QR 15 mm.
|
QR 15 mm.
#735599
23/05/2009 00:38
|
Registrert: May 2005
Innlegg: 176
blurman
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Registrert: May 2005
Innlegg: 176 |
Jeg skal ha ny stisykkel og kommer sannsynligvis til å gå for en Ghost AMR + 7700. Den kommer jo ikke med den nye akslingen til Fox, som jeg gjerne vil prøve. Det jeg lurer på er bare om 15 mm. virkelig er mye stivere/ bedre enn vanlig 9 mm. Noen som har prøvd og som har lyst til å dele noen erfaringer?
|
|
|
Re: QR 15 mm.
[Re: blurman]
#735603
23/05/2009 04:49
|
Registrert: Jul 2004
Innlegg: 3,563
Santacruz
Besatt
|
Besatt
Registrert: Jul 2004
Innlegg: 3,563 |
Har gått fra 9 til 20. Det er radikal forskjell. Prøv om du kan og få med deg 15mm aksling.
|
|
|
Re: QR 15 mm.
[Re: Santacruz]
#735613
23/05/2009 05:47
|
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748 |
Har hørt at QR15 er vesentlig stivere enn vanlig 9mm med liten vektkonsekvens.
|
|
|
Re: QR 15 mm.
[Re: baronKanon]
#735654
23/05/2009 08:34
|
Registrert: Jul 2002
Innlegg: 2,527
Sverre
Møre trafo
|
Møre trafo
Registrert: Jul 2002
Innlegg: 2,527 |
Mens andre sier at de ikke merker forskjell fra 9 til 15mm.
|
|
|
Re: QR 15 mm.
[Re: baronKanon]
#735655
23/05/2009 08:35
|
Registrert: Jul 2008
Innlegg: 442
comerik
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Jul 2008
Innlegg: 442 |
Har prøvd det selv og den virket stivere, og ga enn mer trygghet og kontroll over sykkelen synes jeg i hvertfall.
|
|
|
Re: QR 15 mm.
[Re: comerik]
#735684
23/05/2009 09:51
|
Registrert: Mar 2003
Innlegg: 8,715
M@rtin
MaBose Infotainment
|
MaBose Infotainment
Registrert: Mar 2003
Innlegg: 8,715 |
Hvor er Bike Lab Research & Tezting når man trenger dem??
Martin
|
|
|
Re: QR 15 mm.
[Re: M@rtin]
#735687
23/05/2009 09:55
|
Registrert: Mar 2003
Innlegg: 8,715
M@rtin
MaBose Infotainment
|
MaBose Infotainment
Registrert: Mar 2003
Innlegg: 8,715 |
Hvor er Bike Lab Research & Tezting når man trenger dem??
Martin Apropos ... Martin
|
|
|
Re: QR 15 mm.
[Re: M@rtin]
#735688
23/05/2009 09:55
|
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 28,253
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 28,253 |
Om en gitt syklist kjenner det er sikkert i beste fall variabelt, men at en 15mm aksel og innfestningen av den i gaffelbena er stivere enn en 9mm aksel er hevet over tvil.
Hvis jeg skulle kjøpe ny gaffel og fremnav, og kunne velge mellom 9mm og 15mm, hadde jeg valgt sistnevnte uten å blunke. Hvis det var snakk om en stisykkel, og jeg ikke var begrenset til disse to, hadde jeg valgt 20mm i stedet, forøvrig. (Men hvis man har preferanser ang. gaffelfabrikat, og den fortrukne vandringen/gaffelen ikke leveres i 20mm, men 15mm, er det også i praksis sikkert temmelig likegyldig.)
Når det er sagt, ville jeg ikke la det faktum at forhjulsakselen var 9mm i stedet for 15mm stoppe meg fra å kjøpe en komplett sykkel der utstyret ellers var slik jeg ville ha det.
|
|
|
Re: QR 15 mm.
[Re: Sverre]
#735689
23/05/2009 10:00
|
Registrert: Oct 2003
Innlegg: 4,483
klean
Besatt
|
Besatt
Registrert: Oct 2003
Innlegg: 4,483 |
Mens andre sier at de ikke merker forskjell fra 9 til 15mm. Merker du forskjell?
