Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Hva er forskjellen på de forskjellige bakskifterne

Hva er forskjellen på de forskjellige bakskifterne #733277 19/05/2009 19:50
M
mofre Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
M
Hva er forskjellen på de forskjellige typene bakskiftere som finnes. Tenker da på "Top normal" , "Low normal", "long cage", "medium cage"?

Re: Hva er forskjellen på de forskjellige bakskifterne [Re: mofre] #733287 19/05/2009 20:02
Pete Offline
Popcornansvarlig
Popcornansvarlig
Mange Shimano-gir leveres i opptil seks typer som er en kombinasjon av to ting:

Girtype:
1) Top Normal ("vanlig type" - fjæra i giret trekker mot tyngste giret) - modellnummeret slutter normalt på '1'
2) Low Normal ("Rapid-rise" - fjæra i giret trekker mot letteste giret) - modellnummeret slutter normalt på '0'
3) Shadow (Top Normal, men med en litt annen konstruksjon som gjemmer giret mer på nedsiden av kassetten) - modellnummeret slutter normalt på '2'

Girarmlengde:
SS - Kort arm - brukes til racer med to klinger eller til utforsykler med en klinge
GS - Medium arm - brukes til racer med tre klinger eller til terrengsykler med to klinger (evt. med tre klinger om du er forsiktig å unngå "kryssgiring")
SGS - Lang arm - brukes til terrengsykler med tre klinger

SRAM leverer top normal, de fleste modeller i alle tre lengder (i hvertfall medium og lang arm)

Recovery-mode
Re: Hva er forskjellen på de forskjellige bakskifterne [Re: Pete] #733306 19/05/2009 20:24
M
mofre Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
M
Takk for godt svar! Jeg har Low Normal på en gammel Nakamura og Top Normal på den nye sykkelen jeg kjøpte nylig. For å minske feilgiringen ønsker jeg å bytte på Nakamuraen. Er triggeren på styre kompatibel med Low Normal, eller må jeg bytte den også?

Re: Hva er forskjellen på de forskjellige bakskifterne [Re: mofre] #733376 19/05/2009 21:08
ventle Online
Besatt
Besatt
Triggeren merker ingen forskjell på top normal eller low normal.

mvh Helge

Moderator  support