Det er en veldig dårlig idé. Gjengepartiet i niplene er ikke (så mye) lenger selv om niplene blir lenger, og eiken trenger egentlig å rekke helt ut i nippelhodet for at nippelen skal holde. Lange nipler er bare for å rekke gjennom høye felger.
Det stemmer ikke for DT sine nipler. Der er gjengepartiet lenger ut i nippelen (nærmere navet) for de lengre niplene. I forhold til 12mm nipler ble det såvidt jeg husker anbefalt 1mm kortere eiker for 14mm nipler og 3mm kortere for 16mm nipler. Jeg har liggende noen 12 og 14mm lange nipler derfra. På en 12mm kan jeg skru en eike ca. 1mm forbi hodet. På en 14mm nippel mangler eiken ca. 1/2 mm på å gå helt gjennom.
For nipler fra andre produsenter kan det selvsagt være annerledes.
Finnes det noe tanker om hvilke lengde nipler er best?
Normalt bruker man 12mm dersom man ikke har en aero-felg som krever lengre nipler. Ofte følger 12mm nipler med når du kjøper eikene. Dessuten tar eikekalkulatorer normalt utgangspunkt i at man bruker 12mm nipler, så om man bruker DT sine lengre nipler, må man huske på å trekke fra 1 eller 3mm. (På DT sin kalkulator kan man velge nippeltype, og da kompenserer den lengden på eiken. Den tar også hensyn til at f.eks. Revo-eiker strekkes mer.)