|
Fulldempet vs stivramme
|
Fulldempet vs stivramme
18/05/2009 22:38
|
Magnus76
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Har et budsjett på 5000-7000 ,og skal bruke sykkelen til litt av hvert.Skal kjøpe brukt.Noe asfalt,men mest på grus og i skogen.Bør jeg gå for en fulldempet,eller en stivrammet sykkel?Er alle merker stort sett bra?
|
|
|
Re: Fulldempet vs stivramme
[Re: Magnus76]
18/05/2009 23:18
|
heinrich
Besatt
|
Besatt
preferansene er litt delt, men jeg er klart i fordel av full boing. Alle merker er ikke like bra per say nei, men av de kjente, store merkene er det meste av syklene deres gode - med noen hederlige unntak. Les tester osv så finner du sikkert en som passer deg. Gå for rundt 4 tommer om du er mer xc rettet i tiltenkt bruk - dvs fortest mulig fra a til b målt - eller rundt 5 tommer til lek. Med 4 og 5 tommer vandring mener jeg respektivt 100mm og 140mm dempevei på gaffelen og bakhjulet. Det spørs litt hva du får for budsjettet ditt dog, men lykke til ;O)
|
|
|
[Re: heinrich]
19/05/2009 00:01
|
cvrokka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Du skal ha hardtail fordi du skal sykle asfalt(og grus) og fordi du skal bruke 5000-7000kr på den, da får du mye mer sykkel for pengene ved å kjøpe hardtail, spørsmålet er om du skal ha dempegaffel foran.
Klimahysteriet fører ikke til noe annet enn store mengder bortkastet tid og penger.
|
|
|
[Re: Magnus76]
19/05/2009 07:18
|
GeirEivind
Besatt
|
Besatt
Har et budsjett på 5000-7000 ,og skal bruke sykkelen til litt av hvert.Skal kjøpe brukt.Noe asfalt,men mest på grus og i skogen.Bør jeg gå for en fulldempet,eller en stivrammet sykkel?Er alle merker stort sett bra? Med det budsjett så er det vel ingen tvil om du burde gå for en hardtail - fulldempede sykler i prisklassen du etterspør er mer til pynt enn til bruk. Hvorvidt merkene er bra kommer nok an på den enkelte modellen. Ikke at det nødvendigvis er den beste til prisen - det har jeg ikke studert, men diamant har en grei sykkel til 6990 på rett under 11 kilo. Om du ikke tar turen på bruktmarkedet og finner en fjorårsmodell som har havnet i din prisklasse.
|
|
|
[Re: GeirEivind]
19/05/2009 10:59
|
heinrich
Besatt
|
Besatt
Ser dere ikke at han skriver at han skal kjøpe brukt? Hvordan i alle dager vurderer man i det hele tatt å anbefale ikke bare en hardtail, men en stiv sykkel uten fordemping til en som skal primært bruke den til sti (selv om han og sier grus)? Det er en sykkel hvis bruker som regel er av de mer spesielt interesserte (og som for meg hadde væært å regne som fullsteding uinteressant). Man får nok helt kurante fulldempere brukt til en 7-8000 brukt. Det er en del sykler her inne som er priset rundt en 10 000 som nok kunne være hakket billigere for å si det slik. Til 5000 får du nok ikke noe som helst fornuftig mtp fulldemper - det kan jeg innrømme først som sist, men det er sikkert mulig å få en kurant hardtail. Det er uansett bedre å spare litt ekstra da og få seg en hakket bedre sykkel. eller om du ikke trenger verdens beste deler - som du uannsett ikke får til denne prisen - kan du skjekke ut denne; http://www.merlincycles.co.uk/?fn=product&productId=1107&categoryId=129god ramme dempeopphengsmessig, men ikke verdens beste specliste. Husk at frakt og moms kommer i tillegg , så den sprenger vel budsjettet ditt med en 1500 eller noe sånt. Denne blir vel og muligens noe tung for grusracing. ta tiden til hjelp og finn noe som passer deg og ditt budsjett - gjerne ved å spare litt mer for å få en bedre sykkel. Er nok vel verdt det.
|
|
|
19/05/2009 11:42
|
Kjell T. Ringen
Entusiast
|
Entusiast
Hvis du kan vente, så kjøp en ny sykkel i høst og få den til "brukt" pris samtidig som du får med garanti. Er du flink til å prute kan du få 30-50% avslag.
|
|
|
[Re: Kjell T. Ringen]
19/05/2009 14:47
|
Magnus76
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Takker for svar.Klarer nok å strekke meg litt hvis jeg kommer over et godt kjøp.Har ikke planer om noe proffkarriere...dette er kun for å ha det litt moro,og komme i form samtidig,så verdens beste deler trenger jeg ikke.Men selvfølgelig ha noe som det er kvalitet på.Er det noen merker man bør være litt mer skeptisk til enn andre?Klarer nok ikke vente til høsten...denne skrotten trenger trim helst i går!
|
|
|
19/05/2009 15:02
|
Dan
More than words
|
More than words
Eller "per se" som det vel heter på norsk. (Siden Magnus76 allerede har takket for svaret er det vel fritt fram for språkpleie...)
|
|
|
19/05/2009 16:11
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Man får nok helt kurante fulldempere brukt til en 7-8000 brukt. Det er en del sykler her inne som er priset rundt en 10 000 som nok kunne være hakket billigere for å si det slik.
