Nydelig hund.
Reinrasa vorsthe? Eller ispedd greyhound/pointer?
Han er renraset vorsteh og snart 4 år.
Tilbudet er generøst og jeg håper han får et godt hjem. Det ser ut til å være en fin hund. Hvordan merker dere problemet, har han hjertevikt som kommer til uttrykk ?
Hadde han vært litt mindre så skulle han fått kampert med min glatthårede tispe, jeg mangler unghund. Han skulle fått vært med på norges beste rypejakt. Og terrengsykling hoi du. Det er ingen overdrivelse.
Lykke til, håper han får et godt hjem. Og det er klokt det dere gjør nå ved å henvende dere til AKTIVE MENNESKER.
Har han vært strømmet for sau & rein ?
Hjertefeilen er marginal, men vi ble klar over den allerede for et par år siden. Ved en rutinekontroll hørte veterinæren litt susing fra hjertet. Den gang løp han som en rakett så vi valgte å ikke gjøre noe mer ut av det. Men inneværende sesongen har vi merket mer til denne klaffefeilen. Han løper fortsatt som et uvær i korte konkurranser,og på trening, men han holder ikke så lenge som han bør når han må yte maksimalt, og når det er konkurranse er han ekstra gira og går ut altfor hardt. Etter flere middelmådige resultater satte vi i gang full granskning for å se om det var klaffefeilen som var grunnen. Røntgenbildene av hjertet viste hvordan muskelen hadde vokst seg unormalt stort. Dermed har slagvolumet bare blitt mindre.
Men på turer/jakt vil ikke denne feilen ha noen betydning.
Han har ikke vært strømmet for verken sau eller rein. Vi har heller ikke brukt han noe særlig på jakt, men med litt innsats bør han kunne brukes til dette også. Det hadde jo vært det beste. Han er fortsatt en svært lærevillig kar (han lærer seg selv stadige nye unoter;)...)