80-talls racer
|
80-talls racer
#734681
21/05/2009 18:58
|
Registrert: Feb 2009
Innlegg: 2,815
Red Devils
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Registrert: Feb 2009
Innlegg: 2,815 |
Hei Jeg har mulighet til å få en gammel DBS racer fra 80-tallet (tror det er en 83 model). Har ikke fått den enda så jeg vet dessverre ikke modellen enda. Det jeg lurer på om det er mulig å oppgradere med nye hjul, krank, gir osv (deler som brukes på dagens racer'e). Hvis man ser bort i fra tyngden på stålrammer fra den tiden, hvordan føles de å sykle med. Tenker da spesielt på stivhet og respons når man tråkker på litt. Håper på respons!  Både negativt og positivt! 
|
|
|
Re: 80-talls racer
[Re: Red Devils]
#734695
21/05/2009 19:09
|
Registrert: Aug 2007
Innlegg: 390
Plodder
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Aug 2007
Innlegg: 390 |
"En gammel DBS racer fra 80-tallet" kan være veldig mye. De billige syklene fra DBS synes jeg er triste greier. DBS laget ikke rammene til de bedre syklene selv. Internazionale, Proffesionale og La Migliore var bra sykler med den siste modellen på topp. Alle de rammene kan du med mye stress og en god del penger lage om til moderne giring. En nærmest ubrukt Migliore kunne bli en riktig lekker moderne racer med for eksempel Campagnolo Veloce-utstyr. Bakdroppet i 83 var 126 mm mens dagens bakhjul er 130 mm så du kan godt tvinge hjulet inn eller du kan få bakgaffelen spredd av noen som kan det. (sjekk Sheldon Brown på hvordan du gjør det selv) Mitt råd er å beholde den som den er eller lage SS eller fixie av den og heller kjøpe en modene racer i tillegg. Jeg tror (vet ikke) at alle de beste DBS-rammene i 83 er laget i Italia. Dette er viktig å vite fordi det er forskjellige gjenger i krankboksen på f.eks engelske og italienske rammer.
Redigert av Plodder; 21/05/2009 19:14.
|
|
|
Re: 80-talls racer
[Re: Plodder]
#734721
21/05/2009 19:32
|
Registrert: Feb 2009
Innlegg: 2,815
Red Devils
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Registrert: Feb 2009
Innlegg: 2,815 |
Takk for raskt og bra svar. Skal komme tilbake med hvilken modell det er når jeg får den. Har du/dere peiling på om det er mulig å kjøpe orginaldeler til gamle sykler eller om det finnes noen gode bruktbutikker? 
|
|
|
Re: 80-talls racer
[Re: Red Devils]
#734725
21/05/2009 19:38
|
Registrert: Sep 2007
Innlegg: 11,443
Hæ?
Navnet skjemmer ingen.
|
Navnet skjemmer ingen.
Registrert: Sep 2007
Innlegg: 11,443 |
Originaldeler må du høre med Hjulcompaniet, Sykkelbua på Bakklandet i Trondheim, Einar Bowitz eller E-bay om. Å sette opp en ramme fra 1983 til en moderne racer er en tilnærmet umulig oppgave. Er den i god stand, behold den som en vintage kosesykkel. Trenger den nye deler, bygg den opp som kaferacer/singlespsse/fixie. Og jaggu holdt jeg på å glemme - velkommen til Forumet! 
Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM! Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
|
|
|
Re: 80-talls racer
[Re: Hæ?]
#734740
21/05/2009 19:55
|
Registrert: Aug 2007
Innlegg: 390
Plodder
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Aug 2007
Innlegg: 390 |
Det er slett ikke noen umulig oppgave (tar tid og koster en del penger). Frem til bakdroppet fikk en brist var jeg kjempefornøyd med en Pinarello Montello fra 85 som jeg satte opp med Dura ace- trippelskiftere og 9-delt krans. Brukte et Stronglight A-9 headset som både ser bra ut på gamle racere og er billig. Shimano lager kranklager med italienske gjenger og det er enkelt å finne en krank av god kvalitet på Ebay (tror jeg betalte 60$ for en octalink Ritchey WCS trippelkrank . Gamle stålrammer av god kvalitet er mindre stive enn moderne racere, men veldig behagelig å kjøre langt med.
|
|
|
Re: 80-talls racer
[Re: Hæ?]
