Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Erfaringer av Head Fanatic sykkel?

Erfaringer av Head Fanatic sykkel? #732856 19/05/2009 09:19
M
Molcos Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
M
Hei.

Jeg er ny her og planlegger ett kjøp av sykkel neste måned men vet ikke helt vilken det blir.

Det jeg er opptatt av er vel å få mest for pengene og best deler, så sykkeln varer ett par år.

Jeg hadde tenkt meg en sykkel for ca 15000nok.

Det finns mye å kjøpe for den prisen og jeg er ikke helt sikker på vad det kommer bli.

Jeg såg en annonse på Finn.no og det såg ut å vare bra deler på den til ett rimligt pris full XTR m.m.

Link til Hjemmesiden.
Head Bikes

Er det noen som har erfarenhet av denne sykkel eller kan rekomendere en bra sykkelen i denne prisklassen rundt 15000.

Jeg ska ha den til terengkjøring i skog og grusvei, og kanskje en Birken om 2 år ^^

Mvh Marcus

Re: Erfarenheter av Head Fanatic sykkel? [Re: Molcos] #732894 19/05/2009 10:19
M
Molcos Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
M
Oppdaterte første posten og ordnet med det sensurerte ordet.

Re: Erfarenheter av Head Fanatic sykkel? [Re: Molcos] #733057 19/05/2009 13:27
M
Molcos Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
M
Ingen som har noen tips om denne sykkel?

Re: Erfarenheter av Head Fanatic sykkel? [Re: Molcos] #733156 19/05/2009 16:16
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Jeg ville vurdert sterkt å kjøpe en Diamant eller Nakamura fra G-sport/Intersport i stedet. De er veldig bra spekket og du får bra service fra forhandler og ikke minste produktsjefen som er innom forumet jevnlig. Søk på EspenW

Head selges vel fortsatt fra "Full Rulle" på Kalbakken. De har jeg ikke særlig tiltro til etter å ha vært innom og sett flere Head med gaffel montert bak-fram. Det skal sies at min inntrykk er et par år gamle og kanskje ting kan ha forandret seg.

Også Birk og forsåvidt din lokale sykkelbutikk leverer bra sykler til 15000 som er støttet av en butikk der det går an å få hjelp.

LarsB

Re: Erfarenheter av Head Fanatic sykkel? [Re: Molcos] #733166 19/05/2009 16:27
voldemort Offline
Vinkelskriver
Vinkelskriver
Sorry, kjenner den ikke. Den har brukbart utstyr i forhold til pris. Dette kan bety at rammen ikke er av beste sort. Kanskje den er litt myk? Ellers er jo Diamant Silver Cape et alternativ i denne prisklassen. Birk har også gode sykler til brukebare priser. Kanskje smart å kjøpe en sykkel som det finnes tester av, eller i det minste kommentarer til? For alt jeg vet, kan Head være en aldeles utmerket sykkel. Poenget er at jeg ikke vet.

Det er også mange lett brukte sykler man kan gjøre gode kjøp på.

Lykke til med kjøpet.

Den som ikke griper dagen, kan like godt ta kvelden
Re: Erfarenheter av Head Fanatic sykkel? [Re: voldemort] #733586 20/05/2009 08:48
M
Molcos Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
M
Takk for tips.

Sjekket lite på Birk siden og finner ikke noe sykkel med like bra utstyr som Head Fanatic, nå vet jeg ikke om det er stor forskjell på en Full XTR kontra en XT?

Sen er vel demperen på Fanatic sin bra tror jeg, har hørt att Reba ska vare bland de bedre.

Men om de selger i butikk så må det vel gå å få hjelp og service som med alle andre forhandlere, eller er det noe spesiellt med "Full Rulle" butikken som gjør den mindre attraktiv?

Vist det har vart noen sykler med feilmontert dempere så er det vel bare og se til så att den man kjøper sitter riktig ICON_SMILE

Jeg sjekket utstyret mot en Trek og du må nesten opp i den Elite 9.8 / 9.9 modellen for å ha samme utstyrspakke, da har jeg ikke sett noe på ramen som sikkert er en del bedre på trek sykkeln.

