Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Sykkelfrakt pr. fly

Sykkelfrakt pr. fly #732963 19/05/2009 11:59
O
oyvin Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
O
Jeg skal ned til Svartskog-området i Tyskland for å trille rundt der med noen lokalkjente. Det blir nok fint ICON_SMILE

Er det noe spesielt jeg burde vite om flyfrakt av sykkel?
Sykkelkoffert ser ut til å koste under tusenlappen så det er jo en overkommelig inverstering, men er det noe annet lurt å vite?

Spurt vinner duellen. Terskel avgjør hvilken.
Instant person - just add coffee
Re: Sykkelfrakt pr. fly [Re: oyvin] #733065 19/05/2009 13:42
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
mekketips om sykkelpakking i pappeske kommer i Terrengsykkel 19.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Sykkelfrakt pr. fly [Re: sykkeloyvind] #733081 19/05/2009 14:08
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Når jeg reiste med Norwegian til Spania tidligere i vår gjorde jeg følgende.

Pakket sykkel i behørig koffert, mens 3 kompiser brukte pappesker.
Ved bestilling "kjøpte" vi samtidig plass for sykkel på flyet, Norwegian tar kun 4 sykler per fly.
Hver sykkel kostet ca 400 per strekning.
Ved å kjøpe "egen" sykkelplass kommer vekten utenom din vanlige koffertvekt. Med sykkel på 14.5kg(pluss koffert) er det greit å kunne ha med 20kg vanlig baggasje i tillegg.

Sjekk med flyselskap først, det er greit.

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Sykkelfrakt pr. fly [Re: RazeFaze] #733092 19/05/2009 14:33
Dan Offline
More than words
More than words
Det er mye snakk om pappeskers fortreffelighet, men det er ett punkt jeg mener de kommer til korte på, og det er transporten til og fra innsjekking/bagasjehenting. Det er utrolig deilig å ha sykkelen ferdigpakket helt fra man forlater hotellrommet til man pakker den opp hjemme. Og da er en sykkelveske utrolig mye lettere å håndtere enn en pappeske. Det mener jeg bestemt, helt uten noensinne å ha prøvd pappeskevarianten.

Når det gjelder generelle pakketips så er noen enkle tips å skru av eller løsne deler som kan knekke, som hendler og bakgir. Jeg pleier i tillegg å ta bremseskiven fra hjulene. Og så må man sikre dropoutene, ved å sette inn distanser eller gamle nav etter at hjulene er plukket av. Til slutt stripser jeg alltid en trekloss under krankhuset, stor nok til at sykkelen står på klossen isteden for å stå på krankringen.

Re: Sykkelfrakt pr. fly [Re: Dan] #733106 19/05/2009 14:54
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Sitat: Dan
Det er mye snakk om pappeskers fortreffelighet, men det er ett punkt jeg mener de kommer til korte på, og det er transporten til og fra innsjekking/bagasjehenting. Det er utrolig deilig å ha sykkelen ferdigpakket helt fra man forlater hotellrommet til man pakker den opp hjemme. Og da er en sykkelveske utrolig mye lettere å håndtere enn en pappeske. Det mener jeg bestemt, helt uten noensinne å ha prøvd pappeskevarianten.

Her må jeg si meg uenig. Å bære med seg en pappeske som veier 12-13 kg totalt er ganske mye enklere enn en sykkelkoffert som veier 25 kg med innhold. I tillegg er det ofte lettere å få pappesken inn i bilen.
Men en pappeske er ofte litt for lang til å gå inn i heiser osv., men det er her de stutt-tjukke Madone-eskene kommer til sin rett.
De går på tvers i bilen og inn i heisene.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Sykkelfrakt pr. fly [Re: sykkeloyvind] #733666 20/05/2009 10:26
K
Kisp Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
K
Jeg må nok si meg enig med Dan, selv om jeg heller ikke har prøvd pappeske, men jeg tror jeg aldri hadde klart å komme meg til og fra flytog, terminaltog og diverse løpeturer med stor koffert, sykkel og sekk om jeg ikke hadde hatt en sykkelkoffert med hjul:
http://www.oslosportslager.no/produkt/dakine-bikebag-sykkelkoffert-6409.aspx

Myke kofferter blir faktisk tatt bedre vare på av de som lemper bagasje, men jo tyngre en koffert er, jo vanskeligere er det å behandle den pent.

