Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

Hardhale av stål - forslag?

Hardhale av stål - forslag? #733289 19/05/2009 20:05
G
gilgamesj Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
G
Jeg leter etter en god og rimelig stålramme, med litt avslappet geometri. Jeg vil gjerne kunne hamre oppover, så vel som nedover, så det er vel et kompromiss som må til når det gjelder vinklene.

Andre kriterier:
- Funke fint med 100mm dempegaffell
- Hvis den skinner på sti er det helt greit at den er tungtrådd på asfalt og grus
- Har hjul klare til 26", men foreslå gjerne 29"
- Pris bør ikke overstige 3.5 lapper for ramme (med frakt og mva.).
- Må romme 2.3-dekk
- Skivebremsfester
- Komfort > stivhet

Undersøkelser så langt:
Niner M.C.R får forbli sikleobjekt i denne omgang, på grunn av pris. Jeg har internett-kikka på rammene til on-one, og finner noe som frister, særlig 456. Har også kikka litt på Surly sin Karate Monkey.

Kan også nevne at jeg ikke har sykla på stål før, og det jeg er ute etter er komforten man hører om, som jeg føler mangler på lange turer med Kula Deluxen(som har tre sesonger nå).

Re: Hardhale av stål - forslag? [Re: gilgamesj] #733296 19/05/2009 20:13
Bigboned Offline
Ringrev
Ringrev
Kan på det sterkeste anbefale on-one 456!
Fantastisk ramme!

Kjørte min med 130mm og det fungerte som bare det på sti.

Dessverre ble den stjålet.

Har nå en Felt nine pro. (29er) Fornøyd med den også men den gir ikke like mye selvtillit som 456 gjorde når det blir bratt. Men desto den er kvikk og rask bortover.

Ola.

Re: Hardhale av stål - forslag? [Re: gilgamesj] #733298 19/05/2009 20:14
R
RobG Offline
(Formerly Fux)
(Formerly Fux)
R

#Pedalenkrs
Re: Hardhale av stål - forslag? [Re: RobG] #733310 19/05/2009 20:28
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
+1 for On-One. Dialled Bikes er også verdt å se på. Cotic også... Det ble mye engelsk her. ICON_WINK

Re: Hardhale av stål - forslag? [Re: Stein] #733348 19/05/2009 20:53
Ynot Offline
Besatt
Besatt
Til stibruk er absolutt cotic soul å anbefale, lav, lang, og for 130mm gafler.
T

Be responsible, follow stivettreglene!

Tenk grønt, kjør stål!
Re: Hardhale av stål - forslag? [Re: Ynot] #733365 19/05/2009 21:01
R
RobinB Offline
Ringrev
Ringrev
R
Voodoo Wanga.

Re: Hardhale av stål - forslag? [Re: Stein] #733370 19/05/2009 21:02
mixmazdaT Offline
Medlem
Medlem
Hei!

Kan på det varmeste anbefale On*One. Min 16'' Inbred funker som gull i skog og mark, ingen utpreget grusracer nei, men det var heller ikke planen/behovet. Nå har jeg satt på Maxxis Adventage 2.4 dekk, og det er fortsatt god klaring til rammen. Pakker seg ikke når det vått og gjørmete heller.

Billig, leken og veldig mye for pengene er mitt inntrykk! Klatrer bra, og stabil i nedkjøringene. Bygg i 2008, beholdes på ubestemt tid!

Oppsett:
Fox F32 RL 100mm
Formula K18
XT/FSA Kombo
Mavic Crosstrail hjulsett
Vekt?! ...aner ikke, 12 +/-

Eneste minuset, er vel at finishen ikke er "high-end", noe som gjennspeiles i prisen... men mer enn bra nok for meg, og da det blir riper og sår åkke som, bryr det meg heller ikke;)

Min med gamle dekkene/hjulsettet:

T:)

Jepp!
Re: Hardhale av stål - forslag? [Re: mixmazdaT] #733413 19/05/2009 21:38
geiranders Offline
Besatt
Besatt
Ragley Blue Pig kan bli interessant når den kommer i løpet av forsommeren. Designet av Brant Richards, som etter mange år som hovedmann i On-One nå har sluttet der og begynt med nytt, eget merke - altså Ragley (som først skulle hete Tweak, men som måtte endres etter varemerkejuridisk plunder. Ragley er navnet på hans lokale skog, forøvrig. Shedfire er navnet på moderselskapet han driver, Ragley er kun merket han markedsfører egne sykler under. Han er keen på å gjøre designjobber for andre også, og har nylig designet et heftig titanstyre for Nuke Proof).

