Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Bekledning ved transporsykling?

Bekledning ved transporsykling? #733767 20/05/2009 12:19
P
Pirium Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
P
Hvilken bekledning er "mest egnet" for jobbsykling etc? Kommer jo selvsagt ann på vær og årstid, men hva bruker folk flest? Ser ikke for meg å sykle til jobb i kondomdress akkurat, hverken sommer eller vinter...

Re: Bekledning ved transporsykling? [Re: Pirium] #733768 20/05/2009 12:23
gare Offline
More than words
More than words
Man kler seg selvsagt i tweed!

Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: Bekledning ved transporsykling? [Re: Pirium] #733776 20/05/2009 12:30
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Sitat: Pirium
Hvilken bekledning er "mest egnet" for jobbsykling etc? Kommer jo selvsagt ann på vær og årstid, men hva bruker folk flest? Ser ikke for meg å sykle til jobb i kondomdress akkurat, hverken sommer eller vinter...

Folk flest bor i Kina, og der vil jeg tippe de fleste bruker bomullsbukse, skjorte og en jakke med mao-krage... ICON_SMILE

Der jeg sykler til og fra jobb bruker de fleste enten sykkelbukse + gul sykkeljakke, turbukse + gul sykkeljakke, eller regnbukse + gul sykkeljakke. Noen få har ikke skjønt dette med den gule jakka, og kjører GTX fra ulike produsenter.

Hvis du ikke vil bruke funksjonell sykkelbekledning, må du vel bare finne noe som likevel er behagelig å sykle med, og heller kjøpe litt ekstra rekvisita som bukseklype, kjedekasse etc ICON_WINK

Re: Bekledning ved transporsykling? [Re: Øyvind V] #733785 20/05/2009 12:40
ventle Online
Besatt
Besatt
Tights og treningsjakke for min del, året rundt (shorts kan være aktuelt, men når jeg sykler hjemmfra kl 0500 er det sjelden temperatur til dette, selv midt på sommeren). Årstiden/temperatur avgjør hva som befinner seg under disse, fra kun en t-skjorte om sommeren, til dobbelt lag superundertøy og ullfrotte på det verste om vinteren.

mvh Helge
Re: Bekledning ved transporsykling? [Re: ventle] #733839 20/05/2009 14:00
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Shorts har jeg sykla i siden uka etter påske, selv med avgang før sju. Knevarmere under 10pluss.

Bruker egentlig samme antrekk som når jeg sykler i skogen, dertil egne baggie siden jeg innimellom må menge meg med sivilbefolkning på butikk, og egnet klesplagg over avhengig av været.

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Bekledning ved transporsykling? [Re: Pirium] #734019 20/05/2009 19:35
Dan Offline
More than words
More than words

Kondomdress til og fra jobb er stygt. Særlig folk som sykler til jobb i litt for lyse bukser og ikke har barbert rompa. Slik viser man seg ikke i tett sykkelpendlertrafikk. Spidermandrakt er også ut. Så lenge det er plussgrader så synes min kropp det holder fint å beskytte knærne, mens leggene gjerne kan få være nakne.

Et hett tips er å bruke en sykkelunderbukse. Da er du fri til å sykle i en hvilken som helst shorts eller bukse som du føler deg sivilisert i. Jeg var på Aktiv Fritid i Sandvika i dag og bladde litt i klærne der hvor jeg fant en ny sykkelunderbukse fra Pitbull som så veldig grei ut, selv om sølvflakestripen langs strikken var litt for glamour for meg.

På overkroppen kan man gjerne ha en sykkeltrøye, men det finnes mange diskrete alternativer til glorete lagtrøyer.

En ekstra jakke i sekken, eller en mikroregnjakke i lommen redder deg i lange kalde nedoverbakker eller plutselige regnskyll. Et ord om handsker kan vi jo også ta. Lange fingrer føles litt mindre TdF-wannabe enn glorete kortfingerhandsker.