Men som ni sier så er det sikkert lurt og kjøpe en modell som flere har prøvd og kan si lit mer om.

Hadde vart kult om noen testet noen av de Head sykklene og kan skrive noen rader om vad det er for kvalite osv.

Mvh Marcus

Re: Erfarenheter av Head Fanatic sykkel? [Re: Molcos] #733603 20/05/2009 09:06
heinrich Offline
Besatt
Besatt
om du får sykkelen for 15 er det jo bare å prøve den. Den ukjente faktoren er rammen, ellers er det meste knall. Viser rammen seg å være av det mindre gode slaget kan du jo alltids bare bytte den på sikt. Den ser jo helt ok ut, om ikke mer enn det. Jeg vet ingenting om hvor stiv eller komfortabel den er. Den eneste Head-sykkelen jeg har vært borti imponerte meg ikke nevneverdig, men så hadde den kostet et sted mellom 4-7000 og var fullboing.

på den annen side får du en ny scott scale 30 sykkel for 17000, 1000 kroner mer enn 15999 sykkelen du spør om. Deler av utstyret er litt enklere, men rammen er nok av en helt annen kvalitet. Den er ihvertfall mye lettere. Skulle jeg valgt hadde jeg helt klart gått for scale'en. Det er sykkelesenteret i bergen som selger den for det, men du kan sikkert ta kontakt med de for tilbud på andre sykler i deres sortiment. De har som regel minimum 10% av villedende listepris

Re: Erfarenheter av Head Fanatic sykkel? [Re: heinrich] #733639 20/05/2009 09:54
voldemort Offline
Vinkelskriver
Vinkelskriver
Det er ikke tvil om at XTR har høyere blingfaktor enn XT. Det er ikke dermed sagt at så mange kjenner forskjellen på en XTR og en XT-krank. Man kan sef bytte ramme på en sykkel, men jeg ville heller tenkt omvendt. Rammen er den dyreste enkeltkomponenten på en sykkel. Det meste av det andre er slitedeler, som må byttes etterhvert likevel. Med en god ramme, og dertil hørende noe enkelt utstyr, man man benytte anledningen til å oppgradere hver gang man bare simpelthen må bytte slitedeler.

Den som ikke griper dagen, kan like godt ta kvelden
Re: Erfarenheter av Head Fanatic sykkel? [Re: voldemort] #733845 20/05/2009 14:09
heinrich Offline
Besatt
Besatt
jes, jeg er til dels enig med deg. Hadde jeg fått en rå specliste men en ukjent ramme hadde jeg heller kjøpt den enn den mindre ok speclisten med en knall ramme. Det er dog ikke helt tilfellet her - altså speclistene og prisene er for like til at det for meg hadde hatt noe å si. Hadde jeg vært villig til å ofre en xtr krank for en lettere og antakeligvis mye bedre ramme? Helt klart. Det er og grunnen til at jeg anbefaler trådstarter en sykkel med en knall ramme istedenfor en hvor dette er en mer ukjent variabel.

Til bortoversykling tror jeg ikke en merker noen som helst forskjell på en xt og xtr krank - jeg gjorde det ihvertfall ikke. De 100 eller så grammene i forkjell merker en vel ikke nevneverdig oppover eller nedover heller. Men i opplevd blingfaktor derimot... hehe. Blingfaktor bør dog kun bli et kriterie når andre mer funksjonelt rettede faktorer er på plass - som en lett og god ramme (som scalen absolutt er).

ops, scale'en var visst 2000 kroner dyrere.. jaja.

eller en kan prute på denne som nok kan gå en del billigere. Den er nok et bedre kjøp enn på head'en og scott'en (så lenge den er like mint som han sier og størrelsen passer).

om medium er din størrelse kan du sjekke ut denne . Begge de sistnevnte vil jeg og nok anbefale før head'en, så får xtr være xtr ;O)

lykke til med kjøpet

Re: Erfarenheter av Head Fanatic sykkel? [Re: heinrich] #733932 20/05/2009 17:29
M
Molcos Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
M
Hei,

Ja begge de som du linket til ser ut til å vare bra sykler.