Moro å følge den tidvis meget transparente produktutviklingen på nett:

http://www.ragleybikes.com/products/frames/blue%20pig/bluepiginfo.pdf
http://www.shedfire.com/2009/05/18/mmmbop-and-blue-pig-graphic-and-colours-finals/
http://www.flickr.com/photos/shedfire/
http://twitter.com/shedfire
http://shedfire.posterous.com/

Intervju:
http://www.bikeradar.com/gear/article/interview-yorkshire-design-boffin-brant-richards--20926

Redigert av geiranders; 19/05/2009 21:44. Rediger grunn: Intervjuet måtte med
Re: Hardhale av stål - forslag? [Re: geiranders] #733459 20/05/2009 04:22
R
RobG Offline
(Formerly Fux)
(Formerly Fux)
R
Jeg tenkte på blue pig, men det stå på CRC at de er designet med 130+ vandring foran i tankene.

#Pedalenkrs
Re: Hardhale av stål - forslag? [Re: RobG] #733465 20/05/2009 05:27
G
gilgamesj Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
G
Mange gode forslag her så langt, takker! Jeg googler alt dere kommer opp med og studerer nøye.

mixmaztaT: Er det en 456 du har der, eller en "vanlig" Inbred?

geiranders: Fiffig, takk.

Re: Hardhale av stål - forslag? [Re: gilgamesj] #733474 20/05/2009 05:58
mixmazdaT Offline
Medlem
Medlem
Er en vanlig Inbred:)

T

Jepp!
Re: Hardhale av stål - forslag? [Re: mixmazdaT] #733479 20/05/2009 06:09
Bigboned Offline
Ringrev
Ringrev
Ragley Blue Pig var jo en virkelig vakker sykkel!

Ola.

Re: Hardhale av stål - forslag? [Re: Bigboned] #733482 20/05/2009 06:17
G
gilgamesj Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
G
Den var stealthy og fin, ja. Eneste er at den er anbefalt utstyrt med 140mm vandring, da må jeg eventuelt ut med lapper for ny gaffel, og det blir ikke aktuelt denne sommeren. Og 140mm høres unektelig litt voldsomt ut for en hardtail?

"Optimal fork length is 140mm, but the frame
will run from 120-150mm more than happily."

Re: Hardhale av stål - forslag? [Re: gilgamesj] #733499 20/05/2009 06:49
jsdk Offline
Ringrev
Ringrev
Nå er min Cove Handjob ikke ferdig enda så jeg kan ikke si noe om kjøre-egenskaperne selv, men den ser flott ut hjemme på leilighetsgolvet selvom det er smertefullt at bare kunne se på den. Solid stålbygge, som tåler 130-140mm up front.

Re: Hardhale av stål - forslag? [Re: geiranders] #733530 20/05/2009 07:21
Kjartandaddy Offline
Besatt
Besatt
Ikke så verst pris for Ragley. Hvis du kan vente til 26.06. Har også en Ti-utgave.

CRC

Big wheels keep on turning
Re: Hardhale av stål - forslag? [Re: Kjartandaddy] #733578 20/05/2009 08:24
M@rtin Offline
MaBose Infotainment
MaBose Infotainment
La meg kjøle ned debatten en smule ved å helle litt bensin på bålet:

Jeg har hatt en helstiv Inbred-stål 29er og har fortsatt en håndlaget, helstiv stål-26er i beste True Temper Ox. Det var bare å ta ut seterøret og sammenligne tykkelsen i stålet - det man så svarte til kjøregenskapene:

Inbreden var tung og stiv. La aldri merke til stålets fortrefflige egenskaper her. Kunne like så godt ha kjørt på en alu-ramme - med dertil hørende vektreduksjon.