#734742
21/05/2009 19:57
|
Registrert: Nov 2001
Innlegg: 6,409
Pete
Popcornansvarlig
|
Popcornansvarlig
Registrert: Nov 2001
Innlegg: 6,409 |
Å sette opp en ramme fra 1983 til en moderne racer er en tilnærmet umulig oppgave.
Pøh. (Riktignok forrige generasjon Ultegra, men ganske så moderne uansett.. Eneste som er litt old school er styre og stem, men her finnes det adapterløsninger)
Recovery-mode
|
|
|
Re: 80-talls racer
[Re: Pete]
#734759
21/05/2009 20:13
|
Registrert: Sep 2007
Innlegg: 11,443
Hæ?
Navnet skjemmer ingen.
|
Navnet skjemmer ingen.
Registrert: Sep 2007
Innlegg: 11,443 |
Jada, jada. Noen må jo være unntakene som bekrefter regelen, P og P!  Hvis man ikke har oversikt over deler og tid og lyst til å leite selv er det gjerne litt tricky å skaffe originaldeler i alle fall. Men klart, får du en ramme med fin geometri (noe som ikke er vanskelig) som er i god stand og du kan skru litt, er det jo selvsagt overkommelig. Så ja, jeg legger meg paddeflat g gir meg selv et  Nå er det jo kanskje en DBS Winner med fem gir det er snakk om også. Jeg er ikke helt sikker på om den blir en god racer uansett hva du skulle finne på å sette på den. Kanskje hvis du setter Edvald Boasson Hagen på den? 
Redigert av Hæ?; 21/05/2009 20:16. Rediger grunn: Sånn ja! :)
Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM! Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
|
|
|
Re: 80-talls racer
[Re: Pete]
#734760
21/05/2009 20:14
|
Registrert: Aug 2007
Innlegg: 390
Plodder
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Aug 2007
Innlegg: 390 |
Her er 20 Forumsider med "moderniserte" stålsykler. http://www.bikeforums.net/showthread.php?t=361558Mulig du må melde deg inn for å se bildene, men det er det vel verdt, du kan få vite det meste om gamle sykler der. Ellers har ikke Bowitz særlig med racerdeler, i Oslo er det Geir Digerud som sitter på mye gammelt. Å få ham til å selge er en annen sak. Han holder til mellom Fredensborgveien og Haussmanssgate.
|
|
|
Re: 80-talls racer
[Re: Plodder]
#734791
21/05/2009 20:30
|
Registrert: Sep 2006
Innlegg: 6,661
RobG
(Formerly Fux)
|
(Formerly Fux)
Registrert: Sep 2006
Innlegg: 6,661 |
Jeg har 2 stk 90 talls ræcer i hus, og kunne ikke tenke meg noe annet. Serotta til min fru. Jeg hadde 7 mil på den igår. Litt for stor til meg og sete er evil, ellers en kanonbra langturssykkel. Den gule her skal kose seg i rekord pulje på CLS Tour neste lørdag. (om delene kommer tids nok!)
#Pedalenkrs
|
|
|
Re: 80-talls racer
[Re: Red Devils]
#735013
22/05/2009 09:26
|
Registrert: Apr 2002
Innlegg: 19,900
larsb
Bjolsen Zeit
|
Bjolsen Zeit
Registrert: Apr 2002
Innlegg: 19,900 |
Hei!
jeg har tibragt mange år på en DBS Internazionale fra 80-tallet. Det er en stund siden nå, så inntrykkene er kanskje litt utvisket. Ramma var forholdsvis enkel i rørsettet og ga en nøytral og litt "kjedelig" kjørefølelse. Ikke noe galt og var sikkert bra til prisen når den var ny. Men det var ikke noen high-end som Fux viser til. Proffesionale og La Migliore var bedre modeller, men jeg vet ikke om de hadde andre rammer.
