Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

hjelp til valg av baknav(24 eiker)

hjelp til valg av baknav(24 eiker) #736366 24/05/2009 13:32
skognils Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
hei
jeg har en mavic UST felg som jeg tenkte jeg skulle bygd et bakhjul av.. navet er ødelagt så jeg må ha et nytt, tenker nok at jeg bytter eikene samtidig.
etter det jeg har funnet ut er det ikke store utvalget i 24 eikers bakhjulsnav å få kjøpt.

Noen som har noen anbefalinger?
- bakhjulsnav
- 24 eiker
- skivebrems(helst 6-bolts men Centerlock går også)
- standard 9mm QR(135mm bredde)
- driftssikkerhet og lite vedlikehold prioriteres før utseende og vekt!

mvh
Nils

Redigert av skognils; 24/05/2009 13:33.
Re: hjelp til valg av baknav(24 eiker) [Re: skognils] #737004 25/05/2009 10:01
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Hva er ødelagt på det du har?
Det er greit å bytte lager, og boss til Mavic er kjempelett å bytte og ikke for dyrt. Alle andre deler finnes i reservedelskasser de har rundt i velassorterte butikker.

LarsB

Re: hjelp til valg av baknav(24 eiker) [Re: larsb] #737350 25/05/2009 18:05
skognils Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
må egentlig fornye hele innmaten (lager, boss, aksling) samt at jeg nok bør bytte noen eiker da disse er halvveis filt av pga kjede innenfor største tannhjul happening.
tenkte det kom til å bli billigere(og se bedre ut) med å fornye navet og beholde felgen da denne er rett og fin samt UST som jo er gull når en har fått sansen for slangeløst.

er det mulig å få tak i et forhjulsnav som funker? går det å bygge 24 eikers felg på 36 hulls felg? uten å spesialmekke eikemønster og lengder?

Re: hjelp til valg av baknav(24 eiker) [Re: skognils] #738299 26/05/2009 16:38
L
Lazy Sod Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
L
Sitat: skognils
er det mulig å få tak i et forhjulsnav som funker? går det å bygge 24 eikers felg på 36 hulls felg? uten å spesialmekke eikemønster og lengder?

Har du ombestemt deg og vil bygge forhjul i stedet for bakhjul, eller var det bare en "forskrivelse"? Og jeg regner med at du egentlig mente "24-eikers felg på 36-hulls nav"?

Såvidt jeg kan se må du "spesialmekke eikemønster og lengder" dersom du skal bruke et 36-hulls (eller 32-hulls) nav på en 24-hulls felg, med to eikelengder (på hver side hvis det er et bakhjul).

Et kjapt Google-søk indikerer at Mavic UST-hjul har "straight-pull"-eiker, d.v.s. uten albuer, og i så fall kan du ikke gjenbruke noen av eikene på et "standard" nav. (Mulig det finnes UST-hjul med vanlige eiker?)

Med nye eiker må du også sjekke at felgen kan brukes med vanlige nipler, evt. at de gamle niplene kan brukes med standard eiker.

Med et 32-hulls nav er det et par eikemønstre som kan være spesielt interessante:

- Crow's Foot. Hver tredje eike er radiell (0x). De øvrige krysser, med lengde mellom 2x for 24-hull og 2x for 32-hull. (1x på felg-siden + 1x på nav-siden.)

- Om du bygger et bakhjul, og felgen har alle hullene sentrert, kan du gjøre som Fulcrum og bruke 16 eiker til høyre og 8 til venstre:
Triplet or 2:1 lacing patterns
(og litt om beregning av eikelengde her)

Re: hjelp til valg av baknav(24 eiker) [Re: Lazy Sod] #738317 26/05/2009 17:06
skognils Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
takk for tips..
hjulet er et gammelt crossroc som faktisk bruker vanlige eiker og ikke straight pull. (har crossland, crossmax også som begge har spesial mavic eiker)

har egentlig mest behov for et bakhjul ekstra men om det er vanskelig å finne baknav som fungerer, ev. at det blir vanskelig å få til pga krefter osv så er det like interessant å lage framhjul av dette.

kunne vært spennende å prøvd systemet med 8 på ene siden og 16 på andre... hmm

Moderator  support