26er-ramma derimot har lært meg å sette pris på en stålrammes egenskaper. Spenstig, snappy og myk.

Poenget mitt er: Ikke enhver stålramme må nødvendigvis innfri de forventningene til en stålramme man har lært seg å opparbeide på dette forumet.

Martin

Re: Hardhale av stål - forslag? [Re: Kjartandaddy] #733582 20/05/2009 08:37
S
Subs Offline
Besatt
Besatt
S
Om du er i nærheten av Lambertseter/Tirdsagsklubben så må du gjerne teste min on one inbred singlespeed:

Den er satt opp med 135 mm i front.
Ramma har wireføring og girøre, så den kan bygges opp som vanlig girsykkel også.
Har hatt rammen i noen uker og er fornøyd så langt. Den er høy under kranken (litt fordi jeg kjører med relativt lang gaffel), har god plass til feite dekk og veier sånn passe (2.5 kg). Og, så er den jo temmelig rimelig i innkjøp tør jeg påstå. Priser på on one hjemmesiden.

Redigert av Subs; 20/05/2009 08:39.

[url=https://www.instagram.com/fredrik_rolls/[/url]

Re: Hardhale av stål - forslag? [Re: M@rtin] #733583 20/05/2009 08:38
Truls Offline
Besatt
Besatt
Stål - som aluminium og karbon - kan være skrot. Jeg har sagt det før, og som Martin også påpeker, så er det noen av de "Britiske" entusiastmerkene jeg ville styrt unna. Ragley er jeg redd er designet for en annen type kjøring enn det vi har i Norge. Bratt opp på relativt åpne stier eller veier, og så bombing ned bratte åssider til nærmeste landsbypub.

Stål er ikke stål. Hvis du har begrenset budsjett ville jeg søkt litt rundt. Ebay kan være et godt alternativ. Legg gjerne inn spørsmål i denne tråden om spesifikke rammer eller sykler, så kan vi ta diskusjonen fortløpende. Du bør forsikre deg om at det er brukt kvalitetsstål i både front og baktriangel (her er det mye juks).

Sånn. Nå håper jeg at jeg ikke har tråkket noen på tærne for mye mht. "Britiske" entusiastmerker....

En liten ettertanke:
Nå skal det også nevnes at ei godt designet alu-ramme også kan være fortreffelig. Og sannsynligvis får du mer for penga der enn du får med ei stålramme (serieproduksjon av stålrammer i høy kvalitet er kostbart). Pace RC305 er et godt eksempel på ei veldesignet og gjennomtenkt ramme til en fornuftig pris:

http://www.pace-racing.co.uk/product.asp?catID=1&subcat=502
http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=25464

Og ennå én!
Nå så jeg budsjettet ditt. Gå for brukt på ebay eller mtbr.com. Du finner sannsynligvis ikke noe nytt som oppfyller kriteriene dine på en tilfredstillende måte.

Truls

Redigert av Truls; 20/05/2009 08:45. Rediger grunn: ettertanke nummer to!

www.johnsenframeworks.com og http://www.facebook.com/johnsen.frameworks
"There are some tools that you don't really own. You are just their temporary custodian on their voyage through time"
Re: Hardhale av stål - forslag? [Re: M@rtin] #733632 20/05/2009 09:45
gammaswami Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: M@rtin

Poenget mitt er: Ikke enhver stålramme må nødvendigvis innfri de forventningene til en stålramme man har lært seg å opparbeide på dette forumet.
Martin

"Stål er ... gnål"?

Helt enig i at ideen om stål til tider langt overskrider de faktiske forhold. Min Inbred 26" SS (str. small) oppfører seg rimelig mykt, som er det jeg ønsker, og den er billig i anskaffelse, men den er tung (som jeg hadde forventet). Den er ikke snappy eller spenstig, men det hadde jeg heller ikke forventet. Det er derimot min Cotic titan-ramme, men den ligger langt utenfor budsjett-kriteriene til original poster.