Som andre skriver er det litt odde dimensjoner på endel saker på disse rammene om de så gamle som du tror. Bredden bak, lengden på bremsearmer og vaierfester er noe som kan gjøre det plundrete å modernisere ramma. Det er mulig å gå rundt alt det men det koster penger og tid på nettet.
Var det meg ville jeg postet sykkelen her og avventet "dommen" Men uansett er nok mitt råd å bruke den som den er. En grundig rens av deler og lakk og en poleringsjobbe. Nye dekk, vaiere, bremseklosser, styretape og evt. et favoritsete og klikkpedaler og så kjøre i vei med seksdelte friksjonsskiftere og påskrudde fester til alt mulig.
Det er vanskelig å komme unna at det har skjedd mye siden 83, og vil man kjøre retro er det like godt å gjøre det skikkelig. Opppgradering koster for mange penger til at det er verd det. Alurammer med karbongaffel og 105 utstyr er skremmende gode om dagen.
LarsB
|
|
|
Re: 80-talls racer
[Re: larsb]
#735061
22/05/2009 10:36
|
Registrert: Nov 2007
Innlegg: 365
SveinB
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Nov 2007
Innlegg: 365 |
Er det 7girs er det sannsynlig en HG kassett og dvs moderne typer passer. Jeg har selv en Internationale 93/94 modell med 7girs og da passa det med en HG30 7girs 11-28 kassett, måtte bare sette en spacer innerst. Ja og så skifta jeg kjede selvsagt.
Ellers føles den noe dau og tung sammenlignet med en moderne racer, spesielt når en står og trør. Men husker det var revolusjon når jeg gikk fra 80-talls herresykkel til Internationale en gang for drøye 15år siden:) Har den på hytta som klenodie og trenings sykkel, helt greit om en ikke er veldig kresen. Inni mellom har jeg fundert å oppgradere stang gir til styret, men må nok da oppgradere til 8/9girs og syns ikke det er verdt det, så enig med LarsB her...
|
|
|
Re: 80-talls racer
[Re: SveinB]
#735070
22/05/2009 10:51
|
Registrert: Feb 2009
Innlegg: 2,815
Red Devils
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Registrert: Feb 2009
Innlegg: 2,815 |
Tusen takk for gode svar alle sammen. Det blir nok til at jeg bare pusser den opp som den er og kjøper en skikkelig racer. Var egetlig det som var tanken, men hvis nye deler hadde passet til eldre racere uten så alt for mye penger og styr hadde det vært kult å oppgradert sykkelen. Skal komme tilbake med info om sykkelen når jeg får den. Grunnen til at jeg har lyst å pusse den opp er at pappa brukte den en gang på 80-tallet og sykklet trondheim-oslo med den, så det hadde vært kult å brukt sykkelen på samme løp. Men tror jeg lar det ligge uten nødvendige oppgraderinger. Har til nå bare drevet med terrengsykling og har "endelig" fått øyet opp for landeveissykling. Noen som har gode tips til ny racer i prisklassen 10-20' kroner? Vil helst ha så gode hjul og ramme som mulig, og heller gå 1 klasse ned i girutstyr. Eller en sykkel som har gode oppgraderingsmuligheter. Hvilken tanker har dere eksperter? 
|
|
|
Re: 80-talls racer
[Re: Red Devils]
#735075
22/05/2009 11:00
|
Registrert: Apr 2002
Innlegg: 19,900
larsb
Bjolsen Zeit
|
Bjolsen Zeit
Registrert: Apr 2002
Innlegg: 19,900 |
Det er en grei test av racere i din klasse i Sykkelmagasinet som er ute på Narvesen i disse dager. Lett blanding av alu og karbon til rundt 20 000, utstyrsgrupper på 105-ultegranivå.
