|
Oppgradere Diamant Eureka?
|
Oppgradere Diamant Eureka?
13/05/2009 15:31
|
matmal
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Heisann! Er ny på forumet og har lite, men viktig spørsmål. Jeg har hatt en Diamant Eureka i et halvt år nå. Jeg har blitt hekta, spesielt på stisykling og teknisk terreng med steiner, røtter og tøffe klatringer. Etter å ha lest tester av den har jeg lyst til å oppgradere litt, og blant annet kjøpe ny dempegaffel , nye dekk, holker og pedaler. Det er altså stisykling jeg er mest interessert i og det jeg lurer på er rett og slett om denne sykkelen holder mål om jeg invisterer i dette, eller om jeg burde legge penger i en ny og dyrere sykkel? Hvilken demper burde jeg i så fall velge? Takk for svar  Mvh. Johannes
|
|
|
Re: Oppgradere Diamant Eureka?
[Re: matmal]
13/05/2009 17:18
|
comerik
Entusiast
|
Entusiast
Det kommer helt ann på hvor mye du ønsker å legge i sykkelen. Dempegaffelen har mest og si av de tingene du har nevt du ønsker å oppgradere. Hvor mye ønsker du å bruke?
Ellers kan jeg gi mine favoritter til stibruk:
Dekk: Maxxis Ardent Continental Mountain King Schwalbe Nobby Nick eller Fat Albert
Holker: ODI Ruffian Bonus Lock-On grip
Klikkpedaler: CrankBrothers Mallet CB Acid CB Candy
Rammen du har synes jeg det var fet farge på. Ville beholdt den!
|
|
|
[Re: comerik]
13/05/2009 17:40
|
polkaDOT
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hei navnebror!!
Tja, Eureka kan være en morsom sykkel. Hadde begynt med bytte styre, få skivebremser, og dekk. Holker kan også byttes. Gaffelen som står på den er ikke så ille. Hvis du føler det blir for lite, hadde jeg anbefalt kjøpe noe tilbud eller brukt her på forumet.
Er litt uenig med valg av dekk fra forrige bruker. Det spørs selvfølgelig om du ønsker å bytte dekk ift været, eller ha en allrounder med godt grep.
|
|
|
13/05/2009 17:51
|
matmal
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Takk for raskt svar! da går jeg nok for oppgradering. Gøy er det jo og! Dekk: Maxxis ardent er den jeg har sett mest på, så nå kommer jeg nok til å gå for det når du også anbefaler det. Skal jeg kjøre med samme dekk foran og bak? Holker: Disse holkene er faktisk akkurat de jeg sikler på! hehe Pedaler: Jeg ser at CB candy ser ganske annerledes ut enn mallet og acid. Vil det fungere å bruke vanlige sko med mallet og acid? Er litt avhengig av det. Dempergaffel: Jeg er villig til å legge ut endel på dempergaffel siden jeg har skjønt at det er en viktig komponent. Tenkte meg i prisklassen runt 3-4000 kr. For jeg noe mye bedre ved å legge på litt til er det sikkert mulig  takk!
|
|
|
13/05/2009 18:51
|
comerik
Entusiast
|
Entusiast
Dekka har jeg hatt de samme foran og bak, men andre brukere har kanskje brukt kombinasjoner og vil anbefale det. Jeg liker best og ha de samme dekkene foran og bak bare fordi jeg liker ikke å ha forskjellige. Helheten på sykkelen ser rotete ut. Holkene ODI Ruffian er de eneste jeg har brukt så lenge jeg kan huske. Du kan også pimpe de opp med forskjellige farger på lock-ringene. Har akkurat bestillt med svarte holker med røde lock-on. Candy er de jeg har mest erfaring med og trives veldig godt med til XC og sti. Acid blir en mer sti/freeridepedal og er enklere å bruke på sko uten clip-on. Mallet er da DH/freeride pedal. Dempegaffel ville jeg sett på RockShox Reba eller Revelation. Evt en dyrere Fox F100. Husk at rammen din ikke tåler lange dempegafler, så jeg ville nok gått for en 100mm lang gaffel. De dyrere modellene kan du spare en del på ved å bestille fra utlandet, f.eks. www.chainreactioncycles.com , da det er tollfritt å importere sykler og sykkeldeler til Norge. Eneste du må legge til i prisen er 25% MVA.
|
|
|
13/05/2009 19:04
|
polkaDOT
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Acid blir en mer sti/freeridepedal og er enklere å bruke på sko uten clip-on.
