Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Hjullbygging

Hjullbygging #729035 13/05/2009 09:39
D
Dutchy Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
D
Hei,

jeg har et gammel bullket hjull som kom med Scott Scale 40-en min, og nå har jeg tenkt å gjenbruke naven og prøve meg litt på hjullbygging. Bare for moro skyld og bare forhjullet (jeg har enda ikke bulket bakhjullet ;-))

Så jeg har en Shimano Deore nav (HB-M535) 32H og har tenkt å kjøpe en Mavic XC 717 (ci 500 Nok) felg og DT revolution eiker (ci 600 nok).

Jeg vet at Deore naven her er "the odd one out" men har ikke lyst til å bruke mer penger enn nødvendig til å bygge et hjull som er (mye) lettere enn Deore hjullet jeg har nå.

Noen som vet om dette går an, eller er jeg på vilde veier met dette kombo?

jeg norsk ikke snakker, men jeg try likevel ;-)
Re: Hjullbygging [Re: Dutchy] #729109 13/05/2009 10:43
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Høres ut som en fin kombo dette. Men når du først skal bygge på nytt, kunne det vært lurt å benytte anlednignen til å oppgradere nav også til f.eks. XT. Uansett ville jeg demontert dette navet fullstendig og inspisert lagerbaner og sjekket at frikransbosset er friskt og raskt. Hvis det er slitsje på dette, er det nok mest hensiktsmessig og kosteffektiv (i lengden) å bytte nå enn å bygge nytt hjul på slutten av sesongen (avhengig av bruksmengde)

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Hjullbygging [Re: Dutchy] #729241 13/05/2009 13:28
L
Lazy Sod Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
L
600 kr er alt for mye for 32 Revolution-eiker. Hos Cyclecomponents.com koster de 9 kr/stk ubehandlet ("silver") og 12 kr/stk i sort, dvs. kr. 288 eller 384 for 32 stk. Evt. kan du kjøpe en pakke med 72 stk. for litt mer.

Ellers har jeg hørt at Revolution-eiker kan være litt krevende for nybegynnere, siden de lett vrir seg, så kanskje du burde nøye deg ned Competition i stedet?

Evt. kan du jo øve deg litt først ved å demontere det gamle hjulet, rette ut bulken etter beste evne, og bygge det opp på nytt. Om Deore-navet er i god stand og du vil spare det til det nye hjulet, og du kjøper eiker hos CC, så har CC også Sora-fornav på tilbud til 36 kr.

Re: Hjullbygging [Re: baronKanon] #729244 13/05/2009 13:31
L
Lazy Sod Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
L
Sitat: baronKanon
[...] Uansett ville jeg demontert dette navet fullstendig og inspisert lagerbaner og sjekket at frikransbosset er friskt og raskt. [...]

Hvordan sjekker man frikransbosset på et forhjul? devilsmile

Re: Hjullbygging [Re: Lazy Sod] #729326 13/05/2009 15:39
F
freeair Offline
Ringrev
Ringrev
F
Dra på BAB.
Der koster det vel 12 kr for revoeiker.

[Linket bilde fra iloapp.rockgarden.no]

Cove Bikes
Nuke Proof
Re: Hjullbygging [Re: freeair] #729400 13/05/2009 17:58
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
CC skal slutte å selge eiker i løsvekt, og kommer bare til å ha hele esker når de får tømt de allerede åpnede eskene.

Re: Hjullbygging [Re: Stein] #729437 13/05/2009 18:34
L
Lazy Sod Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
L
Sitat: Stein
CC skal slutte å selge eiker i løsvekt, og kommer bare til å ha hele esker når de får tømt de allerede åpnede eskene.

Det er dårlig gjort mot de som bare skal bygge et hjul eller to, for ikke å snakke om de som bare skal bytte en røket eike! (Hvordan har du forresten fått vite dette?)

Hvis man da skal bygge et hjulsett billigst (men ikke penest) mulig, kan man muligens få det til med én eikelengde om man bruker f.eks. 16mm nipler foran, 14mm på venstre side bak og 12mm på høyre side bak.

Re: Hjullbygging [Re: Lazy Sod] #729460 13/05/2009 18:57
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Sitat: Lazy Sod

Det er dårlig gjort mot de som bare skal bygge et hjul eller to, for ikke å snakke om de som bare skal bytte en røket eike! (Hvordan har du forresten fått vite dette?)

Jeg spurte dem når de fikk inn igjen en eller annen dimensjon jeg trengte i løsvekt, og da var det svaret.

De som trenger bare noen få eiker må nesten belage seg på å finne en annen nettbutikk som selger løsvekt. ...Eller rett og slett en sykkelbutikk av murstein og mørtel. ICON_WINK

Sitat: Lazy Sod
Hvis man da skal bygge et hjulsett billigst (men ikke penest) mulig, kan man muligens få det til med én eikelengde om man bruker f.eks. 16mm nipler foran, 14mm på venstre side bak og 12mm på høyre side bak.

Det er en veldig dårlig idé. Gjengepartiet i niplene er ikke (så mye) lenger selv om niplene blir lenger, og eiken trenger egentlig å rekke helt ut i nippelhodet for at nippelen skal holde. Lange nipler er bare for å rekke gjennom høye felger.

Re: Hjullbygging [Re: Lazy Sod] #729467 13/05/2009 19:03
D
Dutchy Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
D
Ser nå at jeg tok feil med eikene ja. Hos Rose Versand har de revo eiker til 0,53 Euro/st eller 9,90 Euro/20st!

Finnes det noe tanker om hvilke lengde nipler er best?

jeg norsk ikke snakker, men jeg try likevel ;-)
Re: Hjullbygging [Re: Stein] #729591 13/05/2009 20:44
L
Lazy Sod Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
L
Sitat: Stein
Det er en veldig dårlig idé. Gjengepartiet i niplene er ikke (så mye) lenger selv om niplene blir lenger, og eiken trenger egentlig å rekke helt ut i nippelhodet for at nippelen skal holde. Lange nipler er bare for å rekke gjennom høye felger.

Det stemmer ikke for DT sine nipler. Der er gjengepartiet lenger ut i nippelen (nærmere navet) for de lengre niplene. I forhold til 12mm nipler ble det såvidt jeg husker anbefalt 1mm kortere eiker for 14mm nipler og 3mm kortere for 16mm nipler. Jeg har liggende noen 12 og 14mm lange nipler derfra. På en 12mm kan jeg skru en eike ca. 1mm forbi hodet. På en 14mm nippel mangler eiken ca. 1/2 mm på å gå helt gjennom.

For nipler fra andre produsenter kan det selvsagt være annerledes.

Sitat: Dutchy
Finnes det noe tanker om hvilke lengde nipler er best?

Normalt bruker man 12mm dersom man ikke har en aero-felg som krever lengre nipler. Ofte følger 12mm nipler med når du kjøper eikene. Dessuten tar eikekalkulatorer normalt utgangspunkt i at man bruker 12mm nipler, så om man bruker DT sine lengre nipler, må man huske på å trekke fra 1 eller 3mm. (På DT sin kalkulator kan man velge nippeltype, og da kompenserer den lengden på eiken. Den tar også hensyn til at f.eks. Revo-eiker strekkes mer.)

Moderator  support