Forskjellige typer bremsevæsker
|
Forskjellige typer bremsevæsker
13/05/2009 06:08
|
Everdown
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Jeg har den siste uke kjøpt bremsevæske hos to forskjellige forhandlere... Hos den første fikk jeg en liten blank flaske med en liten skvett rød væske oppi. Hos den andre forhandleren kjøpte jeg Hayes DOT4 væske, som er blank. De to væskene skiller seg og den røde har tydeligvis mindre tetthet enn Hayes DOT4(legger seg på toppen). Begge væskene skulle være "bremsevæske" og ikke mineral olje. Har Hayes Nine bremser som skal ha DOT3/4.
Spørsmålet mitt er da: Er den røde væsken som jeg kjøpte først bremseværske, eller kan dette være mineral olje eller lignende?
|
|
|
Re: Forskjellige typer bremsevæsker
[Re: Everdown]
13/05/2009 06:12
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Det står vel på flasken hva denne "røde væsken" er for noe? Hvor kjøpte du den, og sa du hva du skulle ha? Ja, det er forskjell på bremsevæsker, og det er nok ikke nødvendigvis lurt å bytte ut med en annen type. Begge er nok bremsevæsker, men den røde høres ut som mineraloljebasert fra Shimano, selv om det finnes andre som farger sine DOT-væsker rødt også. Skiller de seg, skal du i hvert fall IKKE bruke dem om hverandre!
|
|
|
13/05/2009 06:26
|
KTL
Besatt
|
Besatt
Hvis du ikke er 100% sikker på hva det er - ikke bruk det. Da blir det også helt uinteressant å vite om det muligens kunne vært bremsevæske.... 
mvh Knut Tore Hva behager? Sykle for å trene??? Nei, vi sykler bare for moros skyld! Tirsdagsklubben™
|
|
|
[Re: KTL]
13/05/2009 06:27
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Støtter Knut Tore der også.
|
|
|
[Re: baronKanon]
13/05/2009 06:34
|
Everdown
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Var det jeg fryktet. Jeg fylte først på med den røde væsken. Ettersom det ikke ble noen suksess, skylte jeg systemet med Hayes DOT4. Om den røde er av mineral olje frykter jeg at rester som ligger igjen tærer på pakninger og mere as we speak... Den røde væsken ble kjøpt hos Sykkelsenteret i Trondheim(Ila). Var fullt kaos i butikken nå på lørdag og en meget stresset mann bak disken. Da han sa at det var " høykvalitets bremsevæske" tok jeg det for god fisk og spurte ikke noe mere om det. Tror kanskje jeg skal ta meg en tur og spørre de hva det er jeg har fått...
Ellers takk for gode hint!
|
|
|
13/05/2009 06:36
|
KTL
Besatt
|
Besatt
Med litt flaks kan det være bremsevæske -kryss fingrene!
mvh Knut Tore Hva behager? Sykle for å trene??? Nei, vi sykler bare for moros skyld! Tirsdagsklubben™
|
|
|
13/05/2009 07:01
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Tror kanskje jeg skal ta meg en tur og spørre de hva det er jeg har fått...
Ellers takk for gode hint! Tror det er lurt!
|
|
|
13/05/2009 07:32
|
Everdown
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Viste seg å være mineral olje den røde væsken:( Men satser på at en grundig gjennomskylling av systemet med DOT4 væske forhindrer fremtidige problemer...
Man lærer hver dag som går... Neste gang skal jeg være litt mere spesifikk i hva jeg spør etter!
|
|
|
13/05/2009 07:59
|
Vanilla Ninja
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Vi snakket i telefonen i sted, vi. Det var nok Shimano mineralolje du fikk med deg, og som vi ble enige om skal du ikke kjøre med det. Bremsen vil ikke svikte, men du kan oppleve at pakninger blir seige og at klossene ikke går tilbake. Hvis det skjer er det bare et bytte av samtlige pakninger som hjelper. Som jeg har har eventuell skade allerede skjedd, så alt du kan gjøre er å kjøre og se hvordan det går. Den siste avgjørelsen din bifalles forøvrig 
|
|
|
[Re: Vanilla Ninja]
13/05/2009 08:02
|
KTL
Besatt
|
Besatt
... Man lærer hver dag som går... Neste gang skal jeg være litt mere spesifikk i hva jeg spør etter! Den siste avgjørelsen din bifalles forøvrig Kan man forvente at kunder/folk flest vet at det er forskjell på disse væskene, og at forskjellen er kritisk, eller ligger ansvaret hos butikken som er forhandler av produktet? Jeg har min mening om saken...
