Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Nord-Italia i juli

Nord-Italia i juli #735125 22/05/2009 11:48
asbjorjo Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Hola,

Jeg oppdaget her om dagen at London-Edinburgh-London har stengt påmeldingen, så plutselig har jeg en drøy uke ferie uten noe å gjøre. Luksusproblem. ICON_WINK

Siden jeg ved slutten av denne uken befinner meg i Avignon, tenkte jeg at dette er min sjanse til å få syklet litt nord i Italia om jeg bare finner meg et tog til Milano. (Jaja, jeg kunne blitt i Frankrike, men av en eller annen grunn frister Italia litt mer.)

Noen som har tips til hvor det er greit å finne seg sted å bo? Tenkte å leie en bil i Milano, men bruke den minst mulig bortsett fra turen opp og ned. Tenkte kanskje å plassere meg på et hotell eller noe et sted mellom Bormio og Aprica, da helst ikke så altfor langt fra Bormio.

Er dette en jalla plan? Er det like stas å sykle her som bilder og høydeprofiler antyder?

Regner forresten med slutten av juli burde funke greit med tanke på vær, eller har jeg bomma nå?

Re: Nord-Italia i juli [Re: asbjorjo] #735279 22/05/2009 15:41
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Det er minst like stas som det virker. Været blir nok bra.
Hva med å sjekke ut Chiavenna der hvor Boasson Hagen vant sin etappe. Da er du midt i smørøyet, med Como-sjøen lett innen rekkevidde sørover og Bormio, Stelvio, Gavia, Mortirolo med mer rett vestover. Kanskje finne et hotel i Colico ved Como-sjøens nordspiss.

Evt grensebyen Tirano rett ved Aprica. Her går det tog innover i Sveits og Livigno og Bormio er veldig nære.
Mange muligheter.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Nord-Italia i juli [Re: sykkeloyvind] #735399 22/05/2009 18:37
asbjorjo Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Tirano ser ganske kjekt ut som base.

Har pekt meg ut Stelvio og Gavia som hovedmål, men noe usikker på hvilken retning de er best å sykle. Kanskje begge?

Ser også ut som det går å ta toget og sykle fra Zernes over Livigno eller Stelvio, evt sykle dit og ta tog tilbake. Vil det funke, eller ser det bare lurt ut på kartet?

Lurte en stund på å ta en dag i Nice for å sykle litt der også, men nå tror jeg det blir snøggast råd over til Italia. ICON_WINK

Re: Nord-Italia i juli [Re: asbjorjo] #735413 22/05/2009 18:58
jrm Offline
Avignonområdet er genialt når det gjelder stisykling eller landeveissykkel, nord Italia er sikker grei også.

Aut regem aut fatuum nasci oportet.
Re: Nord-Italia i juli [Re: asbjorjo] #735414 22/05/2009 18:59
D
Diablito Offline
Veteran
Veteran
D
Enklere å gjøre som meg... dra på tur med bergodal.no og få bagasjen fraktet fra hotell til hotell - og følgebil med mat underveis. Bakkene er bratte nok som de er...hehe c",)

Men det er vel ikke så lett å detaljplanlegge når man drar litt sånn på impuls som du skal... ikke alltid det blir slik man her tenkt når man vil ha best mulig opplevelse på sykkelsetet. Greit å ikke sykle de mest trafikkerte veiene også - heller finne "perlene".

Kanskje det finnes noe litteratur? Noe tilsvarende denne for Pyreneene? http://www.rapha.cc/index.php?page=439 (som ikke er tilgjengelig for øyeblikket).

"I ride hard so the pain is over faster" - Marco Pantani

Moderator  support, Valentino