LarsB
|
|
|
Re: 80-talls racer
[Re: larsb]
#735078
22/05/2009 11:03
|
Registrert: Feb 2009
Innlegg: 2,815
Red Devils
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Registrert: Feb 2009
Innlegg: 2,815 |
Takker. Da skal jeg stikke til sentrum for å kjøpe bladet. Fint lesestoff i dette regnværet! 
|
|
|
Re: 80-talls racer
[Re: Red Devils]
#737318
25/05/2009 17:22
|
Registrert: Feb 2009
Innlegg: 2,815
Red Devils
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Registrert: Feb 2009
Innlegg: 2,815 |
Har ikke fått sykkelen enda så jeg har ikke fått kikket på den. Den står hjemme hos pappa på låven og støver ned. Men ut ifra det han kunne lese så stod det nationale eller noe i den duren. Er det en av de blytunge rammene DBS selv bygget i norge?
|
|
|
Re: 80-talls racer
[Re: Red Devils]
#738589
26/05/2009 21:18
|
Registrert: Dec 2008
Innlegg: 37
miller
Fersking
|
Fersking
Registrert: Dec 2008
Innlegg: 37 |
Hvis det sto internationale kan det være en av daccordi rammene som DBS fikk laget i italia. Disse var kanskje noe av det bedre fra den tiden.
|
|
|
Re: 80-talls racer
[Re: miller]
#738592
26/05/2009 21:19
|
Registrert: Dec 2008
Innlegg: 37
miller
Fersking
|
Fersking
Registrert: Dec 2008
Innlegg: 37 |
hvis du ser hvilke utstyr som står på sykkelen kan det si litt om hvilken sykkel det er.
|
|
|
Re: 80-talls racer
[Re: miller]
#738605
26/05/2009 21:27
|
Registrert: Nov 2007
Innlegg: 365
SveinB
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Nov 2007
Innlegg: 365 |
PÅ min Internationale står det "Made in Japan" !?
|
|
|
Re: 80-talls racer
[Re: SveinB]
#738797
27/05/2009 08:07
|
Registrert: Apr 2002
Innlegg: 19,900
larsb
Bjolsen Zeit
|
Bjolsen Zeit
Registrert: Apr 2002
Innlegg: 19,900 |
På min fra åttitallet stod det ikke noe annet enn DBS Internazionale. Den semihorisontale dropouten med stoppskruer var merket Piazza eller noe sånt. Jeg antar at den var fra Daccordi.
I slutten av åttitallet og tidlig på nittitallet var Made in Japan på stålrammer et høykvalitets stempel. Bla. kultmerket Bridgestone lagde toppmodellene i Japan. Jeg tror Rivendell får laget noe i Japan enda, men ellers er det jamt slutt med rammefabrikasjon til ekspor derfra. (Etter det jeg vet)
LarsB
|
|
|
Re: 80-talls racer
[Re: larsb]
#747324
07/06/2009 20:14
|
Registrert: Feb 2009
Innlegg: 2,815
Red Devils
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Registrert: Feb 2009
Innlegg: 2,815 |
Da har jeg fått hentet sykkelen. Det er dessverre ingen internazionale, men nationale (bygget i norge). Den er egentlig i bra stand bortsett i fra at styringen går litt trinnvis.  Ikke noe digg å kjøre med akkurat. Tok gaffelen fra ramma og gjorde lagrene rene og smurte de inn med nytt fett. Men fortsatt er det litt ujevn gange så vil tror at lagrene bør byttes. Er det mulig å få kjøpt nye lagre til denne sykkelen nå?
|
|
|
Re: 80-talls racer
[Re: Red Devils]
#747605
08/06/2009 08:50
|
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 168
Lazy Sod
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 168 |
Da har jeg fått hentet sykkelen. Det er dessverre ingen internazionale, men nationale (bygget i norge). Bilder, please! Har aldri hørt om DBS Nationale, og finner ikke noe på internett, så det kan være interesant å se hva slags sykkel dette egentlig er. [...] Er det mulig å få kjøpt nye lagre til denne sykkelen nå? Forhåpentligvis har den vanlig 1" gjenget styrelager, som fortsatt brukes på enkelte sykler, så det burde la seg skaffe. Om det kun er de nederste delene som er utslitt, kan du evt. ta disse fra et 1" lager for A-headset, hvis høyden passer. Det er sannsynlig at det er hakk i en konus eller kuleskål som er presset på gaffel eller ramme, og jeg vil anta at det kan være litt besværlig å bytte uten spesialverktøy.
