Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Sliter med krampetendenser i leggene

Sliter med krampetendenser i leggene #728820 13/05/2009 06:12
bogey Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Jeg har i lengre tid slitt med krampetendenser i leggene etter kun å ha syklet to mil på turene mine. Kjenner at det lugger stort sett hele tiden og må passe på hvordan jeg trår for at krampen ikke får skikkelig tak. Lurer litt på hva dette kan komme av.

Har hatt noen sko som har vært forferdelig trange og hadde et håp om at skifte av sko skulle funke, men det gjør det ikke. Samme leksen om igjen i går.

Ellers så har jeg hevet sete litt for jeg synes selv at jeg satt litt lavt. Kan det tenkes at jeg har hevet for mye? Eller kan det ha noe med plassering av sete på setepinnen?

Håper noen har tips som kan hjelpe meg. De to rittene jeg skal delta på i år nærmer seg med stormskritt og jeg kommer til å slite hvis jeg ikke får orden på dette.

Cannondale Synapse Ultegra Di2 Disc
Gavia CX Pro
Re: Sliter med krampetendenser i leggene [Re: bogey] #728856 13/05/2009 06:56
torekarl Offline
Fersking
Fersking
Har slitt litt med det samme på harde intervalløkter i vår. Har testet ut kompresjonssokker som jeg kjøpte på løplabbet, og de har fungert utrolig bra! Øker blodsirkulasjonen og bidrar til å fjerne slaggstoffer raskere, både under økten og som restitusjon. I tillegg er selvsagt væskebalansen viktig, for meg inntraff det oftere på kveldsøkter etter lange dager med mye kaffe. Det mange har tipset om er krampe som følge av mangel på magnesium, så magnesiumtabletter eller f.eks Floradix magnesium er gode tips. Skal visstnok balanseres med inntak av kalsium for å gi god effekt. Andre tips jeg har plukket opp er å sørge for at du får i deg nok vitaminer.

Re: Sliter med krampetendenser i leggene [Re: torekarl] #728877 13/05/2009 07:23
Beles Offline
Entusiast
Entusiast
Mitt tips er å tøye leggmuskelen, og i tillegg massere denne. Selv om jeg aldri hadde noe vondt i leggmuskulaturen under daglig bruk (dog krampe til tider) så fant jeg mange ømme og stive muskler som kom seg betraktelig etter litt massasje. Dette er ganske greit å gjøre selv mens man ser på tv el.

mvh,
Beles
Re: Sliter med krampetendenser i leggene [Re: Beles] #728948 13/05/2009 08:17
M
minsten Offline
Entusiast
Entusiast
M
Har du prøvd å flytte "klossene" på skoene litt lenger bakover. Jeg var plaget med kramper i leggene og det kom av at "klossene" satt for langt frem på skoene.

Re: Sliter med krampetendenser i leggene [Re: minsten] #728968 13/05/2009 08:37
bogey Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Vet ikke helt hvordan jeg kan "qoute flere" så jeg skriver noen kommentarer til hvert svar.

Fra torekarl; "I tillegg er selvsagt væskebalansen viktig, for meg inntraff det oftere på kveldsøkter etter lange dager med mye kaffe."

Svar: det er stort sett på kveldøktene dette inntreffer hos meg også. De gangene jeg sykler om morgenen får jeg ikke krampene. Kanskje jeg skal kutte ut mengden kaffe om dagen og unngå kaffe før trening (noe som mange mener kan ha en positiv effekt ifm trening). Eller så spiser jeg forholdvis sunt og jeg vil tippe at jeg får i meg nok vitaminer og mineraler (kanskje ikke magnesium?).

Fra Beles; "Mitt tips er å tøye leggmuskelen, og i tillegg massere denne."

Svar: jeg er ikke flink til å tøye, det har jeg aldri vært. Bør kanskje begynne med det. Når det gjelder massasje så er det noe av det verste jeg vet. Kan ikke forestille meg ubehaget det er å få massert leggene ICON_SMILE

Fra Minsten; Har du prøvd å flytte "klossene" på skoene litt lenger bakover. Jeg var plaget med kramper i leggene og det kom av at "klossene" satt for langt frem på skoene."

Svar: skal forsøke det. Skiftet sko i går og følte at klossene kanskje satt litt langt framme. Men på de gamle trange skoene satt de lenger bak og jeg hadde samme tendenser da.

Ellers så takker jeg så mye for svarene.

Gavia CX Pro
Re: Sliter med krampetendenser i leggene [Re: bogey] #729912 14/05/2009 09:33
P
psychlogard Offline
Entusiast
Entusiast
P
Jeg er også tidvis plaget med krampe i leggene, selv om jeg drikker jevnt før og under trening. Dette problemet kommer bare på sommeren, og etter at jeg har tatt magnesium og kaliumtillegg, så har jeg ikke problemene i like stor grad. Jeg svetter nokså mye, ca 1,5 l i timen ved moderat/hard trening, så jeg antar at jeg ikke har klart å kompensere for mineral-og salttapet under trening ved bare å fylle på med vann. I tillegg så tar jeg en liten teskje seltin i drikkeflaska under trening. Og ikke helt kaldt vann, heller litt lunka, så tas det kjappere opp av kroppen. Salt og lunka er kanskje ikke veldig deilig når det er varmt, men det slår krampe.

Re: Sliter med krampetendenser i leggene [Re: psychlogard] #729960 14/05/2009 10:59
bogey Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Har gått til innkjøp av magnesium nå så får jeg se hvordan det går etterhvert.

Gavia CX Pro

Moderator  support, Valentino