Redigert av KTL; 13/05/2009 08:03.
|
|
|
13/05/2009 08:40
|
Vanilla Ninja
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg var ikke på jobb på lørdag, så jeg har ikke peiling på hva Everdown spurte etter, men spurte han bare etter bremsevæske og traff på den riktige, mest stressa karen midt på dagen kan det godt være at ting gikk litt for fort. Hvis han spurte etter bremsevæske til Hayes er det jo en annen sak. Da forventes det selvfølgelig at mannen bak disken finner fram riktig flaske.
Merk forøvrig at jeg ikke la skylden for denne misforståelsen på noen av de involverte; jeg bifaller simpelthen Everdowns avgjørelse om å være spesifikk i sine spørsmål i butikken, siden dette vil gi raskere betjening og større sjanse for å få akkurat det han trenger.
|
|
|
13/05/2009 08:40
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Forteller kunden at han/hun skal ha bremesvæske til en gitt brems, forventes det at forhandler har såpass kunnskapsnivå at de vet at mineraloljebasert og glykolbasert bremsevæske ikke skal blandes. Det skal ikke forventes at kunden sier at "det vakke den jeg skulle ha". Man bør ha såpass tillit til forhandlers kunnskapsnivå at man får det som passer. Hvis ikke, bør forhandler bøye hodet, stikke halen mellom bena og reparere skaden - vederlagsfritt. Her kreves nøye gjennomskylling for å få vekk all mineraloljen, noe som medfører at kunden vil kaste bort mye dyrebare bremsevæske for ingenting.
|
|
|
13/05/2009 08:56
|
Ole
More than words
|
More than words
Bremsevæske er jo vanligvis DOT3, 4 eller 5.1, sånn ute i den virkelige verden. Mineralolje er olje, og brukes vanligvis til smurning, demping og hydrauliske systemer, og ikke til bremser. En butikk som selger olje og bremsevæske til en produkttype hvor det enten kun skal være den ene eller andre typen, bør spørre kunden to ganger. Spesielt når bremsen blir ødelagt av feil type væske.
Når det er sagt, jeg har etterhvert skrudd på ganske mange Formula-bremser hvor enten eieren eller en butikk har brukt olje og ikke bremsevæske, så det er tydeligvis endel forvirring rundt dette. Jeg velger derfor konsekvent å snakke om bremsevæske og olje som to helt forskjellige ting. Det lekker ikke olje fra en lekk Formula/Avid/Hayes/Hope-brems, og det er ikke bremsevæsken som er utslitt i Shimano- eller Magura-bremsen når bremsen er svampete.
Ole.
|
|
|
13/05/2009 09:02
|
ventle
Besatt
|
Besatt
Men satser på at en grundig gjennomskylling av systemet med DOT4 væske forhindrer fremtidige problemer... Hvis det er Hayes Nine eller Mag det er snakk om ville jeg plukket i stykker hele systemet og renset alt grundig før jeg satte sammen igjen. Det er ikke veldig vanskelig, krever ikke spesialverktøy, og det ligger gode instruksjonsmanualer på Hayes' hjemmesider. Det kan ta litt tid, men det vil være verdt det i lengden... reservedelene som trengs for å bytte samtlige pakninger i hele systemet koster faktisk like mye som du må gi for ett fullt sett nye bremser på CRC om dagen. For øvrig kan du spare penger på å bruke Biltemas DOT4 bremsevæske til 30 kroner halvliteren i stedet for å kjøpe akkurat samme stoffet i de bittesmå flaskene med Hayes-merkelapp på  edit - ser nå at det var Hayes Nine det er snakk om, så da er det bare å finne frem isopropanolen og sette i gang!
Redigert av ventle; 13/05/2009 09:05.
mvh Helge
|
|
|
[Re: ventle]
13/05/2009 09:13
|
Everdown
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Ser det er litt forskjellige meninger om hva jeg skal gjøre fremover nå... Er ikke mye keen på å legge ut 300,- spenn for et pakningsett. Var jo det som var hovedgrunnen til at jeg ikke ville la et verksted gjøre jobben for meg. Hadde ikke penger på konto i dag til å kjøpe snus en gang! Takk for godt tips om billig bremsevæske(DOT4)! Noen tips om hvor isopropanolen kan anskaffes billig?
|
|
|
13/05/2009 09:19
|
ventle
Besatt
|
Besatt
Isopropanol er det samme som kondensfjerner, som fåes på biltema og bensinstasjoner, rødsprit kan kanskje gjøre samme nytten, eller ett vannløselig avfettingsmiddel.
mvh Helge
|
|
|
[Re: ventle]
13/05/2009 09:30
|
jens fredrik
Besatt
|
Besatt
Om noen spør etter bremsevæske og får mineralolje bør nesten butikken betale service. Det blir som å spørre om bensin og får diesel.