|
|
|
Re: 80-talls racer
[Re: Lazy Sod]
#748276
08/06/2009 21:02
|
Registrert: Feb 2009
Innlegg: 2,815
Red Devils
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Registrert: Feb 2009
Innlegg: 2,815 |
Takk for svar. Ja bilder skal komme, men for øyeblikket er den delvis demontert. Sjekket litt mere i sted så det virker som det er den øverste kuleskålen som har fått små merker etter kulelagrene som gjør at styringen er "trinnvis". Det kan jo tyde på at kuleskålen er strammet for hardt til?
Noen som vet hvor/hvilken butikker som kan føre 1" gjenget styrelager/skål?
|
|
|
Re: 80-talls racer
[Re: Red Devils]
#748328
08/06/2009 22:14
|
Registrert: Sep 2005
Innlegg: 324
lassis
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Sep 2005
Innlegg: 324 |
Det er mange, Aspirevelotech f.eks., CRC, osv. Det er ikkje så umåteleg lenge sidan dette var gjeldande standard for styrelager, så det er sikkert mange sykkelbutikkar som har slikt på lager óg. Sivert
|
|
|
Re: 80-talls racer
[Re: Red Devils]
#1463650
14/08/2012 08:50
|
Registrert: Sep 2006
Innlegg: 59
rogersunshine
Medlem
|
Medlem
Registrert: Sep 2006
Innlegg: 59 |
jess, rens og behold den som den er og skaff en nyere racer i tillegg. Lønner seg nok økonomisk også. Har en internazionale fra den tia omtrent med shimano 600 gruppe på, funker veldig bra. I et ritt vil man jo miste en del fart over bakketopper etc pga girsystemet, men så drit i å sykle ritt da vel! Eller bare kom et stykke ned på lista og se utrolig mye bedre ut enn konkurrentene.
Etter at jeg bytta setepinnen med en lengre en (siden dette er en juniormodell) passer den bra til meg som er 171. De lagde jo fryktelig store rammer på den tida.
Redigert av rogersunshine; 14/08/2012 08:51.
|
|
|
Re: 80-talls racer
[Re: rogersunshine]
#1463672
14/08/2012 09:22
|
Registrert: Aug 2010
Innlegg: 219
thearni
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Aug 2010
Innlegg: 219 |
jess, rens og behold den som den er og skaff en nyere racer i tillegg. Lønner seg nok økonomisk også. Har en internazionale fra den tia omtrent med shimano 600 gruppe på, funker veldig bra. I et ritt vil man jo miste en del fart over bakketopper etc pga girsystemet, men så drit i å sykle ritt da vel! Eller bare kom et stykke ned på lista og se utrolig mye bedre ut enn konkurrentene.
Etter at jeg bytta setepinnen med en lengre en (siden dette er en juniormodell) passer den bra til meg som er 171. De lagde jo fryktelig store rammer på den tida. Sykla ritt i helgen på en god gammel DBS Professionale Daccordi fra tidlig 90-tallet. Colombus stål og Shimano 600.. endte på øvre halvdel av resultatlistene til tross.. og fikk mange beundrende blikk og kommentarer
"Training is like fighting with a gorilla. You don't stop when you're tired. You stop when the gorilla is tired." -Greg Henderson
|
|
|
Re: 80-talls racer
[Re: Red Devils]
#2492981
21/06/2018 20:14
|
Registrert: Jun 2018
Innlegg: 1
christertorp
Nytt medlem
|
Nytt medlem
Registrert: Jun 2018
Innlegg: 1 |
Lenge siden denne tråden var aktiv, men fant du ut hva dette var for en sykkel? Har en DBS Nationale for hånden selv nå. Den er blå med geometrisk pastell-lakkering, åpenbart 90-tall. Hadde vært gøy å vite hva slags ramme etc. det er. Min har Dia Compe-bremser, campa bakfelg, Shimano SIS (?) girgruppe med 7 drevs kasett. Rammen er utrolig lett, til gammel sykkel å være.
|
|
|
|
|