|
Problemer med dårlig stigrep!
|
Problemer med dårlig stigrep!
23/05/2009 20:26
|
CommencalFan
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Har noen Maxxis High Roller DH 26 x 2.35 Dual Ply Super Tacky 42a dekk. Problemet er at jeg har dårlig grep i svingene når jeg kjører DH. Er ganske sikker på at større dekk vil være en fordel, men jeg vet liksom ikke helt hva som er det beste når det kommer til å skaffe seg skikkelig stigrep slik at man deretter kan legge seg bedre ned i svingene.
Noen forslag til gode dekk med ekstrem grip?
Redigert av CommencalFan; 23/05/2009 20:28.
Commencal Supreme 6.30 Marvil Hybrid 1.0
|
|
|
Re: Problemer med dårlig stigrep!
[Re: CommencalFan]
23/05/2009 22:19
|
Trygve_
Besatt
|
Besatt
Kan du spesifisere bedre når det er du har dårlig grep med disse dekkene? Hva slags underlag? Dårlig grep i svinger på jord, røtter, stein eller løst osv? Føler du at du er balansert gjennom svingen? Press ned i sykkelen, lavt tyngdepunkt, ligger nok på framhjulet osv? Sykler selv med Super Tacky, og føler ihvertfall ikke at denne gummien gir dårlig grep generelt. Dine High Roller har enda kraftige knaster enn mine dekk, og skal egentlig gi deg en liten fordel i mange situasjoner nedover. Har en jeg sykler mye med som har akkurat de samme dekkene som deg, og han ser ut til å være som limt til bakken. 
|
|
|
[Re: Trygve_]
24/05/2009 09:05
|
CommencalFan
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Merka det igår da jeg kjørte i Aron. Kom inn i en sving som for det meste bare bestod av grus. Farta var ikke spesielt høy heller så jeg ble overaska da jeg nesten gikk på snørra! Jeg føler også at jeg ikke har særlig godt grep når det kommer til stein. Røtter glir jeg også veldig på, men røtter glir noe mindre enn stein og grus. Tror rett og slett at den kan ha noe med at dekka er for småe. Er ikke dette settet med Highrollers egentlig einet best til stisykling?
(aner ikke selv, men bare lurer)
|
|
|
24/05/2009 09:17
|
JB.
Ivrig
|
Ivrig
Hva med dekktrykk? Kjører du med for mye luft vil grepet bli dårligere.
I was just riding along...
|
|
|
[Re: JB.]
24/05/2009 10:18
|
klean
Besatt
|
Besatt
Størelsen på dekka har neppe noe å si. Annet enn at et større dekk kan kjøres med litt mindre luft, som kan forbedre grepet. DualPly kan kjøres med lite luft, prøv 25-30 psi i de du har. Du finner ikke gummi som griper MYE bedre på stein og røtter, om ikke de du har er gamle og har blitt harde. Er det løst og tørt graver kanskje Minion seg en anelse bedre ned i grusen.
Andreas.
|
|
|
[Re: klean]
24/05/2009 12:29
|
CommencalFan
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Kan prøve å slippe ut luft slik at lufttrykket holder seg rundt 30 psi. "Minion graver seg en anelse bedre ned i grusen", kan Minion dekk da være noe å prøve?
Redigert av CommencalFan; 24/05/2009 12:30.
|
|
|
24/05/2009 16:18
|
heinrich
Besatt
|
Besatt
mindre/riktig trykk i dekkene og still inn demperne riktig, samt tenk teknikk. Kommer du inn i en sving feil med masse fart er det ikke slik at et supermykt dekk redder dagen nødvendigvis. I enkelte sammenhenger vil man drifte litt uansett ved veldig stor fart, poenget er å gjøre det kontrollert.
svingteknikk er det flere tråder om, lige så om demperinnstillinger.
jeg sykler selv med minion 2.5 3c på min dh hoi og når de glipper er det som regel fordi de enten skal det eller fordi jeg gjør noe feil. Det samme kan sies for BBGG på stisykkelen.
en del maxxis dekk er veldig små for størrelsen, så det skader jo ikke å gå opp til 2.5. Om det blir allverdens bedre kan jeg ikke love, men det er jo en grunn til at det er den vanligste størrelsen på dh sykler (antagelse) - ihvertfall fremme.
|
|
|
[Re: heinrich]
25/05/2009 07:44
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Jeg forstår trådstarter slik at dette gjelder i utfor, ikke på sti, så innlegget er rettet mot utfor :-)
"de fleste" bruker 2.5 varianten til utfor, men mange ønsker den lettere vekta med 2.35.
Highroller er et av de mest brukte utfordekkene på markedet. Mange worldcup-lag sponset av andre dekkfabrikanter bruker Maxxis i steden(ref. Kena/Morewood i år). Dekket er det i utgangspunktet ikke noe feil med.