Sykkel er spesialbagasje uansett om den sendes løst eller pakket, plass skal bestilles på forhånd.

Max 4 sykler(bare norwegian?) gjelder kun sykler som ikke er pakket.

-Kisp

Re: Sykkelfrakt pr. fly [Re: Kisp] #733695 20/05/2009 11:01
O
oyvin Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
O
Takk for innspill! Jeg endte med en tikiloskoffert, så får jeg heller lese hvordan jeg burde gjort det når jeg er tilbake. Ekstrabagasjeplass er bestilt og jeg gruer meg til å avsløre formen for de lokale treningsnarkisene og gleder meg til treningsrundene fra Weingut til Weingut... ICON_SMILE

Spurt vinner duellen. Terskel avgjør hvilken.
Instant person - just add coffee
Re: Sykkelfrakt pr. fly [Re: oyvin] #733699 20/05/2009 11:05
M@rtin Offline
MaBose Infotainment
MaBose Infotainment
Mye som skjer i schwarte skauen:

http://www.schwarzwald-bike.de/

Martin

Re: Sykkelfrakt pr. fly [Re: M@rtin] #734202 21/05/2009 07:27
E
egbl Offline
Ringrev
Ringrev
E
Tidligere var det gratis å ta med sykkel på rutefly (sålenge vekten av bagasjen var under 20 kg). Nå har SAS/Viderø begynt å ta 320 kr for en sykkel tur/retur selv om den er pakket i eske, oppdaget jeg på Værnes i morges.

Re: Sykkelfrakt pr. fly [Re: RazeFaze] #966635 14/06/2010 14:58
Christian Offline
Uflaks
Uflaks
Sitat: RazeFaze
Når jeg reiste med Norwegian til Spania tidligere i vår gjorde jeg følgende.

Pakket sykkel i behørig koffert, mens 3 kompiser brukte pappesker.
Ved bestilling "kjøpte" vi samtidig plass for sykkel på flyet, Norwegian tar kun 4 sykler per fly.
Hver sykkel kostet ca 400 per strekning.
Ved å kjøpe "egen" sykkelplass kommer vekten utenom din vanlige koffertvekt. Med sykkel på 14.5kg(pluss koffert) er det greit å kunne ha med 20kg vanlig baggasje i tillegg.

Jeg har nettopp ventet 15 minutter på Norwegians kundeservice, og der kunne de fortelle at:

- De to ekstra kolliene jeg har betalt for, gjelder ikke for sykkel.
- Norwegian refunderer ikke det man har betalt for ekstra bagasje.
- Sykkel er spesialbagasje, og kan bare bestilles på telefon.
- Når man har ringt og bestilt sykkelfrakt, må man ringe tilbake(!) 2-3 timer senere for å høre om sykkelen får plass på flyet.

Flott kundeservice, Norwegian!

Her er Norwegians side om sykler, etc: http://www.norwegian.no/kundeservice/Rei...tstyr-sykler--/

Redigert av Christian; 14/06/2010 15:44.

Christian
[ Blodsmak | @blodsmak_no | Strava ]
Re: Sykkelfrakt pr. fly [Re: Christian] #966637 14/06/2010 15:04
Dan Offline
More than words
More than words
Jøss, da har de endret praksis. De siste gangene, sist gang i slutten av april så har de svart meg i telefon at det holder at jeg sier fra på flyplassen, trenger ikke å booke noe som helst så lenge sykkelen er i veske. De får det i tillegg nesten til å høres ut som at jeg maser når jeg spør (og jeg spør hver gang for å være sikker på at de ikke har endret praksis).

Jeg ville ha ringt igjen og spurt om de virkelig har endret praksis siden 28. april eller om de blander sammen sykkel uten koffert (som må forhåndsbookes) og sykkel i koffert (som ikke trenger å forhåndsbookes).

