gang- og sykkelvei ved siden av Nr 1 er veldig grei. Folk må bare begynne å stoppe på rødt og skjønne at syklistkollektivet taper på hver eneste rødlyskjøring uansett hvor forsiktig og ufarlig den er. Er det bilister i nærheten så sykler man ikke mot rødt, akkurat som man ikke går mot rød mann når det står barn og venter. Nr 2 er vesentlig vanskeligere, siden man aldri vil klare å få bilister til å skjønne at den gangveien han ser ikke tar meg dit jeg skal, eller at jeg må krysse bilveien to ganger på 150 meter hvis jeg skal bruke den osv. Dog, hvis det er en lang oppoverbakke hvor man sykler forholdsvis sakte samtidig som det er vanskelig å passere med bil *og* det er en fin gangveien ved siden av, da gir det bad will å tviholde på sin rett å sykle i veien. (Hvis noen her sykler i veien opp Steinshøgda i Bærum, slutt med det vær så snill. Det er bare gøy de ganger jeg passerer dere i doble farten på gangveien.)
|
|
|
[Re: Dan]
25/05/2009 22:09
|
mann&kona-kona
Fersking
|
Fersking
Synes overskriften på hele debatten er bra:
Så var det disse JÆLVA syklistene igjen !
Hvor var ordlista, eller hva er jælva???
|
|
|
[Re: mann&kona-kona]
26/05/2009 08:45
|
bungum
Medlem
|
Medlem
Om du brkuer touhc og har svitk i synkronsieringen mellom høyre og ventsre hjernehavldel blir det sånn.
|
|
|
26/05/2009 11:00
|
frodev
Entusiast
|
Entusiast
et punkt til som går igjen og som ikke er helt håpløst, både i den VGD-saken og andre steder: 3. ikke vike når bilister vil kjøre forbi, dvs bryte kombinasjonen av vegtrafikklovens §3 om å ikke hindre annen trafikk unødig og trafikkregel §12 Forbikjøring § 12 (...) 4. Når noen vil kjøre forbi til venstre, skal forankjørende holde så langt til høyre som mulig, og ikke øke farten. Når kjøretøyet beveger seg sakte eller tar stor plass, og vegen er uoversiktlig eller har motgående trafikk, skal føreren om nødvendig vike til høyre og sette ned farten eller stanse. Kritikken går altså på at syklister ikke viker nok ut til høyre. Noen hevder sågar at det syndes mot dette i enda større grad enn traktorer og andre saktegående motorvogner. Spesielt er to syklister i bredden noe som bilistene lar seg irritere av. Jeg mener de har teknisk sett rett i at syklister sjelden viker - derfor er det tilsynelatende et godt poeng og et poeng som vi med fordel kan spisse vår argumentasjon i mot. Fra syklistenes side side er det mange årsaker til at det ikke vikes markert/vikes ekstra. Alt er varianter av at man ikke er til unødig hinder. Dette har vi vært gjennom mange ganger her, kort sagt så viker syklisten i utgangspunktet ved å være mye smalere enn motorvogner, ved å ta lite plass og ved å holde godt til høyre. Selv 2 syklister i bredden tar samme plass i bredden som en bil/traktor og ligger minst like langt ute til høyre og kan derfor godtas i trafikken. Og bilister må uansett ha såpass tid at de tåler å bli hindret, "forsinkelser" på noen få sekunder, <60 (?), er ikke et unødig hinder. Noen viker. Mange her på forumet beskriver hvordan man ligger relativt langt ut i kjørebanen, dvs. f.eks. sykler i høyre hjulspor for bilene, og mindre enn en bilbredde fra veiens gule midtlinje. For så å legge seg ut til høyre og vike når bilisten har lav fart og det er god sikt for forbikjøring. Dette gjelder en høy prosentandel av oss på forumet/i miljøet, men en liten andel av bysyklister. Men hvor går grensene? Når er det syklister skal vike mer enn bare å sykle godt ut til høyre? Skal man svinge innom busslommer? Skal man svinge av veien eller utenfor hvit stripe og stoppe helt? Når skal dette gjøres, dvs hvor mange biler i kø før man gjør det og hvor ofte? Er det forskjell på landevei alene og i gruppe? Forskjell på bytrafikk i/utenfor rushtid? La meg understreke at heller ikke som bilist opplever jeg at det ikke vikes. Det er rett og slett enkelt nok å kjøre forbi. Men dette argumentet er rett og slett for enkelt til at bilistene synes å forstå det. Kan noen skrive et slående argument - litt lenger enn en setning, men samtidig kortere enn hele den utgreiingen jeg har gjort her?
