Hvor mye bør man spise på tur ?
|
Hvor mye bør man spise på tur ?
24/05/2009 10:52
|
peroo
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Jeg var ute på gjennomsykling av nordsjørittet igår og gikk tom (som vanlig). Ting stopper opp etter ca 2,5 timer (gjelder både nordsjø, grenserittet og birken..)
Hvor mye skal man egentlig spise (egenvekt 115kg) ? Igår fikk jeg i meg: 1l sportsdrikke 1l vann 2 gel 1/2 liter cola og et stykke sjokoladekake på halvveien.
|
|
|
Re: Hvor mye bør man spise på tur ?
[Re: peroo]
24/05/2009 11:07
|
Cesc
Entusiast
|
Entusiast
Det spørs på hva slags forbrenning du har.. Hvorfor hive i seg så mye sukker på en treningsøkt som du gjorde i går?
Man trener fettforbrenning ved rolige langkjøringer. Dvs at man ønsker å trene kroppen til å forbrenne mest mulig fett kontra karbo. (Fettreservene varer uendelig mye lengre enn karboreservene.) Jeg skjønner ikke da hvorfor man fyller med sukker underveis.. Sukker stopper fettforbrenninga. Prøv å spise fett og protein før økta. Fyll på med trege karbo underveis. Du vil høyst sansynlig vare mye lenger. Min påstand: De som tjener på gel, cola og sportsdrikk er produsenten. Syklistene blir fort tomme, fattigere og får korpulent mage av mye sukker.
Selv kjører jeg ritt uten gel og sportsdrikk.
|
|
|
[Re: Cesc]
24/05/2009 11:24
|
olechr
More than words
|
More than words
Kjøre i seg så mye sukker på rolig trening har jeg ikke så mye tru på. Da må du hvertfall få i deg heletiden. Bruk mindre sukker på trening så vil du vende kroppen din gradevis til det.
På ritt gjelder selvsagt sukker. da du forbrenner veldig mye Sukker.
På et ritt som varer 3 timer tar jeg ca 3 vanlige gel i timen pluss sportsdrikk. Nå som jeg kjører på windose gel tar jeg 1,5-2 i timen.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
[Re: olechr]
24/05/2009 11:30
|
erling
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Fettforbrenninga må trenes opp. Det gjøres best på lav intensitet med kun tilførsel av vann. Når jeg startet å sykle holdt det maks 1 time. Nå tåler jeg fint 3-4 timers med kun tilførsel av vann. Dette er i alle fall min erfaring.
|
|
|
24/05/2009 11:31
|
peroo
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Hvilken intensitet skal du ligge på for å få til denne fettforbrenningen da ?
Lå vel på ca 75% av maks frem til det stoppet opp igår. Skulle jeg syklet med særlig lavere puls enn det hadde jeg vel ikke vært i mål ennå. Kaken hang sammen med kafebesøk halvveis, ikke vanlig rittkost :-)
Om du kjører ritt uten gel og sportsdrikke. Hvor lenge holder du ut da ?
|
|
|
24/05/2009 11:34
|
peroo
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Kjøre i seg så mye sukker på rolig trening har jeg ikke så mye tru på. Da må du hvertfall få i deg heletiden. Bruk mindre sukker på trening så vil du vende kroppen din gradevis til det.
Gårsdagens tur var nok ikke helt å anse som rolig trening. Prøvde å henge litt på felt i motvinden og hastigheten lå nok litt for høyt. Jeg drikker aldri sportsdrikke/gel på treningsturer
|
|
|
24/05/2009 11:41
|
erling
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
60-65% i snitt er fint. Helst ikke høyere.
|
|
|
[Re: erling]
24/05/2009 12:45
|
CarloZ
Fersking
|
Fersking
man sykler vel ikke langkjøring kun for å trene på fettforbrenning? Det gjør iallefall ikke jeg. Så vidt jeg har skjønt så bygger man vel opp et bedre blodåresystem (kapillærer) og slike ting ved å trene lenge. Om man ikke tilfører noe sukker underveis vil vel kroppen yte mindre, dårligere treningsutbytte med tanke på muskler og lenger restitusjonstid?
