Har litt ufrivillig blitt kastet ut i markedet for en ny HT, og brukt de siste ukene på å følge med på ny-brukt-markedet, samt orientert meg i hovedstadens butikker. Virker som det finnes mye fornuftig i prisområdet ±17 000(!), men sitter igjen med inntrykket av at FOX 32 RL demperen er det hotteste siden skivet brød.
For en person på rundt 90kg som trives med lett stilek, noe teknisk dans innom skogen i tillegg til ren grusracing, er det noe alternativ til FOX’en? Er Rockshox Reba SL i samme liga?
Er det bare fashion, eller troner FOX’en alene på toppen, så fremt en ikke trenger det aller letteste?
Takker, fant bladet i hyllene til Narvesen i dag - så jeg har allerede skummet gjennom testen. Skal leses nøyere på senga, men fikk ikke mange argumenter for-eller-mot FOX'en.
Skulle gjerne sett en +-matrise, lik den dere har for syklene med gafler, hjul og dekk =)
Er det trygt å anta at R7 og SID har mer fokus på vekt, mens FOX'en kan tenkes å være noe mer slitesterk?
Bladet du fant i hylla var nok nr. 18. I nr. 19 kommer en test av sykler til omkring 15.000-17.000 kr.
Siden Fox bruker bare ett luftkammer, kan den være litt enklere å justere, selv om også RockShox-gaflene er greie å få til. Reint funksjonelt og holdbarhetsmessig synes jeg det er litt hipp som happ med de to merkene. SID har ikke lenger lav vekt som høyest prioriterte egenskap. Nye SID er både vektmessig og ellers temmelig lik Fox, også i følsomhet og styrke, samt fjærrate, for dem som er litt opptatt av sånt. Fox' nye styremonterte låsebryter er hakket bedre enn RS sin, men så vidt jeg veit, er det ikke mange i dette prisleiet som har en dyr Fox-gaffel med fjernstyrt låsing (men Cube Reaction har).
Manitou, derimot, har lagt vekt(!) på lav vekt, og her er det nok flere som har litt ymse erfaringer med holdbarheten.
Grunnen til at du finner Fox på flere ferdigsykler, kan være at Fox har vært flinkere på OEM-markedet.
Enten det blir Fox eller RockShox: Begge deler funker som bare det. Også på stivhet er de veldig like.
Bladet du fant i hylla var nok nr. 18. I nr. 19 kommer en test av sykler til omkring 15.000-17.000 kr.
som sagt - jeg plukket opp nr 19 idag - og har akkurat lest meg opp på stier i Kongsbergsområdet (nr 18 leste jeg for snart en mnd siden).
var lenge bekymret for at jeg måtte avvente beslutning, ennå én uke, men Narvesen sikret langhelgefreden og artikkelen bekreftet min foreløpige konklusjon =)
uansett, tusen takk for mer utfyllende info gauter. er dog fortsatt litt i villrede hvordan SID forholder seg til Reba'n, og igjen til FOX'en. Er det egentlig samme ulla?
de jeg har snakket med av forståsegpåere og butikkselgere har vist betydelig større entusiasme for FOX'en, enn de respektive RS'ene, uten egentlig å fremføre noen reelle argumenter. hvilket fikk meg til å lure på om det er mer Fashion enn Facts?
Det er nok en overivrig kioskansatt som har satt bladet til salg litt før det som er planlagt. Kioskene får bladene får naturligvis noen dager før de egentlig skal være i salg (tirsdager). På grunn av himmelspretten har de kanskje fått de enda litt tidligere, mens vi abonnenter mister vel en dag eller to av samme årsak.
uansett, tusen takk for mer utfyllende info gauter. er dog fortsatt litt i villrede hvordan SID forholder seg til Reba'n, og igjen til FOX'en. Er det egentlig samme ulla?
For det første, ja det er samme ulla! Selv synes jeg Rock Shox er mye bedre enn Fox, men det hindrer meg ikke i å ha Fox på min nåværende sykkel.
Sid er litt lettere enn Reba, funksjonsmessig er de ganske like. Reba er trolig stivere, men Sid er mer enn stivt nok for mine 65 kg. Sid har litt dårlig dekklaring.
For det andre, har ikke inntrykk av at Fox er hottere enn RS. De fleste er nok enige om at det er smak og behag.
Det er Reba/Sid versus F32 jeg snakker om. Liker dual-air systemet til RS bedre, får den mye lettere slik JEG liker den. Jeg vet andre foretrekker Fox, så velger å ikke anbefale det ene eller andre til trådstarter.
Og som sagt, jeg er såpass fornøyd med Foxen min at jeg ikke har hatt behov for å bytte den ut etter over ett år.