Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Kjedefører?

Kjedefører? #731484 16/05/2009 19:38
Sebastian Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Jeg har en e-13 srs kjedefører som jeg ikke er fornøyd med. I dag kranglet den nok til at jeg seriøst vurderer å bytte den ut selv om den kun er kjørt 2 dager. Problemet med den er at jeg syns hele kjedeføreren har feil vinkel. Hvis dere ser på bildet så skulle det røde punktet vert lengre fram sånn at ikke kjedet får så skarp vinkel på grunn av kjedeføreren når man komprimerer demperen samtidig som det blå punktet ikke må lengre opp da det er ca 1mm å gå på her før kjedeføreren ligger inntil kjedestaget. vinkelen fører til at den bråker mye og at kjedet ved flere annledninger kilte seg mellom drevet og bashguarden i dag.

Forslag til andre kjedeførere som har " det røde punktet" lengre fram?

Vedlegg kjedeførerproblemer.jpg

Sebastian Pedersen
Re: Kjedefører? [Re: Sebastian] #731726 17/05/2009 10:24
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Min SRS har to festepunker for den røde, hvor vinkelen endres.
Kan hende dette avhenger av modell, men sjekk det ut.

Ellers er E13 kjent for en MEGET bra kundeservice. Jeg ville sendt dem en mail med SRS-modell og sykkelmodell og hørt hvordan den best skal sitte.

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Kjedefører? [Re: RazeFaze] #731730 17/05/2009 10:38
Anders Offline
Besatt
Besatt
Om kjedet kiler seg fast mellom drev og bash, så er det fordi du kjører med for tykt drev. Det skal ikke være plass til at hele kjedet legger seg slik dersom du har korrekt tykkelse på drevet.
SRS er laget for vanlige "tynne" drev, ikke sånne supertykke DH-drev som ser kule ut og har vært populært lenge.

Anders
Re: Kjedefører? [Re: Anders] #731758 17/05/2009 12:54
Sebastian Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
jeg har denne

og denne

Quote:
Om kjedet kiler seg fast mellom drev og bash, så er det fordi du kjører med for tykt drev. Det skal ikke være plass til at hele kjedet legger seg slik dersom du har korrekt tykkelse på drevet.
SRS er laget for vanlige "tynne" drev, ikke sånne supertykke DH-drev som ser kule ut og har vært populært lenge.

at jeg ikke skulle ha tjukke drev var jeg ikke klar over og dette er sikkert grunnen til at dette ikke fungerer optimalt.

Sebastian Pedersen
Re: Kjedefører? [Re: Sebastian] #732314 18/05/2009 13:06
P
PålS Offline
Entusiast
Entusiast
P
Hvordan ramme har du? Det høres ut som om chainstayet er for lavt og gjør at boomerangen på chainguiden ikke kan tiltes langt nok frem. Kjedet skal ikke berøre den øvre delen av guiden på toppen av kjedet, men for tightest mulig fit kan kjedet så vidt berøre plastplaten på siden av kjedet i det letteste giret på kransen. Dremel eller fil kan være en løsning, heve selve toppen av guiden kan være en annen. Så lenge det ikke er plass til at kjedet kan falle mellom drevet og chainguiden kan det funke å ikke ha den plastbiten som skal holde kjedet nede på drevet senket helt ned.

Smalere drever hel sikkert ikke dumt heller, du trenger ikke den ekstra styrken i ekstra bredt DH drev, bashguarden tar smellene uannsett.

Pål

Re: Kjedefører? [Re: PålS] #732976 19/05/2009 12:08
Sebastian Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
rammen er en santa cruz VP free.

Kjedeføreren er slanket ca en halv kilo med dremel og både øvre og nedre del er så langt ut som mulig. tror eneste mulighet jeg har for å evt. bruke kjedeføreren jeg har er å sette på et 32T drev istede for 36, men da blir det lett utveksling.

egentlig syns jeg at blackspire ser genialt ut i dette tilfellet. der ser det ut som man kan dytte øvre delen av føreren langt fram. Noen som har andre forslag?

Sebastian Pedersen

Moderator  support