Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Lårmuskler/Leggmuskler

Lårmuskler/Leggmuskler #732329 18/05/2009 13:37
B
bungum Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
B
Jeg tror jeg gjør noe feil.
Treningskompisene mine klager alltid over at stive lårmuskler, selv har jeg aldri problemer med lårene men er ofte stiv i leggmusklene. Jeg tenkte kanskje at jeg var benådet med impotente lårmuskler, men på forrige trengingstur begynte jeg å tenke på noe. Jeg bruker aldri lårene når jeg sykler, det føles som om all kraften ligger i leggen. Jeg hevder meg bra i oppoverbakker, mens jeg ofte blir slått i nedoverbakker og på flata. Og nå begynte jeg å tenke at dette skjer fordi jeg gjør noe feil.
Jeg prøvde å bruke lårmusklene på siste treningstur og merket at det hjalp veldig på tempoet, og nå fikk også jeg vondt:)

Noen som har lignende erfaringer? Litt pinlig å tenke at jeg har syklet feil i så mange år:) Kan det ha noe med setehøyde å gjøre? Andre med lignende erfaringer?

Re: Lårmuskler/Leggmuskler [Re: bungum] #732339 18/05/2009 13:45
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Hvis du bare bruker leggene når du sykler betyr det at du kun trår rundt med ankelen.Ved å bøye og rette ut kneet bruker du jo for det aller meste lårmusklene.
Hvis du klarer å sykle uten å bøye knærne vil jeg gjerne se hvordan du gjør det.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Lårmuskler/Leggmuskler [Re: sykkeloyvind] #732342 18/05/2009 13:52
B
bungum Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
B
Da tar vi en demo i kveld klokka 1830 her i Lillehammer:)

Mulig jeg overdriver litt, men jeg bruker lårmusklene i veldig liten grad. Og jeg kjenner nå plutselig at jeg kan bruke dem mere.
Fram til nå har jeg brukt leggmusklene og anklene veldig mye. Jeg sykler uten klikkpedaler forresten.
Men ja, jeg bøyer nok knærne også, så jeg er ikke helt klar for sirkus ennå.

Re: Lårmuskler/Leggmuskler [Re: bungum] #732898 19/05/2009 10:24
T
Torlog Offline
Avhengig
Avhengig
T
Sitat: bungum
Da tar vi en demo i kveld klokka 1830 her i Lillehammer:)

Mulig jeg overdriver litt, men jeg bruker lårmusklene i veldig liten grad. Og jeg kjenner nå plutselig at jeg kan bruke dem mere.
Fram til nå har jeg brukt leggmusklene og anklene veldig mye. Jeg sykler uten klikkpedaler forresten.
Men ja, jeg bøyer nok knærne også, så jeg er ikke helt klar for sirkus ennå.

En taper utrolig mye kraft i tråkket om en ikke benytter seg av sykkelsko (med stiv såle)og klikkpedaler. Pedalen skal være lokalisert ca under tåballen, noe du ikke klarer uten en klikkpedal. En bruker mye muskulatur i legg og tær for å stabilisere tråkket og klarer derfor ikke å "koble" inn sete og lårmuskulatur i stor grad uten klikkpedaler, samt ikke klarer å utføre "rundtrokket" riktig. Så summasummarum kjøp klikk pedaler og sykkelsko, så skal du se at låra fort blir numne på tur om du tar i litt ICON_SMILE

Re: Lårmuskler/Leggmuskler [Re: Torlog] #732957 19/05/2009 11:47
Blafreræva Offline
Norseman
Norseman
Få deg sykkelsko og pedaler så merker du forskjell.

Vi (bror og jeg) syklet med joggesko og "tåhetter" under Rondane Multisport i 2006. Fikk da kramper i leggene allerede på andre sykkeletappe. Må bruke leggene mye for å kompensere for den myke sålen i joggeskoa. Forklaringen på problemet ditt ligger nok i sko og pedaler ja.

Re: Lårmuskler/Leggmuskler [Re: Blafreræva] #733607 20/05/2009 09:11
B
bungum Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
B
Ok, takk for gode svar, jeg skjønner nå.
Jeg hadde vel en mistanke om at skotøyet hadde en viss innvirkning.
Jeg har alltid vært litt motstander av utstyrshysteriet, men jeg innser nå at jeg må gi opp tanken om å være en outlaw på sykkelsetet om jeg skal bli stiv i lårene jeg òg.

Drømmen er jo å markere seg som en harding i piratbukse, Led Zeppelin t-skjorte og slitte joggesko på en passe bra sykkel.(Men med hjelm, er ikke helt gal heller.)
Litt mere imponerende å være gjennomsnittlig god i dette utstyret enn med innkjøpte fartsstriper.

Men alle ideologier står for fall, selv merker jeg at jeg begynner å bli litt svimmel ICON_SMILE

Moderator  support