Vis meg noen brukbare nye eller brukte fulldempere fra inn eller utland som er tilgjengelige for rundt 7000 kroner. Jeg tør påstå at slike enten har undermåls utstyr, behov for bytting av slitedeler for tusenvis av kroner eller rett og slett er foreldet teknologi. Tar jeg feil skal jeg bli veldig positivt overrasket. For 7000 Kr får man derimot en super hardtail pent brukt.
|
|
|
19/05/2009 18:54
|
henrikg
Besatt
|
Besatt
...Hvordan i alle dager vurderer man i det hele tatt å anbefale ikke bare en hardtail, men en stiv sykkel uten fordemping til en som skal primært bruke den til sti (selv om han og sier grus)? .... Er virkelig en hardtail så fullstendig uegnet til Stisykling(tm)? Du får ikke en komplett/problemfri fulldemper for 5-7000,- Av og til kan det være lurt å lese spørsmålet før man anbefaler sin egen favorittsykkel/-merke.
Redigert av henrikg; 19/05/2009 19:06.
|
|
|
[Re: henrikg]
19/05/2009 21:34
|
heinrich
Besatt
|
Besatt
Eller "per se" som det vel heter på norsk. (Siden Magnus76 allerede har takket for svaret er det vel fritt fram for språkpleie...) det het visst per se på engelsk og, så det var ren skrivefeil hos meg. Takk for korreksjonen, men tror forumet kan bli lite annet enn slike om alt slikt skal korrigeres. ...Hvordan i alle dager vurderer man i det hele tatt å anbefale ikke bare en hardtail, men en stiv sykkel uten fordemping til en som skal primært bruke den til sti (selv om han og sier grus)? .... Er virkelig en hardtail så fullstendig uegnet til Stisykling(tm)? Du får ikke en komplett/problemfri fulldemper for 5-7000,- Av og til kan det være lurt å lese spørsmålet før man anbefaler sin egen favorittsykkel/-merke. jeg har aldri sagt at en hardtail er uegnet, men at en hardtail med stiv gaffel ville ihvertfall for meg drept alt av entusiasme for sykling. Jeg syns og det er noe uvanlig å anbefale helt stive sykler til nybegynnere. jeg registrerer at flere av dere er kritiske til om det er mulig å skaffe seg fulldemper til 5-7000. Om dere leser svarene mine poengterer jeg at ja, om man tar utgangspunkt i den øvre grensen bør det være mulig å få tak i noe, og da særlig om en legger til litt ekstra. For referansen sin del; jeg solgte nettopp en cannondale prophet med nye elixir r bremser, x0 bakgir, 819-hjul osv for 10700. Om den sykkelen kan kjøpes for det - som i utgangspunktet er både en dyr sykkel og bra spec - ser jeg på det som mer enn sannsynlig at man ville klart å skaffe say en kona eller annet helt ok som ikke er rævkjørt eller sykt mye slitt for rundt en 7-8000. Jeg har og lagt ved link til en helt ok utstyrt fulldemper som en kan få for rundt 8500-9000. Uten at jeg skal komme med linker kan jeg si at jeg VET at jeg kunne bygget en ok utstyrt fulldemper opp for 7-10 000. Jeg gjorde det nesten forrige uke. En får nye fulldempere til 12000 og opp (mongoose har vel det) så de bør vel selges brukt til 6-7000. Ingenting har for meg vært bedre for mine sykkelinteresser enn dagen jeg fikk meg en fulldemper. HAr jeg valget mellom en litt tung og litt (etter mine begreper) billig/enkelt utstyr eller en hardtail med litt bedre utstyr og et par kilo mindre vekt vil jeg alltid velge førstnevnte. JEg vil derfor også alltid anbefale førstnevnte. Spesielt når jeg vet at rådet jeg kommer med er et jeg kan stå inne for. Og nei, jeg kommer ikke til å bruke tid på å vise hvordan jeg hadde fått det til - lykke til trådstarter -, jeg konstaterer bare at jeg kunne det. happy trails.
|
|
|
|
|