Når det er sagt, så er jeg spent på om man sparer noe på å kjøpe en halvliter bremsevæske til samme prisen som en liten flaske. Joda, literprisen er lavere. Men hvis det stemmer, som jeg har hørt, at åpnet bremsevæse blir dårligere over tid, så går jo vinninga opp i spinninga siden man må kjøpe en ny flaske for hver lufting.
|
|
|
[Re: jens fredrik]
13/05/2009 22:14
|
bjarne
Veteran
|
Veteran
Etter en lang kveld nede i bua virker det som er det nogenlunde i orden. Vi plukka i stykker hele bremsa, skylte grundig og flusha gjennom med bremseVÆSKE.
Pakningene var ikke gått i oppløsning, men de hadde svellet opp mye! Det var vanskelig å alt i sammen igjen og vi hadde et spesielt problem der pakningen på stempelet (i hendelhuset) sperret for hullene mot reservoaret. Litt heimmekk ordna det problemet.
Tur i morgen vil avgjøre om problemet er løst eller ikke.
|
|
|
[Re: bjarne]
14/05/2009 06:40
|
Everdown
OP
Fersking
|
OP
Fersking
For å utdype litt hva som ble resultatet av mineral olje i systemet når det skulle være DOT3-4.
Som nevnt over kunne det være en løsning å bare skylle ut mineral oljen med DOT4. Dette var noe jeg gjorde til jeg tilsynelatende fikk ut blank DOT4 ut av hendelhuset. Tirsdag kvled var jeg og "bjarne" ute på en tur i bymarka, og bremsene virket tilsynelatende bra. Dette var helt til vi var nesten nede i byen igjen... Da forsvant ca 70% av bremsekraften, og sylinderen ved hendelhuset buttet i bunn. Tenkte med det første at dette skyldtest dårlig lufting...
I går kveld tok jeg oppfordringen til bla "ventle" og demonterte hele systemet, bare for å være på den sikre siden. Sammen med "bjarne" oppdaget vi først at belgen i reservoaret hadde svellet opp noe fryktelig. Uten at vi demonterte sylinderen ved hendelhuset så alt ellers ut til å være i orden. Renset alt godt og monterte sammen igjen. Ved fylling av DOT4 oppdaget vi at det var helt umulig å få noe væske fra kalipperen og ut av reservoaret. Resultatet var at vi demonterte sylinderen ved hendelhuset, noe som var litt kinkig pga manglende verktøy. Der oppdaget vi, noe som "bjarne" allerede har påpekt, at pakningene hadde svellet opp så mye at de tettet for væske som kommer fra kalipperene og opp i reservoaret.
Hobbyløsningen her ble å kone ut skiven som låser sylinderen på plass, slik at den fikk ca 0.5 mm ekstra plass... Dette var nok til at væsken nå strømmer korrekt mellom reservoar og kalipper når stemplet er i bakkant.
Bremsene virker tilsynelatende som de skal nå, noe som en marka tur i kveld vil evt bekrefte.
Om det der ute er en felles forståelse for at "bremsevæske" er av typen DOT3 DOT4 og ikke mineral olje, noe jeg iallefall trodde, mener jeg her at Sykkelsenteret har gått på en skikkelig smell og påført meg timer unødvendig mye arbeid, for ikke å snakke om alle timene med irritasjon og fundering... Og selv om bremsene nå virker, er aldri en hobbyløsning måten å gjøre ting på. Det som skulle bli en utgift på 40,- for en skvett (ca 40 ml) bremsevæske ble fort mye mere...
Vil gjerne høre Vanilla Ninja sitt syn på denne saken. Har lenge vært en særs fornøyd kunde hos dere, men denne saken ødelegger litt tilliten...
Dagens tips: Bruk riktig væske i bremsesystemet!
|
|
|
14/05/2009 13:33
|
Ynot
Besatt
|
Besatt
Dagens tips: Bruk riktig væske i bremsesystemet!
Tja, hvis du bare skal lufte bremsene(type avid-luftesystem med nipler både på kaliper og hendel), og ikke flushe gjennom systemet, kan du erfaringsvis godt mikse dot 3/4 og 5.1 siden det kommer så lite inn i systemet, men med mineralolje(magura, shimano, hayes) er det bare flushing som gjelder og da må du ha en eller annen olje med ønsket kompressibilitet (olivenolje skal etter sigende funke greit nok) T
|
|
|
[Re: Ynot]
14/05/2009 19:06
|
ventle
Besatt
|
Besatt
DOT 3/4 og 5.1 er vel mer eller mindre "kompatible" uansett? Det er vel bare DOT 5 som ikke skal blandes med disse?
mvh Helge
|
|
|
|
|