Acid er en pedal for sko som skal klikkes på. Ikke vist ha de pedalene hvis du ikke skal ha cleats på.
|
|
|
[Re: polkaDOT]
13/05/2009 19:13
|
comerik
Entusiast
|
Entusiast
Selvfølgelig er det det! Men Acid er det lettere å bruke hvis du bare skal sykle en kort tur. Jeg bruker sykkelen min til og fra jobb hvor det er 300m. Da kan jeg lettere sykle på Acid pedalene enn på Crankbrothers Eggbeater pedaler når jeg ikke har sko med cleats på mente jeg. Er det mer som trengs matet inn med teskje for å være fortåelig? :-)
(kan være at jeg forklarte det litt dårlig)
|
|
|
13/05/2009 19:51
|
matmal
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Klarte å unngå å legge merke til innlegget ditt polkaDOT! hehe Interresant..Kan jeg spørre hvorfor jeg burde bytte styre? Skivebremser har jeg tenkt på, men tror ikke sykkelen min er klargjort for det. Hva trenger jeg da i tillegg til skivebrems-settet? Og hvorfor er du uenig i dekkvalget? Jeg tenkte meg i første omgang et godt stidekk som sitter greit på både vått og tørt og er ganske lettrullende. Er ikke Maxxis ardenta et godt valg da? Comeric: Når det gjelder pedalvalg er jeg litt usikker. Har aldri kjørt med click on pedaler før og er redd jeg ikke skal klare å komme ut av dem. Sånn som jeg kjører nå ramler jeg av ganske ofte av. Tror du da CB acid vil passe godt for meg? Og er det denne dempegaffelen du sikter til?: http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=28691
|
|
|
13/05/2009 19:59
|
polkaDOT
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Du får mer komfort og lettere å kontrollere med et rizer styre som er litt bredere. Eureka- ramma kommer klar for skivebremser, men da må du kanskje bytte hjul.
Jeg hadde brukt noen som sitter ekstra godt, og ikke nødvendigvis ruller så godt. Seff er Ardent et bra alternativ, men hadde valgt i mykt gummi, ellers hadde jeg gått for Kenda Nevegal Stick-E eller Schwalbe Big Betty.
|
|
|
16/05/2009 12:58
|
matmal
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Ok.
Hvis jeg bestemmer meg for å bytte til skivebremser, hvilke hjul kan dere anbefale? De jeg har sett på er fryktelig dyre synes jeg. 4-5000kr. Må man virkelig ut med så mye for at det skal matche resten av sykkelen i kvalitet? Har dere tips til skivebremser tar jeg imot med takk:)
Og comerick: kan du linke til fox støtdemperen du nevnte? Den jeg linket til er vel en gammel modell?
|
|
|
16/05/2009 13:14
|
SimonS
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Dette er vel en grei pris for hjul og skivebremser: hjul og bremser
|
|
|
[Re: SimonS]
16/05/2009 13:21
|
polkaDOT
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Noen relative gode hjul, som er helt ok er Mavic Crossride, og de pleier ikke være spesielt dyre.
|
|
|
16/05/2009 13:31
|
erling
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Man oppgraderer ikke en Eureka med skivebremser, hjul og dempegaffel. Da er det langt bedre å selge denne og heller kjøpe en Silver Cape.
|
|
|
[Re: SimonS]
16/05/2009 13:33
|
Kenneth R
Kjedelig å være avhengig, ass
|
Kjedelig å være avhengig, ass
Syntes det høres mer og mer ut som at det lønner seg å kjøpe en ny sykkel. Du har denne: http://www.gsport.no/Misc/Product/?query=true&productid=411155(BC_4) Man har jo også silvercape, men denne har ganske lette hjul som ikke er egnet så mye til mye hard sti. På en annen side, så er vel kanskje ikke cross of asia hjula noe bedre? Disse syklene er ritt maskiner som ikke er laget for de hardeste stiene. Siden du snakket om hvor godt du likte sti, så vil det bli en annen verden med en sykkel som denne: http://www.gsport.no/Misc/Product/?query=true&productid=411161(BC_4) Ikke bry deg om at det står freeride osv. Bare mer feilinfo fra G-sport. Selv om dette er en stisykkel, så er det fortsatt en lett og responsiv sykkel uten massevis av demping i bakenden. Den kan jo strengttatt bli brukt i XC ritt med lette/raske dekk, men satser du veldig høyt, så er det en rein XC sykkel man må ha.
|
|
|
[Re: Kenneth R]
16/05/2009 13:37
|
polkaDOT
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hva har kjedesmørning med ny sykkel å gjøre?
Og det finnes bedre alternativer enn den Regenten til sti for omtrent samme prisen. I så fall er det bare lese testen fra fjorårets siste Terrengsykkel utgave... hvis noen mottok den.
|
|
|
|
|