Jeg snakket med en selger i dag for Head og han mente selvfølgeli att det var og anbefale en sykkel med bedre utsty fremfør en med bedre ramme men dårligere utstyrt.

Tror vikten på head fanatic var 11.5 - 12kg.

Jeg vet ikke om det har veldig mye å si mot en sykkel på 9.5 - 10kg?

Vart lit interessert i den Cannondale Taurine, vist jeg får den for 15k så er det bra tenker jeg.

Från en sak til en annen, Jeg såg en annonse på en "Diamant Radiant Cut Silver Cape RSL - 09" og jeg reagerte på vikten på endest 7,9 kg ^^

Den har ikke demper frem og det kanskje byr på problem på ritter i skog?

kjenner meg lit som han i reklamen "vinglepetter" som har alt for mange valg.

Re: Erfarenheter av Head Fanatic sykkel? [Re: Molcos] #734035 20/05/2009 19:48
Espen W Offline
Diamonds are forever
Diamonds are forever
Sitat: Molcos

Tror vikten på head fanatic var 11.5 - 12kg.

Jeg vet ikke om det har veldig mye å si mot en sykkel på 9.5 - 10kg?

Vart lit interessert i den Cannondale Taurine, vist jeg får den for 15k så er det bra tenker jeg.

Från en sak til en annen, Jeg såg en annonse på en "Diamant Radiant Cut Silver Cape RSL - 09" og jeg reagerte på vikten på endest 7,9 kg ^^

Den har ikke demper frem og det kanskje byr på problem på ritter i skog?

2-2.5kg forskjell (der ofte mye av vekten sitter i roterende komponenter) er svært merkbart.
Hvis du skal sykle rundbaneritt skal du ha dempegaffel. Silver Cape RSL er bygget for ritt som Birken og Grenserittet. En smal sak å sette på dempegaffel skulle man trenge det. Forskjellen fra vanlig Silver Cape (utover 470g karbon gaffel)er lettere styrelager, lettere kjede, DT Revolution eiker istedenfor DT Comp, Ashima Airotor 140mm skive bak og Kenda Klimax Lite istedenfor Stan's Raven dekk. Ca. 7.8kg i 18", setter man f.eks på en Manitou R7 vil vekta havne på ca 8.9kg, så ca 200g lettere enn vanlig Silver Cape.

Redigert av Espen W; 20/05/2009 19:53.

Espen Wethe

600+ Fatbike vids:
https://goo.gl/vaovQ5
Re: Erfarenheter av Head Fanatic sykkel? [Re: Espen W] #738204 26/05/2009 14:19
E
Engervik Offline
Fersking
Fersking
E
Hei,
jeg bruker selv en Head Fanatic 2009 som jeg har nå hatt i ca 3 måneder. Sykkelen er jeg sinnsykt fornøyd med. Har byttet dekk, stem og satt på nytt eget sete men er ellers godt fornøyd. Rammen er nok sikkert ikke av det beste men kan selv ikke merke noe til det, det er jo i det roterende vekten virkelig merkes.
I det lange løp så kan det være at jeg ender med å bytte ramme for å få en optimal sykkel men har ingen planer så langt.

Re: Erfarenheter av Head Fanatic sykkel? [Re: Molcos] #1252233 02/09/2011 15:01
E
Ezio Offline
Nytt medlem
Nytt medlem
E
Heisann. Har selv mye erfaring med diverse sykler og har deltatt på en rekke ritt opp igjennom årene som har vært. Kjørte i starten en Trek som jeg tok med meg fra statene, men etter innbrudd i leiligheten så måtte jeg ha meg ny sykkel. Gikk deretter for en Diamant Cross of asia fra Gsport. En sykkel som skulle veie 10,2 kg i følge selger. Men som jeg veide til opp mot 12 kg når jeg hang den på sykkel vekta. (21"). Så startet marerittet, dårlig service med 19 åringer uten noe sykkel erfaring som monterte sykkelen. Bremsen dårlig innstilt, hjelene var slett ikke stramme osv. Hadde masse problemer med krank og gir og fikk dem aldri skikkelig fikset hos gresvik.