Korrekt lufttrykk og korrekt innstilte dempere er meget viktig. Hvilket underlag du sykler på spiller STOR rolle. I vått/gjørmete udnerlag sitter ikke Highroller spesielt bra, uansett størrelse.
Så kommer kjørestil og erfaring inn, og det kan hende din stil/oppsett funker mye bedre med 2.5, eller Minion.
Selv trives jeg best med Minion 2.5 foran, men bytter litt mellom Minion og Highroller bak, uten å egentlig ha en favoritt. De sies at Highroller ruller bedre...spørs om jeg ikke kjører fort nok til å merke det.
-------------------- Happy Trails! Jørgen
|
|
|
[Re: RazeFaze]
25/05/2009 07:51
|
Trond Vidar
I want to ride my bicycle
|
I want to ride my bicycle
Highroller har vel også fått et litt ufortjent rykte som raskt utfordekk grunnet navnet? Highroller betyr jo sjansetaker (elns), og ikke raskeruller som vi ofte tolker det som.
|
|
|
[Re: Trond Vidar]
25/05/2009 21:11
|
CommencalFan
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Ok, men er det noen som har prøvd både Minion og Highroller? Noen som har noen erfaringer som de vil dele angående begge dekkende? Kan det også være en ide og f.eks bruke et av vert slag, highroller foran og minion bak eller omvendt, eller har dette fryktelig lite å si? Er fortsatt litt usikker på hva jeg velger
Redigert av CommencalFan; 25/05/2009 21:12.
|
|
|
26/05/2009 19:50
|
Bendik.S
Avhengig
|
Avhengig
Dette med dekk er ikke lett. som tidligere nevnt har følgende mye å si:
Demper/shock innstillinger Dekktrykk Dekkmodell Mykhet i dekket Bredde Teknikk
Jeg har hvertfall merket stor forskjell fra hardtail til fulldempet. Fulldemperen sitter ekstremt mye bedre i svinger. Selv bruker jeg Stiversjonen av BB til Aron. Jeg kjører med GG versjonen forran og 3C bak. Med ett passelig trykk som jeg føler meg komfortabel med. Syns dette fungerer perfekt, og jeg føler jeg kan dytte til litt ekstra i de fleste svinger, selvom ikke teknikken er helt rett i høyresvinger (jeg er litt kylling i høyresvinger).
Selv har jeg ikke testet verken minion eller highroller, eller en kombinasjon av disse dekkene. Når det kommer til dekk, så er det jo ikke det dyreste på en sykkel, så man kan jo bytte dem ut dersom man ikke er fornøyd.
Underlaget varierer mye i aron, fra grusvei, til grusvei med løst matriell(store/små steiner), svaberg, svaberg med løst på, røtter, jord og gjørme og alle disse forskjellige i våt/tørr versjon. så ett par dekk som er ultimate er nok vanskelig å finne. Det som kanskje er lettest er da å finne ut hvor man er dårligst/takler minst og handle et par dekk etter det, selvom ikke dekkene i seg selv gjør at du sitter som limt i alle svinger.
Jeg er ingen dekkspesialist, håper jeg ga deg noe mer nyttig, uten å gjenta de andre for mye.
|
|
|
27/05/2009 05:25
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Ok, men er det noen som har prøvd både Minion og Highroller? Noen som har noen erfaringer som de vil dele angående begge dekkende? Kan det også være en ide og f.eks bruke et av vert slag, highroller foran og minion bak eller omvendt, eller har dette fryktelig lite å si? Er fortsatt litt usikker på hva jeg velger Jeg har prøvd begge, og for meg funker Minion best. Hvertfall foran, bak funker Highroller bra også. Likevel blir det Minion DHF(VIKTIG at det er DHF både foran og bak) både på sti og utforsykkel. 2.35 Singleply på sti og 2.5 42a Sticky Rubber på utfor. Andre liker Highroller best. Minion er hakket vassere hvis det er småfuktig, synes jeg... er det vått funker ingen av dem spesielt bra, da kan man kjøre Wetscream(gjerne klippet). Trådstarter har ikke sagt noe om hvilken sykkel det gjelder, men er det utforsykkel har du plass til 2.5 og da ville jeg gått opp til 2.5 bredde, og 42a gummi fra Maxxis. Du får et dekksett som er av de mest poppis, og best funksjonelle dekksettene som finnes, uansett om du velger Highroller eller Minion. Minion foran og Highroller bak kanskje?
|
|
|
28/05/2009 08:22
|
CommencalFan
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Er det ikke meningen at jeg skal ha DHR bak og DHF foran?
DHR = Downhill rear DHF = Downhill front
|
|
|
28/05/2009 09:42
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
DHF funker mye bedre enn DHR. Er nesten ingen som bruker DHR til tross for at det opprinnelig var tenkt som bakdekk.
