jeg var i strålende form tidligere i år, og gjorde det veldig bra i en rekke konkuranser, men nå har det stoppet, og jeg får syre nesten med en gang jeg tar litt i. er jeg overtrent? hva bør jeg gjøre? det er konkuranse på Onsdag. bør jeg droppe den? det er kanskje vanskelig for dere å vurdere om jeg er overtrent eller ikke, eller hva som skjer. men hvis dere er interessert i å hjelpe kan jeg sende over treningsdagboken min
Hva skjer med pulsen din når du stivner da? Om du har problemer med å komme opp i puls, så virker det som om du har symptomer på overbelastning. Da blir det aldri feil å droppe en konkurranse eller trening. Eller tre for den saks skyld.
Overtrening er som oftest for hardt, for mye og for ofte. Kroppen trenger hvile og det kan virke som om du trenger en liten pause. Juster ned treningsmengden ei uke og se om det letter.
Du kan sikkert legge ved treningsdagboka så får vi se.
Klarer ikke helt å sortere ut dataene du har lagt ut. Vil anbefale deg å sende en mail til Ragnild Kolstøl i NCF og be om å få tilsendt NCF's treningsdagbok. Denne er meget lett og bruke samtidig som en haug med viktige dataer blir enklere å lese!
Men om vi skal se litt hardt på ting: du er 15/16. Rolige langturer trenger ikke å være på mer enn 2,5 time. Når ting blir bedre igjen prøv å kjør 3 økter ukentlig med harde bakkedrag. 4x4 evt 5x4 eller 4x6. Spørs litt hvor mye grunnlag du har.
Om det er ritt samme uke kan du uten problem kutte ut den ene hardøkta. Dagen før rittet vil jeg anbefale deg å kjøre litt lett evt noen korte drag (30 sek) med LANGE pauser (5-6 min)
Kan være tilfeldig: Men ser ut som du har fått en trøkk akkurat når pollensesongen satte inn. Ikke alle får rennende øyne og våt nese. Slapphet, lite krefter og hurtig syre kan også skyldes allergi eller betennelser. Det koster deg noe sånt som 250 kr å ta allergitest, svar får du på noen dager. Kan være en ide?
Jeg sier ikke at det kommer av pollen, men det kan gjøre det, og eller pollen kan være en medvirkende årsak. Vil anbefale deg å snakke med legen din. Så kan du få en vurdering på det.
Hva er du allergisk mot, og når eksakt opplevde du "formsvikten"?
Jeg er ganske kraftig allergisk mot bjørkepollen. det var etter NC på konnerud(uke 21) at jeg kjente det begynte å bli tungt. det var et veldig tungt ritt for min del.. men det er veldig rart hvis det fortsatt skulle sitte inne.,
Hvordan er symptomene på bjørkepollenallergi? evt andre pollenallergier? Har vært plaget av uopplagthet og har vært usannsynlig trøtt de siste 14 dagene, lurte derfor på om det kunne være pollenallergi..
tviler på at det er pollenallergi. måten jeg opplever det på er; masse snørr(tyntflytende) kløing i øyne. og nysing, men jeg blir ikke slapp.. mulig det er forskjellige måter å bli påvirket av pollen... ingne som har noen tips til hva jeg bør gjøre i nedroingsperioden*?