Det her blir selvfølgelig bare synsing fra min side, men jeg pleier å få i meg litt sukker ved trening over 1 time.
|
|
|
[Re: erling]
24/05/2009 12:52
|
trippeh
Entusiast
|
Entusiast
Utrolig hvor langt man kan kjøre på fettforbrenning. I går skulle jeg bare på en liten 3-4 mils runde, men siden været var så forbasket fint ble det en 6 timers tur på 10 mil og 1500 oppovermeter med 70% snittpuls, på 0,7L sportsdrikk, resten vann og en bitteliten, men grisedyr ciabatta på Kikut. Eneste fortært tidligere på dagen var et par tre tynne grove brødskiver.
Vel hjemme var jeg knapt sulten, så jeg puttet i meg litt karbohydrater og drøyde middagen et par timer..
Oppskriften? Som andre har påpekt - langkjøringer i passe tempo og lite tilførsel av karbohydrater underveis. De første turene "på vann" kan føles beinharde - men kroppen tilpasser seg etterhvert (som jo er poenget).
|
|
|
[Re: trippeh]
24/05/2009 13:19
|
racer`n
Entusiast
|
Entusiast
det som er greien med så mye sukker er at da får man raskt energi, men når den energien er brukt opp så føler man seg mer tom enn det man gjorde føre man spiste, så på langturer pleier jeg heler å ha med brødskiver istedet for feks gel. Mens på ritt er det viktig å få i seg sukker. Det er også viktig å ligge i riktig sone på langturer eller så blir det sånn lapskaus trening hvor alt er sånn halveis.
Et eller annet kleint ordtak.
|
|
|
[Re: CarloZ]
24/05/2009 14:08
|
K1neth
Ivrig
|
Ivrig
Så vidt jeg har skjønt så bygger man vel opp et bedre blodåresystem (kapillærer) og slike ting ved å trene lenge.
Man bygger opp de kapilære delene lite raskt på ei kort og hard økt som på en lang og rolig. Husk at man trenger karbohydrater for å forbrenne fett. Ikke alltid at man klarer å hente ut karbohydrater så raskt fra kroppen. Skal man ut i 2-3 timer vil det lønne seg å ha med seg en banan eller evt ei brødskive. Dette gjør at også restitsusjonstiden går ned betraktelig. Ingen vits å skulle presse seg gjennom 3 timer uten noe næring for å "gå ned i vekt". Man vil få et enormt sukkersug senere. -k
|
|
|
[Re: K1neth]
24/05/2009 17:43
|
Cesc
Entusiast
|
Entusiast
Så vidt jeg har skjønt så bygger man vel opp et bedre blodåresystem (kapillærer) og slike ting ved å trene lenge.
Man bygger opp de kapilære delene lite raskt på ei kort og hard økt som på en lang og rolig. Husk at man trenger karbohydrater for å forbrenne fett. Ikke alltid at man klarer å hente ut karbohydrater så raskt fra kroppen. Skal man ut i 2-3 timer vil det lønne seg å ha med seg en banan eller evt ei brødskive. Dette gjør at også restitsusjonstiden går ned betraktelig. Ingen vits å skulle presse seg gjennom 3 timer uten noe næring for å "gå ned i vekt". Man vil få et enormt sukkersug senere. -k Hva legger du i påstanden om at man må ha karbohydrater for å forbrenne fett? Den får du forklare, om du klarer det.. Jeg spiser aldri på en økt som varer 3 timer, og jeg går aldri tom. Restitusjon er heller ikke noe problem uten sukker. Sånn er det. Og jeg dasser ikke bare rundt i sone 1 nei. På runder, eller ritt som varer opp mot 5 timer spiser jeg noen grove skiver med ost og skinke underveis. Drikker vann. Har en bar i reserve dersom jeg må ligge fryktelig tungt en periode, men den benyttes sjelden. Jeg ikke er elitesyklist, mer en habil mosjonist..
|
|
|
24/05/2009 20:12
|
racer`n
Entusiast
|
Entusiast
på en 3 timers økt kan det være kjekkt å ha med mat, trenger ikke mer enn 1 banan men er viktig selv om man tror at man ikke trenger det så har kroppen godt av det. Men det varierer veldig fra person til person
|
|
|
[Re: racer`n]
24/05/2009 20:33
|
Plodder
Entusiast
|
Entusiast
Jeg tror dette er spesifikt trenbart. For ti år siden gikk jeg mye oftere tom på lange og harde turer enn jeg gjør i dag. Veldig enig med dem som mener at lengre turer uten annet enn vann er bra. På ordentlig lange turer spiser jeg et par skiver brød med kaviar og sper på med et par New Energy. Jeg har merkbart mer trøkk igjen på slutten av mange timers turer nå enn tidligere på tross av at jeg har passert femti.
|
|
|
24/05/2009 20:38
|
peroo
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Høres ut som stikkordet her er å prøve seg på mer rolig langkjøring. Så jeg får se hva jeg får til av det.
