Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Av med krankarmer - hva trenger jeg? + SS spm...

Av med krankarmer - hva trenger jeg? + SS spm... #732845 19/05/2009 09:09
J
jman76 Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
J
I en alder av 32 har jeg funnet ut at det er gøy å få olje på fingrene igjen. Men mekkekunnskapen har dessverre ikke utviklet seg i voldsom takt siden jeg var 15...

En gammel Marin stålsykkel skal bygges om til til singlespeed.
Men jeg må av med krankarmen for å få av det minste krankhjulet.

Kranksettet er noe gamle greier: Shimano STX HyperDrive-C, 22/32/42 teeth

1.
Får jeg den av med følgende utstyr fra Biltema?
- Pedalarmavdrager. For demontering av pedalarm.
- Kranklageravdrager. Monteringsverktøy for kapslede kranklagre (Shimano Fw). Trenger jeg egentlig denne?

Planen var å bruke den som en ren by/asfaltsykkel og holde en tung utveksling. Hadde håpet å beholde 42 drevet - det ytterste. Men da ser det ut til at jeg også må beholde det mellomste, siden disse er montert sammen. Det midterste er vel bærende del.

2.
Vil jeg ha sjans til i det hele tatt få en rett kjedelinje ved å bruke ytterste krankhjul?

3.
Er det noen nyere kranker hvor det er enklere å sjonglere med krankhjulene? Vil helst unngå å kjøpe en egen SS-krank, siden dette er et veldig budsjettbygg der funksjon kommer foran form. Men en eldre krank bør vel være mulig å komme over for en rimelig penge. Hvordan finner jeg ut hvordan en nyere komplett krank passer til denne sykkelen?

Takknemmelig for alle gode svar!

Re: Av med krankarmer - hva trenger jeg? + SS spm... [Re: jman76] #732849 19/05/2009 09:13
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
1.
Ja, og du klarer deg med den første

2 og 3
Singlespeed skjønner jeg ikke poenget med...

Re: Av med krankarmer - hva trenger jeg? + SS spm... [Re: jman76] #732859 19/05/2009 09:21
parob Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
2 og 3
Ja, du kan få rett kjedelinje. Erstatt kassetten bak med et SS-kit som består av mange spacere og ett tannhjul. Du kommer da til å måtte ha tannhjulet langt ut (helt ytterst?), og mange spacere på innsiden. Hvor stort tannhjul du trenger bak for å få en passende utveksling til dine lår, kan vel bare du svare på.
..om du får plass til et stort nok tannhjul uten å ta borti kjedestaget kan vel også være et problem. Nok en gang, det kommer an på hvor tung utveksling du har tenkt å gå for.

Vedlegg surly16.jpg
Redigert av parob; 19/05/2009 09:22. Rediger grunn: plass

Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han
Re: Av med krankarmer - hva trenger jeg? + SS spm... [Re: parob] #732867 19/05/2009 09:35
J
jman76 Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
J
Jeg har et 16 t drev bak. Øyemål tilsier at det skal gå akkurat, men da må det sitte nesten helt ytterst.

Jeg kommer ikke til å bruke et eget kit på denne sykkelen i første omgang.

Må jeg da bruke et helt tannhjul ytterst for å låse kassetten (det som er igjen av den), eller holder det med... eh... bare bolten til slutt før jeg låser igjen?

Redigert av jman76; 19/05/2009 11:47.
Re: Av med krankarmer - hva trenger jeg? + SS spm... [Re: jman76] #733148 19/05/2009 16:09
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: jman76
Jeg har et 16 t drev bak. Øyemål tilsier at det skal gå akkurat, men da må det sitte nesten helt ytterst.

Det er helt normalt at det må sitte nesten helt ytterst.

Quote:
Må jeg da bruke et helt tannhjul ytterst for å låse kassetten (det som er igjen av den), eller holder det med... eh... bare bolten til slutt før jeg låser igjen?

Det er det beste, men slett ikke nødvendig. Jeg hadde det tidligere når jeg kjørte 16T på vintersykkelen. Nå har den blitt regnsykkel isteden og jeg fant et gammelt 12T-drev uten endekant, slik at det lot seg skyves inn på bosset blant distanseringene. Da var det ikke plass til enda et drev utenfor, å legge låseringen mot, men det ser ut å funke likevel.

32:12 er for øvrig en deilig giring til jobbsykling. Det føles som en gammel herresykkel. Noen som vet hvilken giring som var vanlig på slike (i gear inches eller tilsvarende)?

Re: Av med krankarmer - hva trenger jeg? + SS spm... [Re: Dan] #733357 19/05/2009 20:58
J
jman76 Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
J
Takker for gode svar!

Da er det bare å sette i gang...

Det var kanskje ingen dum ide å satse på et lite 12 t-drev bak og bruke 32 foran. 32/12 blir vel ganske likt 42/16 i utveksling. Løser jo litt estetiske utfordringer med kranken jeg har. Kan kjedet ramle lettere av når man bruker et lite drev?

Sjekket 12 t drev fra Cyclecomponents. http://www.cyclecomponents.se/3/sv/artiklar/dimension-drev.html
Det står at 12-eren er 1/8" - mens de større er 3/32". Har det noe å si for meg?

Redigert av jman76; 19/05/2009 20:59.

Moderator  support