|
|
|
[Re: frodev]
26/05/2009 11:16
|
vidark
Entusiast
|
Entusiast
Noen bilister mener at veiene er for biler, og at en syklist utgjør per definisjon et unødig hinder ved å befinne seg der i det hele tatt.
Det samme gjelder gjerne, som tidligere påpekt, for det meste annet også -- bobiler, busser, mopeder, fotgjengere, biler som kjører saktere enn (eller holder) fartsgrensen, lastebiler i motbakker, sola som skinner på frontruta, utrykningskjøretøy ute på øvelse, kort sagt alt som "hindrer meg i å kjøre så fort jeg vil når jeg vil".
Den tilsynelatende større misnøyen med syklister i treningsklær ift. åpenbare transportsyklister kan kanskje forklares med at disse velger å sykle der de sykler mens det er lettere å forstå at transporterende pendlere ikke har den samme friheten til å velge rute. Neste ledd i argumentasjonsrekken er gjerne at trenende syklister burde spille ballspill eller løpe rundt stadion i stedet. Slikt blir det ingen sunn debatt av; kun drittslenging og stillingskrig.
Et stadig tilbakevendende argument er dette med unødig hinder, men man skal huske at dette gjelder i alle retninger -- en bilist skal heller ikke være til unødig hinder for en syklist.
Vi ferdes sammen i trafikken og vi kommer ingen vei om alle skal tviholde på at deres ærend er viktigere enn alle andres.
|
|
|
[Re: vidark]
26/05/2009 12:49
|
lph
Avhengig
|
Avhengig
Definisjonsmessig mener jeg at en syklist som holder godt til høyre hele tiden ikke "viker", han eller hun trenger ikke å vike medmindre forholdene er ganske spesielle. Som de fleste syklister på veien beholder jeg nok plass på min høyre side til å kunne veive ut dit hvis en eller annen 3 tonns idiot føler for å "gi meg en lærepenge". Men jeg følger med bakover og prøver å signalisere at jeg enten holder min linje, eller viker markant inn til siden når det er lett for bilen bak å kjøre forbi. Har sågar stoppet og gått helt inn til siden når jeg plutselig fikk en trailer bak meg opp en bratt bakke. Det er ikke så lett for dem å holde dampen oppe, og jeg tåler å stoppe når det likevel går sakte. Bank i bordet eller den tjukke skallen min - jeg syns det virker som om folk skjønner at jeg prøver å både være tydelig og ta hensyn.
De fleste aksepterer til og med at jeg sykler over fotgjengerovergang etter å ha bremset ned og stått stille i noen sekunder for å sjekke om de tillater det. Men det er jo alltid en eller annen prinsippfast gjøk som tviholder på sin rett til å kjøre helt inntil jeg setter venstre fot i bakken.
|
|
|
26/05/2009 13:24
|
sykkelfantometJF
Ringrev
|
Ringrev
Jeg tror det er viktig å signalisere tydelig til bilistene om du ønsker å slippe dem forbi eller ikke. Det er få bilister som forstår trafikkbildet oppleves og er for syklisten. Det siste en gjennomsnitts bilist tenker på er å bremse opp farten eller stoppe bilen. Et eksempel; for mange år siden jobbet jeg som avisbud, da hendte det at jeg kjørte i kanten mot kjøreretningen, selvfølglig med varselblink og lys, og farten var tilsvarende gå-fart. Stedet var godt opplyst og oversiktig. Nesten uten unntak så jeg at bilistene som kom i mot, nektet å innse at det sto en bil i veien. De brukte rundt 5-10 sekunder før de reagerte. da var knappe 2 sekunder unna en kollisjon...