Andreas.
|
|
|
Re: QR 15 mm.
[Re: Stein]
#735712
23/05/2009 11:18
|
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 1,032
Åsmund Olsen
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 1,032 |
(...)men at en 15mm aksel og innfestningen av den i gaffelbena er stivere enn en 9mm aksel er hevet over tvil. (...) Jeg har hørt at anleggssflaten mellom dropout og nav spiller en rolle her.
It's never gonna be mainstream like football. -Cav Lørenskog CK
|
|
|
Re: QR 15 mm.
[Re: Åsmund Olsen]
#735738
23/05/2009 12:53
|
Registrert: Sep 2008
Innlegg: 238
Sigols
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Sep 2008
Innlegg: 238 |
Jeg mener at det er "unødvendig" med 15mm QR. Jeg kjenner ingen merkbar forskjell da dekk og felg spiller en veldig stor rolle i stivheten. Mye av stivheten kommer sikkert også fra PR folk. Det kan hende det sitter litt i hodet også når man vet at akselen er nesten dobbel tykkelse.
|
|
|
Re: QR 15 mm.
[Re: Sigols]
#735749
23/05/2009 13:07
|
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 28,253
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 28,253 |
Mye av stivheten kommer sikkert også fra PR folk.
Det gjør den ikke. Den ekstra stivheten er der. Om du får noe igjen for den ekstra stivheten er vel spørsmålet.
|
|
|
Re: QR 15 mm.
[Re: Stein]
#735753
23/05/2009 13:16
|
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 1,032
Åsmund Olsen
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 1,032 |
Mye av stivheten kommer sikkert også fra PR folk.
Det gjør den ikke. Den ekstra stivheten er der. Om du får noe igjen for den ekstra stivheten er vel spørsmålet. Og hva er da din kommetar til M@rtins link fra goda gamla Bike?
It's never gonna be mainstream like football. -Cav Lørenskog CK
|
|
|
Re: QR 15 mm.
[Re: Stein]
#735756
23/05/2009 13:21
|
Registrert: Sep 2008
Innlegg: 238
Sigols
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Sep 2008
Innlegg: 238 |
Jeg mener at folk som har hørt at det er stivere og prøver det rundt på en parkeringsplassen utenfor en sykkelbutikk, sier selvfølgelig at det er stivere selv om de ikke merker noe forskjell. Jeg er kanskje en av de som fikk 15mm QR på en sykkel først her i landet og jeg merker ingen forskjell etter 9 måneder med vekselsvis sykling på 9mm og 15mm. Om man får noe igjen for den ekstra stivheten? NEI! Men ja, den er der selv om den ikke er der...
|
|
|
Re: QR 15 mm.
[Re: Sigols]
#735785
23/05/2009 14:28
|
Registrert: Dec 2004
Innlegg: 3,995
Supermann
Besatt
|
Besatt
Registrert: Dec 2004
Innlegg: 3,995 |
Hvor mye veier du? Hva slags stier kjører du?
Har du aldri kjent hvordan gaffelen faktisk kjennes "unnvikende" i forhold til underlaget?
Jeg merker definitivt forskjell på stive og myke komponenter. Beste eksempelet er fra den gang jeg bytte fra Ritchey Pro OS stem til et Thomson X4. Jeg husker jeg ble overrasket over hvor mye tryggere og stivere fronten ble.
Redigert av Supermann; 23/05/2009 14:31.
Ut på tur!
|
|
|
Re: QR 15 mm.
[Re: Supermann]
#735798
23/05/2009 14:50
|
Registrert: Sep 2008
Innlegg: 238
Sigols
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Sep 2008
Innlegg: 238 |
Du har et poeng der, jeg ganske lett med mine 67 kilo. Så det kan ha en innvirkning på at jeg ikke merker så mye til forskjellen. Av stier er jeg alltoppslukende (les kjører det jeg kommer over).