Re: Bekledning ved transporsykling? [Re: Dan] #734155 20/05/2009 22:43
P
Pirium Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
P
Sitat: Dan

Et hett tips er å bruke en sykkelunderbukse. Da er du fri til å sykle i en hvilken som helst shorts eller bukse som du føler deg sivilisert i. Jeg var på Aktiv Fritid i Sandvika i dag og bladde litt i klærne der hvor jeg fant en ny sykkelunderbukse fra Pitbull som så veldig grei ut, selv om sølvflakestripen langs strikken var litt for glamour for meg.

På overkroppen kan man gjerne ha en sykkeltrøye, men det finnes mange diskrete alternativer til glorete lagtrøyer.

En ekstra jakke i sekken, eller en mikroregnjakke i lommen redder deg i lange kalde nedoverbakker eller plutselige regnskyll. Et ord om handsker kan vi jo også ta. Lange fingrer føles litt mindre TdF-wannabe enn glorete kortfingerhandsker.

Sykkelunderbukse høres ut som et fornuftig råd. Er det mest for å unngå gnagsår, eller er det andre grunner til at man bør ha det, i tillegg til annen fotbekledning?

FInner man sykkeltrøyer som ikke er tight-fit? Det ser ikke bra ut med pølseskinn-tight skjorte når man har 15kg for mye på kroppen... ICON_LAUGH
Hansker er nok greitt å ha, om alt går til helvete frister det lite å ta seg for med nakne fingre.... Regner med det finnes pustende,tynne,solide hansker på markedet?

Redigert av Pirium; 20/05/2009 22:49.
Re: Bekledning ved transporsykling? [Re: Pirium] #734177 21/05/2009 06:03
Supernova Offline
Ivrig
Ivrig
Underbukse med pad (jeg har Gonzo fra fastbikes) og turbukse funker bra. Ull eller super med moteriktig skalljakke (fortrinnsvis i pendlergult).

På turbuksefronten vil jeg anbefale Lundhags Traverese på det varmeste! Schöler (eller hva det heter) stretch i knær og rumpe.
Litt dyr, men ofte på tilbud på XXL.

"Now don't make me get off this bike!"
Re: Bekledning ved transporsykling? [Re: Pirium] #734236 21/05/2009 08:26
Dan Offline
More than words
More than words
Sykkelunderbukse høres ut som et fornuftig råd. Er det mest for å unngå gnagsår, eller er det andre grunner til at man bør ha det, i tillegg til annen fotbekledning?

Det er ikke egentlig gnagsår som er problemet, men heller trykksår, altså litt samme sorten som gamlinger får hvis de ikke blir snudd i tide i sengen.

Quote:
FInner man sykkeltrøyer som ikke er tight-fit? Det ser ikke bra ut med pølseskinn-tight skjorte når man har 15kg for mye på kroppen... ICON_LAUGH

Nå går jeg ut fra at de 15 kiloene skal vekk ved hjelp av syklingen, men i mellomtiden er det jo bare å bruke en litt større størrelse, eller så kan du bruke en utfortrøye, så kan de 15 kiloene leke at de er en DH-rustning. ICON_SMILE

Re: Bekledning ved transporsykling? [Re: Dan] #734335 21/05/2009 11:55
Supernova Offline
Ivrig
Ivrig
Helly Hansen Lifa er jo stisyklist-bunaden om dagen.. Jeg liker den løs og pølseskinnfaktoren er lav.

"Now don't make me get off this bike!"
Re: Bekledning ved transporsykling? [Re: Supernova] #734339 21/05/2009 11:58
Dan Offline
More than words
More than words
Nå husket jeg i tillegg den Nike T-trøyen StigB og jeg sverget til for noen år siden. Løst sittende, svettransporterende og i god kvalitet. Men den er uten lommer, så da må man drasse på sekk i tillegg.

Moderator  support