"Wyrd bid ful aræd"
|
|
|
26/05/2009 13:42
|
bungum
Medlem
|
Medlem
Helt enig i at vi ikke kan si kategorisk at det er den ene eller andre parten som har fullstendig rett. Jeg sykler alltid på stripen (ikke den i midten:) og sørger alltid for at jeg har litt plass til høyre sånn at jeg kan trekke ennå lenger til høyre om det trengs. Og det trengs av og til! På vei ned til jobb pleier jeg ofte å svinge inn til siden når jeg merker at jeg har noen bak som ikke tør å kjøre forbi.
Paradokset er at når det er fartsgrense på 50 km/t og jeg kjører i rundt 55, er det allikevel noe som forteller en bilfører at han skal passere dette "hinderet". Jeg skjønner godt psykologien bak dette, men det er egentlig ikke så veldig logisk.
|
|
|
[Re: vidark]
26/05/2009 13:43
|
StigB
Señor
|
Señor
Noen bilister mener at veiene er for biler, og at en syklist utgjør per definisjon et unødig hinder ved å befinne seg der i det hele tatt.
Det samme gjelder gjerne, som tidligere påpekt, for det meste annet også -- bobiler, busser, mopeder, fotgjengere, biler som kjører saktere enn (eller holder) fartsgrensen, lastebiler i motbakker, sola som skinner på frontruta, utrykningskjøretøy ute på øvelse, kort sagt alt som "hindrer meg i å kjøre så fort jeg vil når jeg vil".
Den tilsynelatende større misnøyen med syklister i treningsklær ift. åpenbare transportsyklister kan kanskje forklares med at disse velger å sykle der de sykler mens det er lettere å forstå at transporterende pendlere ikke har den samme friheten til å velge rute. Neste ledd i argumentasjonsrekken er gjerne at trenende syklister burde spille ballspill eller løpe rundt stadion i stedet. Slikt blir det ingen sunn debatt av; kun drittslenging og stillingskrig.
Et stadig tilbakevendende argument er dette med unødig hinder, men man skal huske at dette gjelder i alle retninger -- en bilist skal heller ikke være til unødig hinder for en syklist.
Vi ferdes sammen i trafikken og vi kommer ingen vei om alle skal tviholde på at deres ærend er viktigere enn alle andres. Godt sagt :-) "det er plass til oss alle om vi bare tar hensyn til hverandre". Jeg skumma igjennom tråden men det er så sære oppfatninger av hva som er og hva som skal være. Det er mer nyttig å mule til en betongvegg, en får mer og bedre glede ut av det.
Stisykling.no Det er plass til alle, om vi bare tar hensyn til hverandre. < TOC >
|
|
|
[Re: StigB]
26/05/2009 18:01
|
Tgabriel
Besatt
|
Besatt
Jeg har sluttet å lese disse nettdebattene mellom bilister og syklister for lengst. Det blir ekstremt og polarisert etter et par innlegg, uansett. Som daglig jobbsyklist mellom Asker og Bjørvika har jeg forøvrig ingen problemer med å skjønne at bilister blir irritert på syklistene. Jeg er som oftest mer oppgitt over medsyklister enn bilister når turen er over. Og de stakkars fotgjengerne som måtte forville seg inn på gangveiene mellom Vækerø og Aker Brygge i rushtiden, syns jeg synd på. Noen ganger tror jeg faktisk det hadde vært tryggere å gått langs E18...
|
|
|
[Re: Tgabriel]
28/05/2009 17:48
|
Garpen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Tour de Finance (Vækerø-Aker Brygge) er bare syk... Dette er noe av den værste syklinga du kan se i Norge. Ingen hensyn og lite tanke på hva slags omdømme syklister sitter igjen med etter at gamle damer får hjertinfarkt, voksne mennesker tisser i buksene og pudler klippes ufrivillig av dyre hjulsett på strekningen.
NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også! Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
|
|
|
|
|