Re: Sykkelfrakt pr. fly [Re: Dan] #966650 14/06/2010 15:35
Christian Offline
Uflaks
Uflaks
Jeg ville ha ringt igjen og spurt om de virkelig har endret praksis siden 28. april eller om de blander sammen sykkel uten koffert (som må forhåndsbookes) og sykkel i koffert (som ikke trenger å forhåndsbookes).

Takk for tips! Hadde nok ringt igjen, hvis det ikke var for at jeg først ventet 10 minutter og ble brutt, og så ventet 15 minutter før svar.

Det virker jo lovende å transportere i bag/koffert, og jeg kjøper meg faktisk en nydelig bruktbag i kveld.

Christian
Re: Sykkelfrakt pr. fly [Re: Christian] #966683 14/06/2010 16:54
Christian Offline
Uflaks
Uflaks
Hvis noen bryr seg, har jeg skrevet til Norwegian på Facebook(!) - de har jo ikke epost eller Twitter, virker det som.

http://www.facebook.com/flynorwegian?v=wall&story_fbid=10150212778130253

Christian
Re: Sykkelfrakt pr. fly [Re: Christian] #966817 14/06/2010 19:45
O
oyvind Offline
AKA DynamittGubb
AKA DynamittGubb
O
Det er jo også ganske finurlig at hver gang jeg har flydd med Norwegian har jeg måttet opplyse menneskene i bagasjeskranken om reglene. Jeg har troppet opp med sykkel i koffert; de har hver gang sakt at det er usikkert om den kommer med siden jeg ikke har bestilt på forhånd.
Jeg forklarer at dette kun gjelder dersom sykkelen ikke er pakket. De ringer rundt og etter litt unødvendig venting får jeg "go". Betale må jeg, selv om det er jeg som har stått for opplæringen av Norwegians personale.

Bedre opplæring er noe Norwegian må ta på alvor. De er jo tross alt en servicebedrift.

øyvind
http://teamkjelsaslaererne.blogspot.com/
"I'm the jack, I'm the joker in the stack" WE
Re: Sykkelfrakt pr. fly [Re: sykkeloyvind] #966827 14/06/2010 19:53
Yeti-man Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: sykkeloyvind
mekketips om sykkelpakking i pappeske kommer i Terrengsykkel 19.

Også tunge downhill sykler med store forgafler, brede styrer mm.?

Skal ha sendt en DH sykkel til Tromsø, men tror ikke den kommer seg dit med fly - noen tips?

Mamma det er ikke en sykkel - det er en Yeti! (min datter på seks år)
Re: Sykkelfrakt pr. fly [Re: Dan] #966997 15/06/2010 06:14
Arne_And Offline
More than words
More than words
Jøss, da har de endret praksis. De siste gangene, sist gang i slutten av april så har de svart meg i telefon at det holder at jeg sier fra på flyplassen, trenger ikke å booke noe som helst så lenge sykkelen er i veske.

Jeg ble fortalt at det kun er hvis den er pakket i hard koffert at man ikke trenger reservere plass, om den er i bag må man reservere. De har tydeligvis ikke helt kontroll selv.

Re: Sykkelfrakt pr. fly [Re: Arne_And] #967130 15/06/2010 10:08
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: Arne_And
Jeg ble fortalt at det kun er hvis den er pakket i hard koffert at man ikke trenger reservere plass, om den er i bag må man reservere. De har tydeligvis ikke helt kontroll selv.

Tydeligvis ikke. Jeg har brukt myk bag alle gangene, uten noen problemer. Jeg mener jeg til og med har sagt fra om dette i telefon i forkant uten å få høre noen innvendninger.

Re: Sykkelfrakt pr. fly [Re: Yeti-man] #967563 15/06/2010 20:39
P
peroo Offline
Ringrev
Ringrev
P
Sitat: Yeti-man

Også tunge downhill sykler med store forgafler, brede styrer mm.?

Skal ha sendt en DH sykkel til Tromsø, men tror ikke den kommer seg dit med fly - noen tips?

Av med gaffel og styre så går den nok i esken(e).
Alternativene styres nok mest av hvor modig du er: Posten, DHL, Jetpak eller lignende

Jeg sendte min fulldemper med Norwegian uten eske, vred styret 90 grader og håpa på det beste. Det gikk helt fint.

Moderator  support