Jeg også merket forskjell da jeg byttet stem på min landeveissykkel, men om navet flekser minimalt mindre i forhold til et 9mm nav og du kjører med f.eks. 2.3" dekk så vil den lille forskjellen bli ubetydelig.
|
|
|
Re: QR 15 mm.
[Re: Åsmund Olsen]
#736097
23/05/2009 21:36
|
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 28,253
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 28,253 |
Mye av stivheten kommer sikkert også fra PR folk.
Det gjør den ikke. Den ekstra stivheten er der. Om du får noe igjen for den ekstra stivheten er vel spørsmålet. Og hva er da din kommetar til M@rtins link fra goda gamla Bike? Selve akselen er stivere. Med store nok endekopper og strammen nok hurtigkoplinger er kanskje ikke 15mm nok til å få fastspenningen nevneverdig stivere med Fox-dropouts i alle fall. Som du ser er Maxle Lite mye stivere enn 9mm med QR på RockShox-gafler. Det er mange parametre her.
|
|
|
Re: QR 15 mm.
[Re: Stein]
#736238
24/05/2009 09:33
|
Registrert: Sep 2008
Innlegg: 238
Sigols
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Sep 2008
Innlegg: 238 |
Konklusjon:
-Tykkere, stivere og da mer solid aksel. -Bedre innfestning til gaffel (da akselen "puttes inn" og ikke "oppi" gaffelen) gjør at akselen ikke kan bevege seg og gir større mental trygghet. -Tykkere aksel gir mulighet for større lagre, altså mindre slitasje. Også større anleggsflate for lagrene mot akselen. -Navbredden som er 100mm for både 9mm og 15mm gir samme "vridningsflate" (kommer ikke på noe bedre ord). -Merkbar forskjell for maskin ikke menneske grunnet alle de andre faktorene som spiller inn, (egen erfaring).
|
|
|
Re: QR 15 mm.
[Re: Stein]
#736280
24/05/2009 10:30
|
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 1,032
Åsmund Olsen
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 1,032 |
Selve akselen er stivere. Med store nok endekopper og strammen nok hurtigkoplinger er kanskje ikke 15mm nok til å få fastspenningen nevneverdig stivere med Fox-dropouts i alle fall. Som du ser er Maxle Lite mye stivere enn 9mm med QR på RockShox-gafler. Det er mange parametre her. Akselen isolert sett er stivere - selvsagt, men her er det snakk om et system med denne akselen sammen med et nav/hjul og en gaffel. Bike sine målinger viser at dette er PR-spjåk, og alle de andre millionene av parametre får du bare målt i lab, eller ikke i det hele tatt. Specialized har spyttet ut en løsning med 9mm (5mm stikkakse) som ifølge deres egne (ikke at de PR-folka skrøner mindre enn all andre) målinger er 10% stivere enn 15mm både torsjonalt (?) og lateralt, på grunn av større kontaktflate mellom nav/dropout. Jeg legger dessuten merke til at du unnlater å kommentere førstehåndserfaringer fra en av de som har syklet mest med denne løsningen her på berget (...og atpåtil med et rebagded Specialized-nav).
It's never gonna be mainstream like football. -Cav Lørenskog CK
|
|
|
Re: QR 15 mm.
[Re: Åsmund Olsen]
#736559
24/05/2009 19:02
|
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 28,253
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 28,253 |
Jeg sa jo at: Med store nok endekopper og strammen nok hurtigkoplinger er kanskje ikke 15mm nok til å få fastspenningen nevneverdig stivere
Hva var det jeg ikke har kommentert som jeg burde ha gjort?
|
|
|
Re: QR 15 mm.
[Re: Stein]
#736594
24/05/2009 19:43
|
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 1,032
Åsmund Olsen
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 1,032 |
(...) men at en 15mm aksel og innfestningen av den i gaffelbena er stivere enn en 9mm aksel er hevet over tvil. (...)
It's never gonna be mainstream like football. -Cav Lørenskog CK
|
|
|
Re: QR 15 mm.
[Re: Åsmund Olsen]
#736762
24/05/2009 22:10
|
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 28,253
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 28,253 |
OK, da. Ser at jeg tok munnen litt for full akkurat der. 
|
|
|
|
|