Budsjett (< 3,5 kkr) og gaffel-kapabilitet (10 cm og opp) skulle tale for Inbred som vil komme godt under budsjett. Dialled prince albert er også en mulighet, litt dyrere, men jeg er ukjent med stål-dimensjoner mhp. tyngde vs snappy-het. Cotic Soul har blitt så populær at den nesten har doblet pris, og kommer over budsjett. Men fin er'n... Disse tre skal ihvertfall fungere godt med en 10 cm gaffel.

Frihet! Likhet! Fraternisering!

bzzzt!
Kjetil
Re: Hardhale av stål - forslag? [Re: Truls] #733670 20/05/2009 10:32
S
Subs Offline
Besatt
Besatt
S
Sitat: Truls

Stål er ikke stål. Hvis du har begrenset budsjett ville jeg søkt litt rundt. Ebay kan være et godt alternativ. Legg gjerne inn spørsmål i denne tråden om spesifikke rammer eller sykler, så kan vi ta diskusjonen fortløpende. Du bør forsikre deg om at det er brukt kvalitetsstål i både front og baktriangel (her er det mye juks).

Dette har du sikkert rett i Truls, men hvor mye betyr det for oss vanlige dødelige?

Review fra Bikemag:
http://www.on-one-shop.co.uk/wp-content/uploads/2009/05/review456.jpg

Re: Hardhale av stål - forslag? [Re: Subs] #733726 20/05/2009 11:34
Truls Offline
Besatt
Besatt
Dersom man skal velge stål fremfor ett av de andre rammematerialene bør det være av andre grunner enn at det er stål per se. Såfremt man ikke ønsker å si at man kjører stål på grunn av de kjøremessige kvalitetene, selvsagt. Men det er jo en generell påstand som faller på sin egen urimelighet. Ei stålramme kan bygges like treig dorsk og uinspirerende som ei billig kjip karbon- eller alu-ramme.

Jeg tviler ikke på at 456 er ei helt fin ramme. Og jeg tror nok det er ei av de mest gjennomtenkte i denne prisklassen. Men at den har de kvaliteten som skal til for at man skal velge ei stålramme fremfor et annet materiale - nei det tror jeg sannerlig ikke. Sånn rent bortsett fra at stål tåler litt mer juling - og det kan jo kanskje være et argument som er godt nok?

Et fint alternativ fra en produsent som har svært bra koll på masseproduksjon av alu-rammer er denne Kinesisen: http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=15099 - Riktignok ikke stål, men sannsynligvis langt mer raffinert enn 456'en.

Så for å oppsummere: Design (geometri), dimensjonering og rørkvalitet er viktigere for ei ramme enn materialet den er laget av.

T

"There are some tools that you don't really own. You are just their temporary custodian on their voyage through time"
Re: Hardhale av stål - forslag? [Re: M@rtin] #733742 20/05/2009 11:53
A
atlekristensen Offline
Ivrig
Ivrig
A
Sitat: M@rtin

Inbreden var tung og stiv. [...]

Enig. Har en flott (amerikansk, taiwan produsert) stålramme
av nyere modell og den er ganske stiv overalt. Jeg liker den,
men det er lett å se budsjettsbegrensingene på stålrørene for hvis den hadde vært mer kompromissløst bygget for sti hadde de nok lagd den litt annerledes, litt lettere og mer mykere/smidig i kranklagerområdet, evnt tynnere rør. Det er 4130 cro-mo, og jeg tipper at det brukes Hi-Ten stål i f.eks. kranklageret og styrerøret, men hvordan ser man forskjellen?

Det betyr ikke så mye for meg, da jeg liker den og den gjør
jobben sin, og den ekstra stivheten(?) gjør sin nytte når jeg lesser på med 20kg. Det er egentlig litt rart å se at sykkelen er fremdeles stødig med 20kg ekstra, spesielt når man ser på hva den er egentlig beregna til. En stålsykkel skal flekse! Før det sykla jeg på en aluramme, og den var litt ustødig ved 20kg last. Gøy. Det holder for meg, men jeg hadde ikke prioritert den som et stisykkel, men jeg har hatt mange flotte mil,og ser frem til enda flere mil.