Kjørte forbi Sykkelsport Engros ved tilfeldighet og spurte om de kunne hjelpe meg. De tok egentlig ikke service på sykler som ikke var kjøpt der, men de gjorde et unntak. Må si at sykkelen ble helt super etter dette. Fantastisk service og de var veldig dyktige.
Ble også til at jeg kjøpte meg en ny sykkel der i år nemelig en Fanatic 2011 i våres. Og har syklet på den opp mot 300 mil i år. Er kjempe fornøyd og til 15 000 kr med komplett XTR så var det et røverkjøp. Ramma er også utrolig god og stiv, laget av god alu. Så har ikke noe vondt å si om Head syklene, bare at jeg har hatt en utrolig god opplevelse med både sykkelen og servicen.

Til folk som ikke vet bedre så leveres Head syklene i hele europa og deltar på Eurobike som er verdens største sykkel messe med stor stand. Har selv vært der og sett det i 2008. Mens merker jeg trodde var store som Diamant viser seg til å kun bli levert i Norge og ikke noe annet sted.
Så skal du ha sykkel så gå gjerne for Head og andre internasjonale merker som Trek, gary fischer etc. Men ville ikke gått for en sykkel levert av useriøse familie sportsbutikker som Gsport. Dra heller til en spesialist som sykkelsport som kan sakene sine. Det er nesten det viktigste spør du meg.

Re: Erfarenheter av Head Fanatic sykkel? [Re: Ezio] #1252289 02/09/2011 17:06
Radival Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Ezio
Heisann. Har selv mye erfaring med diverse sykler og har deltatt på en rekke ritt opp igjennom årene som har vært. Kjørte i starten en Trek som jeg tok med meg fra statene, men etter innbrudd i leiligheten så måtte jeg ha meg ny sykkel. Gikk deretter for en Diamant Cross of asia fra Gsport. En sykkel som skulle veie 10,2 kg i følge selger. Men som jeg veide til opp mot 12 kg når jeg hang den på sykkel vekta. (21"). Så startet marerittet, dårlig service med 19 åringer uten noe sykkel erfaring som monterte sykkelen. Bremsen dårlig innstilt, hjelene var slett ikke stramme osv. Hadde masse problemer med krank og gir og fikk dem aldri skikkelig fikset hos gresvik.

Kjørte forbi Sykkelsport Engros ved tilfeldighet og spurte om de kunne hjelpe meg. De tok egentlig ikke service på sykler som ikke var kjøpt der, men de gjorde et unntak. Må si at sykkelen ble helt super etter dette. Fantastisk service og de var veldig dyktige.
Ble også til at jeg kjøpte meg en ny sykkel der i år nemelig en Fanatic 2011 i våres. Og har syklet på den opp mot 300 mil i år. Er kjempe fornøyd og til 15 000 kr med komplett XTR så var det et røverkjøp. Ramma er også utrolig god og stiv, laget av god alu. Så har ikke noe vondt å si om Head syklene, bare at jeg har hatt en utrolig god opplevelse med både sykkelen og servicen.

Til folk som ikke vet bedre så leveres Head syklene i hele europa og deltar på Eurobike som er verdens største sykkel messe med stor stand. Har selv vært der og sett det i 2008. Mens merker jeg trodde var store som Diamant viser seg til å kun bli levert i Norge og ikke noe annet sted.
Så skal du ha sykkel så gå gjerne for Head og andre internasjonale merker som Trek, gary fischer etc. Men ville ikke gått for en sykkel levert av useriøse familie sportsbutikker som Gsport. Dra heller til en spesialist som sykkelsport som kan sakene sine. Det er nesten det viktigste spør du meg.

Og du kan sverge på tro og ære at du ikke har noe som helst med Head eller Sykkelsport Engros å gjøre?

Det er selvfølgelig dritkjipt at det finnes sånne overdrevent mistenkelige mennesker, men når noen i sitt aller første innlegg drar til med overstrømmende ros av både butikk og merke, så er det noen som lurer på nettopp det.
Gir deg bare sjansen til å avkrefte/bekrefte det ICON_WINK

At Diamant bare finnes i Norge og at service på G-Sport varierer er forresten en kjent sak

Moderator  support