En ting er å sykle langt, noe helt annet er å klare å holde pulsen lavt. Jeg mener man skal ha rimelig god kondis før man kan sykle med ned i 65% av maks på steder det ikke er helt flatt.
|
|
|
24/05/2009 20:47
|
racer`n
Entusiast
|
Entusiast
Det er en treningssak men det er viktig å ligge i sone1 hvis det er rolig langkjøring, hvis man slurver med dette vil man få stive og harde bein og man får mindre utbytte av økten.
|
|
|
24/05/2009 21:06
|
Snart 50
Fersking
|
Fersking
Jeg har kjørt mye i sone 1 i det siste. Det er ikke lett å holde lav puls når man tråkker oppover, men man må bare finne riktig gear og hastighet, så går det greit å holde sone 1.
|
|
|
[Re: Snart 50]
24/05/2009 21:45
|
erling
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det er helt greit at pulsen stiger litt i motbakkene. Her snakker vi om gjennomsnittspuls. Det blir veldig kunstig å kjøre bratte motbakker i sone 1.
|
|
|
24/05/2009 22:04
|
K1neth
Ivrig
|
Ivrig
Husk at man trenger karbohydrater for å forbrenne fett. Ikke alltid at man klarer å hente ut karbohydrater så raskt fra kroppen. Skal man ut i 2-3 timer vil det lønne seg å ha med seg en banan eller evt ei brødskive. Dette gjør at også restitsusjonstiden går ned betraktelig. Ingen vits å skulle presse seg gjennom 3 timer uten noe næring for å "gå ned i vekt". Man vil få et enormt sukkersug senere.
-k
Hva legger du i påstanden om at man må ha karbohydrater for å forbrenne fett? Den får du forklare, om du klarer det.. Jeg spiser aldri på en økt som varer 3 timer, og jeg går aldri tom. Restitusjon er heller ikke noe problem uten sukker. Sånn er det. Og jeg dasser ikke bare rundt i sone 1 nei. På runder, eller ritt som varer opp mot 5 timer spiser jeg noen grove skiver med ost og skinke underveis. Drikker vann. Har en bar i reserve dersom jeg må ligge fryktelig tungt en periode, men den benyttes sjelden. Jeg ikke er elitesyklist, mer en habil mosjonist.. Jeg vet ikke hva du legger i å gå tom men jeg tenker da på "trøkket" gjennom hele økta. Kroppens lagrer av karbohydrater holder i ca 1 time under høy intensitet. Etter dette må kroppen ha tilført karbohydrater for å fortsatt kunne prestere aerobt. Jeg vet at noen Ullensaker prøvde 6 timer rolig langtur med kun vann på flaskene. Jeg vet at det ikke ble en suksee.
|
|
|
[Re: K1neth]
24/05/2009 22:39
|
olechr
More than words
|
More than words
Jeg mener at hvis man ikke klarer å kjøre 3 timer rolig uten tilførsel av annet en vann som elite utøver/elite mosjonister da vil man ha problemer i ritt. Som ren amatør se bort fra dette.
Selv kjører jeg alle langturer på vann. Er de skikkelig lange 5 timer ++ blir det en kaffe og en baguett. Selv har jeg kjørt 6 timer rolig på bare vann.
Var faktisk med på den enne turen for noen år siden hvor ullensaker gutta skulle bare kjøre på vann. Gjorde det selv også. Men problemet var jo ikke at de kjørte på vann men at de kjørte over evne. Et par av de skulle kjøre fra meg og Hovdenes (som var veldig spreke oppover da) oppover 10 km bakker. Og da fikk et par av gutta der konge smellen. Om det var suksee veit jeg ikke, men de vant nesten alt de var med på det året...
|
|
|
25/05/2009 11:56
|
racer`n
Entusiast
|
Entusiast
Jeg pleier også å kjøre langturene med bare vann og noen ganger 1 banan. Jeg tror det er viktig å venne kroppen til å klare seg uten tilføres av mat hele tiden og kunne gå litt i kjelleren. Men det skal man også være litt forsiktig med, kan ende med en skikkelig smell som kan vare over lang tid.
|
|
|
25/05/2009 12:12
|
Tgabriel
Besatt
|
Besatt
Å øve seg på rolige langturer uten energitilførsel er jeg tilhenger av, men det er absolutt ingen poeng i å øve seg på å gå tom. Det har du ihvertfall ingen utbytte av.