Custom stålrammer er egentlig det beste, da får man utnyttet stålet best mulig uten noen økonomiske kompromisser. ICON_SMILE

(Truls, får jeg is nå?) ICON_TONGUE

Re: Hardhale av stål - forslag? [Re: Truls] #733775 20/05/2009 12:29
S
Subs Offline
Besatt
Besatt
S
Sitat: Truls
Dersom man skal velge stål fremfor ett av de andre rammematerialene bør det være av andre grunner enn at det er stål per se. Såfremt man ikke ønsker å si at man kjører stål på grunn av de kjøremessige kvalitetene, selvsagt. Men det er jo en generell påstand som faller på sin egen urimelighet. Ei stålramme kan bygges like treig dorsk og uinspirerende som ei billig kjip karbon- eller alu-ramme.

Jeg tviler ikke på at 456 er ei helt fin ramme. Og jeg tror nok det er ei av de mest gjennomtenkte i denne prisklassen. Men at den har de kvaliteten som skal til for at man skal velge ei stålramme fremfor et annet materiale - nei det tror jeg sannerlig ikke. Sånn rent bortsett fra at stål tåler litt mer juling - og det kan jo kanskje være et argument som er godt nok?

Et fint alternativ fra en produsent som har svært bra koll på masseproduksjon av alu-rammer er denne Kinesisen: http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=15099 - Riktignok ikke stål, men sannsynligvis langt mer raffinert enn 456'en.

Så for å oppsummere: Design (geometri), dimensjonering og rørkvalitet er viktigere for ei ramme enn materialet den er laget av.

T

Men, hva konkret er det som er svakheten med on one rammene?
Jeg spør av ren nysgjerrighet, og selvsagt fordi jeg sykler på en :-)

Designet/Geometrien virker jo å være på plass. Og, prisen på 185 pund er jo latterlig lav. Jeg ser at du har foreslått noen andre alurammer, men blir ikke disse "harde" til sammenligning? De koster også endel mer ser jeg.
Jeg har ikke det store referansegrunnlaget, og gikk fra en HardRocx til min Inbred og synes det er en forbedring. Ramma føles mykere mer komfortabel, og den gir større trygghet (subjektivt) i løypa.

Re: Hardhale av stål - forslag? [Re: Subs] #733796 20/05/2009 12:55
Truls Offline
Besatt
Besatt
Det er brukt større godstykkelse og lavere materialkvalitet i både hovedtriangel og baktriangel enn det blir gjort på høykvalitets stålrammer. Det betyr at livlighet og "giv" i ramma får en helt annen karakter enn ei ramme bygget av rør som krever mere av bygger/produsent. Vi vet begge at det forskjell på en DBS Winner og ei smekker DeRosa stålramme. Ikke at den sammenligningen er helt rettferdig i dette tilfellet, men den setter det på spissen. I tillegg har det ihvertfall tidligere blitt gjort noen kompromisser når de ønsket å få så stor dekk-klaring som mulig i baktriangelet. Jeg tror jeg har reparert to brekasjer på rammer i dette området. Det skal dog sies at er en stund siden, og at de kanskje har utbedret dette i ettertid.

Når det gjelder sammenligningen mellom HR'en og Inbred, så skal det sies at de rimeligere HR rammene nok ikke er av de mest raffinerte + at geometri, sittestilling osv. er svært ulikt det du har på Inbred.

Så altså: Dersom sykkelen passer og følelsen er god, så er det jo helt supert. Men det er stor forskjell på ei stålramme til 185 pund og ei til sju-åtte-ni ganger prisen. Akkurat som det er stor forskjell på ei aluramme til 250 pund og ei til sju-åtte-ni ganger prisen. Eller ei karbon ramme. Eller ei titan ramme.

Truls

T

Re: Hardhale av stål - forslag? [Re: Truls] #733800 20/05/2009 13:01
S
Subs Offline
Besatt
Besatt
S
Jeg håper jo også det er forskjell når du punger ut såpass mye mer :-)

Re: Hardhale av stål - forslag? [Re: Subs] #733848 20/05/2009 14:13
Y
yoeddy Offline
Veteran
Veteran
Y
Jeg synes det kanskje blir LITT vel mye fokus på byggemetode kontra materialvalg.

Min erfaring er at de stålsykler jeg har hatt KJENNES VESENTLIG annerledes ut enn en alu-ramme. Karbon har jeg ikke prøvd så det kan jeg ikke uttale meg om.