Derfor bør man se bort fra DHR/DHF. Jeg kjører DHF foran og bak både på sti og dh-sykkel.
Hovedproblemet med DHR er at knastene er "tynne" og myke og rives av, og ikke griper nok i fast underlag.
|
|
|
28/05/2009 14:47
|
CommencalFan
OP
Medlem
|
OP
Medlem
så jeg burde gå for DHF både foran og bak? hva er egentlig vitsen med å ha lagd DHR da?
Redigert av CommencalFan; 28/05/2009 14:47.
|
|
|
29/05/2009 05:26
|
KTL
Besatt
|
Besatt
Jeg kjører 2.35 DHF/DHR-kombinasjon i Super Tachy på sti, fordi jeg vil ha litt ekstra bremsegrep bak ved bratte nedklatringer (når det er så bratt at nesten all vekt er på forhjulet og farten er nesten null). Til DH derimot bruker jeg 2.5 DHF/DHF-oppsett som RaceFace, men i Super Tachy foran og Maxxpro 60a bak.
Opplever Minion DH som enkelt og greit, godt grep som er jevnt fordelt mellom langsgående og sidegrep, robust, forutsigbart og stabilt -ikke uten grunn det henger med i toppen år ut og år inn!
Ser ut som den du linker til er riktig type, det står også 42 hvis du ser under fanen "spesifikasjon".
mvh Knut Tore Hva behager? Sykle for å trene??? Nei, vi sykler bare for moros skyld! Tirsdagsklubben™
|
|
|
29/05/2009 05:36
|
tmork
Lilloman
|
Lilloman
DHF funker mye bedre enn DHR. Er nesten ingen som bruker DHR til tross for at det opprinnelig var tenkt som bakdekk.
Derfor bør man se bort fra DHR/DHF. Jeg kjører DHF foran og bak både på sti og dh-sykkel.
Hovedproblemet med DHR er at knastene er "tynne" og myke og rives av, og ikke griper nok i fast underlag. Jeg måtte jo herme etter mr Jørgen, så jeg kjøpte jo samme dekk-kombo som ham uten en eneste kritisk tanke i hodet. Da Grefsenkleiva åpnet for kort tid siden lånte mr Bjørn Ballangrud meg en Kona-sak da han ville vise meg en offpist-sti i kleiva som jeg ikke kjente til (wow). Denne var satt opp med DHF og DHR med 60-gummi. Mens Jørgens DHR på sleipt føre i Hafjell føltes som tryggheten selv, var denne 60gummisaken med DHR bak en noe mer skremmende opplevelse. Det var ingen følelse av feste der bak, så jeg er happy med å dilte etter Jørgen i dette tilfellet 
Lillo-Connoisseur Terje ™ Lostjenesten - Lillomarka
|
|
|
[Re: KTL]
29/05/2009 06:11
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Jeg kjører 2.35 DHF/DHR-kombinasjon i Super Tachy på sti, fordi jeg vil ha litt ekstra bremsegrep bak ved bratte nedklatringer (når det er så bratt at nesten all vekt er på forhjulet og farten er nesten null). Aldri merket at dette er et problem med DHF, må innrømme det.
|
|
|
29/05/2009 06:45
|
KTL
Besatt
|
Besatt
Ingen stor sak for meg heller, ville sikkert funket med DHF bak også, men det virker som det gir litt (ørlite?) mer heng når man har nesten helt avlastet bakhjul og dermed får litt mer av karakteristikken til BBGG, men uten ulempene. (Til DH derimot har det for mitt vedkommende ingenting for seg å bruke noe annet enn DHF/DHF!)
mvh Knut Tore Hva behager? Sykle for å trene??? Nei, vi sykler bare for moros skyld! Tirsdagsklubben™
|
|
|
[Re: KTL]
29/05/2009 10:25
|
CommencalFan
OP
Medlem
|
OP
Medlem
ok, da går jeg for dhf/dhf... Takk for alle svara:)
Redigert av CommencalFan; 29/05/2009 16:44.
|
|
|
09/06/2009 08:00
|
CommencalFan
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Kan 2.7 istedenfor 2.5 også være en ide, eller blir kanskje dette litt i største laget?
|
|
|
09/06/2009 08:02
|
CommencalFan
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Har bare en følelse av at større dekk føles litt tryggere enn mindre dekk, kan dette stemme?
|
|
|
09/06/2009 08:47
|
KTL
Besatt
|
Besatt
2.7 er stort og drar med seg andre ulemper. Bl.a bør du ha en bred felg for at dette skal ligge stødig, hvis ikke vil det virke mot sin hensikt. Et bredt dekk trenger lavere lufttrykk for å ha samme bæreevne -hvis felgen også er smal (ikke bred nok) vil dekket rulle og bli lite retningsstabilt og forutsigbart, samt gi deg stygge overraskelser hvis du lander et hopp litt klønete.
|
|
|
|
|