Når det gjelder ritt, sa en som trente meg en gang at 1g karbo pr kg kroppsvekt pr time er en grei regel. For egen del sliter jeg med å ta meg tid til det. Men jobber med saken, for jeg tror det er viktig.
|
|
|
[Re: Tgabriel]
25/05/2009 14:24
|
MaPr
Nytt medlem
|
Nytt medlem
For å klare å kjøre hardt gjennom et langt maraton- eller landeveisritt trur jeg det er vel så viktig å trene på å spise når man har høy puls som det er trene på å kjøre lenge uten å ta til seg næring.
|
|
|
[Re: Tgabriel]
25/05/2009 15:06
|
sykkelfantometJF
Ringrev
|
Ringrev
Å øve seg på rolige langturer uten energitilførsel er jeg tilhenger av, men det er absolutt ingen poeng i å øve seg på å gå tom. Det har du ihvertfall ingen utbytte av.
Når det gjelder ritt, sa en som trente meg en gang at 1g karbo pr kg kroppsvekt pr time er en grei regel. For egen del sliter jeg med å ta meg tid til det. Men jobber med saken, for jeg tror det er viktig. Jeg regnet litt på det, så hvis det stemmer skal man spise veldig mye. Jeg veier over 90 kg og skal derfor på et 5-timersritt spise+drikke kalorimengde tilsvarende 1400 gram loff eller 900 gram melkesjokolade. Det er i alle fall mye mer en jeg pleier å spise...
"Wyrd bid ful aræd"
|
|
|
[Re: sykkelfantometJF]
25/05/2009 15:26
|
sykkelfantometJF
Ringrev
|
Ringrev
Når det gjelder ritt, sa en som trente meg en gang at 1g karbo pr kg kroppsvekt pr time er en grei regel. For egen del sliter jeg med å ta meg tid til det. Men jobber med saken, for jeg tror det er viktig. Jeg regnet litt på det, så hvis det stemmer skal man spise veldig mye. Jeg veier over 90 kg og skal derfor på et 5-timersritt spise+drikke kalorimengde tilsvarende 1400 gram loff eller 900 gram melkesjokolade. Det er i alle fall mye mer en jeg pleier å spise... Olympiatoppen operer med 30-60 gram pèr time pluss 0.5 til 1.0 liter drikke per time Men det er ikke lett å drikke 4liter i løpet av et 5 timers ritt..
"Wyrd bid ful aræd"
|
|
|
25/05/2009 16:01
|
sykkelfantometJF
Ringrev
|
Ringrev
Det spørs på hva slags forbrenning du har.. Hvorfor hive i seg så mye sukker på en treningsøkt som du gjorde i går?
Man trener fettforbrenning ved rolige langkjøringer. Dvs at man ønsker å trene kroppen til å forbrenne mest mulig fett kontra karbo. (Fettreservene varer uendelig mye lengre enn karboreservene.) Jeg skjønner ikke da hvorfor man fyller med sukker underveis.. Sukker stopper fettforbrenninga. Prøv å spise fett og protein før økta. Fyll på med trege karbo underveis. Du vil høyst sansynlig vare mye lenger. Min påstand: De som tjener på gel, cola og sportsdrikk er produsenten. Syklistene blir fort tomme, fattigere og får korpulent mage av mye sukker.