Selvfølgelig er det stor forskjell på stålsykler, det skulle jo bare mangle ettersom det er stor vektforskjell, prisforskjell og finnes utallige ulike rørtyper.

Jeg har også prøvd On-one. Jeg synes den føles litt tung og daff, men også stiv. Nå har jeg to sykler rammer med Reynolds rør; hvorav jeg tror den ene av disse har rimeligere rør i baktriangelet.

Jeg har aldri hatt en Alu-ramme selv, jeg føler likevel at de gangene jeg har prøvd det så gir det umiddelbart en litt død, tam og stiv følelse. Den feelingen har jeg ALDRI fått med noen stålramme. Det er vel også mulig jeg ikke har testen en raffinert alu-ramme nok, det er vanskelig å si.

Det jeg mener er at man nok vil kjenne forskjell på stål og alu. Stål føles annerledes.

Nå vil jeg vel også si at stålets egenskaper til stibruk muligens er noe hypet her inne. Det er jo ikke slik at det er så fryktelig behagelig å dundre nedover på sti dekket med røtter og stein selv om ramma er av stål.

Så mange stier og så kort liv...
Re: Hardhale av stål - forslag? [Re: yoeddy] #733850 20/05/2009 14:15
S
Subs Offline
Besatt
Besatt
S
Sitat: yoeddy

Nå vil jeg vel også si at stålets egenskaper til stibruk muligens er noe hypet her inne. Det er jo ikke slik at det er så fryktelig behagelig å dundre nedover på sti dekket med røtter og stein selv om ramma er av stål.

Helt enig, det er jo litt for å plage seg selv at man sykler uten gir og uten bakdemping!
Men, det er gøy det også :-)

Re: Hardhale av stål - forslag? [Re: Subs] #733853 20/05/2009 14:23
OLedward Offline
Avhengig
Avhengig
Sitat: Subs
Sitat: yoeddy

Helt enig, det er jo litt for å plage seg selv at man sykler uten gir og uten bakdemping!
Men, det er gøy det også :-)

Noe av poenget med å sykle i terrenget er vel at man skal oppleve nettopp terrenget. :-D Ellers hadde vi vel sykla landevei?

Re: Hardhale av stål - forslag? [Re: OLedward] #733868 20/05/2009 14:44
G
gilgamesj Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
G
Oj, masse morsomt lesestoff her nå! Takker for alle svar så langt.

Utleder av diskusjonen at ingen materialer er automagisk best, og at min tro på stål som komfortmiddel kan være noe overdrevet i prisklassen jeg leter i.

Tanker:

Jeg er svært fornøyd med Kona Deluxe-ramma, som er min første ordentlige terrengsykkelramme, og er laget av Easton Race-aluminium-greier. Jeg har brukt den flittig flere ganger i uka i tre sesonger, og da nesten kun på sti. Hvor stiv eller ikke-stiv denne ramma er aner jeg ikke, da jeg har niks sammenligningsgrunnlag.

Hovedgrunnen til at jeg vil bytte ramme er at jeg vil sitte mer komfortabelt og tilbakelent på lengre turer, og vil ha mer tilgivende geometri når det går unna nedover. Da er kanskje slakkere headtube det jeg er ute etter, litt uavhengig av rammemateriale?

Har eksperimentert med stem mellom 80 og 110mm, og kjører nå 80mm. Synes fortsatt at det skorter litt kontroll nedover, og at det humper litt vel skarpt over kanter og røtter.

Jeg har ikke vurdert fulldemper, pga. pris hovedsaklig.

Akkurat nå er jeg mest frista av å prøve en On-One 456. Eller en Cotic Soul.

Eller kanskje det er 29er med hardhale og ikke-race-geometri jeg hadde vært best tjent med? Hvis noen har meninger om det, la meg få høre dem. ICON_SMILE

Redigert av gilgamesj; 20/05/2009 14:52.
Re: Hardhale av stål - forslag? [Re: gilgamesj] #733899 20/05/2009 16:09
G
gilgamesj Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
G

Side 1 av 2 1 2

Moderator  support