Selv kjører jeg ritt uten gel og sportsdrikk. Stort sett enig med deg. Jeg bruker vanligvis tynt blandet saft på trening og spiser kun et par brødskiver hvis treningsøkta varer over 3 timer. Men det er forskjell på ritt og trening. På trening kan man ta seg tid til spise skikkelig mat, mens under ritt må man stappe i seg så mye man høyoktan-karbo man klarer mens pulsen er svært høy. Jeg har til gode og klare å forspise meg på karbohydrater under ritt. Vanlivis mister jeg matlysten fullstendig etter 2-3 timer og etter enda en time blir jeg kvalm av å forsøke å stappe i meg ENDA mer. I fjor da jeg syklet Vestfold Rundt, klarte jeg å spise/stappe i meg, 2 skiver og 2 1/3 barer pluss 4x0.7l sportsdrikk. Hvilket sikkert er alt for lite av både karbohydrater, energi og veske
"Wyrd bid ful aræd"
|
|
|
25/05/2009 19:27
|
Cesc
Entusiast
|
Entusiast
På Vestfold Rundt i fjor drakk jeg 2 liter vann, og en liter sportsdrikk. Sportsdrikken til slutt. Følte at sportsdrikken ga meg et lite kick, men følte at jeg kom fort ned igjen og. Vurderer å bare kjøre vann i år. Av fast føde spiste jeg 4 skiver med ost og skinke. Ikke noe mer. Jeg følte meg fin hele veien, gikk ikke tom, og kjørte hardest siste del av løypa. Før rittet spiste jeg 3 speilegg (uten brød) og 3 feite lammepølser. Jeg er ikke sikker på om jeg hadde holdt like godt dersom jeg skulle stappe i meg en bråte med sukker underveis. Hvorfor kjøre sykkelritt på mat som er værre enn mcdonalds mat? Og hvorfor ha i seg saft i det hele tatt? Hørt navnet Jonas Colting? Han spiser interessant. Han kan skilte med følgende merittliste i maraton: 1:a Ultraman World Championships 2004 och 2007 2:a VM långdistans 2004 3:a VM långdistans 2001 4:a VM långdistans 2005 2:a EM långdistans 2007 1:a EM lagtempo 2001 1: Elba Ironman 2005 2:a Ironman New Zealand 2002 4:a EM långdistans 2005 Flerfaldig svensk mästare triathlon. Svensk seniormästare simning, långdistans 2005. En Svensk Klassiker Nonstop på 25.17, aktiv tid 17.50, genomförd 11-12 juli 2004 Her er en interessant link: om idrettsutøvere som ikke er sukkerslaver
|
|
|
25/05/2009 21:18
|
Tgabriel
Besatt
|
Besatt
Olympiatoppen operer med 30-60 gram pèr time pluss 0.5 til 1.0 liter drikke per time. Det høres riktig ut, ja.
|
|
|
26/05/2009 08:04
|
olechr
More than words
|
More than words
På Vestfold Rundt i fjor drakk jeg 2 liter vann, og en liter sportsdrikk. Sportsdrikken til slutt. Følte at sportsdrikken ga meg et lite kick, men følte at jeg kom fort ned igjen og. Vurderer å bare kjøre vann i år. Av fast føde spiste jeg 4 skiver med ost og skinke. Ikke noe mer. Jeg følte meg fin hele veien, gikk ikke tom, og kjørte hardest siste del av løypa. Før rittet spiste jeg 3 speilegg (uten brød) og 3 feite lammepølser. Jeg er ikke sikker på om jeg hadde holdt like godt dersom jeg skulle stappe i meg en bråte med sukker underveis. Hvorfor kjøre sykkelritt på mat som er værre enn mcdonalds mat? Og hvorfor ha i seg saft i det hele tatt? Hørt navnet Jonas Colting? Han spiser interessant. Han kan skilte med følgende merittliste i maraton: 1:a Ultraman World Championships 2004 och 2007 2:a VM långdistans 2004 3:a VM långdistans 2001 4:a VM långdistans 2005 2:a EM långdistans 2007 1:a EM lagtempo 2001 1: Elba Ironman 2005 2:a Ironman New Zealand 2002 4:a EM långdistans 2005 Flerfaldig svensk mästare triathlon. Svensk seniormästare simning, långdistans 2005. En Svensk Klassiker Nonstop på 25.17, aktiv tid 17.50, genomförd 11-12 juli 2004 Her er en interessant link: om idrettsutøvere som ikke er sukkerslaver Skal vel Garantere deg at vi finner vel så mange idrettsutøvere som faktisk bruker sukker underveis. Kommer jo litt ann på lengden man konkurrerer også. Kjører man Iron man må man ha seg vanlig mat også. Men så ligger de ikke rundt/over terskel hele tiden heller. Samme med landvei ikke noe problem å holde på makrell i tomat hvis man ønsker det. Men i terrengritt er jeg ikke tvil om at underveis i ritt sykler man fortere ved tilførsel av karbo. Da det er det man faktisk bruker av. I dagene før og på trening derimot skal man få i seg fett og proteiner osv.
|
|
|
26/05/2009 08:20
|
sykkelfantometJF
Ringrev
|
Ringrev
Det hadde vært deilig å slippe å trøkke i seg klissete søtsaker Men jeg har ikke tilnå funnet tilstrekklig dokumentasjon på at man kan droppe karbohydratene helt eller delvis...
"Wyrd bid ful aræd"
|
|
|
|
|